خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند پرسش حقوقی از کاندیداهای ۱۴۰۰

سعید ممتاز، دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه تهران در توییتر نوشت:

‏خیلی دوست دارم با نامزدهای ریاست جمهوری ‎مصاحبه حقوقی کنم. سؤالات سیاسی و اقتصادی زیاد پرسیده می‌شود اما اغلب چالش‌های حقوقی نادیده گرفته می‌شوند. مثلاً:

‏۱- از آقای ‎لاریجانی بپرسم «اگر مجلس انقلابی قوانینی وضع کند که به هیچ‌وجه قابل اجرا نباشد و برای ابلاغ هم آقای قالیباف شما را دور بزند (مثل کاری که خودتان با احمدی‌نژاد می‌کردید) و شما بمانید یک کشت قانون لازم‌الإجرای اجرا نشدنی چه می‌کنید؟»

‏۲- از آقای ‎رئیسی بپرسم «اگر قوه قضائیه آیین‌نامه‌های هیأت دولت‌تان و مصوبات وزرا و مدیران‌تان را تک‌تک ابطال کند و عرصه برای تصمیمات بزرگ اجرایی بر شما تنگ کند چه می‌کنید؟»

‏۳- از آقای ‎جهانگیری بپرسم «طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی شما ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارید. به نظر شما کدام امور به رهبری مربوط “نمی‌شود”؟»

‏۴- از آقای ‎رضایی بپرسم «اگر هیأت‌های عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، به تک‌تک لایحه‌های شما ایراد بگیرد و اجازه تصویب ندهد، با توجه به اینکه هیچ مرجعی برای اعتراض نسبت به تصمیم آنها وجود ندارد، شما چه می‌کنید؟»

‏۵- از آقای ‎جلیلی بپرسم: «به نظر شما آیا اصول قانون اساسی نیاز به بازنگری دارند؟ اگر بله کدام اصول و به چه دلیل؟»

‏۶- از آقای ‎ضرغامی بپرسم «اگر صداوسیما تصمیم گرفت دست‌آوردهای دولت شما را سانسور کند و به تخریب همکاران شما بپردازد، راه حل حقوقی شما برای مقابله با آن چیست؟ آیا مثل قبلی‌ها تهدید به ندادن بودجه می‌کنید؟»

‏۷- از آقای ‎سعید محمد می‌پرسم «لطف کنید کمی خودتان را معرفی کنید؟»

‏به‌نظرم اگر شرایطی ایجاد شود تا نامزدها روبروی یک متخصص دانش حقوق بنشینند و صرفاً به سؤالات حقوقی، قطع نظر از وجه سیاسی، پاسخ دهند؛ به روشن شدن بخشی از فضای انتخابات، به صورت عینی و ملموس، کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. همکلاسی جان! شما دماغت را از هیاهوی سیاسی کاری های رسانه ای در بیاور و بیشتر وقتت را بگذار برای خواندن عمیقتر و بنیادی تر حقوق آنوقت جواب این سوال ها را خودت پیدا می کنی آنوقت است که دیگر لازم نیست از کاندیدا ها سوال کنی بلکه آنها از تو مشورت خواهند خواست! متاسفانه وقتی تمام دانش حقوقیتان حداقل از دوره کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بشود جزوه عباسعلی کدخدایی، موسوی و اصلانی و امین زاده و عادل و قص علی هذا فهم حقوقیتان از مسائل حقوقی هم می شود نشخوار خزعبل گویی همین اساتید سیاسی کار بیسواد از قانون اساسی! کمی دانش حقوقیت را تعمیق کن و علم تفسیر قانون یاد بگیر با خواندن و خواندن و خواندن منابع اصیل و فکر کردن تا فهم قانون و اصول صحیح تفسیر آن را بیاموزی تا دوزاریت بیفتد که این دولت بود که زیرکانه مجلس را در قانون ضد برجامیش بدون نقض آن، در برابر پذیرش راه حل خود مجبور کرد نه آنکه مجلس دولت را دور زده باشد و لازم نیست تا حقوقی باشی که بفهمی، از گفتار و رفتار مجلسی‌ها و امکان ادامه مذاکرات در جریان برجام با وجود قانون مجلس تا همین امروز، هم گواه آن است ! باید اصول تفسیر صحیح حقوقی بیاموزی تا بدانی که اصل یکصد و سیزده قانون اساسی را بر مبنای یک اصل بنیادین تفسیر حقوق با وجود اصل یکصد و ده قانون اساسی می توان تمام و کمال معتبر و مجرا دانست به لحاظ قانونی و همین قانون اساسی و فقط مرد میدان می خواهد که نترسد و بایستد و اجرا کند فهم درست از قانون را!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا