خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زهرا شجاعی: حضورم در انتخابات تشریفاتی نیست

زهرا منصوری، انصاف نیوز: زهرا شجاعی رئیس مرکز زنان در دولت سید محمد خاتمی می‌گوید امسال برای اولین بار کاندیدای زن برنامه‌ی خود را در جبهه اصلاحات ارائه کرد. این حرکت نمادین ثبت نام زنان در انتخابات باید جدی‌تر شود که امسال این اتفاق افتاد.

وی می‌گوید رئیس دفتر خود را یک زن می‌گذارم اما معاون اول من یک مرد است تا اگر یک مرد رئیس جمهور شد، معاون اول خود را یک زن بگذارد و زنان توانمند زیادی در ایران برای مدیریت وجود دارند.

او معتقد است در مسئله‌ی حجاب اجباری در ایران باید تجدیدنظر صورت گیرد، قبل از اینکه مردم اعتراضی کنند. متن خلاصه گفت‌وگو با زهرا شجاعی کاندیدای ریاست جمهوری 1400 را در ادامه بخوانید:


فیلم کامل گفت‌وگو با زهرا شجاعی


شجاعی: برای اولین بار کاندیدای زن برنامه‌ی خود را ارائه کرد

زهرا شجاعی درباره‌ی احتمال تایید صلاحیت خودش توسط شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد و به انصاف نیوز گفت: قائدتا باید خوشبین و امیدوار باشم. اگر تایید نشوم، باز هم به یک بخشی از اهداف خودمان دست پیدا کردیم، هدف ما این بود موضوع کاندیداتوری زنان به صورت جدی مطرح شود. به‌ویژه پس از اینکه سخنگوی شورای نگهبان زنان را جزو رجل سیاسی دانستند و گفتند صلاحیت‌ آنها نیز بررسی خواهد شد. برای اولین بار کاندیدای زن برنامه‌ی خود را در جبهه اصلاحات ارائه کرد.

وی با رد این مسئله که ثبت نامش در انتخابات 1400 نمادین است، اذعان کرد: حرکت نمادین بد نیست. اما اینکه یک حرکت همیشه نمادین باشد،خاصیت ندارد. در سه دوره گذشته مرحومه خانم طالقانی کاندید شدند و تاثیرگذار هم بود. بنده در بیانیه گفتم حضور من در انتخابات تشریفاتی و نمادین نیست.

رئیس امور زنان در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه زنان توانمند زیادی در عرصه‌ی سیاسی وجود دارد، می‌گوید: مگر تمام مردانی که مسئولیت گرفتند، همگی با تجربه بودند؟ آقای رجایی وقتی رئیس جمهور شد، پیش از آن معاون یا وزیر بود؟ مردان زیادی وارد عرصه‌ی سیاسی شدند و آزمون و خطا کردند. وقتی در دولت اصلاحات بودم، همیشه مطرح میشد زنان تجریه ندارند چون قبلاً مدیر نشدند، البته من این دور باطل را شکستم و یک دوره‌ای را برگزار کردم و سیصد نیروی زن را تربیت کردیم که از آنها استفاده شد. اما علت اصلی نادیده گرفتن زنان این است که بر اساس شرع نمی‌توانند حاکم باشند. آقای خاتمی برای اولین بار دو زن یعنی من و خانم ابتکار را به کابینه دعوت کردند، به ایشان خیلی اعتراض کردند. حالا من چون در امور زنان بودم، ایرادی نگرفتند اما به وجود خانم ابتکار برای مدیریت سازمان محیط زیست ایراد گرفتند. البته الان وضعیت بهتر شده است و ما زنان سفیر، استاندار و فرماندار داریم. بنده رئیس دفتر خود را یک زن می‌گذارم اما معاون اول من یک مرد است تا اگر یک مرد رئیس جمهور شد، معاون اول خود را یک زن بگذارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه رئیس جمهور در انتخاب معاون اختیار دارد اما برای انتخاب وزیر با محدودیت‌هایی روبرو است، گفت: اینکه آقای احمدی‌نژاد وزیر زن گذاشت، استثنا بود، البته ایشان همیشه رفتارهای غیر قابل پیش بینی داشت و به نوعی معجزه هزاره‌ی سوم بود. اما فردی که برای وزارت انتخاب کرده بود به دلیل ویژگی‌های خاصی توانست وزیر شود. البته آقای احمدی‌نژاد هم سه وزیر زن انتخاب کرد و دوتای آن رد شد.

آقای روحانی از مجلس برای وزیر زن رای اعتماد نمی‌گرفت

او افزود: آقای روحانی از مجلس برای وزیر زن رای اعتماد نمی‌گرفت. همه‌‌ی اصلاح‌طلبان که طرفدار وزیر زن نیستند. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در بعضی از مواضع در حوزه‌ی زنان مشترک هستند.

زهرا شجاعی با بیان اینکه اگر رئیس شود، کابینه‌ی او همه‌ی اقشار جامعه را نمایندگی خواهد کرد، اضافه کرد: زنان شایسته را به کار می‌گیریم. در حقیقت تعداد زنان کابینه‌ی من قابل توجه خواهد بود. البته اگر زن ناکارآمد را به کار بگیریم ضرر آن از انتخاب نکردن یک زن بیشتر است. در شرایط مساوی خانم‌ها برای من اصلح هستند.

او معتقد است در سیاست خارجی ادامه‎ دهنده‌ی دولت خاتمی و روحانی خواهد بود و عنوان کرد: عنوان دولت من صلح و آشتی ملی است و باید در عرصه‌ی بین‌الملل صلح را محور قرار دهیم و دوران جنگ سرد دیگر گذشته است و نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری است. باید تنش زدایی با دنیا محور کار ما باشد. در حقیقت مخالفین FATF آنان که عنادی ندارد، شناختی از FATF ندارند و برخی از آنها هم که عناد دارند، کاسب تحریم هستند.

او  در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس جمهور شود، نحوه‌ی برخوردش با موازی‌کارها در دولت چیست، تصریح کرد: دولت حجیم است و باید چابک سازی صورت بگیرد. تعداد وزارت‌خانه‌ها زیاد است و تمرکززدایی زیاد است. وجود برخی از نهادها دیگر ضرروی نیست، یک زمانی به شورای عالی فرهنگی و یا شورای اجتماعی فرهنگی زنان نیاز داشتیم الان دیگر ضرروری نیستند. باید چابک‌سازی صورت گیرد.

تفاوت زن و مرد نباید باعث تبعیض شود

 این فعال حوزه‌ی زنان درباره‌ی برابری زن و مرد گفت: زن و مرد برابر نیستند، بلکه مکمل همدیگر هستند. میان زن و مرد تفاوت وجود دارد. اما این تفاوت نباید موجب تبعیض شود و در حقوق انسانی فرقی بین این دو جنس نیست. قرآن یک‌سری حقوق بیشتری به زنان داده شده و یک‌سری از تکالیف را هم از ما سلب کرده است. در حقیقت باید نگرش جنسیتی را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم و به نوعی عدالت جنسیتی برقرار شود. البته فمینست‌های رادیکال این واژه عدالت را نمی‌پذیرند. اگر بگوییم زن و مرد برابرند، پس زنها باید به جبهه و سربازی بروند و مرخصی زایمان نگیرند و همچنین نفقه و مهریه هم نباید داشته باشند.

او در ادامه درباره‌ی سند 2030 می‌گوید: این سند خوب درک نشد. نمی‌توانیم ارتباط خود را با دنیا قطع کنیم. این سندهای بین المللی یک سری چارچوب‌های کلی را تعیین می‌کند تا در جزییات متناسب با فرهنگ آن کشور اجرا شوند. اگر رئیس جمهور شوم، سلسه جلسه‌هایی برای تفهمی این سند می‌گذارم و به کسانی که این سند را نفهمیدند، می‌گویم آن را بخوانند و بعد امتحان بدهند. در حقیقت با سندهای بین‌المللی کلاً موافق هستم چون زمینه‌ی صلح جهانی را فراهم می‌کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری درباره‌ی حجاب اجباری در ایران اذعان کرد: حجاب ضرروی است و به اصل آن اعتقاد دارم. اما این سوال مطرح است آیا هر امر واجبی در حکومت اسلامی باید اجباری شود؟ آیا حج و نماز را می‌توان اجباری کرد؟ در ابتدای انقلاب قرار بود کسانی که در ادارات دولتی مشغول هستند؛ موازینی را رعایت کنند اما بعد به کل جامعه تسری پیدا کرد. حجاب اجباری یک خطا بود و نتیجه و اثر خوبی نداشت. آیا گشت ارشاد موفق بوده است؟ قبل از اعتراض مردمی درباره‌ی حجاب حاکمیت باید تدبیری به خرج بدهد.

وی با بیان اینکه برای بررسی هر پدیده‌ای باید ریشه‌های آن را بررسی کرد، تصریح کرد: در دولت من باید سعی و تلاش شود تا اتفاقاتی مثل اعتراضات آبان اصلاً رخ ندهد. اینکه بعد از افزایش بنرین اعتراضاتی رخ می‌داد را حتی یک دانشجوی علم سیاست هم می‌دانست. البته برخی از اعتراضات سازماندهی شده است، این مسئله در سال 88 هم وجود داشت. برخی از مسئولین هم در این باره اعتراف کردند. در سال 88 در دانشگاه تهران استاد بودم، نگهبان می‌گفت خودشان عکس امام را پاره می‌کردند و خودشان هم فیلمبرداری می‌‎کردند. عدم صداقت و شفافیت حاکمیت را مردم می‌فهمند. الان شکاف عمیق دولت و ملت میان مردم وجود دارد. مردم در زمان جنگ در دولت آقای موسوی چرا صبوری و تحمل می‎‌کردند، با اینکه وضعیت اقتصادی بد بود اما راضی بودند، چون تبعیض را حس نمی‌کردند. البته ترمیم رابطه‌ی دولت و ملت زمان می‌برد.

حرکت دختران خیابان انقلاب نسنجیده بود

او درمورد حرکت دختران خیابان انقلاب نیز معتقد است: این حرکت خارج از کشور هدایت م‌یشد و برای آن برنامه‌ریزی شده بود. افراد با اینکار جایزه و حقوق خود را گرفتند. این حرکت سبک، بچگانه و نسنجیده بود و بعد هم خاموش شد.

او در انتها در واکنش به یک‌سری از واژه‌ها گفت:

آیت‌الله علم الهدی: یاد دختر ایشان جمیله علم الهدی میفتم زمانی که در دوره‌ی دبیرستان شاگرد من بودند، جوان و با استعداد بودند.

علی مطهری: جمع ضدین. در عرصه‌ی فرهنگی متصلب و در عرصه‌ی سیاسی باز.

مسیج علینژاد: دلم برای او می‌سوزد، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

 مریم میرزا خانی: افتخار زنان ایرانی

فائزه هاشمی: صادق اما بیش فعال

طالبان و داعش: برداشت غلط و متحجرانه از دین

آنکلا مرکل: زن توانمند و قدرتمند و افتخار زنان

پرستو (سیاسی): ترجیح می‌دهم که درباره‌ی پرستوهایی که با بال‌های سیاه پرواز می‌کنند، فکر کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه ایشان ومجری برنامه ازیک امکان امروزی همچون کتاب هاوس نتوانستند استفاده درست بکنند هم به لحاظ شکلی وهم محتوایی وخانم شجایی که برایشان احترام قایل هستم خودشان نگاه ‌وبرنامه شان را به نقد دیگران نگذاشتند وتعاریفی ازحقوق زن کردند که باحتمال زیاد نقد کمبود های مادران نسل انقلاب بود ‌وارتباطی به زنان جوان و ‌میان سال امروز ‌و نیازهای ایشان ندارد ،ببیان دیگر ایشان بااین نگاه سنت گرا که آزادی زنان را وجه المصالحه نفقه،مهریه و….می‌کنند قادر نیستند زنان تحصیل کرده ومدرن رابسوی خود جلب کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا