خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای ناراحتی موسوی اردبیلی و فاضل لنکرانی از رهبری

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

شنبه 15 فروردين 1377

آقاى مرتضی الويرى دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي آمد. از كم شدن اعتبار رهبرى در جامعه اظهار نگرانى‌ كرد و آن را خطرناك مى‌داند. از من خواست كه وضع را صريحاً به ايشان بگويم. چاره كار را شورایى‌ شدن رهبرى مى‌داند و نيز رفع محدوديت از آیت‌الله منتظرى را لازم مى‌داند. معتقد بود كه شوراى عالى امنيت ملى تصويب كرده كه رفع محدوديت شود، ولي آيت‌الله خامنه‌اى نپذيرفته‌اند كه گفتم خبر نادرست به ايشان داده‌اند؛ شورا تصويب كرده كه محدوديت‌ها ادامه يابد. گفت آقای عبدالله نوری وزيركشور به او گفته است!

پيش از ظهر، آقاى خاتمى، رییس‌جمهور تلفنى خبر داد كه آقاى كرباسچى شهردار تهران را با حكم دادگاه، به اتهام اختلاس، بازداشت موقت كرده‌اند و مشورت كرد براى اقدام و گفت، از دفتر رهبرى توضيح خواسته و آقاى سید علی‌اصغر حجازى گفته كه نظر رهبرى را به آقاى علی رازينى گفته است و تأكيد كرده كه نظر رهبرى عوض نشده و منع بازداشت در صورت عدم سوءاستفاده شخصى، به قوت خود باقى است. قرار شده، خود دفتر رهبری براى حل مشكل پيگيرى كنند.

ظهر مجدداً آقاى خاتمى تلفن كرد و گفت آقاى حجازى جواب داده كه آقاى علی رازينى رییس‌کل دادگستری استان تهران مى‌گويد آيت‌الله محمد يزدى رییس قوه قضاییه به ايشان اطلاع داده كه رهبرى منع‌شان را برداشته‌اند و بر اين اساس دادگاه عمل كرده است و ديگر كارى نمى‌شود كرد، جز با دستور صريح رهبرى. قرار شد ايشان و من با رهبرى صحبت كنيم. در جواب تلفن من، دفتر رهبرى گفت كه ايشان استراحت مي‌كنند و ساعت پنج و نیم تماس بگيريم؛ به آقاى خاتمى هم همين را گفته‌اند.

با آقاى محمد يزدى صحبت كردم. ايشان گفت كه من درباره نظر جديد رهبرى، چيزى نشنيدم و همان نظر ايشان را قبلاً به آقاى رازينى گفته‌ام و ديگر نمى‌دانم چه شده است. روزنامه‌هاى عصر و راديو تلويزيون، خبر بازداشت آقای کرباسچی را منتشر كردند. عصر آقاى سیدحسین مرعشى آمد و مشورت كرد. گفتم، منتظر جواب رهبرى هستيم.

آقاى عبدالحمید باقری بنابى، نماينده تبريز آمد. گفت در قم با علما و مراجع ملاقات داشته است؛ آقاى محمد فاضل لنکرانی و آقاى سید عبدالکریم موسوى اردبيلى، از دست رهبرى ناراحت بودند و به خصوص به‌ خاطر مسأله آیت‌الله منتظرى و فتواى ايشان در مورد سهم امام و گفت، مسأله انتخابات و نيز دخالت دفتر ايشان در انتخابات تبريز و فشار بر محمودعلی چهرگانى براى استعفا و جلوگيرى از آمدن حیدر على‌اف رییس‌جمهور آذربایجان به تبريز و… باعث تضعيف رهبرى شده است. از من خواست كه براى رفع اين مشكلات كمك كنم و خواست كه به آقاى خاتمى كمك كنم. گفت در انتخابات از آقاى ناطق نوری حمايت كرده، لذا آقاى خاتمى هم با او خوب نيست.

سر شب، آقاى سیدحسین مرعشى نماینده کرمان مجدداً آمد. گفت جلسه‌اى با جناح چپ داشته‌اند و قرار شده حزب كارگزاران سازندگی و گروه‌هاى ديگر هم به بازداشت آقای کرباسچی اعتراض كنند و از آقاى خاتمى خواسته‌اند امشب جلسه فوق‌العاده هیأت دولت را تشكيل دهد. آقاى خاتمى تلفن‌ كرد وگفت صلاح نمى‌داند با عجله عمل شود. در جلسه فرداى هیأت دولت مطرح مى‌شود. از دفتر رهبرى گله ‌داشت‌كه حقيقت را نگفته‌اند و از اينكه آقاى يزدى مى‌گويد؛ نظر جديدى از رهبرى به او نگفته‌اند و آقاى حجازى مى‌گويد كه به آقاى يزدى گفته است، ناراحت است. اخوى محمد، معاون اجرایی رییس‌جمهور هم آمد كه اقدامى براى شهردار بشود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1377

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا