خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت هاشمی از اظهار تعجب رهبری از بازداشت کرباسچی

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

یكشنبه 16 فروردين 1377

آقاى امامی‌كاشانى، عضو فقهای شورای نگهبان آمد و راجع به انتخابات مجلس خبرگان مشورت کرد. پيشنهاد داشت كه اجلاس خبرگان تشكيل شود و به منظور تسهيل ورود ریيس‌جمهور و ریيس‌مجلس، تبصره‌اى به قانون انتخابات اضافه شود كه رؤساى سه قوه، بدون شرط اجتهاد، بتوانند نامزد شوند كه گفتم در مشهد همين فكر مطرح شد و قبول نشد. در مورد بازداشت آقاى كرباسچى معتقد است كه به ضرر جناح جامعه روحانيت و نشان بى‌تدبيرى در قوه قضایيه است.

آقاى محمدرضا رحيمى، مشاور آقاى يزدى رییس قوه قضاییه آمد و ضمن ابراز نگرانى از اوضاع سياسى كشور، از من خواست كه به شكل و انسجام جناح خودشان كمك كنم.

آقاى حسن دانایى‌فرمدیرعامل شرکت سپاسد آمد. از فرماندهان سپاه شكايت داشت كه كار ساخت سد كرخه را از او گرفته‌اند و گفت مى‌خواهد از سپاه بيرون برود و استمداد كرد.

ظهر خانم خیرالنساء عسکریان همسر آقاى كرباسچى، همراه فاطى آمد و براى نجات شوهرش، استمداد كرد؛ دلداري‌اش‌ دادم.

آقايان نوربخش، رییس‌کل بانک مرکزی و دكتر محمدعلی نجفى، رییس سازمان برنامه و بودجه آمدند. در مورد ادامه كار در حمايت از آقاى كرباسچى مشورت كردند و برنامه كار در جلسه عصر هیأت دولت را گفتند و اينكه آقاى خاتمى بنا دارد، متقابلاً از آقايان رازينى رییس‌ کل دادگستری استان تهران و محمدرضا نقدی فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به دادگاه شكايت كند. اگر آقاى يزدى، ترتيب اثر به نامه قبل از عيد ايشان ندهد. از من خواستند كه اعلان حمايت كنم. پيشنهاد داشتند كه اين هفته به نمازجمعه بروم و در آنجا دفاع كنم.

عصر آقاى عبدالحسین هراتى آمد و كتاب‌های «سيماى صنعت» و «سيماى سازندگى» را آورد كه اولى را تأليف و به تأليف دومى كمك كرده است. گفت در زندگى، تحت تأثير دو نفر است: دكتر علی شريعتى و من. تمجيد فوق‌العاده‌اى از برنامه دولت سازندگى كرد و اظهارنگرانى از توقف اين روند نمود.

شب میهمان رهبرى بودم. بعد از تعريف سفرهايمان به كيش و مشهد و شمال، درباره بازداشت شهردار تهران صحبت كرديم. ايشان تعجب دارد كه چطور با منع بازداشت از سوى ايشان، قوه قضایيه بازداشت‌كرده، ولى فعلاً مصلحت نمى‌دانند كه دخالت ‌كنند و گفته‌اند كه سريع‌تر به پرونده رسيدگى شود. گفتند آقاى غلامحسین محسنى اژه‌اي قاضى پرونده، بنا دارد مصاحبه كند و دادگاه را علنى برگزار نماید. گفته است كه شهردار در زندان نيست، بلكه در يك جاى سه اتاقه با روزنامه و تلويزيون و… به سر مى‌برد.

دربارة آیت‌الله منتظرى هم نظرشان اين است كه رفت و آمد همان سه نفر، آقايان طاهرى، مؤمن و ابراهیم اميني، كافى است. در مورد تحركات ضدرهبرى در حوزه و فكر تأسيس مجمع مدرسان در قم مخالف‌اند و ناراحت و توقع دارند كه دوستان دفاع كنند و از بعضى مطبوعات از جمله «جمهوری اسلامی» و «جامعه» ناراضي‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا