خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نطق صریح مطهری در مجلس در اعتراض به شورای نگهبان

«علی مطهری»، نماینده‌ی مردم در مجلس گفت: شورای نگهبان باید تجدید نظری در رفتار خود داشته باشد، مخصوصا که در این دوره عامل جدیدی به خاطر اظهارنظرها در موضوع رد صلاحیت مطرح بود. اساسا چنین چیزی در قانون اساسی نداریم. شاید قبلا هم بوده ولی این بار علنا آن را اظهار می‌کردند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟

به گزارش ایسنا، علی مطهری در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک به مناسبت هفته کارگر، روز معلم و ایام بزرگداشت شهادت آیت‌الله مطهری و با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیر اظهار کرد: اعتراض نمایندگان بر رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد. این طور نیست چون خود نماینده رد صلاحیت شده اعتراض کند. اکثر آن‌ها نگران آینده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند. معتقدند این مسیر موجب اختلاف، و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی یادآور شد: در ضمن بررسی اصلاح قانون انتخابات شاهد بودید که اصول‌گرا و اصلاح طلب چه کسانی که صلاحیت‌شان رد شده بود و چه افرادی که صلاحیت‌شان رد نشده بود همه تلاش داشتند این موضوع به سرانجام برسد و نگرانی‌هایی در این باره داشتند. شورای نگهبان باید تجدید نظری در رفتار خود داشته باشد، مخصوصا که در این دوره عامل جدیدی به خاطر اظهارنظرها در موضوع رد صلاحیت مطرح بود. اساسا چنین چیزی در قانون اساسی نداریم. شاید قبلا هم بوده ولی این بار علنا آن را اظهار می‌کردند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟ ماهیت مجلس این است که هر شخصی حرف خودش را بزند و فردا روزی نماینده‌ای دیگر بیاید سخن دیگری را مطرح کند.

مطهری ادامه داد: خیال نکنید که مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. از میان همین نمایندگان مجلس یازدهم افراد حر و آزاده‌ای خواهند بود که به رفتارهای شما اعتراض خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گاهی می‌گویند مجلس ناکارآمد است. مجلس دهم از مجلس نهم و هشتم ضعیف‌تر نبوده و در برخی نقاط هم قوی‌تر بود. اگر کارآمدی آن ضعیف شده نمی‌توان نقش عوامل خارجی را در این موضوع نادیده گرفت. در اوایل همین مجلس درباره رد صلاحیت بعد از رأی مردم راجع به منتخب مردم اصفهان استفساریه‌ای داشتیم. در این خصوص مجلس تصویب کرد که شورای نگهبان حق ندارد پس از تأیید صلاحیت و رأی مردم کسی را رد صلاحیت کند. هنوز مجمع تشخیص مصلحت به این موضوع رسیدگی نکرده است. این موضوع را پیگیری کردم گفتند چون یک سال از این موضوع گذشته خود به خود رأی شورای نگهبان حاکم است. می‌گویند آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام این را می‌گوید. مگر می‌شود آیین‌نامه خلاف عدالت باشد؟ این موضوعات است که موجب تضعیف مجلس می‌شود.

مطهری عنوان کرد: اکنون نیز موضوع منتخب مردم تفرش باید به مجلس بیاید. اگر قرار است حذف شود باید مجلس این کار را انجام بدهد نه اینکه شورای نگهبان خود رأسا اقدام کند. شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه نیز دست مجلس را بست. از سوی دیگر انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام واقعا خطری است که مجلس را تهدید می‌کند. این موضوع چه معنایی دارد که نهادی غیر از شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی کند. این موضوع خلاف قانون اساسی است. هیچ نهادی غیر از شورای نگهبان نمی‌تواند مصوبات مجلس را در انطباق شرع و قانون اساسی بررسی کند. تشخیص انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی نیز با خود مجلس است. اگر می‌خواهند در مجلس حضور پیدا کنند و در این خصوص توضیح دهند ولی هنگامی که مجلس به موضوعی رأی داد دیگر شما حق ندارید آن را بررسی کنید و با استناد به یک سیاست مصوبات ما را یک یا دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه دارید. بلایی که بر سر موضوع پالرمو آمد در همین خصوص بود.

وی با بیان این‌که «ما که دیگر از این مجلس می‌رویم اما مجلس یازدهم این مسائل را دنبال کند» ابراز عقیده کرد: موضوع دیگر مسئله استیضاح و مصلحت‌سنجی‌هایی است که گاهی هیأت رئیسه انجام می‌داد و یا همچنین موضوع تأثیرپذیری از خارج مجلس، برای مثال استیضاح وزیر کشور را در آبان و یا آذرماه مطرح کردیم. وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان است که در آن مدت افراد زیادی کشته شدند. ما هم بر سر این موضوع محکم ایستاده بودیم تا از حد نصاب نیفتد. از آقای لاریجانی با وجود اینکه داماد ما هم هستند انتقاد داریم ولی اجازه ندادند که این کار انجام شود. ابتدا به ما گفته شد اکنون شرایط مناسبی برای این موضوع نیست و آن را به بعد از انتخابات موکول کنید. حالا هم گفتند این موضوع به دلیل کرونا عقب بیفتد. حال باید توجه کنیم هنوز هم دیر نشده که این موضوع را در دستور جلسه بگذارید، همه امضاکنندگان هم پای امضای‌شان هستند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: بعد می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم. لازم است مجلس یازدهم این مسئله سیاست‌های کلی را برطرف کند؛ چرا که مجلس بسته می‌شود این سیاست‌ها همچون قانون اساسی و یا متمم قانون اساسی نیست. به مسئله آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید. شما نماینده کل مردم ایران هستید نه صرفا افرادی که به شما رأی دادند. شما نماینده نظام نیستید. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که نماینده نظام هستند در صورتی که شما نماینده مردم هستید. اگر تزاحمی میان حق نظام و حق مردم پیدا شد باید ببینید حق با کدام طرف است. این‌که به بهای حفظ نظام حقوق افراد ضایع می‌شود شما نباید بی‌تفاوت باشید.

مطهری در پایان عنوان کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان از برجام نیمه جان نیز می‌ترسند. آن‌ها تلاش می‌کنند تحریم‌ تسلیحاتی ایران را تمدید کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت ارسال کنند. ایران باید موضع قاطعی در این باره داشته باشد. خروج کامل از برجام و NPT می‌تواند جواب روشنی در این خصوص باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حیف شهید مطهری
    بدنش تو گور لرزوندی
    خونش رو پامال کردی
    اون کار بیشتر بهت میاد
    برو تو کار تخصصی خودت اظهار نظر کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا