خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استقبال روسیه از احتمال تمدید توافق ایران و آژانس

ایرنا نوشت: سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجام تمدید احتمالی توافق فنی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یک ماه دیگر را گام مهم خواند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در توئیتی در مورد امکان تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: این خبر اگر واقعیت داشته باشد، گام مثبت و ضروری خواهد بود.  

وی این توئیت را در واکنش به توئیت یک خبرنگار ایرانی به نام سارا معصومی نوشت که خاطرنشان کرده بود ایران توافق فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را امروز برای یک ماه دیگر تمدید می کند.

به نوشته معصومی چنین به نظر می رسد که احیای برجام در دسترس است و به همین دلیل نیازی به تمدید توافق با آژانس برای سه ماه دیگر وجود ندارد.  

 یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه گفت: با توجه به پایان ضرب الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمال تمدید مشروط توافق قبلی به مدت یک ماه وجود دارد.

این مقام آگاه اظهار داشت : در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف مقابل با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کند.

اوایل اسفندماه پارسال بود که تنها چند روز قبل از پایان ضرب الاجل مجلس به طرف غربی برای لغو تحریم ها، ذیل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، تهران و آژانس توافق مشروطی امضا و بیانیه ای در این باره منتشر کردند. بر پایه این بیانیه، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فرا پادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فرا پادمانی نیز انجام نمی شود.

بر اساس این توافق مشروط، آژانس به فعالیت های «ضروری» خود برای راستی آزمایی و نظارت بر مراکز هسته ای ایران ادامه خواهد داد. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، این است که «ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

  اولیانوف»   روز شنبه هم با اعلام این مطلب که مذاکرات در مسیر درست خود پیش می رود ، گفت: مذاکرات برجامی وین احتمالا اوایل ژوئن (حدودا ۱۰ روز آینده) تکمیل می شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسی تاس به نقل از اولیانوف نوشت: مذاکرات وین برای از سرگیری اجرای برجام در شرایط کنونی ممکن است در روزهای نخستین ماه ژوئن کامل شود.

اولیانوف گفت: البته نمی توان دقیق حدس زد. اما فکر می کنم روزهای اول ماه ژوئن یک زمان واقعی برای پایان مذاکرات وین است. حداقل تا به امروز، این طور به نظر می رسد. به دلیل پیچیده بودن مذاکرات، نمی توان پیش بینی دقیق از زمان پایان این روند داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا