خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ قائم‌مقام و سخنگوی شورای نگهبان به انتقادات از ردصلاحیت‌ها

سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: حدود ۱۰ پرونده را ۲ بار بررسی و ۲ بار رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم.

به گزارش فارس، سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: پرونده داوطلبان در شورای نگهبان به دقت مورد بررسی قرار گرفت و ما برای ریاست جمهوری ناچاریم که اصل ۱۱۵ مانند ایرانی الاصل بودن را مورد توجه قرار دادیم اما ۴ اصل رجل سیاسی – مذهبی و مدیر و مدبر بودن مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آن پرونده کار کرده‌اند، گفت: درباره یکی از نامزدها، حدود ۴ ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم؛ تمام ۴۰ پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح شده است.

ره پیک ادامه داد: حدود ۱۰ پرونده را ۲ بار بررسی و ۲ بار رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: صرف اینکه داوطلبی بستگان درجه یک او در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد. دستگاه‌ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در بررسی‌ها به یک گزارش استناد نمی‌شود بلکه ما به چند گزارش استناد می‌کنیم.

وی افزود: ما در تعیین آن ۴۰ نفری که شرایط اولیه را دارا بوده‌اند نقش و دخالتی نداشتیم؛ در مرحله بعد هم، یعنی فرآیند بررسی صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می‌گیرد.

ره پیک با بیان اینکه ممکن است در مواردی، کسی که با این شرایط تطبیق می‌شود و احراز می‌شود، از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد، گفت: اگر کسی ۷ رای در صحن شورای نگهبان بیاورد، تاییدصلاحیت می‌شود و اگر ۶ رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی‌شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است، فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد؛ عملکردها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … هم موثرند و طبق نظرسنجی‌های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست.


سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر ۲۱ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در این دوره از انتخابات روش متفاوتی را پیش گرفت؟ اظهار داشت: شاید ما در این دوره از جهت روش تفاوتی با ادوار گذشته نداشتیم اما در این دوره مصوبه‌ای بود که در شورای نگهبان به تصویب رسید و به وزارت کشور برای شرایط ثبت‌نام کنندگان ابلاغ شد.

وی افزود: شورای نگهبان از بین مراجعین وزارت کشور، حدود ۴۰ نفر را که مدارکشان کامل بود، مورد بحث و بررسی قرار داد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: پرونده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دقت مورد بررسی قرار گرفت و ارزیابی مستندات پرونده‌ها، ساعت‌ها وقت ما را می‌گرفت؛ بحث برخی داوطلبان یکی دو نوبت در جلسه شورای نگهبان تکرار شد، به همین دلیل مجبور شدیم که از ۱۰ روز مهلت قانونی خود استفاده کنیم.

وی افزود: ما برای ریاست جمهوری باید اصل ۱۱۵ قانون اساسی را ملاک قرار بدهیم. ۴ شرطی که همیشه محل بحث بود و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم تاکید شده بود، رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبر بودن، بود. از این جهت ما سوابق افراد را بررسی کردیم.

کدخدایی تصریح کرد: برنامه‌های برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که ارسال کرده بودند را مورد بررسی قرار دادیم؛ ۴ شرط رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن شاید بیشتر مورد دقت اعضای شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری و بررسی صلاحیت‌ها، چیزی به عنوان رد صلاحیت نداریم گفت: در قانون هم مهلتی برای اعتراض و شکایت نسبت به این روند در نظر نگرفته‌ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا