خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش خبرگزاری دولت به ردصلاحیت‌ها

خبرگزاری ایرنا نوشت: از غروب دوشنبه(۳ خرداد) که فهرستی حاوی اسامی احراز صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، افکار عمومی و هواداران نامزدهای مختلف دچار بهت و حیرت شده‌اند؛ اما روش جالب برخی رسانه‌ها برای توجیه این رویه، حمله به مردان میانه صحنه خدمت است.

گرچه هنوز فهرست منتسب به شورای نگهبان تائید رسمی نشده بود و بسیاری در نگاه اول آن را غیرواقعی تلقی می‌کردند، اما اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ۷ نفره بودن فهرست تائیدشدگان و ارسال اسامی به وزارت کشور، باعث تقویت آن شد و سرانجام ظهر امروز(سه‌شنبه) همان فهرست از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد؛ هرچند این فهرست نه تنها باعث شگفتی افکار عمومی و حامیان نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا شده، بلکه فعالان اصولگرا، چهره‌های حزب‌اللهی و حامیان نامزد اصلی آنها نیز حیرت و انتقاد خود را کتمان نکردند.

شورای نگهبان امروز، فهرست هفت نفره داوطلبان احراز صلاحیت شده برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری شامل سعید جلیلی، محسن رضایی، سیدابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصر همتی را اعلام کرد.

در این فهرست، اسامی افرادی همچون «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، «علی لاریجانی» رئیس دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و به چشم نمی‌خورد و به این ترتیب، آنها در عرصه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری حضور نخواهند داشت.

حیرت و پرسش فعالان اصولگرا

دیشب(دوشنبه‌شب) حتی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان، این آرایش کاندیداها را به زیان آقای رئیسی دانست؛ پرویز امینی تحلیلگر اصولگرا با مخاطب قرار دادن شورا، درباره معنای مشارکت و رقابت و انتخابات و رای مردم در صورت واقعیت این فهرست پرسید و عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان، از رایزنی‌های رئیس قوه قضائیه و نامزد ریاست جمهوری سیزدهم برای تجدیدنظر در بررسی صلاحیت لاریجانی خبر داد.

خبرگزاری دانشجو، وابسته به سازمان بسیج دانشجویی هم نوشت: «بی شک پیروزی رئیسی در میدان رقابت ارزش دارد و جانمایی او به عنوان رئیس‌جمهور در میدان بدون رقیب و مشارکت مردم، از شکست دردناکتر است.»

فضاسازی تازه علیه دولت

دوشنبه‌شب با اینکه هنوز وزارت کشور فهرست رسمی را اعلام نکرده بود، برخی رسانه‌ها با مشاهده موج انتقادها به این رخداد، فضاسازی تازه‌ای علیه دولت آغاز کرده‌اند تا از این رهگذر به توجیه اقدام منتسب به شورای نگهبان بپردازند.

یکی از رسانه‌ها که اقدام به انتشار خبر رد صلاحیت‌ها کرد، عنوان خبر را رد صلاحیت «بانیان وضع موجود» از سوی شورای نگهبان گذاشته و تلویحا القا کرد، علت رد صلاحیت افراد مشهور توسط شورای نگهبان، نقش داشتن آنها در وضع موجود است.

در حالی که شورای نگهبان همواره اعلام کرده فقط به قانون عمل می‌کند، این‌گونه روایت سیاسی و تخریبی از شیوه بررسی صلاحیت‌ها، خلاف رویه اعلامی شورای نگهبان بوده و سبب بروز تناقض شده است.

از خرداد ۸۸ تا ۱۴۰۰

نکته دیگر که در این عملیات روانی دنبال می‌شود، انتشار تصاویر مسئولان قوای مجریه و مقننه سه دوره گذشته و معرفی آنان به عنوان «بانیان وضع موجود» است. صرف‌نظر از اینکه چرا فقط این دو قوه بانی وضع موجود دانسته شده و چرا رئیس اسبق مجلس که حامی یکی از کاندیداهاست در وضع موجود بی‌تقصیر است، این رویکرد یادآور شیوه تخریبی محمود احمدی‌نژاد در مناظره شب ۱۴ خرداد ۸۸ است که این بار در شب ۴ خرداد ۱۴۰۰ تکرار می‌شود.

احمدی‌نژاد در آن زمان، عملکرد کل دولت‌های دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از خود را زیرسوال برد و بسیاری، یکی از زمینه‌های چندپاره شدن جامعه که به ناآرامی‌های بعد از انتخابات منجر شد را شیوه تخریبی احمدی‌نژاد می‌دانند؛ روشی که نتیجه نهایی آن، ادعای ناکارآمدی کل دولت‌ها و مجموعه نظام جمهوری اسلامی است. «بانیان وضع موجود»، کلیدواژه‌ای است که یکی از کاندیداها در روز ثبت‌نام از آن استفاده کرد.

در حالی که افکار عمومی درباره فهرست منتشره کاندیداها اقناع نشده‌اند، به نظر می‌رسد در روزهای آینده، با هدف توجیه این اقدام و انداختن بار مسئولیت آن به دوش دولت، موج تازه‌ای از حمله به کلیت دولت و کارنامه‌اش از سوی برخی رسانه‌های متصل به بیت‌المال دنبال خواهد شد که مضمون آنها، لطف انجام شده به مردم برای راه ندادن «بانیان وضع موجود» به عرصه رقابت است.

این در حالی است که اگر مردم مشکلات وضع کنونی را ناشی از این افراد می‌دانستند، طبعا به آنها رای نمی‌دادند و نیاز به حذف آنان از گردونه رقابت نبود.

«ضعیف بودن نامزدها، تقصیر دولت است»
کانال حامی یکی از کاندیداهای تائیدشده نیز در تحلیلی با تیتر “«دولت نخواست» یا «شورا نگذاشت»؟” نوشت: «بررسی لیست شورای نگهبان نشان می‌دهد شورا با لحاظ کامل شرایط حضور سلایق گوناگون سیاسی، سعی داشته تا حتی ضعیف‌ترین نمایندگان جریان حامی دولت نیز از گردونه حذف نشوند. در مجموع حتی می‌توان گفت که شورای نگهبان برای حضور نمایندگان سلایق مختلف، با دست باز عمل کرده اما ترکیب حضور جریان حامی دولت با کاندیداهای مساله‌دار در عرصه رقابت، راهی جز رد صلاحیت افراد مذکور و حضور دو گزینه ضعیف باقی نگذاشته بود. در شرایطی که گزینه‌های اصلی دولت شرایط حداقلی اقتصادی ‌و امنیتی برای احراز صلاحیت را نداشته‌اند، شورای نگهبان راهی جز تائید صلاحیت گزینه‌های ضعیف نداشته‌ است.»

حمله به دولت و حتی انداختن مسئولیت شیوه بررسی صلاحیت‌ها به دوش دولت در حالی است که دولتمردان در مقطعی حساس، در کنار دست‌وپنجه نرم کردن با سه بحران تحریم، کرونا و خشکسالی، در گرماگرم مذاکرات پیچیده با قدرت‌های مهم جهان‌ هستند.

البته از این نکته هم نباید غافل شد که رویه شورای نگهبان در رد صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد شدید رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همراه شد و نشان داد تصمیم‌های شورای نگهبان، ربطی به دولت نداشته است.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی که از یکی از فقهای شورای نگهبان است، در چند پیام توئیتری در همین رابطه تصریح کرد:‌ «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

وی دلیل اصلی این رویکرد شورا را «تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان و بویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!» دانسته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا