خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حسین علایی: روش شورای نگهبان حق تعیین سرنوشت را از مردم ایران گرفته است

/ واکنش حسین علایی به ردصلاحیت گسترده‌ی کاندیداها /

«به نظر می‌رسد که برای تصمیم‌گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده‌ها به گونه‌ای که از آن نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود، اولویت اول را پیدا کرده است.»

حسین علایی در واکنش به اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفت، نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

با اعلام نتایج بررسی‌های شورای نگهبان و معرفی تنها هفت نفر از خیل افراد ثبت نام کرده برای رقابت‌های ریاست جمهوری امسال، به نظر می‌رسد که برای تصمیم‌گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده‌ها به گونه‌ای که از آن نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود، اولویت اول را پیدا کرده است.

از سوی دیگر عملکرد شورای نگهبان در سال‌های اخیر نشان داده است که اصل، بر رد صلاحیت همه نامزدهای ریاست جمهوری، داوطلبین نمایندگی مجلس و علاقمندان به عضویت در شوراهای شهر است مگر استثناء.

بر همین اساس است که ملاحظه می‌شود که تقریباً تمامی روسای جمهور سابق و اکثر نمایندگان دوره های سابق مجلس شورای اسلامی برای رقابت‌های انتخاباتی دوره‌های بعد ردصلاحیت می‌شوند.

مردم‌ انتظار دارند که معیارهای شورای نگهبان برای رد و تأیید صلاحیت افراد را مستند به قانون اساسی بدانند و مطمئن شوند که تصمیمات شورای نگهبان جایگزین حق مردم برای برگزاری انتخابات آزاد نمی‌شود.

در سال‌های اخیر روش شورای نگهبان عملاً حق تعیین سرنوشت را که با انقلاب اسلامی برای ایرانیان به دست آمده، از اکثریت مردم ایران گرفته است.

مهم‌ترین خواسته مردم در جریان مبارزات علیه رژیم استبدادی شاه، برگزاری انتخابات آزاد و سالم بدون دخالت دستگاه‌های حکومتی بوده است. بر همین اساس بود که امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ فرمودند که «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست. شما وکیل آنها هستید، ولیّ آنها نیستید». بنابراین حق انتخاب با خود مردم است و دیگران نباید برای سرنوشت آنها تصمیم بگیرند.
به هر حال ردصلاحیت گسترده افراد مختلف در هر انتخاباتی، باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی شده است و مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد که اکثر مردم ایران خواهان تغییر این رویه هستند.

حسین علایی
پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصولگرایان قبلا طبق توصیه کیهان ،بر اساس روایت جعلی «به مخالفان تهمت بزنید تا مردم از آنها رانده شوند» عمل می کردند اما حالا طبق همین روایت جعلی، بر اساس تهمت اجازه نمی دهند مردم از افراد مورد تهمت رانده نشوند ، یعنی : به زور امکان رای مردم به آنها را از مردم می گیرند.
    حق تعیین سرنوشت مردم طبق قانون اساسی یعنی تکلیف همگان به بزرگترین حق الناس، که عام نسبت به همه حق الناس های خاص است . چطور نگهبانان قانون اساسی،تخلف اساسی از قانون اساسی را مستمر و مداوم انجام می دهند و رئیس جمهور بعنوان مسئول اجرای قانون اساسی مانع آنها نمی شود؟! اجرای انتخاباتِ مانعِ حق تعیین سرنوشت مردم، همراهی مسئول اجرای قانون اساسی در نقض اساسی قانون اساسی با ناقضانی است که مسئول نگهبانی از قانون اساسی اند.
    اقدام رهبری بعنوان رهبر برآمده طبق قانون اساسی و معتبر از این جهت، نشان دهنده اعتبار واقعی قانون اساسی و همه مسئولیتها، شئون و اختیارات طبق قانون اساسی و در عمل برآمده از آن و حاکی از میزان التزام و پایبندی طرف حاکمیت به آن، و در نتیجه قابل قبول بودن لزوم پایبندی طرف غیرحاکمیتی یعنی مردم به آن است ( به عنوان تعهد و معاهده طرفینی حاکمیت با مردم ، که توسط یک طرف نقض نشده باشد)
    طرف حاکمیت با تدوین این قانون اساسی از یکسو و قبول مسئولیت طبق آن از سوی دیگر، و طرف غیرحاکمیتی یعنی مردم با رأی به آن ، آن را امضا کرده اند ( هرچند رای مادران و پدران به پسران و دختران تسری نمی یابد)
    بعلاوه اگر از پذیرش قانون اساسی سرباز زده شود، مشروعیت تصرفات (اعم از خرید و فروش اموال عمومی ، نفت و سرمایه های عمومی مردم ، تصمیم گیری ها ، ممانعت و …) در اموال عمومی بدون اذن عمومی رخ خواهد داد که مصداق غصب (و تصرف عدوانی) است، هر چند خود ذیل نقض «حق تعیین سرنوشت» است که نویسندگان اولیه قانون اساسی با فهم نافذ خود در آن درج کردند و مردم رای دهنده، به این قانون اساسی(نه چیز دیگری) داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا