خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصیبت، آن‌ روزی است که…

ایرناپلاس نوشت: با وجود آن‌که همه نامزدهای شاخص رد صلاحیت شده از هرگونه اعتراض خودداری کردند، تاثیر شیوه بررسی صلاحیت شورای نگهبان، از اکنون دلسوزان کشور را نگران میزان مشارکت مردم در انتخابات کرده است؛ موضوعی که از نگاه رهبر معظم انقلاب بیشترین اهمیت را دارد.

این روزها با گسترش گوشی‌های هوشمند، سهولت دسترسی به اینترنت و بالا رفتن محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، بخش زیادی از مردم ایران، روزانه ساعات زیادی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از تلگرام و واتساپ تا اینستاگرام، توئیتر و به‌تازگی کلاب‌هاوس می‌گذرانند؛ فضاهایی پر از اظهارنظرهای مخالف مشارکت در انتخابات که بخشی از آنها از سوی طیف موسوم به برانداز انجام می‌شود.

این‌گونه کنش‌های ضد مشارکت در انتخابات، گرچه با رشد ابزارهای فنی بیشتر دیده می‌شود، اما واقعیت آن است که در دوره‌های پیش نیز چنین تحرکاتی بوده و آنچه در دوره کنونی سبب شنیده شدن و توجه به فضای ضد انتخابات می‌شود، شرایط بد اقتصادی و معیشتی است که متاثر از تحریم، کرونا، کاهش قیمت نفت و ناکارآمدی برخی مدیران، باعث گلایه و نارضایتی مردم شده است.

بخش زیاد این تحرکات، با عملیات روانی، فضاسازی، کنایه و ارعاب درباره حضور در انتخابات و شعارها و هشتگ‌هایی چون رای بی‌رای انجام می‌شود. با این حال در مقابل دلایل و توجیهاتی که این طیف برای عدم مشارکت در انتخابات مطرح می‌کردند، مدافعان صندوق رای نیز در فضای شبکه‌های اجتماعی به بیان استدلال‌های خود می‌پرداختند؛ اما اکنون کار گروه دوم بسیار دشوارتر شده است.

در دو، سه هفته اخیر، بعد از ثبت‌نام کاندیداها و ایجاد فضای رقابت، فضای بحث و گفت‌وگو درباره حضور در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی، از جمله کلاب‌هاوس رونق گرفته بود و گرچه مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین افراد ناراضی از اوضاع کشور بر شعارهای تحریم انتخابات پای می‌فشردند، اما کنشگران سیاسی طیف‌های مختلف، از جمله اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با اشاره به تنوع موجود در نامزدهای ثبت‌نام کرده، مشارکت مردم در انتخابات را دارای تاثیر جدی در سرنوشت خود می‌دانستند؛ با شرایط جدید، کار این گروه دشوارتر شده و صدای طیف برانداز و ضدانقلاب، مخالفان حضور در انتخابات و مدعیان مهندسی انتخابات و ادعای نبود دموکراسی و رقابت در ایران، رساتر شنیده می‌شود.

گرچه مردم ایران و فعالان سیاسی تلخی اقدام صورت گرفته را با روش‌های طنز و انتشار تصاویر و کلیپ‌های معنادار، رنگ دیگری دادند، اما در شرایطی که کشور همچنان متاثر از تحریم‌های شدید آمریکاست که زندگی بخش مهمی از مردم را دچار مشکل کرده و نظام در میانه مذاکره با کشورهای قدرتمند دنیا برای رفع تحریم‌هاست، میزان اقبال مردم به صندوق رای و تاکید بر مشروعیت جمهوری اسلامی با حضور در انتخابات تاثیری مضاعف دارد.

مصیبت، آن‌روزی است که…

در حالی که نظرسنجی‌های انجام شده، حضور حدودا ۴۰ درصدی در انتخابات را پیش‌بینی می‌کردند، این نگرانی که با رویدادهای شکل گرفته مشارکت از این میزان هم کمتر شود، در میان دلسوزان کشور افزایش یافته است؛ دلسوزانی که هم از آرزوی بدخواهان کشور خبر دارند و هم می‌دانند طبق دیدگاه رهبر معظم انقلاب، «مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی.»

در این شرایط، بازخوانی بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در ۱۷ خرداد ۹۶ در دیدار رمضانی با جمعی از دانشجویان، برای برخی مسئولان کشور ضروری است:

«توصیه‌ بعدی. چند کلیدواژه‌ اصلی است، این کلیدواژه‌های اصلی را فراموش نکنید:

مساله‌ «نقش مردم در حکومت» یکی از این کلیدواژه‌هاست؛ این کلیدواژه است. بعضی‌ها از بچّه‌های خوب و انقلابی تعجّب می‌کنند که فلانی مدام می‌گوید در انتخابات شرکت کنید، شرکت کنید؛ از من گله‌مند می‌شوند که چرا شما مدام گفتید بیایید در انتخابات شرکت کنید. آقاجان! توجّه داشته باشید که مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است؛ و دشمن این را می‌خواهد. الان شماها باید زودتر از من بشنوید، بنده هم شنفته‌ام صداهایی را که بلند می‌شود، آرزو می‌کنند و انتظار می‌کشند روزی را که ۹۰ درصد مردم پای صندوق‌ها شرکت نکنند. حالا مثلاً فرض کنید که گفتند بیست‌وچند درصد پای صندوق‌ها شرکت نکردند، نیامدند؛ می‌گویند این کافی نیست، باید کاری کنیم که ۹۰ درصد مردم پای صندوق‌های رأی نیایند؛ مصیبت آن است.

بنده آن را می‌بینم. حضور مردم پای صندوق رأی، یک نعمت بزرگی است. «مردم‌سالاری»، این جزو کلیدواژه‌های اصلی است؛ این را فراموش نکنید. خب، شما می‌خواهید که مردم پای فلان صندوق بیایند، پای آن صندوق نیایند، خب تلاش کنید تا آن کاری که شما می‌خواهید تحقّق پیدا کند. جلوی حضور مردم پای صندوق رأی نَایستید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حالا بفرمایید که تلاش می کند انتخابات را مخدوش نشان دهد، جز آن که آن را مخدوش می کند
    # شورا ، در انتخاب ما مردم دخالت را ترک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا