خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تأیید صلاحیت ۳۰۲ نفر از کاندیداها در شیراز و زرقان

فرماندار شیراز از تأیید صلاحیت ۳۰۲ نفر در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان تاکنون خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی شیراز فردا به نقل از ایسنا نوشت: «لطف‌الله شیبانی در نشست خبری که ۲۴ بهمن‌ماه در فرمانداری شیراز بر گزار شد، با آرزوی اینکه در انتخابات پیش رو، حماسه‌ای پرشور همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن را شاهد باشیم، به ارائه اطلاعاتی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی شیراز و زرقان پرداخت و گفت: در مجموع این دو حوزه ۸۷۵ صندوق اخذ رای وجود دارد که ۷۴۸ شعبه شهری و ۱۲۸ شعبه روستایی خواهند بود. ضمن اینکه ۴۳ شعبه مربوط به شهر زرقان و ۶۶۱ شعبه نیز متعلق به شهر شیراز است و مابقی شعب در بخش‌های رحمت‌آباد، ارژن و سیاخ دارنگون قرار خواهد داشت. همچنین ۱۳۷ صندوق سیار نیز برای این انتخابات پیش بینی شده است.

او از اختصاص ۴ شعبه مخصوص اقلیت‌های مذهبی خبر داد و گفت: دو شعبه مخصوص همشهریان کلیمی، یک شعبه برای زرتشتیان و یک شعبه هم برای عزیزان ارامنه قرار داده شده است.

شیبانی تعداد کاندیداهای صلاحیت شده تا به امروز را ۳۰۲ نفر عنوان کرد و گفت: از این میان ۲۵۹ نفر آقا و ۴۳ نفر خانم هستند. ۱۷ نفر از کاندیداها لیسانسه، ۲۲۳ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۴۸ نفر دکترا و ۷ نفر هم دارای تحصیلات حوزوی هستند.

او درباره نامزدهای دارای مدرک لیسانس گفت: طبق قانون، حداقل مدرک باید کارشناسی ارشد بوده باشد. بنابراین کسانی که با مدرک کارشناسی تایید شده‌اند، مدرک تحصیلی‌شان به دلیل ایثارگر بودن، معادل سازی شده است. ضمن اینکه میانگین سنی نامزدها ۳۵ تا ۴۵ سال است،

فرماندار شیراز تاکید کرد: هنوز یک روز از مهلت زمانی تغییر حوزه انتخابیه باقی مانده است و ممکن است تا فردا تغییراتی ایجاد شود.

شیبانی از اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات با امنیت و سلامت کامل خبر داد و گفت: تامین امنیت انتخابات، از وظایف ذاتی فراجا است و نیروی انتظامی برای تامین امنیت هر شعبه، ۳ یا ۴ نفر را قرار خواهد داد. اما وضعیت امنیتی عادی برای تمام شعب در نظر گرفته شده است و هیچ‌یک از آن‌ها دارای وضعیت حساس یا نیمه حساس نیستند.

به گفته فرماندار شیراز، بر اساس فراخوانی که داده شد، یک نفر از قشر دانشجو و یک نفر نیز به عنوان داوطلب آزاد در هر شعبه اخذ رای حضور دارند و سایر اعضای اجرایی را هم فرهنگیان آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند و تعداد کل دست‌اندرکاران انتخابات حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر خواهند بود.

شیبانی با بیان اینکه تاکنون تعرفه‌ها به دست فرمانداری نرسیده است، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری یک انتخابات ایده‌آل و بدون مشکل اندیشیده شده است.

او با بیان اینکه احراز هویت رای‌دهندگان انتخابات به‌صورت نیمه الکترونیک انجام خواهد شد، گفت: در تمام جلساتی که با مجموعه وزارت کشور داشتیم و حتی به صورت مکاتبه رسمی، اعلام کردیم که شیراز آماده برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک است اما طبق قانون انتخابات، تصمیم اینکه کدامیک از حوزه‌ها بتوانند به این صورت رای‌گیری کنند، بر اساس تصمیم وزارت کشور و شورای نگهبان است. بنابراین فقط در ۴ شهر آبادان، قم، ملایر و رشت، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

فرماندار شیراز در خصوص نوع تبلیغات و تخلفات نامزدها نیز گفت: در قانون انتخابات، یک فصل کامل به بحث تبلیغات اختصاص داده شده است و محدودیت‌ها به طور کامل مشخص است. بنابراین جریمه هر نوع تخلف نامزدها و طرفدارانشان کاملا پیش‌بینی شده است. معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه هم این تخلفات را احصا کرده و قبل از شروع تبلیغات، به نامزدها اعلام می‌کنند. در مواردی که قبل از شروع موعد تبلیغات، تخلفی انجام شود نیز پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و تعدادی هم تذکر داده شده است. ضمن اینکه یکی از مواردی که به شدت مورد بحث بوده است، رسیدگی و رصد فضای مجازی است که به طور دقیق انجام می‌شود.

او از طراحی سامانه تلفنی برای کسانی که به هر علت توانایی حضور در پای صندوق‌های رای ندارند خبر داد و گفت: در صورت تماس افراد، صندوق‌ سیار به محل حضور آن‌ها خواهد رفت. همچنین نرم‌افزار شعبه یاب در حال تهیه و تدوین است که مردم می‌توانند به وسیله آن، نزدیک‌ترین شعب را پیدا و برای رای دادن به آن‌ها مراجعه کنند.

شیبانی علت اصلی رد صلاحیت‌ها را نداشتن مدرک تحصیلی لازم و یا نداشتن سابقه ۵ سال کار پژوهشی عنوان کرد و به سوال مطرح شده مبنی بر اینکه آیا از نمایندگان پیشین حاضر در مجلس شورای اسلامی، کسی در بین رد صلاحیت شده‌ها وجود دارد یا خیر، پاسخ منفی داد.

او همچنین از ممنوعیت قطعی حمل و جابه‌جایی رای دهندگان با وسایلی همچون اتوبوس بین شهرها و روستاها خبر داد و گفت: پلیس راه و دستگاه‌های نظارتی با چنین مواردی برخورد خواهند کرد.

فرماندار شیراز در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص پوشش بانوان در انتخابات پیش‌رو گفت: هیچکس به هیچ شکلی مانع رای دادن هیچ ایرانی نخواهد شد و در شعب رای گیری نیز تنها به تذکر لسانی اکتفا خواهد شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا