خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد آیت الله شبیری به «جعل شجره نامه ها»

آیت الله شبیری زنجانی به روند جعل شجره نامه برای اثبات سیادت افراد انتقاد کرد و گفت: اکثر شجره نامه ها اعتبار ندارند و شجره نامه صحیح، بسیار نادر است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت این مرجع تقلید، آیت الله شبیری در دیدار با اعضای تشکل سامان دهی به شجره نامه های سادات و نقبا، «هوای نفس» را عامل اصلی جعل شجره نامه ها دانست و گفت: در میان عوام مشهور شده که اثبات سیادت به شجره نامه است، لذا افرادی در پی تحصیل شجره نامه افتاده اند.

این مرجع تقلید با ناکارآمد خواندن شجره نامه های کنونی، از «شهرت» و «قواعد علمی معتبر» به عنوان راه های اثبات سیادت نام برد و توضیح داد: اثبات شرعی اصل سیادت با «شهرت» ممکن است؛ البته شجره نامه ها فی الجمله مفید هستند و اگر با قواعد علمی شبیه قواعد ریاضی بتوان سیادت افراد را ثابت کرد، شرعا هم آن ها جزء سادات اند.

آیت الله شبیری زنجانی شهرت خود به «نسّاب» بودن در بین مردم را «غلط» خواند و گفت: من شجره نامه ابطال می کنم، ولی اثبات نمی کنم.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم جلوگیری از هرج ومرج های به وجود آمده در جعل شجره نامه ها گفت: باید به این موضوع به صورت دقیق رسیدگی شود. زمان های قدیم، سادات نقیب داشتند. نقباء از حقوق دولتی و تشکیلاتی برخوردار بودند و از وظایف آن ها حفظ انساب سادات بود. در آن زمان نسب ها تا حدودی حفظ می شد ولی پس از برچیده شدن دستگاه نقابت، نسب نسل های بعدی ضبط نشد.

آیت الله شبیری ادامه داد: خود ما هم فی الجمله می دانیم که از سادات کجا هستیم، ولی واسطه های اتصال را نمی دانیم. حتی یک بار یکی از منسوبین ما شجره نامه ای خدمت مرحوم حاج آقای والد آوردند که بررسی و معلوم شد جعلی است. من تاکنون به یاد ندارم افرادی که به سیادت معروف نیستند ولی در پی اثبات سیادت خود با شجره نامه هستند، شجره نامه ای بیاورند که جعلی نباشد یا در آن افتادگی و ایرادی راه نیافته باشد.

این مرجع تقلید، معیار سیادت را اشتهار شخص به سیادت دانست و گفت: نادرستی یا مجعول بودن شجره نامه به هیچ وجه دلیل نفی سیادت نیست. لذا کسانی که مشهور به سیادت هستند، ازاین جهت نباید نگران باشند و در دام افراد فریبکار و طمّاع گرفتار شوند. درصورتی که شخصي در محلي مشهور به سيادت باشد و منكري نيز وجود نداشته باشد، احكام سيادت بر وي ثابت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا