خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت روحانی از جلسه‌ در نوفل‌لوشاتو با حضور سیداحمد خمینی، قطب‌زاده و خوئینی‌ها درباره احتمال حمله عراق به ایران

حسن روحانی با بیان خاطراتی از جلسه خود با سید احمد خمینی، صادق قطب زاده و موسوی خوئینی‌ها درباره احتمال تجاوز نظامی عراق به ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایت حسن روحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگو با عوامل مستند «احمد» خاطراتش را از سید احمد خمینی نقل کرده است.

روحانی جلسه‌ای را روایت کرده در نوفل‌لوشاتو با حضور او، سید احمد خمینی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، سید محمد موسوی خوئینی‌ها و صادق قطب‌زاده که در آن برای اولین بار احتمال تجاوز نظامی عراق به ایران مطرح شد:

یک ماجرایی در نوفل‌لوشاتو به ذهنم می‌آید که گفتنش برای تاریخ خوب است. بعدازظهر یک روز مرحوم حاج احمدآقا به من گفت بیا برویم پیش آقای موسوی اردبیلی که ایشان هم در نوفل‌لوشاتو بود. هتل کوچکی در آنجا بود، بعضی از مهمانان آنجا مستقر می‌شدند و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی هم در همان هتل مستقر بود. ما با حاج احمدآقا رفتیم در اتاق آقای موسوی اردبیلی، وقتی وارد شدیم آقای خوئینی‌ها هم آنجا بود و بعد آقای قطب‌زاده هم آمد. نشستیم، بحث‌های مختلفی شد. یکی از بحث‌هایی که آنجا مطرح شد این بود که اگر انقلاب پیروز شود، چه مشکلات احتمالی پیش روی ما وجود دارد؟ در آن جلسه بحث احتمال حمله صدام به ایران مطرح شد.

بحث‌های زیادی شد که آیا عراق این کار را می‌کند یا نه؟ من با توجه به سوابقی که در دوره خدمت نظام داشتم و در سال‌های ۵۱ و ۵۲ افسر وظیفه بودم، آن زمان سخنرانی‌هایی در ارتش انجام می‌شد راجع به احتمال حمله عراق و حوادثی که در سال ۴۸ برای اروندرود اتفاق افتاده بود، بنابراین سوابق ذهنی داشتم که در آن جلسه مطرح کردم. اولین باری که موضوع تجاوز احتمالی صدام به ایران در زندگی من مطرح شد در آن جلسه بود. آن جلسه مربوط می‌شود به احتمالاً دی سال ۵۷ در نوفل‌لوشاتو. این یکی از داستان‌هایی بود که آنجا من شاهدش بودم، مرحوم حاج احمدآقا هم بود. ایشان مثل همیشه هم تیزبین بود، هم برای آینده و انقلاب به طور طبیعی مقداری نگران شد که ممکن است چنین حوادثی اتفاق بیافتد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا