خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وارونه‌سازی دستاوردهای دولت روحانی

ایرنا نوشت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گزارشی به ادعاهای مطرح شده در یک اینفوگرافی که رییس دولت یازدهم و دوازدهم را به خلف وعده به زنان کشور متهم کرده، پاسخ داد.

در این مطلب که روز دوشنبه با عنوان «دروغ ممنوع؛ خدمات دولت روحانی را وارونه سازی نکنید» در پایگاه اطلاع رسانی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری منتشر شده، آمده است: بدون در نظر گرفتن این سئوال که اساسا آیا همه موارد منتشر شده در یک اینفوگرافی به عنوان وعده از سوی رییس جمهور روحانی مطرح شده یا خیر؟ متاسفانه بنظر می رسد ادعاهای این اینفوگرافی بر مبنای دروغ و وارونه سازی اقدامات، انجام شده است.

به این معنی که دولت و معاونت زنان و خانواده از سویی به شدت متهم است که چرا چنین اقداماتی انجام داده و از سوی دیگر منکر انجام آنها می شوند. مانند حضور زنان در استادیوم آزادی در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۸ برای دیدار تیم های ملی ایران و کامبوج که با ایستادگی دولت صورت گرفت و یا تدوین و تصویب و ابلاغ شاخص عدالت جنسیتی.

بنابراین پاسخ موارد یک به یک به شرح زیر ارائه می شود:

۱) در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار: دولت سالانه بودجه مورد نظر را پیش بینی و پرداخت کرده است. به علاوه در کاری زیرساختی به ایجاد پرتال جامع اطلاعات زنان سرپرست خانوار و تنظیم برنامه برای آنان اقدام و عمل کرده که به تامین فراگیر این بیمه و فاصله از موازی کاری ها کمک کرده است.

۲) انتخاب وزیر زن: حضور وزیر زن در کابینه، خواست آقای روحانی بود، ولی اجازه نیافت چرا که می بایست با دیگران هماهنگ می شد.

۳) حضور زنان در ورزشگاهها: تلاش و ایستادگی دولت و وزارت ورزش و جوانان بالاخره پس از سالها که این موضوع به حربه ای علیه جمهوری اسلامی در جهان و نیز مایه دلخوری جمعی از زنان و دختران کشور تبدیل شده بود، تحقق یافت و آنها در چند نوبت از جمله در مسابقه ایران و کامبوج در استادیوم آزادی حضور یافته و در بسیاری از استان ها نیز این مانع برداشته شد.

۴) ایجاد امنیت برای زنان در اماکن عمومی: امنیت زنان در اماکن عمومی که بار مسئولیت سنگین آن بر دوش نیروی انتظامی است به هیچ وجه کمتر از دولت های قبلی نبوده، مگر در مواردی مثل اسیدپاشی های اصفهان که می بایست دستگاههای مسئول به شناسایی و محاکمه مجرمان اقدام می کردند. به علاوه امنیت یکی از مولفه های برنامه های اجرایی اسناد ارتقا وضعیت زنان استان ها مصوب شورای برنامه ریزی ۳۱ استان در دولت دوازدهم است و هر استان با توجه به شرایط خاص خودش برنامه هایی را از جمله در اماکن عمومی اجرا می کند. همچنین این دولت پس از سال ها فراز و نشیب و رفت و آمد میان قوه مجریه و قضاییه، لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت را تصویب و به مجلس فرستاد.

۵) تهیه لوایح حمایت از زنان: دولت دوازدهم بیشترین تعداد لوایح (بیش از ۱۵ لایحه) را در مقایسه با تمام دولت ها مورد ارزیابی و بررسی، تهیه نسخه پشتیبان، تصویب و ارسال به مجلس شورای اسلامی داشته از جمله:

  • قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی
  • لایحه حفظ کرامت و امنیت زنان در برابر خشونت
  • لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی برای تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند

۶) ایجاد مشاغل مرتبط با زنان: اگر چه این عنوان تابعی از شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور بوده و نوعی مغالطه برای فریب افکار عمومی است، با این حال دولت دکتر حسن روحانی برای اقشار مختلف زنان برنامه های توان افزایی اقتصادی اجرا کرده است؛ شامل:

  • زنان سرپرست خانوار (مشاغل خانگی)
  • دختران فارغ التحصیل (شرکت های دانش بنیان)
  • زنان روستایی (تولید محصولات استاندارد و برند ها)
  • حمایت از صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی و توسعه آنها در سراسر کشور
  • زنان کارآفرین (معرفی، تامین منابع مالی خرد، توان افزایی برای فروش کالاها در بازارهای قانونی مجازی)

۷) بهره گیری از توان زنان در اداره کشور: با آغاز به کار دولت اول دکتر حسن روحانی مشخص شد فقط ۵درصد بانوان شاغل در دولت دارای سمت های مدیریتی هستند. این درصد با برنامه ریزی و آموزش مدیریت در ابتدای دولت دوازدهم به حدود ۱۱ و اکنون به حدود ۲۵ درصد رسیده و فقط در دولت دوازدهم حدود ۸۴۰۰ مدیر جدید زن منصوب شده اند. این پست ها در حد معاونین وزرا و همتراز آنها، معاون استاندار، بخشدار و فرماندار، همچنین برای اولین بار ۵ سفیر زن در کشورهای خارجی بوده است.

۸) رفع تبعیض های جنسیتی: یکی از تحولات مهم در دولت دکتر حسن روحانی برنامه ریزی برای رفع تبعیض و تحقق عدالت جنسیتی بوده است؛ آن هم نه براساس شعار و مناسبت؛ بلکه به عنوان مصوبات لازم الاجرا در سطح ملی و استانی با تدوین و تصویب و ابلاغ و رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی برای اولین بار در کشور و همچنین ۳۱ برنامه نتیجه محور ارتقا وضعیت زنان و خانواده در استان ها که این شاخص ها در آنها مبنا قرار گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا