خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عقوبت خداحافظی نامحترمانه با اصل ۴۴!

محمدرضا رزاقی، دکترای حقوق عمومی و وکیل دادگستری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «امروز عقوبت خداحافظی نامحترمانه با اصل ۴۴ را می‌پردازیم!» نوشت:

در دهه هشتاد با صحنه گردانی مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی در قالب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بدون حضور مردم و فرایند پیش بینی شده در قانون اساسی یک اصل قانون اساسی را تغییر که نه بلکه از حیز انتفاع خارج نمودیم به‌طوری که در آن روزگار روزنامه کیهان تیتر زد: مجمع تشخیص مصلحت اصل ۴۴ قانون اساسی را مرخص کرد. این اقدام بدون اعتراض و تقریبا با اجماع و سکوت جناح‌های سیاسی و به دور از هرگونه انتقاد جدی ساماندهی شد و در یک توافق نانوشته میان همه نیروهای تاثیرگذار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و البته به نیت خیر و در راستای گره گشایی در امور اقتصادی، قانون اساسی بدون تشریفات زمانبر، عملا اصلاح شد. با ترمیم قانون اساسی از طریق میانبر و ابداعی به فراورده مطلوب ظاهرا رسیدند و باک آن نداشتند که فرایند چه بوده است و چه تبعاتی خواهد داشت. این دست اندازی به قانون اساسی بدون حضور ملت و توسط یک جمع غیر منتخب و با هم صدایی تمامی نیروهای موثر و البته مدیریت مرحوم آقای هاشمی دری را گشود که می‌رود به دروازه بدل گردد. به اصطلاح ساختارگشایی حقوقی مجمع با ابتکارات رییس محترم وقت، اندک اندک مبانی نظری هم پیدا کرد و این روند مستحکم و سترگ گردید…

در این کارزار مشاهده شد در اردیبهشت امسال شورای نگهبان با یک مصوبه اصل ۱۱۵ قانون اساسی را به سرنوشت اصل ۴۴ دچار نمود البته دیگر زحمت به مجمع هم داده نشد و راسا اقدام شد، البته می‌فرمایند در قالب سیاست‌های کلی انتخابات این اجازه را داشتند. بیراه هم به نظر نمی‌رسد زیرا نتیجه منطقی راهی که از انقراض اصل ۴۴ قانون اساسی شروع شده بود همین هست و در آن چارچوب نظری قابل دفاع می باشد و شاید اعتراضی متوجه شورا نباشد، در حقیقت باید گلایه از کسانی داشت که با انگیزه‌های گوناگون این روزنه‌ها را باز و این روندهای ناصواب را پایه ریزی کردند. به نظر می آید سوای بحث انتخابات و هیجانات وقایع موسمی باید با آسیب شناسی و تاکید بر اصل حاکمیت مردم صورتبندی نوینی در حوزه نظری واجرایی از قانون اساسی داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا