خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاعی از عملکرد همتی

محمدرضا اقبال، کاربر توییتر، در مجموعه توییتی درباره عملکرد عبدالناصر همتی نوشت:

‏همتی با مشت آهنین پولی جلوی فروپاشی سیستم بانکی ایران را گرفت. همتی برای طبقه‌ی متوسط ترکیه‌ و اروپا برو فرشته‌ی نجات نبود، و برای قماربازان دلار و طلا کابوس بود اما اساسا هدف تحریم‌ها همین بود: فشار بر بانک مرکزی ایران تا ذخایر پولی و طلایی خود را تخلیه کند و کشور دچار فروپاشی مالی شود. بهمنی (در دوران احمدی‌نژاد) و بعد سیف همین بازی را خوردند. کشور در معرض قحطی بود ولی مازراتی با روکش طلا وارد میشد. دارو نبود، غذای سگ وارد میشد.

همتی یک انگیزه‌ی کلی داشت: زیر فشار تزریق نمی‌کنم، نه دلار نه ریال. او با احیای بازار بین بانکی و ریپو، جلوی خلق نقدینگی بیش از حد بانک‌های خصوصی را گرفت. به جای قرض پول و افزایش نقدینگی، بانک‌های ورشکسته را در هم اقدام کرد (اقدام از قبل شروع شده بود ولی این دوره به نتیجه رسید)

همتی به جای فکر به محبوبیت کوتاه مدت با تزریق دلار، بازار نیما و سنا را عمق بخشید، به طوری که در همین شرایط تحریمی عرضه‌ی دلار بر تقاضا پیشی گرفت. قیمت بالا بود، اما قیمت پایین دلار میشد خانه در ترکیه، میشد الواطی در اسپانیا، میشد وارد کردن دسته بیل و چوب کبریت.

همتی یک کشور نفتی را با ۲۰ میلیارد دلار درآمد اداره کرد، در این زمان نه تنها ارز تزریق نکرد، که با هوشمندی سوار بر روحیه‌ای سفته‌بازی شد و یک میلیارد دلار هم از بازار جمع کرد. این کارها برای خیلی‌ها دردناک بود. دانشجوهای مستقل مجبور به برگشتن به کشور شدند. اروپا بروها رفتند ترکیه، ترکیه‌بروها رفتند کیش، اما چاره‌ای نبود. جنگ بود، جنگی که دشمنش قسم خورده بود یک ساله در تهران جشن بگیرد. قیمت‌ها بالا رفت چون مردم درحال ذخیره‌ی دلار و طلا بودند، و این عادی بود، مثل آرژانتین، مثل ونزئولا. بانک مرکزی نباید اسیر این روحیات میشد.

به عنوان یک پژوهشگر مستقل تحریم، عملکرد همتی را به هرکه می‌گویم از هوشمندی او تعجب می‌کند. انسان منصف ایران‌دوست از همتی تشکر می‌کند. من مردم را مقصر نمی‌دانم. اما از خودتان بپرسید وقتی از نیمه‌ی ۹۶ زمزمه‌ی تحریم‌ها شروع شد چه کردید. ترس مردم از فروپاشی همه را به تبدیل دارایی‌ها کشاند. اشکالی ندارد. ولی همه‌ی تقصیر را گردن بانک مرکزی که دولت امریکا «تروریست» اعلامش کرده بود نیندازید. تهدید هنوز تمام نشده.

توضیح انصاف نیوز: در ابتدا به اشتباه نام نویسنده‌ی توییت‌ها در خبر، نگار مرتضوی درج شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا