خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناگفته‌هایی از جلسه‌ی خاتمی، ناطق، یزدی و هاشمی با رهبری

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

چهار‌شنبه 19 فروردين 1377

پيش از ظهر، آقاى خاتمى، ریيس‌جمهور براى عيد ديدنی و نيز مذاكره دربار مسأله بازداشت شهردار تهران و مسأله آيت‌الله منتظرى، به منزل آمدند.

مذاكرات‌شان با رهبرى را توضيح دادند كه دوشنبه شب داشته‌اند. به آيت‌الله خامنه‌اى گفته‌اند كه مايل نيستند دربارة مسأله شهردار مذاكره كنيم، چون به خاطر اختلاف‌نظر، فضاى مذاكرات تلخ مى‌شود، ولى رهبرى ترجيح داده‌اند كه صحبت شود و گفته‌اند، دستگاه قضايى بر خلاف نظر ايشان اقدام به بازداشت كرده، ولى ديگر در مقابل عمل انجام‌شده هستيم.

آقاى خاتمى‌گله‌كرده است كه چرا در مورد محسن رفيق‌دوست، درست در زمان دادگاه مرتضی رفیق‌دوست، حكم مديريت بنياد مستضعفان را تجديد كرديد، ولى اينجا اقدامى نمى‌كنيد؟ و نيز چرا پريروز كه خواسته، تلفنى قبل از اعلان بازداشت شهردار، مشكل را با شما مطرح كنم، حاضر به صحبت نشديد و دفتر گفت، بعد از ساعت پنج‌ونیم تماس بگيرم؛ انتظار اين است كه ریيس‌جمهور بتواند در هنگام ضرورت به صورت فورى تماس بگيرد.

توضيحى از جلسه مذاكرات پنج ساعته هیأت دولت داد و اينكه اظهارات آقای عطاءالله مهاجرانى، سخنگوى دولت، قدرى با جمع‌بندى جلسه تفاوت داشت و تُندتر بود و اينكه رفتار مأموران با مديران شهردارى تهران، خارج از ضوابط قضايى و انسانى بوده است. رهبرى هم از برخورد دولت ناراضى بودند و به خصوص از صحبت‌هاى آقاى مهاجرانى و آن را مايه اختلاف و نزاع مى‌دانند، اما بيشتر از جلسات قبل، اظهارمحبت كرده‌ و او را به كتابخانه خود برده‌اند. در مورد آيت‌الله منتظرى هم هنوز اجازه ملاقات به بيش از همان سه نفر قبلى – آقايان ابراهیم امينى، محمد مؤمن و سیدحسن طاهرى خرم‌آبادى- داده نشده است. در مجموع از جلسه خود با رهبرى، نتيجه‌اى نگرفته بود.

اما امروز صبح از دفتر رهبرى، تلفن به ايشان شده كه شب در جلسه ضيافتى كه براى سران سه قوه و من – ریيس مجمع تشخيص مصلحت- دارند، شركت‌ كنند كه براى انجام هماهنگى بين قواى سه‌گانه و از وظايف رهبرى است. از من خواست كه در صورت تشكيل، حتماً بيايم و نظر مشورتى خواست. پيش از ظهر، آقاى سیدعلی‌اصغر حجازى از دفتر رهبرى تلفن كرد و از من خواست كه در ضيافت شام رهبرى شركت كنم؛ پذيرفتم.

عصر فاطى آمد و گفت، تلفنى با آقاى رازينى، ریيس دادگسترى تهران صحبت كرده و از نحوه فشار به كرباسچى انتقاد كرده و براى خانواده او ملاقات گرفته است.

بعد از نماز مغرب به دفتر رهبرى رفتم. آقايان خاتمى، ناطق نوری و محمد يزدى، هم رسيدند. آيت‌الله خامنه‌اى، بى‌اشاره به مسأله شهردارى تهران و اختلاف قوه قضایيه و قوه مجريه و فضاى نامطلوب مطبوعات و جامعه، گفتند مى‌خواهند وظيفه ايجاد هماهنگى بين قوا را انجام دهند. جلسه دوستانه است و گفتند، شماها اظهار نظر كنيد و تصريح‌ كردندكه راضى به بازداشت شهردار تهران، در اين مرحله نبودند.

من براى تلطيف فضاى جلسه، با اشاره به شوخى‌ كه مرحوم يحيى‌كلانترى با آشيخ محمد هاشميان در سال فوت پدرشان كرد و پس از شنيدن تمجيدهاى واعظ در مراسم ترحيم نسبت به عمو و آشيخ محمد، گفت آشيخ محمد دوست دارد چند تا پدر داشته باشد و هفته‌اى يكى بميرد و اين مراسم تكرار شود؛ گفتم خوب است آقاى يزدى، مرتباً مديران را بازداشت كنند كه از اين ضيافت‌هاى دوستانه داشته باشيم!

سپس آقاى يزدى صحبت‌كرد و گفت، در آخرين ملاقات با رهبرى، از صحبت‌هاى ايشان اجازه بازداشت فهميده است و آقاى حجازى هم بعد از جلسه، همان را تأیيدكرده و بعداً هم كسى خلاف آن را ابلاغ نكرده و به موجب قانون عمل شده و ترجيح هم اين است كه بگذاريم قانون اجرا شود و انتظار نبودكه دولت با اجراى قانون مخالفت‌ كنند؛ با شعارهاى قانون‌گرایى كه اين روزها مطرح است.

آقاى خاتمى گفت كه در جريان پيگيرى مسايل شهردارى تهران از قانون تخطى شده، رهبرى مسأله برج‌ها را ارجاع كرده‌اند و دادگسترى به مسايل ديگري پرداخته است. مرجع بازداشت و بازجويى، ضابط قوه قضايیه نبوده و شيوه بازجويى خلاف بوده و تفسير اختلاس به صورت غلط انجام شده و دولت با مشكلات فراوان، مجبور به ورود در آن مسأله است.

من گفتم، آقايان راه‌حل ارایه ندادند. خوب است رهبرى يا خودشان فيصله بدهند و يا به سران سه قوه، مأموريت حل مشكل بدهند. مسأله فعلاً از حد مسأله قضايى فراتر رفته و جنبه‌هاى سياسى، امنيتى و اجتماعى هم به خود گرفته است.

آقاى ناطق تأكيد بر مراعات قانون كرد و پس از صحبت‌هاى كوتاهى از سوى آقايان يزدى و خاتمى، رهبرى جمع‌بندى كردند و گفتند: «مسأله را به سران سه قوه واگذار مى‌كنم و آقاى هاشمى هم بايد در جلسه باشند و اين را هم اعلام مى‌كنم كه در جامعه آرامش ايجاد شود».

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1377

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا