خرید تور تابستان ایران بوم گردی

[فیلم + گزارش] مناظره اقتصادی کاندیداهای «انتخابات» 1400

گزارش انصاف نیوز از متن و حاشیه‌ی مناظره‌ی اقتصادی کاندیداهای «انتخابات» 1400 را در ادامه می‌خوانید:

سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره رفع موانع تولید گفت باید جذابیت کارهای تولیدی مولد را افزایش دهیم و رشد نقدینگی را کنترل و با قاچاق مبارزه کنیم.

محسن رضایی در پاسخ به پرسشی درباره اصلاح بودجه با نشان دادن یک اسکناس هزار تومانی گفت در برابر آن کلید بی خاصیت این پول را نشان دادم و گفتم ارزش پول ملی سقوط خواهد کرد و گفت چرا باید مردم با مشکلات دست و پنجه نرم کنند. او گفت آقای همتی و دوستانش بلایی سر مردم آوردند و با کسری بودجه دست در جیب مردم می‌کنند. رضایی پرسید چرا قطار انقلاب تبدیل به اسکوتر شده است؟!

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره ابربدهکاران بانکی از عدم حضور نمایندگان اقشار مردم در انتخابات ابراز تاسف کرد و خطاب به محسن رضایی گفت که توضیح دهید چطور با گروگانگیری می‌خواست اقتصاد را نجات دهد و نسبت به عدم تصمیم گیری درباره اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت اعتراض کرد.

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به پرسشی درباره فرار مالیاتی کتابچه‌ای را رو به دوربین نشان داد و گفت پاسخ به این سوال در آن قرار دارد و نسبت به «مهندسی انتخابات و حذف افراد صالح» اعتراض کرد و گفت از دستور رهبری برای جبران جفا عبور کردند. مجری مناظره خواستار پاسخ به سوال شد اما این کاندیدا به خواندن متنی که از قبل آماده کرده بود ادامه داد. او خطاب به رئیسی گفت شما که شش کلاس سواد دارید چطور میخواهید اقتصاد را اداره کنید.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ارزش پول ملی گفت اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم می‌توانیم این موضوع را هم حل کنیم. او گفت مسئولان به جای اینکه حفاظت از ارزش پول ملی باشند حافظ ارزش دلار شده‌اند. و پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد.

علیرضا زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حجم نقدینگی کشور گفت اینجا کلاس انشا نیست. او خطاب به همتی گفت خیلی زشت است ما را به دروغگویی متهم می‌کنید. سال 98 گفتید اف ای تی اف تاثیری بر اقتصاد ندارد. باید به همتی نوبل شیمی بدهند، ایشان پول ملی کشور را نابود کردند. اگر قرار باشد تهمت بزنید ما حقایقی می‌گوییم که اوقاتتان تلخ می‌شود. هشتاد و پنج میلیون نفر مقابل شما هستند نه ما شش نفر. او درباره حجم نقدینگی گفت بانکها بدون نظارت بانک مرکزی خلق پول می‌کنند. راه حل ماجرا نیز متصل کردن بانکها به هم است، چیزی که وظیفه آقای همتی بوده. اگر کسانی که رد صلاحیت شدند یا احراز صلاحیت نشدند بودند جایی برای شما نبود.

سعید جلیلی

سعید جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره محرومیت‌زدایی گفت: اگر صحبت از جمهوریت می‌کنیم باید جمهور مردم را در اقتصاد داشته باشیم. اگر این نگاه را نداشته باشید به کارهای نمایشی روی می‌آوردید. قبل از طرح و برنامه باید باور و اراده داشت. باید حق مردم از سهم مصرف انرژی به مردم بدهیم. طرح دوم طرح سبد غذایی است. در بحثهای تفریح و سلامت نیز محرومیت‌زدایی را باید در نظر داشت و یک طرح برای سفر هم داریم.

مجری مناظره با اعلام پایان دور نخست اعلام کرد کاندیداها در دور دوم نقدهایی که نسبت به یکدیگر دارند مطرح کنند.

علیرضا زاکانی با اشاره به پاسخ همتی گفت بزرگترین اشکال درباره ابربدهکاران بانکی به بانک مرکزی برمی‌گردد. بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید می‌کرد نظارت در حوزه پولی و بانکی بوده که نکرده است. عامل مهم نقدینگی چاپ پول پر قدرت از سوی بانک مرکزی به خواست دولت است. آقای همتی باید پاسخگو باشند که چرا کشور با این اختلال اداره می‌شود. اگر اقتصاد و اقتصاددانی این است که آقای همتی می‌فرماید ملت ایران از اقتصاد تبری می‌جویند. باید نوبل شیمی را به شما بدهند که ارزش پول ملی را نابود کردید.

محسن رضایی

محسن رضایی خطاب به همتی گفت منبع برای سلطان‌سازی دارید اما برای مستضعفین ندارید؟ چطور برای رانت‌خواران با ارز 4200 تومانی دارید اما برای یارانه منبع ندارید. او با نمایش نمودارهایی گفت در زمان مسئولیت همتی نرخ دلار از هشت هزار تومان به 21 هزار تومان رسید. این اقتصاددانی است. درباره گروگان‌ها نیز گفت بله من یک سربازم معلوم است که رجز می‌خوانیم و در دهن آمریکا می‌زنیم و به شکلی می‌زنیم جنبه انسانی حفظ شود.

سعید جلیلی پرسید که چرا این پاسخ‌ها درباره حل مسائل اقتصادی اجرایی نمی‌شود؟ او درباره FATF خطاب به همتی گفت که 39 بند آن را اجرا کردید و دو تا مانده و شما می‌گویید من نمی‌توانم؟ حتما نمی‌توانید. با عدم فهم صحیح مسئله نمی‌توانید آن را حل کرد. مرد اقتصادی باید در میدان اقتصاد باشد نه در رسانه. یک نگاه این است که مسائلی را بهانه کنیم و بگوییم نمی‌شود و یک نگاه هم این است که کشور جهش می‌گوید. شما می‌گویید نمی‌شود ما می‌گوییم می‌شود.

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی با تشکر از کاندیداهای دیگر گفت من در مقابل پنج کاندیدا هستم که پوششی‌اند به ریاست آقای رئیسی. او گفت کاندیداهای پوششی قسم بخورند که تا آخر انتخابات می‌مانند تا پاسخ دهم. من عرض کردم به آقای جلیلی که شما اقتصاد و تجارت نمی‌فهمید. تا کی می‌خواهید بیانیه بخوانید؟ شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را درآوردید. به همت جلیلی و رضایی رفتیم در لیست سیاه اف ای تی اف من جواب بدهم؟! آقای زاکانی از پوششی در بیایید؟ دهن من را باز نکنید. آقای رضایی می‌گویی اقتصاددانم من که می‌دانم شما چطور مدرک گرفتید. خدمت آقای رئسی هم عرض می‌کنم به جای رفتن به کارخانه ها که وظیفه دستگاه اجرایی است به زندان ها سر می‌زدید. نمایندگان شما دارند من را تهدید می‌کنند.

محسن مهرعلیزاده خطاب به ابراهیم رئیسی گفت من سوال دارم که چقدر با مسئله‌ی تولید آشنایی دارید؟ آیا شما می‌توانید بدون کمک مشاورانتان به پرسشهای اقتصادی پاسخ دهید. چهل تا پنجاه میلیارد تومان هر سفر استانی شما هزینه دارد. چه کسی کارخانه‌ها را بست، همان قاضی شما کارخانه‌ها را بست. قوه قضاییه به شیوه قجری اداره می‌شود. بعضی می‌گویند جناب رئیسی سندروم پست بی قرار دارند. از آستان قدس رفتید انتخابات بعد رفتید قوه قضاییه دوباره آمدید ریاست جمهوری از کجا معلوم که دوباره در وسط این کار هم برای مقام بالاتر نروید. در پاسخ به آقای زاکانی هم اگر حرف حساب بخواهیم بزنیم همینطور است وگرنه تهمت و اتهام بخواهیم بزنیم شکل دیگری است.

ابراهیم رئیسی گفت که به نظرسنجی‌ها دقت کنید که یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی مسئولان است. اینکه کسی در کسوت کاندیدا برای جلب آرا و تخریب مسائلی را بگوید کار خوبی نیست، اگر این کار جواب می‌داد پیش از این به نتیجه می‌رسیدید. مردم بروند در سایت آموزش عالی ببینند مدرک تحصیلی بنده چیست. چرا اینطور حرف می‌زنید؟ خسته نشدید از تهمت و اهانت؟ اگر مشکلات مردم با تهمت و اهانت به من حل می‌شود اهانت کنید. مردم من را تجربه کردند، شما را هم دیدند. اولین بار که کاندیدای پوششی به وجود آمد که دوستان شما بودند. من که نمی‌خواهم به واحدهای تولیدی سر بزنم شما گرفتار کردید اقتصاد مردم را، بله من به زندانها هم سر می‌زنم. شما باید پاسخ دهید که چرا داد تولیدگران و کارآفرینان و کارگران را درآوردید.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از اینکه بحث از مناظره اقتصادی منحرف شد گفت این نشان می‌داد بعضی دوستان دنبال دو قطبی و جوسازی هستند و می‌خواند بی برنامگی خود را پوشش دهند.

در بخش سوم مناظره کاندیداهای برنامه‌های خود را مطرح می‌کنند.

سعید جلیلی گفت در چهار حوزه از جمله معدن، کشاورزی و صنعت و… اگر با برنامه‌ای که داریم پیش برویم و ظرفیت‌ها را فعال کنیم می‌توانیم بیشتر از درآمدهای نفتی را کسب کردیم.

محسن رضایی گفت که در صورت انتخاب شدن، همتی و تعدادی دیگر از اعضای کابینه را ممنوع‌الخروج کرده و به دادگاه معرفی می‌کنم. او با اشاره به برنامه‌های اقتصادی‌اش تاکید کرد که یارانه 450 هزارتومانی را پرداخت خواهد کرد.

محسن مهرعلیزاده با نمایش چند کتابچه در مقابل دوربین اعلام کرد که برنامه‌های گوناگونی برای حل مشکلات اقتصادی دارد. او صحبت‌های خود را با خواندن یک شعر ترکی به پایان برد.

عبدالناصر همتی گفت اجازه دهیم یکبار اقتصاددانها بیایند و سیاست تابع اقتصاد شود. او با اشاره به سخنان رئیسی گفت که آیا امان نامه می‌دهید که پیگیری قضایی علیه من نشود، شما رئیس قوه قضاییه هستید و من شهروند عادی. آقای رضایی ما به شما مثل دیگر فرماندهان جنگ احترام می‌گذاریم اما اگر رئیس‌جمهور شوم شما را با عنوان اخلالگر اقتصادی معرفی می‌کنم. آقای جلیلی می‌گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است. از وقتی بیانیه‌خوانی را شروع کردید این اتفاق افتاد. خواهش میکنم نخندید، این گریه دارد. شما و نهادها و دوستانتان پایتان را از اقتصاد بیرون بکشید. آقای رئیسی خیلی کار خوبی می‌کنید که کارخانجات را باز می‌کنید اما مگر در قوه قضاییه نبودید چرا بستید؟

قاضی‌زاده هاشمی گفت که زانوی دولت روی گردن مردم است مثل کارهایی که در بورس و مالیات و … می‌شود. و باید دولت زانوی خود را بردارد. معتقدیم باید یک انقلاب سازوکاری اتفاق بیفتد. طراحی کردیم تورم در عرض چهار سال زیر پنج درصد شود. پانصد میلیون تومان اعتبار برای زوج‌های جوان اختصاص می‌دهیم. مسئله‌ی حاد بورس را با چند دستور در سه چهار روز اول دولت به سمت بهبود خواهیم رفت.

علیرضا زاکانی خطاب به همتی گفت تا کارشناسی صحبت کند و تهمت نزند. آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید. در موضوع اقتصاد اساس را بر جهش تولید و تمرکز زدایی و حکمرانی فضای مجازی گذاشتم و مبارزه با فساد نیز هدفگذاری شده است. دولت بزرگترین مانع تولید و بانک بزرگترین رقیب تولید است.

ابراهیم رئیسی گفت در قوه قضاییه با پرونده‌هایی مواجهیم که در قوه مجریه تولید می‌شود، این نکته مهمی است که باید رفت مجموعه‌ای که تولید پرونده می‌کند را اصلاح کرد. من مواجه شدم با خواستی که عموم مردم دارند، اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی، فقر و تبعیض درامده. وگرنه من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه‌گر بودم و نیاز نداشتم که دنبال مقام و پستی بروم. چه در آستان قدس، چه اینجا، چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ بیشتر از یک درصد کارخانه‌ها مشکل قضایی داشته است. خصوصی‌سازی‌هایی بوده که شما انجام دادید. ما به فرمان رهبری و خواست مردم توجه می‌کنیم، فرق ما با شما این است. اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم برای حل مشکلات کشور، مردم این قدرت مدیریت را می‌خواهند. مردم دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند.

پس از گذشت زمان استراحت بخش دوم مناظره آغاز شد. در این بخش دو سوال از کاندیداها مطرح می‌شود.

محسن رضایی در پاسخ به پرسشی درباره خصوصی‌سازی گفت علت اینکه خصوصی سازی در دولت روحانی که سیاه‌ترین دولت‌ها در انقلاب بوده است قف‎ل‎های داخلی را با شرطی کردن اقتصاد کشور باز نکرد. اقتصاد در این یک دهه برای اولین بار عقب رفت. بزرگترین اشتباه آقایان در خصوصی سازی این بود که به اهلیت توجه نکردند. از آقای همتی که نماینده روحانی است می‌پرسیم می‌گویند کاره‌ای نبودم. شما استاد جاخالی کردن هستید و خوش شهدا را پایمال کردید و باید به ملت پاسخگو باشید.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی واردات بی وریه گفت: شاهد مافیای واردات هستیم که دارند تولید را تهدید می‌کنند. قاچاق و در اختیار قرار دادن ارز ارزان قیمت به واردکننده باعث این اتفاق شده است. واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی استفاده از ظرفیت معادن گفت: فرصت‌هایی در حوزه‌هایی مختلف داریم که هر کدام می‌توانند پیشران باشند، دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که بار هر کدام کشور را اداره کند. یکی از این فرصت‌ها معدن است که یکی از مزیت‌های نسبی کشور ما است. یکی از فرصت‌های اشتغال و ارزآوری معدن است. اگر بگوییم نمی‌توانیم عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تعمیم می‌دهند. باید کشور را در چهار سال آینده جهش داد.

ابراهیم رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی موضوع زمین‌خواری گفت: کسانی دارند با جنگل‌خواری و کوه‌خواری سودجویی می‌کنند. در قوه قضاییه دارد برخورد می‌شود اما سازوکار آن باید در دولت اصلاح شود. اگر قوه مجریه کارش را به درستی انجام دهد کار به قوه قضاییه نمی‌رسد. سندعادی را باید تبدیل به سند رسمی کنیم و حد نگار را دنبال کنیم. اینکه می‌گوییم مدیریت همین است که این موضوع ردارد انجام می‌شود. سازمانهای مردم نهاد را باید فعال کنیم تا نظارت و جلوگیری کنند. دولت موظف است که راه قانونی را باز کند تا سراغ کار غیری قانونی نروند. با پیگیری دستگاده زمینخواری در کشور کاهش پیدا کرده. مدیریت جدی در امور می‌خواهیم.

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به پرسشی درباره موضوع سرمایه‌گذاری گفت: انجام کارهای اقتصادی به سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد. دولت نباید سرمایه‌گذاری کند و باید راه را باز کند تا بخش خصوصی وارد شود. برای جذب سرمایه اول باید اطمینان داد، نبود تنش در سطح بین‌المللی، منطقه و داخل کشور. ما باید در بازار پانصد میلیونی منطقه حساب باز کنیم. همین شورای حفاظت بیت‌المال که آقای رئیسی گفتند دخالت مستقیم در امور اجرایی داشته است.

علیرضا زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اقتصاد بدون نفت گفت: دولت روحانی با پول جیب مردم ارتزاق کرد از طرف آقای روحانی و همتی من از ملت عذر می‌خواهم. هیچ کس مسئولیت این دولت را نمی‌پذیرد. راهی نداریم جز جهش تولید و استفاده از ظرفیت‌های داخلی. هفتاد هزار میلیارد تومان می‌شود از مشاغل مالیات گرفت و دولت نباید دستش در جیب مردم کند. باید با مفاسد اقتصادی به اشد مجازات برخورد کنیم.

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی قیمت‌گذاری و تنظیم بازار گفت: من همین اول بگویم نماینده آقای روحانی نیستم و به علت اختلاف نظر کنار گذاشته شدم. اما این را بگویم که آقای روحانی قوی‌تر از این آقایان بود اما با ایشان هم همین مشکل را داشتم که بینش اقتصادی نداشت. با تنظیم بازار و دخالت دولتی مخالفم، دولت باید نقدینگی و ساختارها و بودجه را اصلاح کند. قیمت‌گذاری شکست خورده است، دولت باید نقدینگی را کنترل کند.

همتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی مصرف آب و حوزه کشاورزی گفت: در این بخش برنامه مفصلی دارم و درباره واردات نهاده‌های دامی باید حلش کنیم. مسئله آب مسئله همه کشورها است و باید برای آن فکر اساسی کنیم. باید محصولات کشاورزی را از طریق بورس کالا بفروشیم. برای همه اینها برنامه دارم و مفصل صحبت خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی

زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بومی‌گزینی و استفاده از نیروهای بومی هر استان گفت: تمرکززدایی که در برنامه‌های من است همین است که می‌فرمایید، با آمایش و هویت دادن به شهرتسان‌ها و تعریف ماموریت درست فعال می‌کنیم. دادن اختیارات به شهرستانها و محور قرار دادن نخبگان شهرستانها امکانی ایجاد می‌کند که نقاط مختلف کشور با هم مسابقه دهند. کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم.

مهرعلیزاده درباره‌ی تغییر کاربری و تخریب محیط‌زیست گفت: متاسفانه محیط زیست ما بسیار در خطر است. با اعمال نفوذهایی در شوراهای و سایر مراکز تغییر کاربری غیرقانونی انجام می‌شود. یکی از راه‌های اساسی تقویب سازمان محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد را فعال کنیم. من متاسفم که فعالان محیط زیست را در سالهای اخیر با مشکل مواجه کردند و به کاوه مدنی عنوان جاسوسی دادند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره شهرک‌های صنعتی گفت: در هشت سال گذشته از شهرک‌های صنعتی زیادی بازدید داشتم یکی از مهمترین مسائلی که مطرح می‌کنند بحث تامین مالی است. این را باید حل کرد. عدم ثبات در مقررات تجاری مانع دیگر است. مشارکت ندادن آنان در تصمیم‌گیری‌ها نکته بعدی است.

قاضی‌زاده هاشمی درباره‌ی بیکاری و مهاجرت از مناطق روستایی گفت: نتیجه اشکالات ساختاری اقتصاد که می‌گویم می‌شود بیکاری و مهاجرت از مناطق روستایی است. عمده‌ترین دلیل این مهاجرت بازتوزیع نامناسب منابع است.

رضایی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی رفع فقر، فساد و تبعیض گفت: سال 1400 سال گشایش و عبور از سختی‌هاست. هشت سال آینده ابرچالش‌هایی داریم، اگر بخواهیم اینها از بین برود باید از تکرار دولت‌های گذشته جلوگیری کنیم. آقای همتی چرا به شعور مردم ایران توهین می‌کنید و می‌خواهید دولت‌های گذشته را تکرار کنید. اگر دولتهای گذشته تکرار شود یک فاجعه بزرگی ملت ایران را تهدید می‌کند. دست برداریم از متلک گفتن و جنگ روانی. قوی‌ترین دولت را تشکیل دهیم.

رئیسی درباره‌ی موضوع تورم گفت: یکی از مشکلاتی که مردم با آن گرفتار شدند تورم است، مسکن هفت برابر، خودرو هشت برابر گوشت و مرغ را مردم شاهدند که پنج شش برابر افزایش پیدا کرده. می‌گویند اگر ما نبودیم قحطی می‌شد مثل دروازده‌بانی که 17 گل خورد و می‌گوید اگر نبودم 30 گل می‌خوردیم. از بازاری باید کمک گرفت برای اداره بازار. نمی‌شود با بخشنامه تصمیم گرفت. بازار با ددستوری اداره نمی‌شود. ارز 4200 تومانی مصیبت درست کرد و باید رفت به سمت ارز تک نرخی.

بخش پایانی، جمع‌بندی کاندیداها:

زاکانی: بنده جرمم است این است که در مقابل مفسدین ایستادم. بنده کنکور امتحان دادم و به دانشگاه رفتم. شما اصلی‌ترین کاندیدای پوششی هستید. قرار بود قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل دهید قرارگاه مرغ تشکیل دادید. دولت خودش را پشتییان بازار سرمایه می‌داند نه اینکه دست در جیب مردم کند. سال اول تغییر و سال چهارم تحول را مشاهده خواهید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی: ما با جمعی از دوستان به این نتیجه رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکل دارد و باید کارهای اساسی‌تری انجام دهیم. برای موضوعات اضطراری باید دستورالعمل اجرایی داشته باشیم اما نیاز است رویکردها را تغییر دهیم. باید مسائل صد ساله را حل و فصل کنیم. یک اقتصاد رانتی و غارتی ایجاد شده است.

رئیسی: رئیس جمهوری رئیس همه جمهوری است. همه مردم همه گروه ها همه دغدغه مندان نظام و انقلاب نگاه نگاه خدمتگزاری به همه است. من در قه قضاییه یک برنامه ارائه دادم با عنوان سند تحول و مشغول کار شدم و این سند را در اختیار همه قرار دادم، مردم هم احساس کردند که تغییر ایجاد شده. ما معتقدیم در فضای مجازی عقب است. از نوجوانان می‌پرسم وقتی گیم بازی می‌کنید چقدر حالتان گرفته می‌شود، من خودم در فضای مجازی هستم دو میلیون فالوور دارم. ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

جلیلی: سوال این است که برنامه‌ها با چه تضمینی اجرایی می‌شود. تحریم‌ها دو برابر شد، قیمت ارز چند برابر شد. باید یک رئیس‌جمهوری باشد که با اقتدار برنامه‌ها را اجرا کند، به موقع تصمیم بگیرد و تصمیمش عملی شود. همه مشکلات ساختاری نیست، بخشی از مشکلات در فرهنگ سیاسی کشور است. تعارفات سیاسی وجناحی و سازمانی مانع کار است.

مهرعلیزاده با قرائت متنی از دستاوردهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دولت خاتمی گفت و با انتقاد از وضعیت شانزده سال اخیر اعلام کرد من برای اجماع‌سازی و اقناع‌سازی آمده‌ام، من از تشکیل دولت سوم اصلاحات با شما سخن می‌گویم، دولت زندگی در مقابل جنگ، مرگ و فقر.

رضایی: دولت‌های گذشته نباید تکرار شود، باید یک دولت نو به وجود بیاید، دولت کارآمد و قوی که مردم و دولت کنار هم قرار بگیرند. یک دولت جوان انقلابی درست خواهیم کرد. یارانه 450 هزار تومانی برای چهل میلیون نفر تضمین می‌کنم، شغل خانه داری را برقرار میکنم، علاوه یک میلیون مسکن مصوبه مجلس یک میلیون مسکن دیگر را در دستور کار قرار می‌دهم و… رضایی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بغض گفت از طرف دولتمردان عذرخواهی مکینم.

همتی: من فکر کردم آقای زاکانی پوششی است الان فهمیدم سوپر پوششی است وقتم را صرف جواب دادن به ایشان نمی‌کنم. من به بانک مرکزی آمدم تا اقتصاد ونزوئلایی نشود و حالا آمدم تا رئیس جمهور شوم تا اقتصاد ایران کره شمالی نشود. او از «اکثریت» که نمی‌خواهند رای دهند درخواست کرد تا وارد میدان شوند تا جمهوریت تقویت شود و جامعه پس از چند سال جنگ تحریمی نفسی بکشد. ما مردم، جمهوریت و ایران می‌تواند ببرد و صحنه بازی را عوض کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا