خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در ضرورت خیرخواهی ونصیحت مسئولین امر

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده‌ی سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ی شیراز در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در ضرورت خیرخواهی ونصیحت مسئولین امر» نوشت:

رهبر انقلاب: النَّصیحَةُ ِلأَئِمَّةُ المُؤمِنین،(1) یعنی سخن خیرخواهانه، كه حالا گاهی این سخن خیرخواهانه ممكن است درشت و تند و تیز هم باشد، كه طبیعت كار این است كه اگر مسئولانی كه مخاطب این سخن تندوتیز قرار می‌گیرند، درست فكر كنند، گمان می‌كنم خرسند باشند؛ حتّی آن سخن تندوتیز هم به نفع آنها است.
۱۳۹۲/۰۶/۱۴

چنانچه پیداست این نصیحت و خیرخواهی می‌تواند متوجه شخص رهبری هم باشد با تمام خصوصیاتی که در سخنان فوق به آن اشاره شده است.

لذا ضروری‌ست سخن منتقدان و دلسوزان نظام به‌جای تاویل شدن به توطئه و بدخواهی، با گوش جان شنیده شود و فضا جهت گفت و شنید باز گردد.

این مردم هستند که تحمل آثار تصمیم‌های حاکمان را می‌نمایند در همین روزها چه کسانی از تحریم و انزوای بین المللی و تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی آسیب دیدند؟
مگر همین مردم نبودند؟

پس به مردم ونخبگان بایست اجازه داد که نقد ونظر و خیر خواهی خود را بدون ترس و واهمه از بسته شدن دهانشان با تدابیر امنیتی بگویند.

اگر با سختگیری و تدابیر امنیتی و مکر و حیله دهان مردم صبور و نخبگان بسته شود این به انفجار می‌انجامد، به شورش‌های کور که تر وخشک را با هم می‌سوزاند منجر می‌شود.

بیان اشکالات در سیاستگذاری و یا عملکرد رهبری مصداق روشن نصیحت به ائمه مسلمین است که در سخن فوق که یک نمونه از ده‌ها نمونه از سخنان رهبری است بر این عمل ضروری و عقلایی صحه گذاشته‌اند.

وقتی کاسه‌های داغ‌تر از آش و متملقین و افراد ساده و سطحی بدون در نظر گرفتن این ضرورت به منتقدین دلسوز فشار وارد می‌کنند، در حقیقت اصلاح امور را از مسیر طبیعی غیر ممکن می سازند لذا این وظیفه حاکمیت است که برای شناخت راه حل‌های بهبود اوضاع و لااقل بقاء خودش هم شده جلو دست درازی جاهلان قدرتمند و متکی به حاکمیت را نسبت به خیرخواهان و منتقدان بگیرد.

1) ثلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ.
ترجمه:
پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: سه چيز است كه هيچ مسلمانى را در آنها دغل و خیانت نکند: پاكدلى در كردار براى خدا و خير انديشى و نصیحت براى پيشوايان مسلمانان، و همراه بودن با جماعت مسلمانان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا