خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش وزارت اطلاعات علیه تاجزاده

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

پنج‌شنبه 20 فروردين 1377

صبح زود همراه محافظان براى كوه‌نوردى رفتيم. در مراجعت، يكى از كوه‌نوردان، خودش را تيمسار «عصر جديد» معرفى كرد كه از بستگان مرحوم شهيد مهدی عراقى است. گفت، پس از تحمل پنج سال زندان بعد از انقلاب، اكنون خمس اموالش را مى‌خواهند بگيرند و استمداد كرد. در يكى از كافه‌هاى بين راه، خرما و نوشابه صرف كرديم؛ هوا مساعد بود.

فاطى آمد و گفت، همسر كرباسچى، با پادرميانى او به ملاقات شوهرش رفته، گفته است سؤالات همان سؤال‌هاى قبلى است‌ و چيز جديدى نيست. روحيه‌اش خوب است. فقط روزنامه جمهورى اسلامى به او مى‌دهند. تلويزيون و راديو ندارد. تنها هم نيست. اسناد هزينه ساخت منزلش را خواسته‌اند.

جمعه 21 فروردين 1377

لحن آمريكايى‌ها عليه ايران منفى شده است. گزارش يك روزنامه اسرایيلى، مبنى بر خريد چند كلاهك موشك اتمى از يكى از جمهورى‌هاى شوروى سابق توسط ايران در سال 1990 كذب‌ محض است و گزارش جديد و منفى بازرس‌ ويژه سازمان‌ملل در حقوق‌ بشر از ايران و پيش‌بينى اعلان موضع منفى و تهاجمى آمريكا عليه ايران در خصوص تروريسم. آلمانى‌ها هم بر محور محكوميت آقای هلموت هوفر بازرگان آلمانى در ايران، لحن را تلخ‌تر كرده‌اند. به نظر مى‌رسد با توجه به وضع قيمت نفت و اختلافِ تندشده داخلى، به فكر فشار جديدى افتاده‌اند.

خبر حمايت 700 شهردار سراسركشور از شهردار تهران هم قابل‌توجه است.

شنبه 22 فروردین 1377

روزنامه ها امروز در مورد مسايل اختلافى، خيلى داغ و تُند هستند.

در جلسه مجمع تشخیص، ابتدا در مورد اختلاف مجلس و شوراى نگهبان درباره نحوه تهيه بودجه سالانه مجمع بحث شد. مجلس تصويب كرده كه مجمع، بودجه خودش را تصويب مى‌كند و عيناً در بودجه سالیانه كشور درج مى‌شود؛ مثل مجلس و شوراى نگهبان و شوراى نگهبان آن را مخالف با قانون اساسى مى‌داند؛ به نفع نظر شوراى نگهبان نظر داديم.
سپس نامه رهبرى به من خوانده شد كه مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام را در مورد تعريف سياست‌هاى كلى و موارد و مصاديق سياست‌هاى‌كلى تأييدكرده‌اند. سپس بر سر كيفيت بحث و اعلان عمومى و همكارى با مجلس و دولت بحث شد.

آقاى خاتمى بعد از جلسه به دفترم آمد. راجع به مذاكرات جلسه امشب سه قوه، مذاكره و هماهنگى كرديم. از مشكلات اقتصادى اظهار نگرانى‌ كرد.

آقاى عبدالله نورى، وزير كشور آمد. راجع به شهردار تهران صحبت‌ كرد و گفت، به تلاش و مبارزه براى نجات ايشان ادامه مى‌دهد و از من خواست كه به نفع او اعلام نظركنم.

آقايان حسام‌الدین آشنا، امیر تهرانى و محمدى از وزارت اطلاعات آمدند. از كارهاى تُند وزارت كشور و به خصوص آقاى سیدمصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزیر کشور در مورد درگيرى‌هاى موجود و با قصد تضعيف رهبرى و نهادهاى مربوط به رهبرى و قوه قضایيه گفتند.

مذاكره تلفنى آقاى عبدالله نورى از مكه با فائزه نماینده تهران در خانه آقاى كرباسچى و پيشنهاد آقاى نورى براى تحرك بيشتر كارگزاران و گروه‌های همراه و اينكه پيامى كه به اسم وزير كشور پخش شده، مستقيماً توسط آقاى تاج‌زاده تهيه و بدون اطلاع وزيركشور منتشر شده است.

آقاى سردار قاسم سليمانى آمد. اخيراً فرمانده نيروى قدس شده است. از كار و برنامه‌اش، به‌خصوص در افغانستان، لبنان و عراق گزارش داد و براى افتتاح كنگره سرداران شهيد در كرمان در سوم خرداد دعوت كرد.

شب در دفتر آقاى ناطق نوری، جلسه سران سه قوه بود، براى مسأله شهردارى تهران براساس دستور رهبرى؛ آقاى محمدى گلپايگانى رییس دفتر رهبری هم بود. آقاي يزدى، رییس قوه قضاییه صحبت كردند و از اهميت اجراى قانون و تلاش براى احترام به قانون در قوه قضایيه و امكان اشتباه در مقدمات در اعمال ضابط‌هاى دادگسترى گفتند.

آقاى خاتمى دو راه قانونى براى آزادشدن آقای كرباسچى ارایه دادند: 1- اِشكال قرار صادر شده 2- استفاده از دادگاه تجديدنظر، براى فَك قرار بازداشت به دنبال اعتراض آقاى كرباسچى به قرار. آقاى ناطق از پخش اخبار جلسه ما در حضور رهبرى گله‌ كرد وگفت، چون رهبرى هم اظهار تمايل به آزادى شهردار كردند، اگر راه قانونى باشد، موافق است.

من جمع‌بندى‌ كردم‌ كه اگر تا فردا ظهر، آقاى يزدى راه‌هاى ارایه شده از سوى آقاى خاتمى را قبول دارند، فَكِ قرار كنند وگرنه فردا شب، با حضور كارشناسان، جلسه داشته باشيم. بعد از شام به خانه آمديم.

آقايان عبدالله نورى و حسین مرعشى، تلفنى شكايت‌ كردند از مصاحبه امروز عصر آقاى محسنى اژه‌ای، سرپرست مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت كه تلويزيون هم مخصوصاً قبل از جلسه ما پخش كرده است. آقاى خاتمى هم اين كار را به عنوان اقدام كارشكنانه براى جلسه ما معرفى‌كرد.

در جلسه امشب، آقاى يزدى و آقاى ناطق از آقاى عبدالله نورى گله داشتند كه تلاش شديدى دارد و با اينكه مسئول امنيت است، ستاد حمايت از شهردار در وزارت كشور تشكيل داده است؛ از آقاى خاتمى خواستند او را كنترل كند. عصر هم اطلاعاتى‌ها گفتند، آقاى نورى گرداننده است و گفتند، چرا بايد غلامحسین کرباسچی در اوين باشد و آقای على تهرانى، در جاى مناسب.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1377

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا