خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شروع مسابقه‌ی افزایش حقوق کارمندان: از قوه قضاییه در آستانه‌ی انتخابات؟!

پایگاه خبی تحلیلی انصاف نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه» مطرح کرده‌اند که در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده و کلیات آن نیز به تصویب رسیده است؛ طرحی که در آستانه‌ی انتخاباتی با احتمال بالای پیروزی سیدابراهیم رئیسی رییس این قوه، سوال برانگیز شده است.

بنا بر اطلاعات دریافتی انصاف نیوز، نکاتی درباره‌ی این طرح قابل توجه است:

  1. بر مبنای این طرح، فوق العاده خاصی برای کارکنان قوه قضاییه ایجاد خواهد شد که معادل 2.5 تا 3 برابر امتیازات شغل و شاغل این کارکنان خواهد بود. امتیازات حق شغل و شاغل، حدود 90 درصد امتیازات احکام کارکنان دولت را تشکیل می‌دهد، برای همین با یک محاسبه‌ی عادی مشخص می‌شود حکم حقوقی این دسته از کارکنان می‌بایست با امتیاز 2.5 الی 3 برابری محاسبه شود.
  2. این نوع قوانین تبعیض آمیز سابقه‌ای طولانی در نظام قانون گذاری کشور داشته و در سال 1391 نیز قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارکنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، ولی آن قانون به دلیل ایجاد تبعیض فاحش بین حقوق کارکنان دولت و همچنین تأمین نشدن بار مالی آن، تا قبل از سال 1400 اجرا نشد، تا اینکه با کمک‌های ویژه‌ی رییس سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی، مقرر شده است که از ابتدای سال 1400 (بعد از گذشت 10 سال) اجرایی شود.
  3. در همین بین قوه قضاییه هم خواستار تسری این «تبعیض عجیب» به کارکنان اداری خود شده و نمایندگان مجلس هم این خواسته را به فوریت پذیرفته‌اند، اما این طرح ابهامات و سوالاتی را ایجاد کرده که پاسخ طراحان آن و رییس قوه قضاییه به این ابهامات و سوالات مشخص نیست:

اول: طرح این موضوع در آستانه‌ی برگزاری انتخابات واجد ابهام است و این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا نمایندگان مجلس در راستای کمک به یکی از نامزدهای انتخابات و موفق نشان دادن کارنامه‌ی او و جلب رضایت کارکنان زیر مجموعه، چنین اقدامی را طراحی کرده‌اند؟!

دوم: آیا نمایندگان مجلس در مورد پایین بودن حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت هم چنین نگاه حمایتی ویژه‌ای دارند؟ وقتی قانون حاکم بر حقوق و مزایای کارکنان دولت یکسان است، چرا و به چه دلیل باید امتیازات خاص و تبعیض آمیزی برای بخشی از کارمندان توسط قانون گذار در نظر گرفته شود آن هم امتیازاتی که سبب افزایش فاصله و تبعیض فاحش بین کارکنان دولت خواهد شد. کارمندان قوه قضاییه چه تفاوتی با کارکنان وزارت آموزش و پروش، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور دارند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین تبعیضی را برای آنان ایجاد کرده‌اند؟

سوم: بر فرض موافقت دولت با تأمین بار مالی بسیار زیاد این طرح، طراحان و پیشنهاد دهندگان چه پاسخی به سیل مطالبات کارکنان و بازنشستگان سایر دستگاه‌های اجرایی برای تسری این تبعیض به آنان خواهند داشت؟ آیا این اقدامات و فضا سازی‌ها به نوعی تحریک سایر کارکنان دولت به اعتراض در برابر تبعبض در پرداخت حقوق و مزایا نیست؟ بازنشستگانی که به تازگی حقوق آنان بهبود یافته و به شاغلین نزدیک شده است، چه عکس العملی در مقابل تصویب این قوانین ناعادلانه دارند؟

چهارم: رییس قوه قضاییه که مدعی اقامه‌ی عدل و داد در کشور است، چگونه با طرح چنین پیشنهاد تبعیض آمیزی موافقت کرده، که کارکنان قوه تحت مدیریت خود از امتیاز 3 برابری در دریافت حقوق نسبت به سایر کارکنان دولت برخوردار شوند؟ آیا قبل از طرح این پیشنهاد عواقب اجتماعی آن در نظر گرفته شده است؟ چه کسی پاسخگوی انتقادات چند میلیونی کارکنان دولت در مقابل تبعیض بوجود آمده خواهد بود؟ این در حالی است که همه در یک کشور کار می‌کنند و بر اساس یک قانون حقوق می‌گیرند، آیا این اقدامات از منظر رییس دستگاه عدلیه، مصداق تبعیض و برقراری حقوق ناعادلانه نیست؟

قانون مدیریت خدمات کشوری سالها به صورت آزمایشی اجرا شده و بدون تغییر دائمی شده است بنا به نظر کارشناسان، واجد نواقصی است؛ آیا نمایندگان مجلس آن را اصلاح و تکمیل خواهند کرد و بساط قوانین تبعیض آمیز که هر دستگاه به تناسب قدرت و لابی که دارد، برای کارکنان خود تصویب می‌شود را جمع خواهند کرد؟

بنا بر تجربه‌ی گذشته، افزایش حقوق عده‌ای خاص از کارکنان دولت، موجب ایجاد مسابقه‌ی افزایش حقوق در کشور خواهد شد و دستگاه‌ها و مدیران و حتی کارکنان در رقابتی تنگاتنگ به دنبال لابی برای کسب امتیاز خاص و فوق العاده‌ای ویژه برای خود هستند. آیا مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه شروع کننده‌ی این مسابقه خواهند بود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نقد باید منصفانه باشر و تمام زوایای یک بحث را در نظر بگیرد که این مطلب مطلقا بدان توجه نکرده بود
    بنده خودم کارمند هستم و ماهی 3300 با کسورات حقوقمه حالا این طرح مشمول حال من بشه به چ کارمندی ظلم شده؟؟ شما خبر ندارید ک چ اجحافی در حق ما شده و واس همین هم هست که این طرح رو پیش کشیدن

    63
    6
  2. سلام.در مورد طرح تسری.نویسنده محترم اگر متن پیش نویس طرح را خوانده باشند.بار مالی آن از منابع قوه قضایه تامین میشود.پرکارترین کارمندان کشور کارمندان این قوه هستند که از نظر حقوق و مزایا از بسیاری از سازمان ها حقوق کمتری هم دریافت می کنند. یک هفته کار در دادگستری معادل یک ماه کار در ادارات دیگر است.امیدوارم مزایای همه کارکنان دولت بهتر شود اما نباید هر طرحی را با شائبه سیاسی تفسیر کرد.

    67
    8
  3. لازم به توضیح است که این رسانه شما وابسته به همان گروههایی هست که ملت ایران را به این مصیبت گرفتار نمودید و حال با تخریب کاندیدای فساد ستیز و تخریب کارمتدان مظلوم دادگستری به دنبال اهداف شون هستید.حتما این مورد پیگرد قانونی خواهد شد

    55
    4
  4. شما که این خبر رو برای زردی بیشتر سایت زردتون زدید میدونید که حقوق کارمند بدبخت قوه چنده ؟ چهار میلیون

    میدونید اضافه کارش چند ؟ نود هزار تومان در ماه

    میدونید حق داشتن شغل دوم ندارن؟
    میدونید بیشترین ارباب رجوعها رو در اداره جات دارن ؟
    میدونید کمترین احترام اداری رو دارن؟
    میدونید هجمه توهین ها از همه جانب هستند؟
    میدونید تعاونی ندارن؟
    میدونید خانه معلم ندارن؟
    میدونید تابستونا بیکار نیستن؟
    میدونید اکثر کارمندان بدون اضافه کار تا شش بعد از ظهر سر کارن؟
    میدونید بخاطر معیشت درصد طلاق در بین خود کارمندان مظلوم قوه چقدر بالا رفته؟
    میدونید در طول روز چندین بار توسط ارباب رحوع ها تهدید میشن؟
    میدونید بیشترین کار اداری در کشور رو انجام میدن با کمترین حقوق؟
    میدونید کارمند قوه کلیه خودش رو گذاشته فروش؟
    حالا اگر مردی فیش حقوقی کارمند قوه و یک معلم و یک کارمند دخانیات و یک کارمند وزارت نیرو و حتی یک کارگر رو کنار هم بذار.

    البته با ذکر اینکه ما حتی اضافه کار و رفاهیات و هیچی نداربم اما باقی اداره جات چرا. …

    84
    7
  5. با سلام
    لطفا انصاف هم داشته باش
    تا حالا شده از یه کارمند دادگستری بپرسی دریافتیت چقدره؟
    تا حالا شده یه نصف روز توی جو ملتهب دادسرا فقط وایستی نه اینکه کار کنی؟
    تا حالا شده همش با شرایط استرس زا کار کنی؟
    انصاف هم خوب چیزیه
    آب رو بریز اونجا که میسوزه استاد

    59
    3
  6. واقعا خیلی بی انصاف هستین برخلاف اسم سایتتون ،اصلا خبر دارین کارمند دادگستری چقدر حقوق میگیره ،شما خودت حاضری با حقوق ۳ میلیونی که به ۵ روز هم نمیرسه کار کنی ، حجم کاری دادگستری رو با اداره هایه دیگه مقایسه میکنی

    54
    4
  7. مطلبی که زدید صرفا پر کردن ردیف تو سایته بدون علم و آگاهی ، اسم سایتتون با خط مشی که دارید در تعارضه بهتره اسمشو زرد نیوز بگذارید ، من به عنوان کارمند قوه حاضرم برم هر اداره ای که متعرض حجم کارشون در برابر حقوق دریافتیشون در مقابل دادگسترسی هستم ، حتی چرت نیوز

    47
    3
  8. پس شما اون زمانی که ادارات مختلف حقوق کارکنانشون رو چندین بار افزایش میدن یا در پایان سال بهره وریهای آنچنانی به کارکنانشون میدن ساکت موندین اونوقت حالا که قوه قضائیه میخاد به کارکنانش با اون حجم کاری کمر شکن مبلغی اضافه کنه دم از عدالت میزنید!. حیف از اسم انصاف که روی خبرگزاریتون گذاشتید

    55
    3
  9. جالبه. نظر مخالف اگه دادی میگه نظرتون تکراریه. حیف از اسم انصاف که روی خبرگزاریتون گذاشتید

    34
    2
  10. کارمندان اداری قوه قضائیه الان ۳۵۰۰۰۰ تومن می گیرند مثلا معلمان یا کارمندان سازمانهای دیگر دیگه کمتر از ۷۰۰۰۰۰۰ نمی گیرند و مثلا معلمان حدود ۵ ماه سال هم تعطیلند و به کارهای دیگر می پردازند آیا این تبعیض نیست؟؟!!!

    51
    7
  11. واقعا طرز تفکرتون تاسف بار یک روز بیاید توی دادگستری کار بکنید با حقوق چهار تومن ببینم دوام میارید تا اونجایی که اطلاع دارم حقوق تمامی ارگان ها اضافه شد و همچنان چراغ خاموش در حال افزایش فقط برای کارکنان اداری باید این جنجال صورت بگیره حجم کار دادگستری اصلا قابل مقایسه با ارگان های دیگه نیست بدون اضافه کاری محیط کاری سخت با ارباب رجوع های خاص . به نظرم اسم پایگاه خبریتون به بی انصاف تغییر بدید. سعی کنید بدون تحقیق چیزی ننویسید انصاف داشته باشید فیش چند تا از همکاران ما رو ببینید تا بفهمید چی میکشن . کمی انصاف…….

    42
    3
  12. شما از حقوق بسیار ضعیف و حدود 4 میلیونی کارکنان اداری قضایی خبر دارید ؟ از خدا بترسید .
    پارسال که حقوق تمانی ادارات افزایش یافت . قوه قضاییه هیچ افزایشی نداشت

    41
    4
  13. اول فیش حقوقی زیر 5 تومان کارمندان رو با فیش 15 میلیونی کارمندان بانک و حتی آموزش و پرورش مقایسه کنید بعد قضاوت کنید. شما در مقابل خدا باید جوابگو حقوق ناچیز کارمندان قوه باشید با این شایعه پراکنی .
    چرا الکی میگین حقوق ما سه برابر میشه ؟؟؟؟؟
    حق شغل و شاغل ما 2200 هستش

    45
    4
  14. با سلام .
    در وهله اول باید عرض کنم که گفته های شما به شدت برخلاف عنوان سایت شما می باشد چراکه اگر کمی با فضای کار، حجم شلوغی ،نوع ارباب رجوع این نهاد ،میزان دریافتی به شدت ناچیز ،استرس و فشار کاری که در طول روز برای کارکنان وجود دارد و اینکه از زمان شیوع کرونا تا الان کارکنان زحمت کش این نهاد بدون تعطیلی حتی یک روزه به خدمت مشغول بوده اند و صحبت های دیگر ….. اشنا بودید قطعا این دیدگاه را نداشتید
    ای کاش قبل از بیان یا نوشتن مطلبی کمی فکر کرده و به دور از غرض ورزی بیان کنیم

    34
    1
  15. با سلام و احترام.
    بنده یکی از کارمندان دادگستری هستم که در دادسرا با سختی کار فراوان و مسئولیت بسیار سنگین و استرس فراوان مشغول به کار هستم دریافتی بنده تنها سه میلیون تومان هست که با این وضعیت تورم و گرانی در وضعیت معیشتی بسیار سخت و طافت فرسا قرار گرفته ام . شما که از وضعیت شغلی ما بی خبر هستین چطور میتونید به این راحتی قضاوت کنید واقعا متاسف هستم. من حاضرم شرط ببندم که هیچ کارمند دولتی حتی حاضر نمیشه یک ماه هم تو این شرایط سختی کار ، کار کنه اونم با حقوق ناچیز. شما لطف بفرمائید قیل از انتشار یک تحلیل و نظریه که باعث تشویش اذهان میشه یه کم درمورد اون مسئله تحقیق کنید. من واقعا متاسفم

    43
  16. آخه قوه با ۶۰ هزار پرسنل چه تبلیغی میتونه باشه،سازمان پزشکی و آموزش پرورش با چندبار اضافه کردن حقوق تبلیغه برادر

    30
    1
  17. آیا شما میدونید کارمند دادگستری چقدر حقوق میگیره؟ 3میلیون!! آیا شما میدونید سختی و استرسش چقدر زیاده در مقایسه با بقیه کارمندا؟؟ آیا شما میدونید محدودیت و ممنوعیت شغل دوم داریم ما؟؟ آیا میدونید در روزهای کرونایی حتی یک روز هم دورکاری و یک سوم نبودیم؟؟ پس لطفا با انصاف باشین انصاف نیوز!!

    37
    1
  18. لطفا در حق کارکنان دادگستری ظلم نکنید اول بیایید بررسی کنید بعد گزارش تهیه کنید … بی انصاف نباشید

    34
    1
  19. اخه بیشرف حقوق ۴ میلیون تومنی با سختی کار ما.حتی در زمان کرونا.۲۰۰ پرونده در ماه جمع کردن.اوضاع بد روحی مردم ک رومون تاثیر میزاره….بدترین شرایط خدمت کردیم حتی تو تعطیلات شما.شرمنده زن و بچمونیم.اونموقع شماها پا رو پا تو ادارات و حقوق میگیرید.بیشرف.
    ۴ تومن با ۸ سال سابقه کار.مدرک کارشناسی حقوق.زیاده؟ مردک بی سواد

    35
    2
    1. توهین نکنید یه تابی تو شرکت ها بخورید متوجه می شید که کمتر از اینها کارگر هادارند حقوق می گیرند البته با قرارداد های چند ماهه و واههمه اخراج هر لحظه و ساعات کاری زیاد در روز (از 6 تا 5 بعدازظهر)

      2
      1
  20. سلام
    بی انصاف نیوز جان
    شمایی که ادعای انصاف میکنید ، آیا خبر داری حقوق کارکنان دادگستری از همه حقوق ها پایین تره ؟؟
    اگر انصاف دارید از حق این کارکنان دفاع کنید و حالا که طرح هایی برای دفاع از این کارکنان مظلوم هست شما میخواید به هم بزنید؟؟ در کنار پرستاران زحمت کش کارکنان دادگستری به صورت کامل در دادسرا ها و دادگاه ها در حال خدمت بودن .کمی انصافی که ازش دم میزنید بد نیست

    35
    1
  21. از یه کارمند دولت بپرسید تا حالا توسط ی متهم یا قاچاقچی تهدید به قتل شده اونم فقط یبار در عمر کاریش؟

    36
    1
  22. بی انصاف کدوم کارمندی از بدنه دولت حاضر هست با این حقوق ناچیز و حجم کار بالا در فضای نامناسب اداری که باعث افسرده شدن کارکنان دادگستری شده کار کنه که شما این مقایسه ها رو کردی؟ وقتی از اداره به خونه برمیگردی حتی حوصله خودتو نداری چه برسه به خانواده….. چه ارزشی داره؟!!!

    16
    1
  23. من یه کارمند دادسرا هستم با دریافتی 4 تومن
    ماهی دو تومن هزینه اجاره خونه دارم و تا سر برج باید خرج خونه و زن و بچه و…. خود شما که این پست چرت رو گذاشتین میتونید با این دریافتی از پس هزینه های زندگیتون بربیاین؟؟ بخدا از شرمندگی نمیتونیم به صورت زن و بچمون نگاه کنیم
    تو اکثر پرونده ها که ضامنین (کارمندای ارگانهای دیگه) واسه متهم فیش حقوقی میذارن میبینیم که کم کم دریافتیشون حداقل 8، 9 تومن هست
    من از شما دعوت میکنم که یه روز تشریف بیارین محل کار ما و اول یه نگاهی به فیش حقوقی ما بندازین و بعدش حجم و استرس و فشار کاری ما رو از نزدیک به چشتون بینین تا حساب کار دستون بیاد و هر مطلبی که به ذهنتون میرسه انتشار ندین

    12
  24. سلام خیلی جالبه،من حکم یکی از کارمندان دادگستری رو دیدم ۱۲میلیون تومان چرا دروغ می گید ،الان هم حقوق شما سه برابر می شه

    3
    16
    1. دوست من، در مورد میزان افزایش و میانگین حقوق کارمندان اداری قوه، حتمن تحقیق کن

  25. باسلام خدمت دوستان قوه قضاییه

    من دبیر آموزش و پرورش هستم…
    دارای مدرک دکتری تخصصی(phd)…
    حکم من در خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی دقیقا ۵۷۰۰۰۰۰ می باشد که با حذف کسورات دریافتی من دقیقا ۴۷۰۰۰۰۰ می باشد…
    منصف باشیم.

    2
    12
    1. با سلام خدمت دوست فرهنگی،
      مطمعنا یه جای کار در مورد اطلاعاتی که ذکر فرمودید، میلنگه!
      کاش توضیح میدادید که رابطه استخدامیتون با آموزش و پرورش چجوریه؟ آیا مدرک تحصیلی شما مرتبط با پست سازمانیتونه؟ آیا اصلا مدرک دکترای شما در حکم کارگزینی شما اعمال شده؟(اگر مستخدم رسمی یا پیمانی باشید) و چندین اما و اگر دیگه.
      با سپاس

  26. بی انصاف خدانشناس اولا حقوق بازنشسته های خدمات کشوری رسید به ده میلیون کور بودی…حقوق سازمانهای دیگه رسید بالای دوازده تومن کور بودی و فقط یه مصوبه در حد حرفو دیدی و چرت و پرت گفتی..کار زیاد و استرس ووووووندیدی..برو توبه کن بی انصاف

  27. انصاف داشته باش بی انصاف،کمترین حقوق بیشترین کار و استرس در بین تمام کارمندان کشور رو ما داریم

  28. منتشر نخواهید کرد ولی فکر میکنم هدایت کنندگان این سایت ارتباط خاصی با مفسدین بزرگ اقتصادی دارند که چوب عدالت تنشون رو نوازش کرده… سابقه نداشته که واسه افزایش حقوق هیچ ارگان دولتی یا شبه دولتی این بساط رو برپا کنند. که تازه هنوز هم افزایشی صورت نگرفته. اگر انصافی در کار هست دریافتی خودتون رو منتشر کنید تا همه چی بر ملا بشه… منتظر تیغ عدالت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا