خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قتل خاشقچی چه تاثیری بر تشکیل «ناتوی عربی» خواهد داشت؟

برخی منابع آگاه در آمریکا معتقدند، راهبرد این کشور برای اجرای طرح «ناتوی عربی» متأثر از کشته شدن جمال خاشقچی با پیچیدگی‌های تازه‌تری مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول خشم جامعه جهانی را علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به دنبال داشت. مقام‌های ترکیه و برخی قانون‌گذاران آمریکایی رهبر دوفاکتوی عربستان را متهم به صدور دستور این قتل کرده‌اند.

از مدت‌ها پیش آمریکا درصدد ایجاد «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» بود تا دولت‌های عربستان، امارات، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر و اردن را تحت رهبری خود در قالب ائتلافی اقتصادی و سیاسی برای مقابله با ایران متحد کند. با این حال، مناقشات میان کشورهای عربی به ویژه موضوع بایکوت سیاسی و اقتصادی اعمال شده علیه قطر مبنای تشکیل چنین ائتلافی را دچار آسیب کرد.

در حالی که انتظار می‌رود رهبران کشورهای عربی و رییس‌جمهوری آمریکا در ماه ژانویه نشستی برگزار کرده و توافقی اولیه درباره تشکیل این ائتلاف امضا کنند، برخی منابع آمریکایی و یک دیپلمات یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس معتقد هستند که در شرایط فعلی، برگزاری نشست مربوطه، قطعی نیست. آن‌ها می‌گویند، برگزاری این نشست بارها به تعویق افتاده است.

یک منبع آمریکایی اظهار کرد، ماجرای قتل خاشقجی باعث شد مشکلات جدیدی ایجاد شود که حل آن‌ در مقایسه با پرداختن به موضوع «ناتوی عربی» در اولویت قرار دارد. یکی از این مسائل این است که آمریکا باید چه رویکردی در قبال ولیعهد عربستان داشته باشد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ اما معتقد است که این ماجرا روند تشکیل این ائتلاف را پیچیده‌تر نمی‌کند زیرا این راهبرد وسیع‌تر از «یک کشور و یک مسأله» است.

در همین حال، رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه دوران ریاست‌جمهوری اوباما که اکنون ریاست گروه بین‌المللی بحران را بر عهده دارد، اعتقاد دارد، با توجه به آنچه اتفاق افتاده، حضور ولیعهد عربستان در نشست احتمالی ژانویه دشوار خواهد بود.او افزود: مطمئن نیستم که او در شرایط فعلی بخواهد به ایالات متحده سفر کند.

آنتونی زینی، مذاکره‌کننده ارشد دولت واشنگتن در روند تشکیل ائتلاف راهبردی خاورمیانه نیز بر این باور است که این ابتکار عمل در حال پیگیری است اما تأثیر پرونده قتل خاشقجی بر آن مشخص نیست. وی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم این موضوع تا چه اندازه بر روند کلی تأثیر خواهد گذاشت. ما منتظر تحقیقات و تصمیمات نهایی هستیم.

رویترز گزارش داد، سه مقام ارشد آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، می‌گویند، در حال حاضر در واشنگتن بحث‌هایی جدی بر سر این موضوع وجود دارد که آیا ایالات متحده می‌تواند هم‌پیمانان عرب خود را در راستای کنار گذاشتن اختلافاتشان مجاب کند یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا