خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاریخ | متن مناظره کروبی و موسوی درباره‌ی احمدی نژاد

این روزها چالش درباره‌ی رفتارهای این روزهای محمود احمدی نژاد و یاران او به اوج رسیده است. انصاف نیوز به این بهانه متن کامل مناظره‌ی تلویزیونی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رقیب او در انتخابات سال 88 را به نقل از واحد مرکزی خبر صدوسیما بازنشر می‌کند:

واحد مرکزی خبر، دوشنبه 18 خرداد ماه 1388: مهدی کروبی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نخستین سخنران مناظره دیشب با میر حسین موسوی ، سخنان خود را با موضوع پاسخگویی به برخی سوالات احمدی نژاد ، دیگر نامزد انتخابات پیش رو آغاز کرد.

کروبی سخنان خود را با سلام و تشکر از رسانه ملی آغاز کرد و گفت : من هم بار دیگر از جنابعالی و همکاران محترمتان تشکر و سپاسگذاری می کنم و باز هم سلام عرض می کنم به ملت شریف و بزرگ ایران که می دانم صاحب کشور و صاحب انقلاب هستند و می دانم با حساسیت مطالب را گوش می دهند برای انتخاب ، امیدوارم که انتخابات پرشور و پر نشاطی داشته باشیم.

کروبی همچنین خطاب به میر حسین موسوی که آن سوی میز مناظره و در مقابل کروبی نشسته بود ، گفت: همینطور سلام عرض می کنیم به برادر بسیار خوبمان جناب آقای مهندس موسوی ، رقیب محترممان.

میر حسین موسوی نیز به عنوان عرض سلام به بینندگان گفت : من هم سلام عرض      می‌کنم خدمت مردم شریف عزیزمان و همه کسانی که امروز با آگاهی و شور در صحنه انتخابات هستند و سعی می کنند این آگاهی را با حضور همه جانبه خودشان در سراسر کشورمان گسترش دهند.

موسوی گفت : همچنین سلام عرض می کنم خدمت شما مجری عزیز و همچنین سلام خدمت برادر بسیار ارجمندم ، جناب آقای کروبی که از دوستان قدیم انقلابی بنده هستند ، ما سابقه بسیار طولانی خدمشان داشته و داریم.

پورحسین، مجری این مناظره با یادآوری نکته ای که در مناظرات قبلی نیز تذکر داده بود ، گفت : از کاندیداهای محترم حاضر در مناظره انتظار داریم به نقد برنامه های یکدیگر بپردازند.

مجری مناظره افزود : اگر نقد کاندید یا کاندیدای غایب انجام شود ، حقی برای کاندید یا کاندیدای غایب در نظر گرفته می شود که بتوانند از حق خودشان دفاع و صحبت کنند.

پورحسین ادامه داد ، به همین منظور آن زمانی هایی که تا بحال در چند مناظره بوده ، دقیقا محاسبه شده و در آخرین مناظره اعلام خواهد شد.

پورحسین همچنین با یادآوری مجدد اینکه آغاز کننده مناظره طبق قرعه کشی انتخاب شده است ، از کروبی پرسید : شما مدتهای قبل در صحنه بودید ، خیلی شاید جلوتر از همه در صحنه آمدید و برنامه های مفصلی در زمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، سیاست داخی ، سیاست خارجی اعلام کردید و از یک سو شما رقیب جناب آقای مهندس موسوی هستید ، از سوی دیگر این جور گفته می شود و شواهد اینطور نشان می دهد که هر دو از یک جریان سیاسی هستید ، قاعدتا باید انگیزه ها یا برنامه های متفاوتی داشته باشید و یا برنامه های متفاوت ، یعنی نقاط قوتی در برنامه های خودتان احساس می کنید که همراه رقیب خودتان همچنان در میدان هستید؟

کروبی در پاسخ به این سوال مجری : طبیعی است و قاعدتا باید در این مورد هم صحبت شود اما من بخش اول صحبتم را راجع به یک مقدار دفاع از خودم می دهم و لازم می دانم توضیحاتی بدهم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حتی المکان مراقب خواهد کرد وارد بحثهای خصوصی خود نشود ، افزود : این امر به دو علت است اولاً که اگر انسان کاری انجام می دهد، باید برای وظیفه و خدا بکند و بعد هم وقتی می گوید ، اجرش از بین می رود و نکته سوم متأسفانه آنقدر دروغ گفته شده، که ممکن است حرفهای راست هم ، باور یک عده ای نشود.

مهدی کروبی توضیحات آغازین خود را برای رفع ابهام ضروری دانست و گفت: من ناگزیرم چند نکته را توضیح دهم که در جراید ، محافل مختلف ، مجددا مطرح است، سپس وارد بحثهای دیگرم همین طور به نوبه می شوم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با روخوانی از برگه ای که همراه داشت، گفت: قسمت اول ، قبل از ورود به هر بحثی باید بگویم که در این دوره از انتخابات ابتکار تازه ای پیدا شد که قابل تقدیر است و آن هم مناظره ها بود اما متاسفانه در سطح جامعه و برخی مطبوعات خاص ، مساله ای وجود داشت.

وی افزود : عده ای با تهمت زدن به دیگران ، راه خود را باز می کنند که در مناظره  نمونه اش را همه مردم دیدند ، عده ای با تهمت و ترور شخصیت می خواهند کار خودشان را پیش ببرند ، نه فقط در مورد آقای مهندس موسوی بلکه دیگران هم همین طور، بلکه در مورد من نیز کسانی که مرا سد راه استبداد طلبیشان می دانند و به دلیل سابقه روشن انقلابی و روحانی من ، نمی توانستند تهمتی بچسبانند، متوسل به شبهه پراکنی شدند.

کروبی گفت : مثلا درست پس از ماجرای برخورد شدید من با زندانی کردن آقای لقمانیان نماینده همدان در مجلس ، داستان شهرام جزایری را علیه من علم کردند ، درست هفته بعدش ماجرای چیز آمد، یعنی وقتی من گفتم مجلس نمی مانم، یا باید لقمانیان آزاد شود درست هفته بعدش آن ماجرا شد که بارها جواب آن را گفته ام و این روزها هم در سم پاشی هایشان مطرح می کنند.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از اینکه ماجرای شهرام جزایری چه بوده و چه دستهایی در کار بوده است، فعلاً می گذرم، و در مواقع خودش مسائل را برای همه می گویم اما اولًا بد نیست به روزنامه های همان ایام مراجعه کنید تا ببینید چه کسانی از مقامات پول گرفته بودند و صدایش هم در نیامد.

وی گفت : همچنین چه کسانی از دو طرف ، چون هیاهو نکردند ، نامشان برده نشد، چون من آمدم وارد ماجرای آقای لقمانیان شدم، باید هزینه آن را نیز بپردازم، ثانیاً جزایری وقتی به عنوان کمک های خیریه به عده ای از افراد وجوهی می داد، هنوز اتهامی نداشت و مانند میلیونها انسان دیگری بود که در 1000 سال گذشته ، وجوهات به علما داده اند.

مهدی کروبی گفت: علما همیشه برای فعالیتهای دینی و یا مردمی خود ، از افراد حقیقی پول دریافت می کردند و شناسنامه آنها را هم چک نمی کردند، دریافت پول یا هبه در هیچ جای جهان ممنوع نیست، آنچه عیب دارد و خلاف است، انجام کار غیرقانونی برای دریافت پول است نه گرفتن بی قید و شرط ، همه این کار را انجام می دهند و معمول است.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : ثالثاً اگر در این رابطه جرمی واقع شده بود، در حکم دادگاه علیه شهرام جزایری می آمد و تنها چیزی که در حکم دادگاه او نیست، همین مسئله است، دستکم در این مورد شهرام جزایری محاکمه شده و هیچ اتهامی متوجه من نشده است، من اگر از یک نفر بدون کاری در عوض آن مبلغی گرفته ام که علما هزار سال است از خیرات و طاهرات می گیرند، و خرج نیازمندان می کنند.

وی افزود: من از قبل از انقلاب از امام و مراجع دیگر تقلید ، اجازه کتبی داشته ام که وجوهات را بگیرم و در راهی که شرع تعیین کرده است ، مصرف کنم اما از بیت المال مردم که دیگران میلیاردی برداشته و جواب هم نمی دهند، پولی برنداشته ام.

مهدی کروبی در این مناظره انتخاباتی که به صورت زنده از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد ، گفت : من در همین جا اعلام می کنم اگر از من یک سند دارید که از اموال عمومی و دولتی حتی اگر ناچیز هم باشد ، برداشته ام ، منتشر کنید اما خودشان باید بگویند پولهای بیت المال را چه کرده اند؟

کروبی به برخی شایعات در باره توزیع سکه های طلا در عروسی فرزندش اشاره کرد و گفت : زمانی دیگر شایع کردند که در عروسی دختر کروبی ، سکه های طلا بر سر عروس و داماد ریخته اند که برخی باور کردند در حالیکه من اصلاً دختر ندارم و عروس های من مانند دخترانم هستند و متأسفانه روزهای زلزله منجیل شد که من حتی بلندگو هم نداشتم.

وی در توضیح این بخش از سخنانش ادامه قرائت برگه همراه خود را متوقف کرد و افزود: من رئیس مجلس سوم بودم و برای نخستین پسرم می خواستیم زن بگیریم ، اوراقش ( کارت دعوت عروسی ) پخش شد ، پس از اوراقش که پخش شد، یکمرتبه زلزله آمد که من به عنوان رئیس مجلس رفتیم آنجا، دیدن.

کروبی گفت : نه دیگر می توانستیم اوراق را پس بگیریم، آمدیم جلسه ای برقرار کردیم این جلسه بلندگو هم نداشت ، آواز هم نداشت ، عین یک جلسه به قول خودمان ماتم بود که برگزار کردیم اما آن همه حوادث پیش آمد، و آنقدر این قضایا را دنبال کردند که ماجرای مهدی کروبی و حسین فرزندش، خودش یک داستانی است که من می خواهم اگر این را بگویم ، خائفم که طول بکشد.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یا با روشهای عوام فریبانه، خانه افراد را متر می کنند ، در حالیکه با این روشها نیمی از ملت ایران هم در مرز اتهام قرار می گیرند ، من از 10 سال قبل از پیدایش حکومت جمهوری اسلامی ، ساکن شمیران بوده و هستم ، من سال 1350 آمده ام خیابان حکمت ، مسجد صاحب الامر (عج) ، مرحوم آقای طالقانی به وسیله آقای معادی خواه ، آنجا مرا معرفی کردند و خودشان آمدند پشت سر من نماز خواند و یک مجموعه بچه های بسیار خوب انقلابی آنجا بودند که یکی از کانونهای انقلاب بود که من چند سال هم زندان بودم، همه هم به خوبی می دانند.

وی افزود: از اول عمر زندگیمان تا به حال یک خانه داشته ایم ، خانه مان هم از 16 هزار تومانی شروع شده تا به بالا، اتفاقاً به خاطر انتخابات، این ماه نصفش را فروختیم و سه دانگ داریم و داریم می سازیم ، الان هم مستأجر هستم، مشخص است که در یک ساختمانی که الان به من می گویند شما امنیتت اصلا درست نیست که آنجا باشد.

مهدی کروبی گفت: این را هم همه میدانند که قبلاً که من رئیس مجلس بودم بارها اموالم را طبق (قانون) اعلام کردیم و گفته ایم و جز یک نیمه خانه الان چیزی نداریم، من همین لازم است خدمت شما عرض کنم که (لازمه چون اگر نگویم ، حق همسرم تضییع می شود) حتی همسر من، رفته از اموال خودش، ساختمانی کوچک خریده ، کم کم بزرگش کرده ، مقابل ساختمان شهید شیرودی است ، وقفش هم کرده این هم وقفنامه اش که اینجا هست، سند وقفنامه، می گوید (همسر کروبی) من اصلاً نمی خواهم برای فرزندانم، چیزی بماند، می خواهم این را وقف امام حسین (ع) و ایتام کنم.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : وی (همسر کروبی) رفته باز یک زمینی ، چون پدرش (ببخشید این را می گویم) روحیه کاسبی داشت ، خدا رحمتش کند پدرزن من، این هم روحیه این را دارد، باز رفته از ستاد اجرایی ، یک زمینی خریده ، پولش را هم کامل داده، ساخته ، این را دیگر وقف نکرده ، الان هم به دانشگاه آزاد اجاره داده است ، اجاره نامه اش هم اینجا موجود است، آن را هم مشخص و معین است که پولش را برای چه کاری تعیین کرده است.

مهدی کروبی گفت: این روزها برخی روزنامه ها نوشتند که خانم کروبی ، زمین و دانشگاه آزاد ، ولی باید گفت مال خودش است ساخته ، وقف هم کرده و می گوید هیچ چیز را هم برای خودم و حتی فرزندانم نمی خواهم.

مهدی کروبی اضافه کرد : یک سری کارها می شود و اخیرا هم در روزنامه کیهان قضیه طبقه 11 ساختمان بنیاد شهید را نوشتند.

کروبی در ادامه مناظره انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری ، با بیان اینکه من اجازه نمی دادم برخی افراد با زنان شهدا به عنوان ازدواج دوم یا به حالت موقت ازدواج کنند ؛ گفت : با احکام امام (ره) اجازه گرفتم تا همانند برخی سازمان های حکومتی یک شعبه قضایی هم در بنیاد شهید برای رسیدگی به این امور ایجاد شود.

وی اضافه کرد : وقتی جنگ آغاز شد یک حادثه بوجود امد و پدر شهدا برای گرفتن فرزندان از همسر شهدا می امدند مخصوصا پدر خلبانان می گفتند باید بچه ها را به ما بدهند.

کروبی گفت : شهید فکوری نزد امام رفت و گفت اگر این جوری باشد اوضاع به هم می خورد چون برخی در پی سوء استفاده و پول بودند.

وی افزود: امام بر این اساس حکم دادند که آیت الله صانعی ، آیت الله اردبیلی و موسوی خوئینی ها در جریان هستند تا همه اختیارات به کروبی داده شود و شعبه ای هم برای رسیدگی به این امور تعیین شود.

کروبی با اشاره به اینکه کل کار ما این بود و برخی می ایند حتی حرمت خانواده شهدا را می شکنند ، ادامه داد : ناچار بودیم که اموال بچه شهدا از بین نرود و در این زمینه جلوی پدران را می گرفتیم.

وی افزود: در یک مورد پدر ، بچه را مخفی کرده بود و نمی داد و ما به حکم قضایی او را نگه داشتیم و گفتیم باید بچه را بدهید در حالی که حضانت با او بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : این یکی از زحمات سخت و دشوار بود که شرح ان مفصل است.

وی با بیان اینکه می گویند 20 میلیارد تومان برای پیامک داده ایم ، افزود: تاکنون 7 میلیون تومان داده ایم.

کروبی گفت : آقای احمدی نژاد مانور داده که روزنامه ما بر علیه اوست و امروز بررسی کردم و دیدم که آن روزنامه که عکس همسر رئیس جمهور را چاپ کرده است ، اعتماد با مسئولیت اقای حضرتی است نه روزنامه اعتماد ملی (حزب اعتماد ملی).

میر حسین موسوی گفت : در برنامه های تبلیغاتی ، دیدگاه های داخلی و خارجی خود را بیان کردم و مسائل قانون گریزی دولت را گفتم.

نامزد ریاست جمهوری افزود : در مسائل اقتصاد ملی هم در برخی موارد خسارتهای جبران ناپذیری بر کشور وارد شده است.

وی گفت : مسائل فرهنگی و بستگی فضایی و اجتماعی داریم منتهی اینجا به دو شاخص اشاره می کنم که نشان می دهد آمار غلط می دهند و اینکه چقدر مردم متوجه شوند که امار را تغییر می دهند و اگر غلط باشد طبیعی است که بر اساس ان نتیجه غلط به دست می اید.

موسوی اضافه کرد : به این صورت امکان نقد نظام از بین می رود و قدمی به پیش گذاشته نمی شود و نمی توان برنامه ریزی کرد و مهمتر از ان با تکرار ارائه امارهای غلط ما باید گمان سوء نیت هم در دیگر امارها پیدا کنیم و امار روشنی نداشته باشیم .

وی با بیان اینکه به دو شاخص عمده که با پوست و گوشت مردم ارتباط دارد اشاره می کنم ، گفت : مردم خودشان قضاوت کنند بحث شده است که نرخ تورم 15 درصد است درحالی که امار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد سال اول دولت نهم نرخ تورم 10و 4 دهم درصدی داشتیم و هم اکنون به 25 و 4 دهم درصد افزایش یافته و این جای تعجب است که چگونه می توان امار بسیار روشن را اگاهانه دروغ بگویند.

موسوی با اشاره به جزوه ای در دست خود ، افزود: این جزوه شامل اطلاعات کاملی از مدیریت آمارهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که شاخص بهای کالاها را نشان می دهد .

وی گفت : این جزوه اسفند86 تا اسفند 87 ، نرخ متوسط تورم را 25و 4 دهم درصد نشان می دهد ، آیا می شود گفت که این سند را مسئولان نظام ندیدند یا دروغ است اما به صورتی دیگر بیان می شود و مردم را به بیراهه پیش می برد.

موسوی افزود: تورم و نگرانی در جامعه مسئله ای نیست که با امار گفته شود بلکه تورم یعنی کوچک شدن سفره های مردم ، پائین آمدن امنیت ، اموزش و سلامت مردم و افزایش بد اخلاقی ، اعتیاد و دورنمای تیره برای جامعه.

وی تصریح کرد : آنچه که در دست من است قیمت دهها قلم کالای اساسی است به طور مثال ماست پاستوره ریزه در سال 83 ، 538 تومان اما اکنون 994 تومان است همچنین نخود از 710 به 1566 ، پیاز از 200 به 413 و گوشت گوسفند 4899 به 9293 تومان افزایش یافته است .

وی اضافه کرد : مردم می توانند اجاره بها و قیمت مسکن را از 4 سال پیش تاکنون مقایسه کنند و مشخص می شود که وضع اقتصاد خوب نیست.

موسوی افزود : دو مساله وجود دارد اینکه وضع اقتصاد ماخوب نیست و مهمتر اینکه مردم بگویند اصلا تورم نداریم ایا ممکن است در مقابل مردم یک چیز روشن را که سند و مدرک وجود دارد ، منکر شوند و دروغ بگویند هیچ دولتی درجهان نیست که مهمترین اولویت هایش مبارزه با گرانی نباشد که اثار وخیمی دارد.

وی با اشاره به جدولی که در دست داشت اضافه کرد : یکی از مهمترین شاخص ها ضریب جینی ( نحوه توزیع درامد) است که به طور غلط تغییر داده شده و به مردم گفته شده است ، ما چرا باید دروغ بگوییم یکی از مواردی که حکومت با ان طریق صحبت می کند و پاسخگوست و کمک می کند که کشور به سمت پیشرفت حرکت کند ، امار است.

موسوی گفت : تغییر در آمار آن هم در شب انتخابات ، بسیار غلط بوده است و باید گفت که واقعا کشور باید بر روی چه چیزی بایستد.

وی تصریح کرد: من دهها شاخص در دست دارم که یکی از آنها آمار غلطی است که دولت نهم داده است.

موسوی اضافه کرد : به گفته دولت 17 میلیون تن تولید فولاد کشور است درحالیکه حقیقت چیز دیگری است ظرفیت تولید فولاد در کشور ما 13 میلیون تن و مقدار تولید 11 میلیون تن است ، رتبه ایران در رشد سرمایه گذاری صادرات نفت و گاز بسیار مغلطه شده است و اینکه می گویند 300 میلیارد دلار درامد نفتی کنونی کمتر از درامد نفت در دوران جنگ است ، بسیار شگفت اور است.

وی تصریح کرد: ما در مقابل پدیده شگفت اوری روبروی هستیم به طوری که روبروی دوربین و تلویزیون قرار می گیرد و سفید را سیاه جلوه می دهد و دو ضرب در دو را 4 نمی داند.

موسوی گفت : من به دلیل احساس خطری که در نظام جمهوری اسلامی به وجود امده است و آن پدیده دروغ می باشد به صحنه آمدم.

مهدی کروبی با بیان اینکه در قسمت دوم برنامه هایم را می گویم ، گفت: اولین مطلب همین است که مهندس هم اشاره کرد و وارد بحث نمی شوم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: واقعاً یک احساس خطری برای کشور کردم، هم الآن احساس خطر کردم و هم چهار سال پیش ؛اما خطر روز به روز تشدید شد و احساس کردم یک انقلابی به این عظمت و با این تمدن و با این ملت بزرگ انجام شده است اما یک حوادث تلخی دارد پیش می آید.

وی گفت: وقتی چهار سال پیش سرنوشت انتخابات (این قسمت را در آخر می گویم) به آن صورت شد، از میدان بیرون نرفتم اما همه تلاش هایم را کردم که سرنوشت انتخابات این نشود که شرح و ماجرای طولانی دارد.

کروبی افزود: چون پیش بینی من این بود که کار دارد خراب می شود و نمی دانستم چه چیزی از داخل آن در می آید اما می دانستم آن شیوه ای که شروع شده که خود آقای مهندس بعضی جلسات آن را بوده و حضور داشته، تلاش کردم، اتمام حجت کردم، همه کار را انجام دادم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی وارد یک صحنه شدم و بدان صورت هم انتخاب پایان یافت و آخر عرایضم عرض می کنم.

وی افزود: چهار سال است که زحمت کشیدم واقعاً فکر کردم که یا خودم می آیم یا حزبم و ما جز کار حزبی راه دیگری نداریم، این طوری نتیجه ندارد.

مهدی کروبی گفت: وارد ماجرا شدم و از مدتی پیش اعلام کردم، اولین نفری هستم که اعلام کردم، و این دفعه به هیچ کس نرفتم پیشنهاد کنم که شما بیایید.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: هر کس که گفتند می آید، گفتم مقدمش را گرامی می دارم، می خواستم کار حزبی کنم بر خلاف دفعات قبل که رفتم، اصرار می کردم، این دفعه نه، این دفعه یک شبی با مهندس موسوی در عروسی بودیم، عروسی دختر آقای صدر بود و بعضی به آقای موسوی گفتند که شما بنا دارید بیایید یا نه؟

وی گفت: ایشان یادم نیست گفت آره یا نه،‌ من اصلاً سکوت کردم چون بنا نداشتم دیگر دنبال کسی باشم.

کروبی افزود: بنا داشتم کار حزبی و تشکیلاتی انجام دهم لذا آمدم وارد این بحث شدم و شش بیانیه تاکنون داده ام .

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای پول که توضیحاتی قبلاً دادیم، ایشان هم اشاره کردند، دیگران هم اشاره کردند و خسارت به مغز کشوروارد شده است ، مگر می شود مدیریت و برنامه ریزی در کشور نباشد؟ اگر نباشد یعنی هیچ، یعنی زمان قاجار.

وی افزود: من یک دفعه دیگر هم گفتم که این می شود زمان یک سلسله ،که یک جوان به من گفت که شما آدم خوبی هستید چرا به آن سلسله اهانت کردید، گفتم عذرخواهی می کنم شما درست می گویید.

مهدی کروبی گفت: کی گفت کجا حساب این جوری بوده که همین جوری باشد، اولین بیانیه شوراها بود که پذیرفته نشد، و لذا گفتم فوراً احیا می کنم و نواقص آن را هم برطرف می کنم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بیانیه دوم را دادم که سهام نفت بود، گفتم نفت مال ملت است که فعلاً آن را دو قسمت می کنم، یک قسمت آن صادراتش است که الآن در اختیار دولت باشد و برای دولت و برای کار زیربنایی و همه قضایا.

وی گفت: یک قسمت آن برای مصرف داخلی است نه گداپروری، پول حق ملت است، پولشان را به آنها می دهیم در واقع آن تشکیلاتی که به وجود می آوریم، مردم دو نوع برخورد می کنند یا می آیند ماهانه خود را می گیرند و سه ماه یک مرتبه داده می شود به آنها که نیاز دارند یا نمی خواهند که برایشان سرمایه گذاری می کنیم.

کروبی افزود : حد اعلای احتیاط هم کردم و به دوستان خوبم گفتم حد اعلای احتیاط را بگیرید که مطمئناً بتوانم انجام دهم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا همین الآن آقایان محترم و یک گروه اقتصادی که آنان را قبول دارند و خودشان هم مدت ها روی آن کار کرده اند و من نیز در قضیه بودم که نمی خواهم حزبشان را نام ببرم گفتند همین الآن هم بیشتر می شود حساب کرد، نفت هم بیشتر می شود، همان حد احتیاط را گرفتیم.

مهدی کروبی با بیان اینکه گفتیم این (سهم درآمد نفتی) را به مردم می دهیم، گفت: هر کس خواست می گیرد و هر کس نخواست نمی گیرد و برایش سرمایه گذاری و کار می شود و مال خودش است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دیگر پول در اختیار دولت نیست که کُرکُری برای مردم بخواند و هر طور خواست عمل کند، همچنان که پول نفت زیاد شود می بینید چه اوضاعی در کشور به وجود می آید.

وی گفت: باید دولت وام بگیر از مردم باشد، مالیات هم از آنان بگیرد، با آن شرحی که دادیم و اگر بخواهم واردش شوم، وقت گرفته می شود.

کروبی افزود: بیانیه حقوق شهروندی دادم ، ببینید ما انقلاب کردیم و در این کشور اقوام مختلف وجود دارد، این کشور مذاهب مختلف دارد، من می بینم این سال ها چه بلایی بر سر این ملت بالأخره به وسیله یک جمعی خودسر به وجود آمده است.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به درویش بودن برخی افراد گفت: چرا می روند و حسینیه آنان را خراب می کنند؟

وی افزود : مسلمان که هست، اصلاً مسلمان نباشد، شیعه هم هست، حالا شیعه هم نباشد، شهروند این کشور است، می رود آنجا ذکر می گوید‌.

مهدی کروبی گفت: چه خانواده هایی، چه شخصیت های محترم در آن حسینیه امنیت ندارند و باید حسینیه اش خراب شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: هر روز ما باید داد و بیداد راه بیندازیم، امروز بروجرد، فردا اصفهان، پس فردا کرج، روز دیگر قم، لذا به تناسب نامه نوشتم، می دانستم باید هزینه بپردازم.

وی گفت: از قم نامه به مراجع نوشتم که شما پناهگاهید، از بروجرد به وزیر کشور نوشتم.

کروبی با بیان اینکه از حقوق همه ملت دفاع می کنم ،افزود: سنی، شیعه، مسیحی، من ارتباط با مسیحی ها، با یهودی ها، با زرتشتی ها، آن وقت هم که رئیس بودم با همه منظم و مرتب ارتباط داشتم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دگراندیشانی بودند، خطم هم مشخص است آرمان هایم را همیشه گفتم که من در چارچوب جمهوری اسلامی؛ امام، آنهایی که تبیین کننده قانون اساسی بودند نه این تنگ نظرها، بارها هم گفته ام، واقعاً خدا پدرشان را بیامرزد این گروه کیهان که از من سؤال می کردند، گفتم من قانون اساسی می گویم اما نه قانون اساسی شما که فلانی می گوید.

وی افزود: انصافاً رفتند هم نقدها را نوشتند و هم این را نوشتند.

مهدی کروبی گفت: آمدم برای دفاع از حقوق مردم لذا از زندانی سیاسی، از عدم صلاحیت ها، از مطبوعات و از کل حوادثی که این چند سال برای ملت پیش آمد دفاع کردم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: گفتم یعنی چه این همه عدم صلاحیت، 20 سال در مجلس بوده است و بعد ردش می کنند بنابراین از حقوق ملت دفاع کردم، مرزهایم هم مشخص است که در چه خطی هستم.

وی گفت: متأسفانه عده ای آدم ها هستند که این چنین نیستند و می آیند دسته بندی می کنند یعنی وقتی آقای دکتر سروش حرفی می زند که آنها خوششان می آید، آقای سروش خیلی بزرگ است اما وقتی دکتر سروش مرا تأیید می کند یک کمونیست را وادار می کنند به او بد بگوید و اهانت کند، اصلاً من این چیزها را قبول ندارم، آیا این را می گویند تضارب افکار؟ سلیقه ام و دیدگاهم معلوم است.

کروبی افزود : از حقوق خانم ها به شدت دفاع می کنم، می گویم خانم ها باید حضور داشته باشند خیلی هم فعال و خوب.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: الآن هم اعلام می کنم و فردا که می خواهم به تبریز بروم، برای کابینه ام خانم اعلام می کنم.

وی افزود: از نیروهای مختلف استفاده می کنم یعنی چتر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را باز می کنم و از نیروهای خوب استفاده می کنم.

مهدی کروبی گفت: طبیعی است که هم حزبی هایم اول هستند و آنهایی که با من کار می کنند در اولویت قرار دارند اما هر نیرویی که بخواهد مخلصانه برای جمهوری اسلامی کار کند و در خدمت این کشور و ملت باشد با آنها کار می کنم و وظیفه ام را انجام می دهم.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: صندوق ذخیره ارزی را گفتم چه کار می کنم، شش بیانیه تا کنون داده ام، همه را به جد برای اجرا و عملی کردن دنبال می کنم و تک تک به شما عرض خواهم کرد.

میر حسین موسوی در ادامه مناظره با بیان اینکه در بخش عمده ای از برنامه ها با آقای کروبی یکسان هستیم ،گفت : موارد تشابه را در بخش های بعدی خواهم گفت .

این نامزد ریاست جمهوری افزود : در دو هفته اخیر مشاهده شد حمله ای به دهه اول انقلاب صورت می گیرد و به بهانه شرکت بنده در انتخابات.

موسوی افزود: دهه اول مربوط به بنده نیست مربوط به حضرت امام (ره) ، صدها هزار شهید ،‌سرداران شهید ، مدیران شجاع و مهم تر از ان متعلق به همه ملت ایران است که با صبر انقلابی و تدبیر خود کشور را به بهترین وجه اداره کردند.

وی گفت : در حالی که 5 استان زیر بمباران بود و با تهدید و محاصره مواجه بودیم ، ترمینال های نفتی را بمباران می کردند و هر روز فاجعه ای در سطح بین المللی و داخل داشتیم ، اما کشور اداره می شد به نحوی که خود مردم ذائقه ای از آن زمان دارند.

موسوی افزود : بی انصافی هایی در این رابطه شده است به این دلیل که تذکری باشد که مبادا نگفتن اینها باعث انحرافاتی شود ، نهادهای انقلابی دیگری نیز مانند جهاد سازندگی داشتیم که خدمات بزرگی انجام دادند ، مردم نیز می دانند دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین دست جامعه بود و انان را ستون و رکن اصلی انقلاب می دانست و به انان خدمت رسانی می کرد.

موسوی افزود : هیچگاه بحث نشده و امار و اطلاعات دقیق راجع به این مسئله بیان نشده است اما خود مردم در این زمینه بهترین قاضی هستند.

موسوی گفت : در زمان جنگ که معمولا سهم امور اجتماعی به دلیل سهم جنگ پایین می اید، سهم هزینه های امور اجتماعی از 18 و 4 دهم درصد در سالهای 52 تا 57 به میانگین 39 و نیم بودجه در دوران دفاع مقدس رسید که معنای این جهت گیری ان است که عمده ترین سرمایه گذاری برای کسانی صورت گرفته است که حضرت امام (ره) فرمود ولی نعمتان ما هستند.

وی گفت : همه قشرهای پایین دست ما ذائقه آن فضا را دارند البته ما این را به عنوان منت گذاشتن نمی گوییم بلکه حق آنان بوده است باید این کار صورت می گرفت و این حس در همه اقشار ملت ایران وجود دارد.

میرحسین موسوی افزود : در کنار هزینه های گزاف جنگی ما این مسئله را اهتمام داشتیم و گمان می کردیم این موضوع به معنای واقعی حمایت از جنگ است.

وی افزود : با بی انصافی گفته شد هزینه های جنگ بیش از 14 درصد است که در جای دیگر به ان خواهم پرداخت.موسوی گفت : در همان زمان جنگ کارهایی در ساختار شبکه بهداشتی و درمانی کشور شد که یکی از درخشان ترین برنامه های بهداشتی در سطح جهان بود و استانداردهای ما را در سطح جهان افزایش داد.

وی افزود : امید به زندگی از 51 سال به حدود 61 سال در دوران جنگ افزایش یافت در حالی که باید کاهش می یافت و این از افتخارات بزرگ دورانی است که بنده در خدمت مردم بودم.

میر حسین موسوی اظهار داشت : کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از حدود 140 نفر در 1000 نفر به 68 مورد رسید که این ارقام مورد تایید همه سازمانهای بین المللی بهداشت و درمان در جهان است.

وی گفت : ‌کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال از 100 مورد در هزار تولد به 53 مورد کاهش یافت.

موسوی افزود: کاهش نرخ مرگ و میر مادران در زایمان از 220 مورد به 56 نفر کاهش یافت .

وی گفت :نرخ باسوادی از 41 درصد به 61 درصد رسید و جمعیت زیر خط فقر از 45 درصد به 25 درصد بالغ شد.

موسوی افزود: مردم بیخود نیست که به آن دوره علاقه دارند، هر چقدر هم جوسازی شود آن ذائقه را نمی شود از بین برد ، هر چقدر ما بخواهیم آن دوره را تیره کنیم باز نمی توانیم اثار ان را از بین ببریم .

نامزد ریاست جمهوری گفت : بنده در مقابل مردم تعهد می کنم باز توجه ما به این قشر خواهد بود ما اقتصاد صدقه ای نخواهیم داشت بلکه اعتقاد داریم اگر پولی و امکاناتی در اختیار دولت است حق مردم است و باید در بهترین شکل هزینه شود تا کیفیت اقتصاد مردم ارتقاء پیدا کند.

وی گفت : به یاد داشته باشیم وقتی مردم مشکل سفره و بهداشتشان را دارند و بسیاری مشکلات امنیتی دارند ؛ به هیچ وجه نمی توانند از حقوق شهروندی و مدنی خود و حقوق انسانی خود بهره مند شوند.

موسوی افزود : فردی که دو سه شیفت کار می کند نمی تواند زندگی خود را بگذراند و در خانه اش معتاد هست ، مریضی هست ، عدم اموزش کامل هست ، مشکلات خانوادگی و اجاره هست و اینها چیزهایی است که مردم باید خودشان قضاوت کنند ، سیاست هایی که ما داشته ایم و ریزش پول عظیمی که به صورت انبوه در سالیان اخیر داشتیم ایا به سمت بهبود پیشرفته است یا نه.

وی گفت : جوسازی می کنند که ما حقوق ها را افزایش داده ایم و دولت های بعدی ممکن است آن را کاهش دهند ، به هیچ وجه.

موسوی افزود : شما اگر چیزی را افزایش داده اید حق مردم بوده است و اعتراض ما به شما این است که چرا قوانین را دیر اجرا کردید و چیزی را که دوسال پیش یا سه سال پیش باید اجرا می کردید ؛ درست شب های انتخابات این تصمیمات را گرفتید و تازه این کارهای شما به دلیل این است که هیچ نوع سرمایه گذاری برای کارهای مولد نمی کنید هیچ اقدامات درست واساسی انجام نمی دهید واینها نمی تواند منجر به بهبودی کامل و درست در حیات قشرهای جامعه شود.

در این قسمت مصاحبه مجری برنامه گفت ،‌چون بیشتر سخنان شما ناظر به کاندیدای غایب بود وقت برای ایشان منظور می شود.

موسوی هم گفت: ایشان که همیشه وقت دارند هر جا که بخواهند استفاده می کنند من در صحبت هایم از کسی اسم نبردم.

وی افزود : ایشان در صحبت های خودش عنوان کرده است که سرمایه گذاری صنعتی و تولید در زمان جنگ صفر بوده است بنده می خواهم بگویم یکی دیگر از دروغ های مسلم ایشان این بوده است.

موسوی گفت : مگر طرح آذراب ان زمان ساخته نشد مگر طرح مبارکه 92 درصدش ان زمان ساخته نشد ، مگر جاده بافق بندر عباس ان زمان ساخته نشد مگر ان همه کانال ها و سدها ان زمان ساخته نشد ، مگر برای نخستین بار سیلوها ان زمان بدست متخصصان خودمان ساخته نشد.

وی گفت : ما حدود 300 طرح قوی در کشور داشتیم که از مجموع دیگر طرح های تحت عنوان طرح های انقلاب جدا و سعی کردیم درست همان طور که درباره تانکها و توپ ها و برای بنزین هواپیما ها ارز و ریال می دادیم امدیم در خدمت همین طرح ها قرار دادیم و گفتیم نباید بودجه این طرح ها کم شود زیرا وقتی جنگ تمام می شود با کشور ویرانی روبرو نباشیم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : من بازسازیها را مطرح نمی کنم اما ایا دروغ گفتن به مردم به خاطر یک صندلی ریاست جمهوری اینقدر اهمیت دارد که ما یک دوره پرافتخار را اینگونه سیاه کنیم ، ایا ارزش این قضیه را دارد که ما به مردم به طور صریح دروغ بگوییم.

وی گفت : بنده واقعا تعجب می کنم در دیگر کشورهای دیگر شاخص ها و امار به قدری روشن و گویاست که در اینطور موارد همه اعتراض و همه صحبت می کنند .

موسوی ادامه داد : بنده می خواهم از سازمان بازرسی کل کشور واز هر سازمان دیگر همین جمله ایشان را که می گوید همه طرح ها در ان زمان خوابیده بوده است بررسی کند و طرح های مهم انقلاب را که در مجلس نیز ان زمان مطرح بود و از افتخارات دولت بنده است بررسی کنند و ببینند چه وضعی داشته است.

وی گفت : به هر حال اینها وضعی است که ما مجبور هستیم ، جایی نداریم و باید همین جا جلوی مردم بگوییم و هیچ فرصتی غیر از اینکه این مسائل را در اینجا به مردم انتقال دهیم نداریم.

موسوی افزود : دیروز به کرج رفتم دهها هزار نفر جمعیت آنجا جمع شده بودند ، بلندگو را قطع کردند ، چند تا چیز در وسط جمعیت منفجر کردند ،‌اتوبوس به حرکت درامده است چندسنگ از دور دست پرتاب کردند و شیشه های اتوبوس را شکستند ایا این وضع برای انتخابات خوب است اگر اینچنین است واقعا حضرات ادامه دهند ببینیم به کجا می رسیم.

مهدی کروبی ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بخش دیگر مسائل مورد نظر من درباره اصلاح قانون اساسی است.

کروبی افزود: باید در مواردی به سمت تغییر قانون اساسی برویم که از جمله می توان به بحث شوراها اشاره کرد.

وی گفت: باید به گونه ای عمل شود که شوراها که اکنون حالتی گنگ دارد دارای اختیارات بهتری شود و حالت پارلمانی پیدا کند تا بتواند کارهایش را بهتر انجام دهد.

کروبی افزود: بارها گفته ام این امر پیشنهاد من است و پیشرفت آن طرق دیگری دارد که بحث جداگانه ای را می طلبد.

نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به به بحث نظارت استصوابی گفت: ما نظارت شورای نگهبان را داریم و من هم با این امر موافق هستم.

وی افزود: باید ناظری وجود داشته باشد و اگر ناظران نباشند دولت ها به سمت فرمایشی شدن حرکت می کنند اما باید حدود این نظارت مشخص شود.

کروبی گفت: باید توضیح کامل در این باره داده شود تا سلیقه ای عمل نشود که هرکس به هر صورتی که خواست عمل کند و گرنه بنده هم با اصل نهاد شورای نگهبان و هم با نظارت آن موافقم.

وی افزود: برای چندمین بار تکرار می کنم قانون اساسی دارای دو بخش است که یک بخش آن شامل اینکه جمهوری اسلامی ، حکومت دینی است که مجتهدی جامع الشرایط در رأسش باشد و قابل تغییر نیست و برای من نیز اصل محسوب می شود.

نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: اما اینکه در هر کاری دخالت شود، هر کاری را به هم بزنند و هر گروهی هر کاری خواستند بکنند ؛ اینها باید در قانون اساسی مشخص و معین باشد.

کروبی افزود: در قانون اساسی باید حدود اختیارات و کارها مشخص شود مانند اصل 44 که مراحلی از ان اجرا شده است و اینکه ایا به طور کامل اجرا شده یا نشده است ؛ من نمی دانم.کروبی گفت: ما در شرایط و فضایی خاص قانون اساسی را تصویب کردیم و ده سال بعد ایجاب کرد جاهایی از آن را اصلاح کنیم.

وی افزود : هم اکنون نیز باید ابتدا از ظرفیت های قانون اساسی در بخشهای مختلف خوب استفاده کنیم و در مواردی که با مشکل روبرو شدیم آنرا مطرح و اصلاح کنیم.

نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: همانطور که اشاره کردم در فرانسه جمهوریت اصل است و در اینجا هم جمهوری اسلامی مورد نظر است.

وی افزود: بحث بعدی من درباره اجرای همه موارد قانون اساسی و عمل به آن است.

کروبی گفت: باید اصول معطل شده همانند اصل 15 و 19 اجرا شود و تبعیضهایی که هم اکنون در جامعه بین اقوام وجود دارد از بین برود.

نامزد ریاست جمهوری افزود: همه انسان ها از نظر حقوق شهروندی اول هستند و باید این امر رعایت شود و با دخالت و خودسری برخی افراد و تعرض به حریم خصوصی مردم برخورد شود.

کروبی گفت: در مواردی که اختیار دارم از قانون اساسی خوب استفاده می کنم و در مواردی که اختیار ندارم از طریق تعامل ؛ گفتگو و بهره گیری از اختیارات دیگران در بخش های مختلف به اجرای وظایفم می پردازم.

وی افزود: آنجا که نتوانستم صادقانه به مردم می گویم نتوانستم مسایل را اجرا و به آن عمل کنم.

کروبی گفت: بخش سوم عرایض من اجرای قانون اساسی ، قوانین عادی و اختیاراتی است که دولت برای کارهایش باید داشته باشد، با حفظ حرمت و همه خطوطی که بارها به آن اشاره کرده ام.

وی افزود: اجرای برنامه ها باید به گونه ای باشد که هر کس نتوانست به گونه ای که خود می خواهد عمل کند به طور مثال مسئله دانشجویان که مهندس موسوی به آن اشاره کرد و من نمی خواهم به طور جامع به آن بپردازم.

نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمار طولانی داریم از دانشجویانی که هر روز محروم و در به در برای تحصیلشان تحقیر می شوند.

وی افزود: در بحث ممیزی کتاب و نشریات با نویسندگان که انسانهای باشخصیت هستند ، برخوردهای سلیقه ای می شود.

کروبی گفت: باید ضمن رعایت حقوق هنرمندان و موسیقیدانان به گونه ای عمل شود تا آنها بتوانند در کشور بزرگی مثل ایران با عظمت و بزرگی زندگی کنند و هر کسی نتواند آنها را تحقیر کند.

وی افزود: کابینه ای تشکیل می دهم و با نظارت دقیق به اجرای درست کارها می پردازم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: بیمه تحصیلی فرزندان از دوره دبیرستان به بعد و واریز پول به حساب آنان از دیگر برنامه های من است.

وی افزود: بخش سوم برنامه های من اجرای قانون اساسی و طرح عیوب آن است که انشاء الله این امر اجرا و عملی شود.

در این مناظره میر حسین موسوی هم با بیان اینکه در بخش عمده ای از برنامه ها با اقای کروبی یکسان هستیم ، گفت : موارد تشابه را در بخش های بعدی خواهم گفت .

این نامزد ریاست جمهوری افزود : در دو هفته اخیر مشاهده شد حمله ای به دهه اول انقلاب صورت می گیرد و به بهانه شرکت بنده در انتخابات.

موسوی افزود: دهه اول مربوط به بنده نیست مربوط به حضرت امام (ره) ، صدها هزار شهید ،‌سرداران شهید ، مدیران شجاع و مهم تر از ان متعلق به همه ملت ایران است که با صبر انقلابی و تدبیر خود کشور را به بهترین وجه اداره کردند.

وی گفت : در حالی که 5 استان زیر بمباران بود و با تهدید و محاصره مواجه بودیم ، ترمینال های نفتی را بمباران می کردند و هر روز فاجعه ای در سطح بین المللی و داخل داشتیم ، اما کشور اداره می شد به نحوی که خود مردم ذائقه ای از آن زمان دارند.

موسوی افزود : بی انصافی هایی در این رابطه شده است به این دلیل که تذکری باشد که مبادا نگفتن اینها باعث انحرافاتی شود ، نهادهای انقلابی دیگری نیز مانند جهاد سازندگی داشتیم که خدمات بزرگی انجام دادند ، مردم نیز می دانند دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین دست جامعه بود و انان را ستون و رکن اصلی انقلاب می دانست و به آنان خدمت رسانی می کرد.

موسوی افزود : هیچگاه بحث نشده و امار و اطلاعات دقیق راجع به این مسئله بیان نشده است اما خود مردم در این زمینه بهترین قاضی هستند.

موسوی گفت : در زمان جنگ که معمولا سهم امور اجتماعی به دلیل سهم جنگ پایین می اید، سهم هزینه های امور اجتماعی از 18 و 4 دهم درصد در سالهای 52 تا 57 به میانگین 39 و نیم بودجه در دوران دفاع مقدس رسید که معنای این جهت گیری ان است که عمده ترین سرمایه گذاری برای کسانی صورت گرفته است که حضرت امام (ره) فرمود ولی نعمتان ما هستند.

وی گفت : همه قشرهای پایین دست ما ذائقه ان فضا را دارند البته ما این را به عنوان منت گذاشتن نمی گوییم بلکه حق انان بوده است باید این کار صورت می گرفت و این حس در همه اقشار ملت ایران وجود دارد.

میرحسین موسوی افزود : در کنار هزینه های گزاف جنگی ما این مسئله را اهتمام داشتیم و گمان می کردیم این موضوع به معنای واقعی حمایت از جنگ است.

وی افزود : با بی انصافی گفته شد هزینه های جنگ بیش از 14 درصد است که در جای دیگر به آن خواهم پرداخت.

موسوی گفت : در همان زمان جنگ کارهایی در ساختار شبکه بهداشتی و درمانی کشور شد که یکی از درخشان ترین برنامه های بهداشتی در سطح جهان بود و استانداردهای ما را در سطح جهان افزایش داد.

وی افزود : امید به زندگی از 51 سال به حدود 61 سال در دوران جنگ افزایش یافت در حالی که باید کاهش می یافت و این از افتخارات بزرگ دورانی است که بنده در خدمت مردم بودم.

میر حسین موسوی اظهار داشت : کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از حدود 140 نفر در 1000 نفر به 68 مورد رسید که این ارقام مورد تایید همه سازمانهای بین المللی بهداشت و درمان در جهان است.

وی گفت : ‌کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال از 100 مورد در هزار تولد به 53 مورد کاهش یافت.

موسوی افزود: کاهش نرخ مرگ و میر مادران در زایمان از 220 مورد به 56 نفر کاهش یافت .

وی گفت :نرخ باسوادی از 41 درصد به 61 درصد رسید و جمعیت زیر خط فقر از 45 درصد به 25 درصد بالغ شد.

موسوی افزود: مردم بیخود نیست که به ان دوره علاقه دارند، هر چقدر هم جوسازی شود آن ذائقه را نمی شود از بین برد ، هر چقدر ما بخواهیم ان دوره را تیره کنیم باز نمی توانیم آثار آن را از بین ببریم .

نامزد ریاست جمهوری گفت : بنده در مقابل مردم تعهد می کنم باز توجه ما به این قشر خواهد بود ما اقتصاد صدقه ای نخواهیم داشت بلکه اعتقاد داریم اگر پولی و امکاناتی در اختیار دولت است حق مردم است و باید در بهترین شکل هزینه شود تا کیفیت اقتصاد مردم ارتقاء پیدا کند.

وی گفت : به یاد داشته باشیم وقتی مردم مشکل سفره و بهداشتشان را دارند و بسیاری مشکلات امنیتی دارند ؛ به هیچ وجه نمی توانند از حقوق شهروندی و مدنی خود و حقوق انسانی خود بهره مند شوند.

موسوی افزود : فردی که دو سه شیفت کار می کند نمی تواند زندگی خود را بگذراند و در خانه اش معتاد هست ، مریضی هست ، عدم اموزش کامل هست ، مشکلات خانوادگی و اجاره هست و اینها چیزهایی است که مردم باید خودشان قضاوت کنند ، سیاست هایی که ما داشته ایم و ریزش پول عظیمی که به صورت انبوه در سالیان اخیر داشتیم ایا به سمت بهبود پیشرفته است یا نه.

وی گفت : جوسازی می کنند که ما حقوق ها را افزایش داده ایم و دولت های بعدی ممکن است ان را کاهش دهند ، به هیچ وجه.

موسوی افزود : شما اگر چیزی را افزایش داده اید حق مردم بوده است و اعتراض ما به شما این است که چرا قوانین را دیر اجرا کردید و چیزی را که دوسال پیش یا سه سال پیش باید اجرا می کردید ؛ درست شب های انتخابات این تصمیمات را گرفتید و تازه این کارهای شما به دلیل این است که هیچ نوع سرمایه گذاری برای کارهای مولد نمی کنید هیچ اقدامات درست واساسی انجام نمی دهید واینها نمی تواند منجر به بهبودی کامل و درست در حیات قشرهای جامعه شود.

در این قسمت مصاحبه مجری برنامه گفت ‌چون بیشتر سخنان شما ناظر به کاندیدای غایب بود وقت برای ایشان منظور می شود.

موسوی هم گفت: ایشان که همیشه وقت دارند هر جا که بخواهند استفاده می کنند من در صحبت هایم از کسی اسم نبردم.

وی افزود : ایشان در صحبت های خودش عنوان کرده است که سرمایه گذاری صنعتی و تولید در زمان جنگ صفر بوده است بنده می خواهم بگویم یکی دیگر از دروغ های مسلم ایشان این بوده است.

موسوی گفت : مگر طرح آذراب ان زمان ساخته نشد مگر طرح مبارکه 92 درصدش ان زمان ساخته نشد ، مگر جاده بافق بندر عباس ان زمان ساخته نشد مگر ان همه کانال ها و سدها ان زمان ساخته نشد ، مگر برای نخستین بار سیلوها ان زمان بدست متخصصان خودمان ساخته نشد.

وی گفت : ما نزدیک 300 طرح قوی در کشور داشتیم که از مجموع دیگر طرح های تحت عنوان طرح های انقلاب جدا و سعی کردیم درست همان طور که درباره تانکها و توپ ها و برای بنزین هواپیما ها ارز و ریال می دادیم امدیم در خدمت همین طرح ها قرار دادیم و گفتیم نباید بودجه این طرح ها کم شود زیرا وقتی جنگ تمام می شود با کشور ویرانی روبرو نباشیم.

موسوی افزود : من بازسازی ها را مطرح نمی کنم اما آیا دروغ گفتن به مردم به خاطر یک صندلی ریاست جمهوری اینقدر اهمیت دارد که ما یک دوره پرافتخار را اینگونه سیاه کنیم ، ایا ارزش این قضیه را دارد که ما به مردم به طور صریح دروغ بگوییم.

وی گفت : بنده واقعا تعجب می کنم در دیگر کشورهای دیگر شاخص ها و امار به قدری روشن و گویاست که در اینطور موارد همه اعتراض و همه صحبت می کنند .

موسوی تصریح کرد : بنده می خواهم از سازمان بازرسی کل کشور واز هر سازمان دیگر همین جمله ایشان را که می گوید همه طرح ها در ان زمان خوابیده بوده است بررسی کند و طرح های مهم انقلاب را که در مجلس نیز ان زمان مطرح بود و از افتخارات دولت بنده است بررسی کنند و ببینند چه وضعی داشته است.

وی گفت : به هر حال اینها وضعی است که ما مجبور هستیم ، جایی نداریم و باید همین جا جلوی مردم بگوییم و هیچ فرصتی غیر از اینکه این مسائل را در اینجا به مردم انتقال دهیم نداریم.

موسوی افزود : دیروز به کرج رفتم دهها هزار نفر جمعیت انجا جمع شده بودند ، بلندگو را قطع کردند ، چند تا چیز در وسط جمعیت منفجر کردند ،‌اتوبوس به حرکت درامده است چندسنگ از دور دست پرتاب کردند و شیشه های اتوبوس را شکستند ایا این وضع برای انتخابات خوب است اگر اینچنین است واقعا حضرات ادامه دهند ببینیم به کجا می رسیم.

همچنین در ادامه مناظره کروبی و میر حسین موسوی ، آقای پورحسین مجری با اشاره به اینکه این مناظره باید بین حاضران درجلسه باشد یادآور شد : حق برای کاندیدای غایب پابرجاست و این تذکری ائین نامه ای است وگرنه کاندیداها هر چه که می خواهند می توانند بگویند.

میرحسین با بیان اینکه قسمت سوم مناظره مربوط به بحث هایی مشترک با اقای کروبی است ، گفت : قبلا بحث هایی شده است که گویا بنده برنامه ای ارائه نکردم.

وی افزود: از یک ماه پیش به تدریج برنامه هایم را در نشریات و سایت های مربوط به ستادم اعلام کرده ام.

موسوی با اشاره به اینکه در کتاب دولت امید برای اینده بهتر مجموعه برنامه هایم را به طور مفصل شرح داده ام ،گفت: مردم می توانند از طریق اینترنت این برنامه ها را دنبال کنند.

وی افزود: سرفصل این برنامه ها در خصوص مسائل اقتصادی ، رفاه اجتماعی ، سیاست داخلی و سیاست خارجی ، حوزه فرهنگ و هنر ، حوزه اجتماعی ، امور جوانان و زنان است .

میرحسین موسوی گفت : دیگر برنامه ها توسعه روستاها ؛ تحول در نظام مدیریتی کشور ، برنامه تحول در صنعت حمل و نقل در کشور است.

نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه خطاب به درد دل یکی از رانندگان که در مسافرتهای استانی با او دیدار کرده بود گفت : هزاران راننده این را خواهند شنید.

وی ادامه داد توجه به عوامل ویژه حمل ونقل و رانندگان ، تامین شغل آنان ، بیمه اجتماعی بعد از دوران بازنشستگی ، تامین بخشی از هزینه های بیمه و بهداشت ، مشکلات درمانی و همچنین ایجاد مجتمع رفاهی مانند خانه رانندگان مورد توجه است.

میرحسین موسوی گفت : برنامه حفاظت از محیط زیست ، تحول در آموزش و پرورش ، بودجه و حقوق انان ، تحول در نظام اموزش عالی ، ارتقای سلامت ، حمایت از واحدهای تولیدی در شرف ورشکستگی هم در برنامه است که یکی از ریشه های مهم مشکلات امروز جامعه هم به دلیل سیاست های 4 ساله گذشته است.

وی افزود : برنامه آینده بهتر برای خانواده ها، سکونت گاههای غیررسمی ، حمایت از حقوق معلولان ازجمله برنامه های دولت امید برای اینده بهتر است.

موسوی افزود : در این برنامه به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی به طور وسیع اشاره کرده ام و معاونت حقوق بشر و شهروندی را در ریاست جمهوری ایجاد می کنم.

وی افزود: توجه به مسئله اقوام و فرهنگ های گوناگون از اصول 15 ، 19 و 12 قانون اساسی است که یقینا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

موسوی گفت : از دیگر برنامه های من در خصوص زنان و جوانان و تاکیدبر سیاست تک همسری و برنامه جامع رفع خشونت علیه زنان است.

وی افزود: صندوق بیمه ای برای حمایت از زنان سرپرست خانوار اشتغال و کارآفرینی روستایی و فقرزدایی از آنان ایجاد می کنیم.

موسوی گفت : بازنگری در قوانین شوراهای روستایی با تاکید بر حقوق نمایندگان آنان در شورای عالی استانی و ارتقای منزلت اجتماعی و اقتصادی معلمان ، پرهیز از امنیتی کردن فضای اموزش و پرورش به عنوان یکی از خواسته های معلمان از دیگر برنامه هاست.

وی گفت : در خصوص کارگران ، پوشش بیمه بازنشستگی به همه شاغلان ، گسترش بازنشستگی به همه روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت ، گسترش همگانی خدمات درمانی و کاهش سهم پرداخت مستقیم خدمات درمانی تا مرز 30 درصد هم مورد توجه خواهد بود.

وی در ادامه گفت : برای کمک به واحدهای تولیدی که به علت سیاستهای دولت در مرز ورشکستگی قرار دارند ، بخشودگی جرائم مالیاتی ، استمهال بدهی انان و توجه به انجام تکالیف سازمان تامین اجتماعی را پیگیری می کنیم.

موسوی گفت : کنترل تورم و نوع برخورد با صنعت نفت و دولت الکترونیک از برنامه هاست.

وی گفت : بهبودی محیط کسب و کار برای فعال کردن بخش خصوصی جزو اصول فکری ماست که نهادی برای آن پیش بینی شده است تا بر اساس ان به نتایج ملموسی در زمان مشخص دست یابیم .

موسوی افزود: بر این اساس در پی ان هستیم تا شرایط به وجود امده طی 4 ساله گذشته را بهبود بخشیم و در این زمینه برنامه کاملی برای اداره کشور داریم .

وی گفت : کتابی در زمینه این برنامه ها فردا و پس فردا به طور وسیع در اختیار همگان قرار می گیرد.

موسوی در پاسخ به مجری درباره صنعت نفت – موتور متحرکه گفت : صنعت نفت از موقعی که در کشور پایه گذاری شد به صورت جزیره ای بود که با وجود دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری جدا از صنایع دیگر اداره می شد و هیچ ارتباطی باصنایع دیگر نداشت .

وی افزود: سعی خواهیم کرد این صنعت را موتور محرکه دیگر صنایع کشور کنیم و در این راه به میلیاردها دلار سرمایه گذاری جدید نیاز داریم.

نامز ریاست جمهوری گفت : در مجموعه صنایع آذر آب و مانند ان بخشی در خدمت پیمانکاران خارجی کاری برای صنعت نفت انجام می شد.

وی افزود: صنایع نفت و دیگر صنایع در هم تنیده نیست.

این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در زمان جنگ صنایع دفاعی را در مجموعه ای از صنایع کشور ادغام کردیم به طور مثال قطعاتی از توپ را در کارخانه های تبریز ، اراک و جاهای دیگر تولید می کردیم که موجب شد صنایع زنده بماند و پیشرفت علمی و صنعتی هم داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر این همچنین درامدهای نفتی را در صندوقی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام طراحی شده است پس انداز می کنیم و برای اشتغال دائمی و مولد به کار می گیریم که اثرات تورمی کمتر و ایجاد رشد بهتری خواهد داشت.

مهدی کروبی گفت : یک واقعیت وجود دارد که آقایی بنام امام خمینی (ره) در این کشور انقلاب کرد ، این امام که ما از سال 1340 با او آشنا بودیم به طور کامل توجه داشت که عمرش رو به پایان است یک برنامه ریزی کرد تا نیروهایی بسازد و آماده کند که پس از خودش رسالت او را انجام بدهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد : به طور مثال سال 64 مرا به سازمان حج معرفی کرد و گفت ایشان صالح و کسی است که هم از ما کتک خورده (ماجرای مسجد اعظم) و هم از ساواک کتک خورده است.

کروبی افزود : امام خمینی، ما را برای روزهای سخت و دشوار اماده کرد و بزرگان دیگری نیز مطالب فراوانی از این قبیل شنیده اند لذا طلبه کوچکی همچون من را در بخش های مختلف چهره می کند.

وی اضافه کرد : مهندس موسوی یک چهره تحصیلکرده است که ابتدا وزیر خارجه می شود و بعد به مقام نخست وزیری می رسد و امام از ایشان حمایت می کنند.

کروبی تصریح کرد : مهندس موسوی ، من و امثال ما که سرمایه های بزرگی برای انقلاب هستیم اشکالمان در این است باید می ایستادیم و پایداری می کردیم تا کار به اینجاها نکشد.

نامزد ریاست جمهوری گفت: مهندس موسوی که چهره محبوبی هم است همان لحظه اولی که آقای هاشمی رفتند ما به اتفاق چهار نفر از مجلس به نزد ایشان رفتیم و خواستیم که در صحنه حضور داشته باشد و هنگامی که من رئیس مجلس بودم در نظر داشتم که با حضور مهندس موسوی در مجلس ایشان را نائب رئیس مجلس کنم اما از آن وقت تاکنون به دنبال وی بودیم و ایشان حاضر نشدند در صحنه حضور یابند ، حال که به صحنه آمده اند قابل تقدیر و تشکر است.

کروبی افزود : اگر چهره هایی اینگونه به صحنه می آمدند و ایستادگی می کردند کار به اینجا نمی رسید و اوضاع اینگونه نمی شد.

وی تصریح کرد: در مجلس بعدی هم رفتیم و چهار سال بعد هم نیامدند و این همه حادثه در کشور ما به وقوع پیوست از جمله قتلهای زنجیره ای ، ماجرای دانشگاهها و مطبوعات رخ داد.

مهدی کروبی اضافه کرد: می توانستم یک گوشه ای بنشینم و این همه تهمت را نشنوم در تهران بمانم و بگویند فرار کرد و رفت و دلارها را برد اما ماندم و مشکلات را تحمل کردم به گونه ای که بر هر مسئله ای اظهار نظر می کردم.

وی با اشاره به اینکه هیچ اختلافی با میرحسین موسوی ندارد افزود: در بازنگری قانون اساسی با میرحسین به خوبی عمل کردیم اما با تیزبینی ای که ایشان دارد ،حاضر نشد خودش را هزینه کند.

کروبی تصریح کرد: در این مدت مراکز قدرت عجیب و غریب در کشور بوجود آمده و آمدن موسوی در کنار ما برای مقابله با این مراکز بسیار خوب است.

وی گفت: من به آقای موسوی گفتم که هرگز پایش را عقب نکشد زیرا با حملات شدیدتری مواجه خواهیم شد و در مجلسی که در آن آقای خاتمی حضور داشت از ایشان نیز خواستم که هرگز عقب نشینی نکند و ما را تنها نگذارد.

کروبی با اشاره به میهمانی که در شبی با یونسی و موسوی داشته است ، گفت: در آن روز که مصادف با تولد امام صادق (ع) و پیامبر اکرم (ص) بود به من گفتند که می مانی یا نه؟ من گفتم فعلاً‌ هستم و به موسوی نیز تأکید کردم که عقب ننشیند تا شائبه ای بوجود نیاید زیرا ما شیاطینی در جامعه داریم که این گونه حرف زدن های ما را نوعی مقابله می دانند و واقعیت این است که مشکلات متعددی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیش از وارد شدن به عرصه انتخابات به ملاقات رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته است خاطرنشان کرد: من در ملاقات با رهبر انقلاب از تصمیم خود برای حضور در انتخابات ایشان را آگاه کردم و آن را به منزله یک جهاد و فداکاری دانستم و امروز نیز آن را به ملت ایران می گویم.

کروبی گفت : آن زمانی که اسلحه در دست داشتم و یا مبارزه می کردم هرگز نام جهاد و فداکاری نیاوردم زیرا آقای خمینی صالح را در برابرشاه فاسق می دانستم اما امروز خودم را برای سخت ترین شرایط آماده کرده ام و برای آسانترین شرایط نیز آماده ام.

وی افزود: من آماده ام تا هزینه حضورم را بپردازم و در مقابل خودکامگی بایستم و از مراکز قدرت در کشور نیز با خبر هستم.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه فردی اصلاحاتی هستم و بر سر راهم مقاومت و ایستادگی می کنم گفت: هر بلایی به سرم آمده و چنانچه رئیس جمهور باشم مقتدرانه در برابر آنهایی که این کار را می کنند می ایستم و سر جایشان می نشانم.

وی تصریح کرد: همچنین رئیس جمهوری خواهم بود که زیر مجموعه ام اگر بخواهد خطایی بکند ، جلویشان را می گیرم و نمی گذارم وارد حریم دیگران بشوند.

کروبی با اشاره به موسوی گفت: من از شما درخواست می کنم با توجه به مشکلات موجود در صحنه بمانید و به خاطر من کنار نکشید.

وی در این باره افزود: آقای موسوی خود از مردان اصلاحاتی اصولگرا هستند و از تفکرات امام و اندیشه ناب ایشان پیروی می کنند و دو دسته وجود دارند که بخش زیادی از آنها آدمهای خوب ، مخلص و شریف هستند و بخش دیگر که چند نفر بیش نیستند بیشتر شایعه پراکنی و فضاسازی می کنند.

کروبی در ادامه گفت: این عده افراد همچنان که در چهار سال گذشته رأی 18 میلیونی برای معین و 20 میلیونی برای هاشمی درست کردند برای ما نیز فضاسازی می کنند و موجب حذف یکی از ما می شوند.

وی تاکید کرد: آقای موسوی در این موقعیت حساس این نکته را بفهمید که در مقابل سختیها چه کار خواهید کرد تا خدای ناکرده در وسط کار گیر نکنید.

میرحسین موسوی ادامه داد : مختصری درباره صحبت هایی که آقای کروبی فرمودند با توجه به حسن نیت وبرادری که داریم مسائلی را مطرح می کنم.

نامزد ریاست جمهوری افزود : همیشه معتقد بوده ام که چرخش قدرت از لوازم نظام جمهوری اسلامی است ، به همین دلیل به هیچ وجه انگیزه نداشتم تا قبل از این ماجراهای اخیر که احساس خطر جدی کردم در صحنه باشم.

موسوی گفت : احساسم این نبود که دولت هایی که می آیند 100درصد با عقاید و خط مشی اقتصادی آنان یا سایر سیاست هایشان کاملا معتقد باشم.

وی گفت: احساس می کردم قواعدی در کشور هست که انرا رعایت می کنند و سیاست هایی دارند که بعضی ها را قبول و برخی را قبول ندارم ، برخی اوقات نیز مواضعی داشتم در مورد توقیف روزنامه ها یا حذف هایی که بر اساس نظارت استصوابی صورت گرفت مواضعی داشتم و موارد دیگری که در خصوص انها من مواضع خود را اعلام کردم .

موسوی گفت : حتی درباره امدن به صحنه نیز یکبار شد که تصمیم گرفتم بیایم و به دلایلی که نیازی نمی بینم موانع پیش امده را توضیح بدهم منصرف شدم.

موسوی افزود: اما وضعیت فعلی را بسیار خطیر دیدم و با توجه به توانایی که در خودم می دیدم در این صحنه حاضر شدم و برای برخورد با مشکلات اقتصادی ، سیاسی ، سیاست خارجی و نظایر اینها برنامه دارم و با توجه به تجاربی که در این زمینه داشته ام .

وی افزود : در حلقه اصلی تصمیم گیریهای ستاد بنده افرادی هستند که به هیچ وجه در آنها هیچ نوع گرایش منفی که در سطح جامعه بشود به آنها ایرادی گرفت نمی یابم.

موسوی گفت : البته من فضا را باز نگه داشتم و گفتم من با این هسته در وسط جریان هستم و مواضع خود را اعلام می کنم به عنوان اصلاح طلبی که دائم به اصول رجوع می کند و نقطه عزیمتش اصول است.

موسوی گفت : اعتقاد دارم همه ما اینطور هستیم و بالاخره از اصولی تبعیت می کنیم ، اولین باری که من می خواستم این مسئله را مطرح کنم گفتم جامعه ما به گونه ای است که مردم دلشان می خواهد مسائل قدسی و اعتقادات سنتی خود را داشته باشند در عین حال معتقد به تحول و دنیای جدید هستند معتقد به عقلانیت هستند از تحجر خوششان نمی اید، از تنگ نظری و حاکم شدن برخی نیروها خوششان نمی اید.

وی افزود : به من تهمت زده شد زمان بنده کراوات ها را می بریدند همان گروههایی که امروز سرکار هستند باقیمانده همان کسانی هستند که این کارها را می کردند و فرمان 8 ماده ای حضرت امام امد که جلوی دست و پای اینها را بگیرد و نه در دانشگاهها و نه در جامعه حضوری نداشته باشند.

موسوی افزود : بنده در شرایط فعلی احساس تکلیف کردم و بر اساس یک موضع مستقل آمدم اما دستم باز است کسانی که ساختار شکن نیستند کسانی که نظام را قبول دارند ، قانون اساسی را قبول دارند و می خواهند در داخل نظام کار کنند ما در مقابل انها بازوان باز داریم و نمی توانیم بگوییم چرا شما از ما دفاع می کنید و چرا از ما حمایت می کنید.

وی گفت : آن گروه تصمیم گیر دو یا سه حلقه نیست بلکه یک حلقه است و ما براساس ان عمل می کنیم واز خدا می خواهیم کمک کند که کار را به همین شکل و در صراط مستقیم پیش ببریم.

در این بخش از مناظره کروبی گفت : صاف و پوست کنده بگویید در برابر مشکلات چه می کنید ؟

کروبی افزود : من عرض می کنم که مشکلات جدی در سر راه وجود دارد شما با ان مشکلات چه می کنید ؟

موسوی گفت : من این موضوع را خیلی خلاصه شرح می دهم .

وی افزود : هشت سال ما در مشکلات ، جنگ و توپ و تانک و جریانات سیاسی که شما بهتر از من می دانید که چه بلایی بر سر بنده می اوردند ایستادگی کردم.

بنده همان آدمم و هیچ تغییری نکردم در ان زمان فرد قوی بودم همه این را می دانند و الان هم همان فرد هستم.

موسوی گفت : من به صحنه امدم تا با تعامل با همه نیروهایی که در صحنه هستند بتوانم مسائل کشور را حل کنم.

وی افزود : اتکای من در وهله اول به خداوند متعال است به او توکل کرده ام و به او پناه برده ام و بعد فکر می کنم باید ارای مردم را داشته باشم و با صداقت سعی می کنم مردم را در کنار سیاست ها قرار دهم و همیشه اصل را بر این گذاشته ام واقعا رکن اصلی حضور مردم در صحنه ، صبر انها و خلاقیت انهاست.

موسوی گفت : دولت تنها بستر و مجرا را باز می کند همین برنامه ای که با دقت تعیین شده است در برابر حسن نیت مردم ؛ فرع محسوب می شود و اصل خواسته مردم است.

موسوی گفت : بر این اساس بنده چیزی که در جواب برادر عزیزم جناب کروبی می خواهم بگویم این است که با درک همه این خطرات در وسط صحنه امده ام و انشاء الله خواهم ماند.

موسوی با اشاره به آنچه گسترش فساد در چهار سال گذشته خواند ، افزود : یکی از مشکلات اساسی ما همین است که دائم بحث فساد می شود و می خواهد مچ گیری شود و من معتقدم آنچه فساد نامیده می شود مجموعه سیاست های هم اکنون است که در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود : برخورد با فاسد اخرین حلقه از مجموعه حلقه های یک زنجیره بلندی است که ما می توانیم انجام دهیم.

موسوی گفت : قبل از آن مسیرهایی را که به فساد می تواند بیانجامد باید از بین ببریم .

وی گفت : باید پارتی بازی را ، خویشاوند سالاری ، رفاقت بازی و حلقه های تنگی را که بر دور خود تنیده ایم از بین ببریم و از کار بیندازیم.

موسوی افزود : از کسانی که پرونده دارند و صدها میلیارد ثروت دارند نباید در دستگاه خودمان استفاده کنیم.

موسوی گفت : وقتی شما همه کارها را کردید و بخشنامه ها و قوانین را درست کردید سیالیت اطلاعات ایجاد کردید و اطلاعات را به عنوان حق در اختیار مردم گذاشتید و نگذاشتیدکه معاملات نفتی برود در وزارت کشور انجام شود و بگذارید در جلوی مردم ودر خود وزارت نفت انجام شود ان موقع است که اگر شما به دو نفر فاسد هم برخورد کردید آن هم نباید شما نامش را اعلام کنید باید بدهید به قوه قضاییه بگویید ومدارک کافی داشته باشید.

موسوی گفت : شما اگر اراده و عزم داشته باشید می توانید مشکلات را حل کنید وگرنه ما همیشه سوء ظن داریم.

وی افزود : ما می گوییم شما تعرفه های موبایل را بالا و پایین بردید و میلیارد ها تومان در این جا بالا و پایین شد ، تعرفه شکر را جابه جا کردید چه کسانی سود بردند من ظن می برم درباره بودجه ای که در سراسر کشور پلاکاردهای شما هم جا را گرفته است ممکن است از همین جا تامین شده باشد .

وی افزود : بیایید ثابت کنید چه کسانی از این مسئله سود برده اند تعرفه ماشین ها را یک شب بالا بردید و یک شب پایین اوردید ببینید چه کسانی از این مسئله سود برده اند اینهاست که فساد گسترده کشور ماست.

در این قسمت از مناظره مجری برنامه خطاب به موسوی گفت : کاندیدای غایب حضور ندارد .

موسوی با عصبانیت خطاب به مجری پاسخ داد : من در خصوص سیاست های چهار سال گذشته صحبت می کنم من تعجب می کنم از شما.

وی افزود: شما وقتی کسانی دیگر اینجا نشسته اند چنین صحبتی نمی کنید و اخطار قانونی نمی دهید .

موسوی گفت : تمام وقت من داده شود تا بیاید سه برابر من اینجا صحبت کند من جلوی آقای کروبی قبول کردم بیاید هر دروغی که می خواهد اینجا بگوید ایشان اینجا دروغ می گوید هیچ کس جلویش را نمی گیرد یقه اش را نمی گیرد من که اسم نبردم .

وی گفت : بنده یک فرد انقلابی هستم که اینجا دارم صحبت می کنم و در اعتراض به وضعیتی که ایشان بوجود اورده است دارم صحبت می کنم اگر این نبود که نمی خواستم دوباره در این مملکت کار کنم و همان کار فرهنگی خودم را می کردم .

موسوی گفت : ایشان این مملکت را به جایی رسانده است که پر از دروغ و نفاق است ، پرونده سازی می کند ایشان خجالت نمی کشد در مقابل بنده به صورت بازی مدام عکس خانم من را به من نشان می دهد و می خواهد بگوید بنده روحیه ام خراب است.

وی گفت : خانم بنده یک روشنفکر بزرگ است البته من نمی خواهم تعصب را با این مسئله قاطی کنم اما ایشان تا این اندازه خودش را پایین می اورد اما شما می گویید بنده حرف نزنم چرا حرف نزنم ایشان هر کاری را می خواهد می کند.

موسوی خطاب به مجری گفت : به شما حق می دهم اما نماینده دادستانی بیاید بگوید من چند دقیقه درباره ایشان صحبت کرده ام و آیا حق دارد یا نه .

بیاید هر چقدر می خواهد صحبت کند عیبی هم ندارد جلوی مردم ، بنده صحبت می کنم.

وی خطاب به مردم گفت : همه صحبت ها را کنار هم بگذارید گراف هایی که من نشان دادم ببینید این منحنی ها را بالا و پایین می کنند تا شما را گول بزنند نقش خط و مار می کشند و سعی می کنند شما را به بیراهه ببرند.

موسوی گفت : چیزی را که باید به مردم می گفتم ؛ گفتم .

کروبی از مجری برنامه خواست چند جمله درباره معلمان و ورزش صحبت کند که مجری برنامه گفت : وقت برنامه تمام شده است و قاعده ما به هم می خورد .

مجری خطاب به موسوی گفت : من فقط تذکر قانونی را عرض کردم وگرنه شما در بیان هر مطلبی آزاد هستید .

موسوی گفت : من به ایشان وقت می دهم ایشان که در همه جا صحبت می کند و همه جور اتهام می زند ، صدا وسیما در اختیارشان است ‌سایت ها در اختیارشان پول ها در اختیارشان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انشالله خیلی زود تقاص خون کبیری ها و ذوالعلی ها و محبی ها و همه شهدای فتنه از ملعون ها و همه آن فتنه گرانی که برای براندازی نظام راهی خیابان ها شدند، به پادگان ها حمله کردند، مساجد را آتش زدند، حرمت عاشورا را شکستند گرفته خواهد شد
    به راستی که خدا منتقم است

    1
    28
    1. کذابان ودروغ گویان چطور؟انی که باقیمانده اش را سرمی کشیدید ومست الست میشدید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا