خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت هاشمی از نامه‌ی «خیلی تند» خاتمی به یزدی

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 24 فروردين 1377

تا ساعت یازده صبح در منزل مطالعه كردم. فاطى و فائزه براى اطلاع از نتيجه ملاقات ديشب با رهبرى آمدند.

سه‌شنبه 25 فروردين 1377

آقاى دعایى، سرپرست مؤسسه اطلاعات آمد. براى مراسم عروسى دخترش دعوت كرد و اطلاع داد كه چاپخانه مؤسسه اطلاعات، از ديروز حاضر به چاپ روزنامه جامعه، به خاطر مواضع بدشان نشده است. امروز جامعه هم از روزنامه اطلاعات، شكايت كرده است.

دكتر حبيبى، معاون اول رییس‌جمهور آمد. جريان مذاكره آقاى خاتمى با رهبرى، پس از مشورت با دوستانش در مورد آقاى كرباسچى را گفت و اينكه نامه آقاى خاتمى از طرف رهبرى، براى رفع اشكالات برگردانده شده و بهتر است من نامه را بنويسم. خواست كه عضويت در شوراى نگهبان در دوره جديد را بپذيرم.

آقاى خاتمى، رییس‌جمهور ماجراى مذاكره با رهبرى را گفت و خواست مشورت كند. براى ناهار به دفتر ايشان رفتم. گفت ديروز با دوستانش مشورت كرده و متن نامه‌اى را تهيه كرده و شب كه به ديدن رهبرى رفته، هرچه انتظار كشيده كه رهبرى مسأله آزادى شهردار را مطرح كند، نكرده‌اند. به ناچار خودش مطرح كرده و سرانجام حدودى براى مضمون نامه مشخص شده كه با آنچه نوشته بوده، تفاوت دارد و لذا آن را ارایه نداده و امروز صبح نامه‌اى تهيه كرده و ارسال داشته، ولى رهبرى آن را هم برگردانده‌اند و سه اشكال گرفته‌اند: 1- عدم تقاضاى آزادى شهردار در نامه 2- تند و منبرى بودن 3- عدم اعتراض به تندروى‌هاى دوستانش. متن جديدى را آماده‌كرده بود و نظرات اصلاحي دادم. بنا شد عصر ارسال كند. احتمال دارد اين را هم نپذيرند؛ چون محاكمه آقايان رازينى و محمدرضا نقدى هم در آن خواسته شده است.

سلمانى براى اصلاح آمد. گفت مردم از بازداشت شهردار خوشحال‌اند؛ به خاطر زورگویى‌هاى شهردارى، گرچه خدماتش را هم مى‌دانند.

عصر آقاى محمد اشرفى اصفهانى آمد. از مجلس و شوراى نگهبان شكايت دارد كه با تصويب يك مرحله‌اى شدن انتخابات ميان‌دوره‌ای اخير، حق نامزدهاى ديگر را ضايع كرده‌اند. براى شغل و نيز پرداختن تفاوت نرخ ارزى كه براى چاپخانه قبلاً گرفته است كمك خواست و از مجمع روحانيون كه در انتخابات او را تأييد نكرده‌اند و از آقاى خاتمى، به خاطر ندادن پُست، گله داشت.

شهرداران مناطق بیست‌گانه تهران آمدند گزارش مشكلات شهردارى و كم‌شدن درآمد و تعطيل‌شدن طرح‌هاى عمرانى را دادند و براى آزادى آقاى كرباسچى استمداد كردند.

آقاى حسین مرعشى، براى اطلاع از نتيجه اقدام آقاى خاتمى آمد.

شب براى اصلاح دندان‌ها رفتم. در گزارش‌ها، درگيرى‌هاى اطراف دانشگاه تهران بين پليس و دانشجويان آمده است. در درگيرى‌هاى امروز عصر، جمعى از دو طرف زخمى و جمعى بازداشت شده‌اند؛ مخالف و موافق هر دو بوده‌اند.

در وزارت كشور، نمايشگاهى از خدمات شهردار بوده كه فائزه، نماینده تهران صحبت مى‌كرده و آنجا هم شلوغ شده است.

در مذاكرات امروز ظهر با آقاى خاتمى، ايشان گفت كه آمريكا به طور اصولى موافقت كرده كه طلب‌هاى ما را بپردازد، ولى خواسته‌اند كه از خودشان كالا بخريم. آقاى سیدکمال خرازى، وزیر امورخارجه با رهبرى مطرح كرده و ايشان قبول كرده‌اند، به شرط اينكه كالاها را ما خودمان انتخاب‌كنيم و مذاكرات كار در لاهه باشد.

(خاتمی) جواب نامه آقاى محمد يزدى رییس قوه قضاییه را هم فرستاد. رونوشت به من داده؛ نامه خيلى تُند است و از روى عصبانيت نوشته شده است؛ حتماً جواب تُندى خواهد داشت.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا