خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در رثای اخلاق سیاسی در جمهوری اسلامی

مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «در رثای اخلاق سیاسی در جمهوری اسلامی» نوشت:

مناظرات ابتدای انقلاب از زیباترین و ماندگارترین مناظرات تاریخ انقلاب است. مناظرات اندیشمندان مسلمان با رهبران حزب توده که  از تلویزیون پخش می‌شد. شهید بهشتی و دکتر سروش و مرحوم مصباح یزدی در یک سو و در سوی دیگر احسان طبری و فرخ نگهدار و کیانوری قرار داشتند. گروهی به نمایندگی از اسلام و گروه مقابل در دفاع از کمونیست با یکدیگر مناظره می کردند.

خاطره ای از احسان طبری نقل شده که در مناظره‌ای با شهید بهشتی در استناد یا خواندن آیه‌ای از قرآن اشتباه می‌کند، و شهید در یک کاغذ صحیحِ آیه را می‌نویسد و به طبری می‌دهد و او هم اصلاح می‌کند. طبری بعد از مناظره به بهشتی می‌گوید اگر  تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه می‌گفتی، من همان جلسه وصلش می‌کردم به بی.سوادی شما عمامه به سرها. بهشتی جواب می‌دهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم نه اثبات درستی خودمان و مچ‌گیری از شما.

اما چه اتفاقی افتاده است که بعد از ۴ دهه از آن ماجرا، نامزدهای ریاست جمهوری مسلمان شیعه اینگونه در انظار عمومی بی اخلاقی می‌کنند؟ از یکدیگر مچ گیری می کنند. به جای نقد و ارائه برنامه ها ، یکدیگر را تخریب و تهدید می کنند. برنامه نود عادل فردوسی پور اخلاقی‌تر اجرا می‌شد. در یک کلام، جامعه سیاسی ما از منظر اخلاقی رو به افول است.

این بی اخلاقی‌ها ناظر به امروز و دیروز نیست. برونداد سالها خشم و نفرت سیاستمداران به یکدیگر است. سابق نوشتم که انقلاب اسلامی، انقلاب اخلاقی بود. امام خمینی دست اندرکاران نظام را به اخلاق و معنویت توصیه موکد می‌فرمودند. امام فرمودند، بترسید از روزی که جامعه به ذات بی اخلاق شما پی ببرد. هشدار دادند که اگر جامعه از بی اخلاقی حاکمان بداند و برنجد، دیگر ایران و اسلام در خطر خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود برای اینکه جامعه مدیران و سیاسیون اخلاقی شود، امر به معروف و نهی از منکر را در سطح مدیران احیا کنیم. نصیحت ائمه مسلمین از سفارشات موکد ائمه اطهار است که گاهی به جرم تضعیف نظام مورد پیگرد قرار می گیرد!

«الناس علی دین ملوکهم»؛ این خشمی که در جامعه وجود دارد تبلور خشم ملوک است. ملوک برای کرسی قدرت در جنگ و خشم و رقابتند و تاوانش را جامعه باید بدهد. نتیجه این بی اخلاقی‌ها و بی انصافی و بی عدالتی مدیران این شده که بانوی ایرانی در حاشیه این شهر به جمع آوری ضایعات مشغول است تا فرزندانش…
چه می‌شود گفت و اصلا گفتن چه فایده‌ای دارد…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. امر به معروف ونهی از منکر دیگر کارایی ندارد.این نتیجه وارد شدن آمهای بی کفایت و ناتوان و …است.حالا حالاها کجاش رو دیدید از این به بعدش رو ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا