خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زاکانی: باید قیام کنیم

علیرضا زاکانی، کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان گفت: براساس اصل 8 و 27 قانون اساسی نهادسازی نوینی را دنبال خواهیم کرد تا نخبگان و عموم مردم بر دولت و کارکردهای مسئولان نظارت داشته باشند و آنها را بازخواست کنند چراکه امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان از مهم‌ترین اجزا این مهم دینی است و اگر اینگونه باشد دیگر کسی نمی‌تواند غارت‌گری و مفسده‌انگیزی کند و باید دست به دست هم دهیم و بر علیه پلشتی‌ها، زشتی‌ها، کاهلی‌ها و بی‌ارادگی‌ها قیام کنیم.

به‌گزارش تسنیم، زاکانی در شبکه استانی اصفهان در ارتباط با برکات انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما با انقلاب اسلامی پیام بزرگی را صادر کردیم و جهانیان آن را دریافتند. تلفیق پیگیری آزادی به معنای درست آن با عدالت و جمع این دو با معنویت امکانی را فراهم کرد که راه گم شده بشر را در دوره تاریک کنونی فراروی جامعه جهانی نمود و شعارهای انقلاب بسیار جذاب و زیبا و با فطرت انسان‌ها سازگار بود. اعتراض به استبداد ستم‌شاهی و پرخاش بر سلطه‌گری بیگانگان و استکبار بین‌المللی با انقلاب اسلامی ایران معنای خاص خود را یافت.

وی افزود: پیش از انقلاب بخش کوچکی از کشور آباد بود اما سراسر کشور در فقر و فلاکت می‌سوخت و امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می‌کند و ما به خوبی‌های امروز افتخار می‌کنیم اما ناظر به کاستی‌ها و مشکلات، دقت می‌کنیم که چگونه می‌توانیم این تحول، بزرگی و عظمتی که در انتظار ما است را رقم بزنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: امروز نیازمند این هستیم که دست به دست یکدیگر بدهیم و کشوری الگو بسازیم چرا که بزرگترین رسالت و مسئولیت یک انقلابی تحقق شعارهای انقلاب در آزادی، استقلال، عدالت، معنویت و پیشرفت ایران اسلامی و الگو قرار دادن جهت تکثیر و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و باید بکوشیم که 42 سال تجربه خود را به کار ببریم.

وی با بیان اینکه ما درگیر مافیاهای مختلف هستیم، تصریح کرد: دنیاپرستان قدرت‌گرا، قدرت‌گرایان بی‌مغز، دنیاخواهان قدرت‌پرست، قدرت‌پرستان بی‌فکر، عالمان بی‌عمل و سه ضلعی قدرت، ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان شرایطی را برای ما فراهم کرده که گرفتار یک مافیای هفت سر شویم اما باید بکوشیم که آن را بشکنیم و این امکان‌پذیر نیست مگر با اینکه دولت دست به یک اقدام اصلاحی همه‌جانبه زند.

زاکانی ادامه داد: اگر بتوانیم با یک اقدام اصلاحی همه‌جانبه شرایط نوینی را برای کشور فراهم بیاوریم حتماً خواهیم توانست که از تجربه 42 سال گذشته خود استفاده کنیم و قله‌های بلند و پرافتخار را به سرعت فتح کنیم.

وی با بیان اینکه تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت فوری‌ترین کار ما است، گفت: آغاز کار در این عرصه معطوف به جهش تولید، برداشتن موانع و کمک به رونق آن است؛ زیرا هر آنچه که برای تولید مفید است برای ما در حوزه اقتصاد نیز مفید است و هر آنچه که مقابل تولید باشد ما هم در مقابل آن هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نقش شهرستان‌ها در عرصه تولید تصریح کرد: شهرستان‌ها نقاط مولّد و حاصل‌خیزی هستند که اگر به ظرفیت‌های آنها توجه شود امکانی را فراهم می‌کنند که با یک آمایش دقیق سرزمین و استراتژی صنعتی درست، پیشران‌های صنعتی را در پیش گیریم و زنجیره‌ها و خوشه‌های کارگاه‌های خرد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که متن جامعه در جهت تولید قیام کند.

وی با بیان اینکه ما تعهد می‌کنیم در ابتدا راه اصلاح را از خود دولت شروع کنیم، تصریح کرد: دولت می‌تواند از جیب مردم خود را تأمین کند و این کاری است که در این 8 سال انجام شده و قدرت پول ملی قریب به 34 درصد کاهش پیدا کرده است و شرایط به سمتی رفته که اگر 6 سال با رشد 8 درصد تلاش کنیم، قدرت خرید مردم به سال 90 برمی‌گردد و این یک فاجعه بزرگ است. تورم، بیکاری، فقر، فساد و اعتیاد مشکلات متعدد ناشی از نداشتن برنامه است.

زاکانی با اشاره به تمرکززدایی و توزیع قدرت به عنوان نخستین اقدام دولت آینده بیان کرد: ما شهرستان‌ها را کانون مشخص تصمیم‌گیری، کانون معین برنامه‌ریزی و کانون دقیق هزینه‌کرد و به کارگیری امکانات و دارای اختیارات اجرایی می‌کنیم و این حرف بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: برنامه‌های سوم، چهارم، پنج و ششم توسعه یعنی 20 سال کشور، چشم انتظار توزیع قدرت و تمرکززدایی است و اصل 48 قانون اساسی، قوانین دستی و سیاست‌های ابلاغی بر این موضوع تأکید دارند اما متأسفانه در سطح کشور چیز دیگری است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با تنظیم بودجه در کشور اظهار داشت: بودجه کشور به چهار شکل تنظیم می‌شود؛ بودجه‌های پروژه‌های ملی، بودجه‌های پروژه‌های ملی استانی، بودجه‌ای که براساس ماده 75 قانون محاسبات به وزارتخانه‌ها داده می‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که ما اصلا خبر نداریم این پول در کجا هزینه می‌شود و در آخر بودجه‌هایی که به استان‌ها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: کل بودجه‌ای که به استان‌ها داده می‌شود حدود 10 درصد بوده و 12 درصد آن به وزارتخانه‌ها پرداخت می‌شود و 78 درصد اعتبارات توسط پروژه‌های ملی یا ملی استانی از قبل تعیین تکلیف شده است و این با استقلال، دقت و پیشرفت شهرستان‎‌ها منافات دارد.

زاکانی بیان کرد: همه ما به محیط و زادگاه خود وابستگی داریم اما وقتی در جایی فقر، بیکاری، مشکلات مختلف در حوزه زیرساخت‌ها و شرایط متنوع به وجود می‌آید چه باید کرد و اینجا وظیفه دولت است که تمرکززدایی کند.

وی در ارتباط با وظایف دولت در عرصه توزیع قدرت و تمرکززدایی تصریح کرد: دولت باید در سه سطح کشوری، سیاست‌گذاری و برنامه‌های کلان را بر عهده بگیرد و در استان‌ها جنبه سیاست‌گذاری میانی و هماهنگی را پی‌جویی کند و شهرستان‌ها را کانون اصلی تحول قرار دهد و با دادن اختیارات، بودجه، اعتبارات و شرایط مناسب برای تغییر چهره شهرستان، بر اساس یک آمایش دقیق سرزمین سبب شود که بیش از 430 نقطه کشور حرکتی در جهت رقابت و رشد و سازندگی داشته باشند و اینگونه کشور از قاعده هرم اجتماعی دگرگون خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بنابراین اولین وعده من به مردم تمرکززدایی و محور قرار دادن شهرستان‌ها براساس یک الگو آمایشی دقیق در کشور و در چارچوب پیشران‌های تحول اقتصادی بوده که یکی از آنها کشاورزی و توسعه روستایی است.

وی با بیان اینکه حدود 1.1 جمعیت و بیش از 6 درصد امکانات دنیا در کشور ایران است، گفت: رهبر معظم انقلاب که مثل خورشید می‌درخشند و مردم که مستحکم ایستاده‌اند نمره ممتازی دارند اما ما مسئولان و برخی عناصر با کاهلی و بی‌ارادگی مقصر و دچار غفلت هستیم چراکه برخی مسئولان نه سرمایه‌های بزرگ موجود در کشور را می‌شناسند و نه تلاش می‌کنند که در جهت احیا و استفاده از آنها اقدامی داشته باشند.

زاکانی افزود: چطور می‌شود که کل کاوشی در حوزه معدن در سال 98 در کشور 139 هزار کیلومتر با 6 میلیون دلار باشد اما چین با 3 میلیون کیلومتر کاوش در این حوزه در سال 95 و کانادا با 5 میلیون کیلومتر در سال 96 و اختصاص 1.5 و 3 میلیارد به این کار، شرایط را به سمتی ببردند که امروز ایران از رتبه 7 جهانی به رتبه 20 سقوط کند و هیچ مسئولی هم پذیرای این ظلم بزرگی که در حق ملت ایران شده است، نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه صنایع مختلف در کشور و امکانات متعدد شرایط را به سمتی برده که اگر ما دقت کنیم می‌توانیم تحولی بزرگ را در کشور رقم بزنیم، عنوان کرد: کانون تحول ما تولید و جهش آن است و محل این تحول شهرستان‌های ما هستند که با انتقال قدرت و تمرکززدایی امکانی برای آنها فراهم می‌شود که میدان‌دار تغییر و تحول باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما نخبگان هر شهرستان و نخبگان محلی و ملی در کشور را برای چهار موضوع دنبال و دست استمداد به سمت آنها دراز می‌کنیم تا در ابتدا برای ما و شرایط کشور ایده‌پردازی کنند و در تصمیم‌سازی‌ها برای تحول به ما کمک کنند و همچنین در اجرا دست مجریان را بگیرند و بر امور کشور و دولت نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح دولت برای اصلاح کشور اظهار داشت: ما اصلاح را از خودمان شروع می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که این اقدام را به صورت جدی انجام دهیم؛ همچنین آمایش سرزمین و اختصاص مأموریت‌های خاص برای هر شهرستان موضوعی جدی است.

زاکانی با بیان اینکه موضوع بعد در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی تأمین حداقل‌ها برای زندگی آبرومند عموم مردم است، عنوان کرد: اشتغال، مسکن، تأمین اجتماعی و آموزش اموراتی هستند که در قانون اساسی بر آنها تأکید شده اما دولت نسبت به آنها غفلت داشته و باید جبران شود؛ یک میلیون مسکن در هر سال قانون مجلس است اما 350 هزار واحد مسکونی سالانه توسط خود مردم ساخته می‌شود و یک سال و 9 ماه زمان میانگین اخذ مجوز است اما ما در همان سال اول با فناوری‌های دقیق شرایط را به سمتی می‌بریم که با تجمیع اطلاعات در کشور، مجوز در یک مرحله داده شود.

وی ادامه داد: اگر یک سال و 9 ماه تقلیل پیدا کند و همه زیرساخت‌ها مهیا باشد و با شفافیت و عدم امکان فساد در این موضوع شرایط به سمت شکل‌گیری رونق تولید در کشور برود و کسب‌وکار و مجوزها دور از اعمال سلیقه‌ها انجام شود، خود یک انقلاب است؛ ما مکلف هستیم که تمرکز زدایی، جهش تولید و دادن مأموریت خاص به یک منطقه را با دولت الکترونیک که سبک‌بال، روزآمد، شفاف و دقیق است همراه کنیم و این مسیر را به گونه‌ای دنبال کنیم که محصول آن افزایش کارایی و خدمت به شما باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اولین کار این است که مسئولان کشور از عناصر شایسته انتخاب شوند چراکه ما نمی‌خواهیم خیانت کنیم و قبیله بازی، باند بازی و گروه بازی زشت و بد است و ما نباید ظرفیت‌های ملی خود را در این راستا نابود کنیم؛ بنابراین حوزه اقتصاد نیازمند یک تحول است که با خلق ثروت و توزیع مناسب آن در معیشت، کسی در کشور شرمنده خانواده خود نشود و پرونده بیکاری، سختی در معیشت و شرایط سخت در مسکن بسته شود.

وی در تشریح وضعیت مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان گفت: اگر کسی برای صاحب خانه شدن تلاش کند در تهران 66 سال و در سایر استان‌ها نزدیک به 29 سال طول می‌کشد تا به آن برسد و برای اجاره یک خانه 75 متری در تهران، شخص باید 58 درصد حقوق خود و در سایر استان‌ها باید 28 درصد حقوق خود را کنار بگذارد و برای یک خانه 100 متری این میزان به 66 درصد در تهران و 38 درصد در شهرستان‌ها افزایش می‌یابد و این بد و زشت است؛ دختران ما در سن 24 سالگی و پسران ما در سن 30 سالگی ازدواج می‌کنند و در 29 سالگی فرزندآوری دارند اما در 33 سالگی میانگین اشتغال مردان مهیا می‌شود و این ننگ است و باید متحول شود.

زاکانی افزود: بنابراین در حوزه اقتصاد و مدیریت نیازمند یک تحول و دگرگونی هستیم که محور آن شهرستان‌ها و اساس آن جهش تولید و توجه آن به خلق و توزیع مناسب ثروت است و با دقت در آمایش سرزمینی و دادن مأموریت جدی به هر شهرستان مبتنی بر یک الگو دقیق کشوری است.

وی با بیان اینکه نکته آخر تأمین با عزت معیشت مردم و رفع مشکلات آنها است، اظهار داشت: مردان و زنان بسیاری هستند که به خاطر اژدها هفت سر فساد، مقابل فرزندانشان صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند؛ بنابراین باید ریشه تبعیض، فقر، بیکاری و فساد را نابود کرد و توجه به کندن ریشه این ویژگی‌ها، قیام بر علیه مفاسد و دیوان سالاری نیازمند رشد جدی در حوزه فرهنگ و اجتماع با توجه به تعلیم و تربیت و ارتقا منزلت و رفاه اجتماعی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ارتباط با برنامه‌های خود در حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: بهداشت برای همه از طریق تأمین بسته‌هایی که در سه قسمت برای سه دهک ضعیف، چهار دهک متوسط و سه دهک بالا و صاحب درآمد جامعه تنظیم شده رایگان است اما به عنوان یک پزشک و متخصص در دادن خدمات سرپایی، درمانی، بستری، بیماری‌های صعب‌العلاج و بیماری‌های خاص برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با همکاران علمی خود انجام دادیم که بیمار درد بی‌پولی و خجالت نداری نکشد.

وی با بیان اینکه توجه ما معطوف به رشد آگاهی و معرفت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت از خانه، مسجد، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، حوزه، رسانه‌ها و فضای مجازی شکل می‌گیرد و همه این حوزه‌ها باید متحول شوند و مسئولیت خطیر سازندگی و پیشرفت را در کشور بپذیرند؛ همچنین دقت ما در حوزه سیاست و امنیت به این است که با حاکمیت مردم سالاری دینی گام برداریم.

زاکانی با تأکید بر اینکه دولت نوکر مردم و در خدمت آنها است، بیان کرد: براساس اصل 8 و 27 قانون اساسی نهادسازی نوینی را دنبال خواهیم کرد تا نخبگان و عموم مردم بر دولت و کارکردهای مسئولان نظارت داشته باشند و آنها را بازخواست کنند چراکه امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان از مهم‌ترین اجزا این مهم دینی است و اگر اینگونه باشد دیگر کسی نمی‌تواند غارت‌گری و مفسده‌انگیزی کند و باید دست به دست هم دهیم و بر علیه پلشتی‌ها، زشتی‌ها، کاهلی‌ها و بی‌ارادگی‌ها قیام کنیم.

وی افزود: همه تلاش من طی 20 سال گذشته معطوف به درگیری و زمین زدن مافیا فساد در کشور بوده و امروز با این کوله‌بار تجربه و شناخت دقیق موانع، مسیری را باید طی کنیم که ماحصل آن شکستن کمر مفسده‌انگیزان است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز دوران بخور در رو برای مفسدان تمام شده است، گفت: این کافی نیست و باید همه همت کنیم و به میدان بیاییم و با تحقق مردم سالاری دینی انسجام ملی، توانمندی و اقتدار ملی را برای خود رقم بزنیم و در عرصه بین‌الملل هم همه ظرفیت‌ها را در خدمت محیط داخلی قرار دهیم و حرف انقلاب را در سراسر جهان بدون اینکه پایمان بلرزد، دنبال کنیم.

وی افزود: از طرفی برای به خدمت گرفتن ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود در منطقه و جهان برای سرآمدی ایران و انقلاب اسلامی تلاش کنیم و این امر شدنی است و نیاز به همت و کوشش دارد.

زاکانی با بیان اینکه ابتدا باید بر علیه کاهلی‌های خودمان قیام کنیم و هرکسی ناظر به خودش باید اقدام کند، گفت: بنده به مردم قول می‌دهم که به عنوان خادم و نوکرشان در دولت اقدام و اصلاح مسیری را دنبال کنم که ظرفیت‌ها و قدرت موجود در کشور به داخل شهرستان‌ها منتقل شده و مردم سالاری دینی و آقایی مردم مورد پذیرش صد در صد مسئولان باشد و به آن افتخار کنند و با مدیریت جهادی و با تفکر انقلابی پیشرفت کشور را دنبال کنند.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال عزت، اقتدار، کرامت و رشد دانش در کشور باشیم و اگر باهم حرکت کنیم و بدانیم که کدام قله و کدام افتخار را می‌خواهیم رقم بزنیم، این امر امکان پذیر است؛ مکتب ما سرآمد است و ایران ما با قدمتی تمدنی از ظرفیت‌های بی‌نظیری برخوردار است و رهبر ما حکیم و ملت ما رشید و در صحنه هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: باید با تکیه بر جوانان و ایجاد میدان و ظرفیت برای ظهور و بروز اقوام، مذاهب، اقلیت‌های مذهبی و همه داشته‌های خود، در نقاط مختلف چهره کشور را تغییر داد به گونه‌ای که نگاه موجود و کم برخوردار در اطراف کشور با اولویتی ویژه و در مدار یک دقت جدی مورد نظر قرار گیرد که این امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در انتخابات با مشارکتی بالا و انتخابی شایسته زمینه تحولی فراگیر را در ایران اسلامی فراهم کنیم و به زودی این سیاهی‌ها، تبعیض‌ها، فسادها و بی‌ارادگی‌ها بخت ببندند و با دقت و برنامه‌ای صحیح شاهد این تحول در کشور باشیم.

انتهای پیام‌

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا