خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تداوم فشارها به ایران در سایه توافق نهایی!

به گزارش انصاف نیوز، دیپلماسی ایرانی نوشت:
یکی از پژوهشگران مهم در یکی از مراکز پژوهشی اصیل امریکایی که در گذشته عضو تیم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بوده است، در گفت وگو با روزنامه لبنانی النهار درباره عربستان و روابطش با امریکا گفت: «از خطرناک ترین مسائلی که اکنون وجود دارد این است که امریکا اعتمادی به عربستان ندارد و با امرای آن به ویژه نسل جوان آنها به هیچ وجه کار نمی کند. آن چه فهمیدم این است که ملک عبدالله چیزی از اوباما شنید که نمی خواست بشنود یا این که فکر می کرد آن چه می شنود معنا ندارد (Detached). هیچ کدام از اظهارات اوباما برای او مفهوم نبود. به هر حال او الآن 92 سال سن دارد. و هر شخصی در این سن حتی اگر حالش هم خوب باشد خیلی از کارها را نمی تواند انجام دهد. حالا اگر حالش هم خوب نباشد ببین دیگر چه می شود. و ولیعهد هم به نوبه خود مریض است. انتخاب امیر مقرن به عنوان معاون ولیعهد انتخاب خوبی است. همچنین محمد بن نایف و دیگران نیز انتخاب های خوبی هستند.»
بعد از آن روزنامه النهار اشاره می کند که به موضوع ایران و مذاکرات موجود میان آن با مجموعه بین المللی 1+5 پرداخته شد و این مقام سابق گفت: «احساس می کنم که توافق میان ایران با گروه 1+5 حاصل می شود. حقیقتش این است که من هم مخالف آن نیستم. اما این بدان معنا نیست که نسبت به ایران اغفال شود و فشاری بر آن وارد نیاید تا سیاست های منطقه ای کلافه کننده اش که تهدیدی برای هم پیمانان امریکا در منطقه و شاید حتی برای خودش محسوب می شود را تعدیل نکند. بعضی ها در ایران سیاست های تندی اتخاذ می کنند که آنها نیز باید سیاست های خود را تعدیل کنند! اگر بعد از توافق نهایی فشاری به این منظور وارد نشود روابط ایران با جامعه جهانی پیچیده تر خواهد شد، آن گاه عده ای می گویند که ایران از تحریم ها خلاص شد و اکنون دیگر می تواند به سیاست ها و استراتژی های اساسی خود بدون هر گونه تعدیلی در آنها ادامه دهد و دستورالعمل منطقه ای خود را به اجرا بگذارد.»
روزنامه نگار روزنامه النهار که نامی از این فرد نمی آورد، یادآور می شود که پاسخ اظهارات این کارشناس عالی رتبه سابق امریکایی را این گونه دادم که: «حرف شما صحیح، اما فشارها باید مطالعه شده باشد تا ایران را به سمت همکاری و پاسخگویی برای ایجاد و یافتن راه حل ها رهنمون کند در غیر این صورت اگر بنا باشد با ایران بدون این که قانع شود بخواهند به گونه ای رفتار کنند که گویی می خواهند شکستش دهند، کاری از پیش نخواهد رفت. ایران در صورتی که تغییری در سیاست های غرب به وجود نیاید به جنگ و رویارویی با غرب به رهبری امریکا ادامه خواهد داد. و این بدان معنا است که جنگ های شعله ور شده در منطقه به ویژه در سوریه به قوت خود باقی خواهند ماند و چه بسا دامنه این جنگ ها به لبنان هم کشیده شوند. با علم بر این که هیچ کس نمی داند ممکن است در دیگر مناطق مثل بحرین و حتی عربستان سعودی چه اتفاقی بیفتد.»
این کارشناس امریکایی در پاسخ به این اظهار نظر، حرف خود را این گونه به پایان می رساند که: «برخی از عربستانی ها بر این اعتقادند که رئیس جمهور اوباما و کنگره دو راه مختلف را می پیمایند. آنها می گویند باید از رئیس جمهور اوباما فاصله گرفت و به سمت کنگره رفت. اما من به آنها توصیه کردم که چنین کاری نکنند برای این که قدرت اجرایی در امریکا در دست رئیس جمهوری است نه کنگره. و آنها را متوجه این مساله کردم که زمان طولانی نیاز است تا بتوانند مثل اسرائیلی ها در کنگره نفوذ کنند.»
در پاسخ به این اظهار نظر خبرنگار روزنامه النهار نیز اشاره کرد: «این را هم باید مورد توجه داشته باشیم که اسرائیل باعث می شود عربستان در برابر کمک هایی که به آن می کند تا کنگره به سود او عمل کند هزینه های واقعا کلانی بپردازد. این هم در صورتی است که عربستان خود از اسرائیل چنین چیزی را بخواهد. عربستان در این زمینه به اسرائیل نیاز دارد برای این که این رژیم نفوذش در این نهاد بسیار گسترده است.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا