خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ چقدر است ؟

رپورتاژ آگهی

تمامی وسایل نقلیه موتوری ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث هستند. این بیمه نامه برای جبران خسارت های مالی و جانی مربوط به شخص ثالث و حوادث راننده در تصادفات صادر می شود. پس مالک خودرو می تواند با خیالی راحت از وسیله نقلیه خود استفاده کرده و نگران بروز حوادث ناگهانی و خسارت های ناشی از آن نباشد. اما اجباری بودن این بیمه نامه باعث شده تا حساسیت ها نسبت به تعیین قیمت آن زیاد باشد. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله، به معرفی عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث بپردازیم. سپس به توضیح درباره سقف پوششی تعیین شده برای این بیمه نامه خودرو در سال 1401 خواهیم پرداخت.

نرخ بیمه شخص ثالث در هر سال چگونه تعیین می شود؟

وظیفه تعیین قیمت بیمه ثالث بر عهده شورای عالی بیمه است. این مرجع بر اساس مبالغ پیشنهادی شرکت های بیمه ای و نرخ دیه، حق بیمه سالیانه شخص ثالث را تعیین می کند. شرکت های بیمه ای بر اساس آمار تصادفات و هزینه های مربوط به اداره شرکت های بیمه ای، یک سری قیمت ها را به شورای عالی بیمه پیشنهاد می دهند. هدف از پیشنهاد چنین مبالغی، تراز نگه داشتن میزان هزینه و درآمد در صورتحساب شرکت های بیمه ای است. اما مهمتر از این قیمت پیشنهادی، میزان نرخ دیه اعلامی است.

نرخ دیه هر ساله توسط رئیس قوه قضائیه تعیین و به شورای عالی بورس اعلام می گردد. این مبلغ متناسب با دیه یک مرد مسلمان در ماه های حرام و عادی می باشد. چون مبلغ دیه برای ماه های حرام بیشتر از ماه های عادی سال است و مقدار آن تاثیری مستقیم در تعیین حق بیمه شخص ثالث دارد. مثلا برای تعیین حداقل پوششی مالی در بیمه های شخص ثالث، یک چهلم دیه مرد مسلمان در ماه حرام را در نظر می گیرند.

در نهایت، شورای عالی بیمه با در نظر گرفتن نرخ دیه و مبلغ پیشنهادی شرکت ها، حق بیمه شخص ثالث مربوط به انواع وسایل نقلیه را تعیین می کند. در بخش بعدی در خصوص ارقام مشخص شده برای سال 1401 و درصد افزایش قیمت بیمه شخص ثالث توضیح خواهیم داد.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث انواع وسیله نقلیه در سال 1401

بر اساس نرخ اعلامی قوه قضائیه، دیه فرد کامل در سال 1401 و برای ماه های عادی برابر 600 میلیون و در چهار ماه حرام قمری (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) مبلغ 800 میلیون تومان است. این مبلغ در مقایسه با سال قبل، با افزایش 25 درصدی همراه بوده و شورای عالی می تواند حق بیمه را متناسب با این درصد، افزایش دهد. چون با افزایش میزان تعهدات شرکت های بیمه ای در قبال جبران خسارت، حق بیمه ثالث هم باید افزایش یابد. ولی به خاطر سیاست های دولت مبنی بر کنترل قیمت و کاهش فشار وارده به مردم، میزان افزایش قیمت بیمه شخص ثالث 21 درصد اعلام گردید.

در جدول زیر لیست حق بیمه پایه سالیانه برای انواع وسیله نقلیه در سال 1401 ذکر شده است. حداقل سقف پوشش مالی تعیین شده برای امسال، 20 میلیون تومان است و اکثر قیمت ها با احتساب تخفیف کرونا محاسبه شده اند. مثلا کمترین حق بیمه در نظر گرفته شده برای خودروهای پیکان و پراید، چیزی در حدود دو میلیون و هفتصد هزار تومان است. اما قیمت نهایی بیمه ثالث خودرو بر اساس یک سری عوامل متعدد محاسبه می شود؛ که در بخش بعدی آنها را معرفی خواهیم کرد.

برای محاسبه دقیق و راحت حق بیمه ثالث خودرو خود در سال 1401، به سایت بیمه با ما (bimebama.com) مراجعه کنید. با وارد کردن مشخصات خودرو خود در سایت، لیستی از قیمت بیمه شخص ثالث  بیمه باما خودرو در شرکت های مختلف بیمه ای را مشاهده خواهید کرد. این لیست به شما کمک خواهد کرد تا بهترین بیمه شخص ثالث را برای خودرو خود تهیه کنید.

عوامل موثر در قیمت بیمه شخص ثالث چیست؟

1 – نوع کاربری خودرو

هر چقدر میزان استفاده از یک وسیله نقلیه بیشتر باشد، امکان بروز تصادف برای آن افزایش می یابد. بنابراین ریسکی که شرکت بیمه ای برای جبران خسارت یک خودروی تاکسی می پذیرد، بیشتر از خودروهای سواری شخصی است. پس منطقی است که حق بیمه ثالث این خودروها نسبت به نمونه های سواری بیشتر باشد. به همین دلیل است که تاکسی های درون شهری 10 و برون شهری 20 درصد بیشتر از حق بیمه ثالث پایه ای برای خودروهای سواری را باید پرداخت کنند. درصدهای متفاوتی هم برای انواع دیگری از کاربری خودرو مانند آمبولانس، آتش نشانی، باری و غیره وجود دارد.

2 – جریمه دیرکرد

اجباری بودن بیمه شخص ثالث باعث می شود تا مالکین وسایل نقلیه، بیمه نامه های خود را در اسرع وقت تمدید کنند. اما اگر تمدید بیمه ثالث بنا بر هر دلیلی به تاخیر افتد، مشمول جریمه دیرکرد خواهید بود. این جریمه به صورت روزانه و حداکثر تا 365 روز محاسبه می شود و فرد بیمه گزار باید آن را بپردازد. این جریمه باعث افزایش حق بیمه ثالث شده و مبلغ آن بستگی به نوع خودرو دارد.

3 – تخفیف عدم خسارت

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث کاهش حق بیمه شخص ثالث می شود، تخفیف عدم خسارت است. به ازای هر سالی که از بیمه نامه خود برای جبران خسارت استفاده نکنید، 5 درصد به شما تخفیف داده می شود. مثلا اگر حق بیمه ثالث خودرویی 3 میلیون بوده و 10 سال سابقه عدم استفاده داشته باشد، مشمول 50 درصد تخفیف عدم خسارت خواهد شد. این یعنی مالک چنین خودرویی تنها باید یک میلیون و پانصد هزار تومان بپردازد. سقف این تخفیف 70 درصد است و پس از آن ثابت می ماند. چنانچه در محاسبه درصد تخفیف عدم خسارت خودرو خود مشکل دارید، از امکانات سایت بیمه باما کمک بگیرید.

4 – سایر تخفیفات بیمه

معمولا قیمت بیمه شخص ثالث ثابت بوده و تفاوت چشمگیری در مبلغ آن در شرکت های مختلف وجود ندارد. چون بیمه مرکزی یک میزان حداقل و حداکثری را برای قیمت گذاری بیمه ثالث در نظر گرفته و شرکت ها تنها مجاز به اعمال 2.5 درصد تخفیف مازاد برای مشتریان خود هستند. که البته اعمال چنین تخفیفی، بستگی به سیاست های بازاریابی و فروش آن شرکت بیمه ای دارد. 

5 – سال ساخت خودرو

وسایل نقلیه در طول زمان به دلایل متفاوتی همچون استهلاک، دچار فرسودگی و نقص فنی می شوند. این ویژگی باعث افزایش ریسک پذیرش تعهدات بیمه ای چنین خودروهایی می شود. بنابراین شرکت های بیمه ای برای صدور بیمه شخص ثالث خودروهای با عمر زیاد، مبلغ بیشتری را می گیرند. پس این عامل هم باعث افزایش حق بیمه ثالث وسایل نقلیه می شود.

6 – پوشش مالی درخواستی

امکان افزایش سقف پوشش مالی در بیمه ثالث وجود دارد. چون بیمه مرکزی یک نرخی را به عنوان حداقل در نظر گرفته و بیمه گزار می تواند در ازای پرداخت هزینه اضافی، سقف پوششی آن را تغییر دهد. البته کارایی این افزایش سقف در زمان بروز حادثه مشخص می شود. چون اگر میزان خسارت مالی تصادف بیشتر از میزان حداقلی مشخص شده باشد، مابقی مبلغ را باید از جیب خود بپردازد. پس اگر سقف درخواستی شما برای جبران خسارت مالی بیشتر از میزان حداقلی باشد، حق بیمه شخص ثالث افزایش می یابد.

7 – مدت اعتبار بیمه نامه

بیمه ثالث در حالت عادی به صورت یکساله صادر می شود. اما افزایش حق بیمه ثالث باعث شده تا بسیاری از افراد توانایی پرداخت یکجای آن را نداشته باشند. یا شاید هم چند ماه دیگر قصد فروش خودرو را داشته و نیازی به خرید بیمه نامه ای با سررسید یکساله نباشد. پس امکان صدور بیمه ثالث با سررسیدهای کمتر از یکسال مانند سه، شش و نه ماهه وجود دارد. که البته هزینه استفاده از این بیمه نامه ها بیشتر از نمونه یکساله است. اما روش بهتر، خرید اقساطی بیمه شخص ثالث است که در بخش بعدی آن را توضیح خواهیم داد.

آیا خرید اقساطی بیمه شخص ثالث ممکن است؟

هزینه استفاده از بیمه نامه های با سررسید کمتر از یکسال، بیشتر است. از طرفی دیگر هم مبلغ حق بیمه افزایش یافته و پرداخت چنین مبلغی برای هر کسی مقدور نیست. در چنین شرایطی، طرح اقساط بیمه شخص ثالث می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. چون بدون پرداخت مبلغ مازاد، می توان هزینه بیمه ثالث یک ساله را طی چند قسط متفاوت پرداخت کرد. در روش اقساطی باید بخشی از حق بیمه را نقدی پرداخته و مابقی را تقسیط کرد. البته شیوه فروش اقساطی هم بستگی به سیاست های کاری شرکت بیمه ای دارد. مثلا شرکت بیمه دانا بدون دریافت پیش پرداخت، تمامی مبلغ بیمه ثالث را برای 12 ماه سال قسط بندی می کند. برای اطلاع از شرایط خرید قسطی بیمه شخص ثالث در شرکت های مختلف بیمه ای، به سایت بیمه با ما مراجعه کنید.

کلام آخر

رانندگی با خودروی بدون بیمه شخص ثالث، حکم بازی با سرنوشت را دارد. چون هیچ وقت نمی توان زمان دقیق بروز حادثه را پیش بینی کرد. به همین خاطر است که استفاده از بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه الزامی کرده اند. چون بیمه ثالث تمامی خسارت های جانی و مالی رخ داده در حادثه را تا سقف تعیین شده در بیمه نامه، جبران می کند. پس یک پشتیبان مالی در زمان تصادف وجود دارد که جوابگوی جبران خسارت باشد. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا آخرین تغییرات مربوط به تعیین نرخ بیمه ثالث در سال 1401 را برای شما توضیح دهیم.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا