خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهری پر از رئیسی!

/گزارشی از ستادهای انتخاباتی/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: اگر دقایقی در خیابان‌های اصلی شهر تهران قدم بزنید، شاید بیشترین پوستر و بنر انتخاباتی‌ای که ببینید، ابراهیم رئیسی باشد. البته در کنار آنها گاهی هم تبلیغاتی از نامزدهای شورای شهر ششم تهران و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هم به چشم شما می‌خورد. حوالی میدان خراسان قدم می‌زنم، بنرهای تبلیغاتی زیادی دور میدان نصب شده است و در کنار این پوسترها جمله‌هایی هم به صورت دست‌نویس از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده بود. با نزدیک شدن به انتخابات حضور ماموران هم در میادین اصلی شهر بیشتر شده است. اگرچه با یک مشاهده‌ی ساده متوجه خواهید شد، تبلیغات و شور انتخاباتی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

کارشناس‌ها عوامل مختلفی مثل اعتراضات آبان 98 و گران شدن بنزین، تحریم‌های آمریکا و وضعیت بد معیشتی مردم و همچنین ردصلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان و بی‌نمانیده بودن بخشی از مردم در انتخابات را از علل کاهش میل مردم به صندوق رأی می‌دانند.

میدان خراسان تهران

جز جلیلی و رئیسی حامیان نامزد دیگه‌ای رو ندیدم

از یک ماسک فروشی که نبش میدان خراسان فروشندگی می‌کند، درباره‌ی ستادهای انتخاباتی فعال در این منطقه می‌پرسم، او هم در پاسخ می‌گوید: «بعضی از شبا اینجا مردم جمع می‌شن، مثلا یه شب رئیسی و یه شب هم جلیلی. اتفاقاً پریشب حامی‌های هردو با هم اومده بودن، ستاد رئیسی منور داشت و ترقه بازی می‌کرد، ستاد جلیلی هم بلندگو داشتن. صداهاشون تو هم تداخل داشت. یک جور رقابت بود. معمولاً شب‌هام اینجا فعال میشن. جای مشخصی هم ندارن کنار همین خیابون جمع میشن. من به جز جلیلی و رئیسی حامیای نامزدای دیگه‌ رو ندیدم.»

یکی دیگر از کسبه‌ در میدان خراسان گفت: «زمانایی که من اینجام ستاد و طرفدارای نامزدهای ریاست جمهوری رو ندیدم. اما تو شهر بیشتر پوستر رئیسی رو می‌بینم. در کل چون علاقه‌ای ندارم، پیگیر انتخابات هم نیستم.»

زن مسن دیگری که در ایستگاه اتوبوس نشسته بود، وقتی با سوال من درباره‌ی فعالیت انتخاباتی نامزدها در این منطقه مواجه شد، پاسخ داد: «خانم دل شما هم خوشه» و بعد داروهای دستش را نشان داد و گفت: «این داروها رو ببین! پونصد هزار تومن شده. یعنی ماهی پونصد تومن خرج درمونم میشه. به نظرت میدونم ستاد چیه و نامزد کیه؟ اصلا به این چیزا دقت نکردم.»

میدان شهدای تهران

تنها فعالیت تبلیغاتی که دیدم همین بنرها و تریبون آزاده!

به سمت میدان شهدا می‌روم، در اینجا بنرهای تبلیغاتی هم درباره‌ی شرکت در انتخابات و هم ابراهیم رئیسی دیده می‌شود. چند نفری را می‌بینم که تراکت رئیسی را پخش می‌کنند و با مردم صحبت می‌کنند. از یک کاسب درباره‌ی فعالیت‌های انتخاباتی در این منطقه می‌پرسم، می‌گوید: «معمولاً بعد از ظهرها اینجا تریبون آزاد برگزار میشه. یک‌سری آدم جمع میشن و درباره‌ی انتخابات با هم حرف می‌زنند، اما تا جایی که من دیدم خیلی شلوغ نیست. پسرای بسیجی هستن بیشتر.»

او در ادامه گفت: «تنها فعالیت تبلیغاتی که دیدم همین بنرها و تریبون آزاده. امسال مثل سال‌های دیگه نیست. یعنی مردم خیلی استقبال نمی‌کنن.»

در ضلع غربی میدان شهدا چند پسر جوان مشغول گذاشتن پایه‌ی دوربین بودند از آنها درباره‌ی تریبون آزاد پرسیدم، گفتند: «فعلاً شروع نشده، معمولا بعد از ظهرها برگزار می‌کنیم. چند ساعت دیگه اگه بیاین می‌تونید نگاه کنید.»

در همان حین یک زن چادری با چند تراکت تبلیغاتی به سراغم آمد، سلام و احوال پرسی گرمی کرد. یک تراکت درباره‌ی جشن بزرگ دختران انقلاب به من داد و پرسید سردار سلیمانی را می‌شناسم، من هم به نشانه‌ی تایید سر تکان دادم. او در ادامه درباره‌ی جشن توضیحی داد که «در 21 تیرماه برگزار خواهد شد، دختر سردار سلیمانی خانم زینب سلیمانی هم خواهد آمد و برای زنان سرزمین ما سخنرانی خواهد کرد» و در ادامه از من خواست تا در این اجتماع شرکت کنم تا «پوز دشمن را به خاک بمالیم». او گفت برای همه‌ی ما منافع کشورمان مهم است. البته در پشت تراکت تبلیغاتی جشن بزرگ دختران انقلاب، عکس ابراهیم رئیسی هم درج شده بود.

استقبال مردم متوسط است

سری هم به میدان ولیعصر می‌زنم، در اینجا هم بنرهای تبلیغاتی ابراهیم رئیسی و ستاد مرکزی او دیده می‌شود. وارد ستاد می‌شوم. یک نفر در بخش ارتباط مردمی حضور دارد، بر روی ماسک صورتش نام ابراهیم رئیسی نوشته شده است. از او درباره‌ی فضای انتخاباتی و استقبال مردم پرسیدم، او می‌گوید اینجا ستاد مرکزی و مردمی است. یعنی با پول مردم اداره می‌شود. بقیه‌ی ستادها به نوعی زیر مجموعه‌ی آن به حساب می‌آیند. اینجا جلسه‌ها برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برآورد او از مقدار استقبال مردمی از این ستاد، گفت: می‌توان گفت استقبال مردم متوسط است.

او در ادامه گفت: «در شهر ستادهای رئیسی بیشتر به چشم میان چون ستاد بقیه‌ی کاندیدها مغازه‌ست، خیلی به چشم نمیاد.»

یک زن دست‌فروش در کنار خیابان درباره‌ی فعالیت‌های انتخاباتی به انصاف نیوز گفت: «من چیزی ندیدم. گاهی عده‌ای میان اینجا چیزی می‌چسبونن و میرن. من حتی نامزدها رو نمی‌شناسم که به شما بگم کدومشون اینحاها فعالیت می‌کنن. سرگرم کار خودمم.»

از مرد دیگری که به گفته‌ی خودش کارگردان تئاتر بود، درباره‌ی بنرهای تبلیغاتی در شهر پرسیدم، او گفت: «من فقط از رئیسی تبلیغات دیدم. فضای انتخاباتی خیلی سرده. تقریبا شبیه به سال نود و دوئه. نامزدها نیرویی ندارن که براشون کار کنن. اما سال 96 اینطوری نبود، یه جورایی شور و هیجان بین مردم بود.»

او افزود: «امسال انگار فقط رئیسی نیروی پای کار داره که براش کار انجام بدن. البته تایید صلاحیت‌ها و وضعیت اقتصادی روی این سرد بودن مردم تاثیر گذاشته. امیدی دیگه به فعالیت انتخاباتی بین ما جوونا وجود نداره.»

در این دو ساعتی که در چند میدان شهر حضور داشتم، به جز یک پوستر تبلیغاتی از سعید جلیلی و یک دست‌نوشته از جملات قاضی‌زاده هاشمی، فقط پوستر و بنر و ستاد رئیسی را دیدم و از پنج کاندیدای باقی‌مانده هیچ ردی در این شهر نبود. برخی از کارشناس‌ها می‌گویند با نحوه‌ی عملکرد شورای نگهبان و نظرسنجی‌ها ابراهیم رئیسی برنده‌ی این دور از انتخابات است، البته این مسئله در فضای شهری هم مشهود است.

انصاف نیوز از دیگر شهروندان ایران در شهرهای دیگر درخواست می‌کند که گزارش‌های تصویری از تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در شهرشان را در قالب فیلم یا عکس و نوشته به تلگرام و واتس‌اپ انصاف ارسال کنند.

شماره‌ی تلفن همراه، تلگرام، واتساپ: ۰۹۰۳۶۹۳۰۲۷۳

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بانیان وضع موجود هیچ وقت راضی به شرکت مردم در انتخابات نبوده ونیستند
    می دانید چرا
    چون می دانند نتیجه عملکرد خود را

    وبه همین جهت همه همت خود را درناامید کردن مردم وترغیب آنان به عدم شرکت در انتخابات بکار می برند
    تا بعد طلبکارانه اصل انتخابات را زیرسؤال ببرند
    #سرطان مدعیان اصلاح طلبی همیشه طلبکار وتمامیت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا