خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماشین کارکرده را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند

رپورتاژآگهی

بازار خودروهای کارکرده در کشور ما، رونق زیادی دارد و به دلیل تفاوت قیمت زیاد بین خودروهای کارکرده و صفر، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ این خودروها بروند. اما یکی از مشکلات بازار خودروهای دست دوم، بحث قیمتهای این بازار است که عوامل مختلف در بالا و پایین شدن آن تاثیر زیادی دارند. اگر در هنگام خرید، بتوانید یک خودروی سالم و بدون نقص پیدا کنید، در واقع یک سرمایه‌گذاری درست انجام داده‌اید چون در ایران خودرو مانند زمین و خانه، یک سرمایه برای هر خانواده به حساب می‌آید. در این مطلب مواردی که در تعیین قیمت خودرو تاثیرگذارند را بررسی خواهیم کرد.

۱ـ سال تولید خودرو و میزان افت آن

اولین و مهمترین نکته، توجه به سن خودرو است. معمولا هر ماشینی در دو سال اول استفاده، افت بیشتری دارد. البته این موضوع با توجه به برند خودرو و کیفیت ساخت، می‌تواند متفاوت باشد. اگر خودرو خیلی با کیفیت بوده و مردم استقبال خوبی از آن داشته باشند، افت کمتری هم دارد اما خودروهایی که استقبالی از آن‌ها نمی‌شود، بازار دست دوم خوبی هم ندارند و در واقع افت قیمتی زیادی هم در همان سال‌های اولیه خواهند داشت. از طرف دیگر، عموما خودروها یک عمر مفید هم دارند که بعد از آن به مشکلات مختلف فنی و بدنه برخورد می‌کنند. پس به هنگام خرید به سن خودرو و استقبال مردم از آن دقت کنید. هر کدام از این عوامل در تغییر قیمت خودرو موثرند.

۲ـ تیپ و مدل خودرو

بسیاری از خودروهای امروز، در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند که با وجود ظاهر کاملا یکسان، از نظر حجم و قدرت پیشرانه و امکانات رفاهی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. بنابراین فقط با شنیدن اسم یک خودرو، برای خرید اقدام نکنید. وجود هر آپشن رفاهی یا ایمنی، و حجم‌های مختلف موتور، قیمتی متفاوت را برای خودرو رقم می‌زنند.

۳ـ میزان کارکرد خودرو

کارکرد خودرو یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت است. هر چقدر خودرویی کمتر راه رفته باشد، کیفیت فنی بهتری خواهد داشت. معمولا خودروهای بالای ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد، افت قیمت بیشتری دارند. استاندارد کارکرد هر خودرو که در واقع عمر مفید آن نیز محسوب می‌شود، بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر است. اضافه هر سال، از قیمت خودرو کم خواهد کرد.

۴ـ سلامت بدنه و کابین

هنگام خرید خودرو باید با دقت تمامی بخش‌های بدنه را بررسی کرد. رنگ‌شدگی و صافکاری در هر قسمتی، تاثیر خاص بر روی قیمت خودرو دارد. معمولا اگر کاپوت خودرویی رنگ یا تعویض شده باشد، بیشترین افت قیمتی را خواهد داشت. یا آسیب به شاسی‌ها و سقف، نشان‎دهنده چپ کردن خودرو است و قطعا ارزان‌تر شدن قیمت خواهد بود. بررسی این موارد، کار افراد عادی نیست. چون ممکن است فروشنده ادعا کند که خودرو رنگ شدگی ندارد. اما یک کارشناسی می‌تواند با استفاده از تخصص و لوازم مخصوص این قسمت‌ها را پیدا کرده و قیمت واقعی خودرو را اعلام کند. پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس کارشناسی خودرو و تعیین قیمت کارنامه به آدرس https://karnameh.com/car-price/used-car است. کابین تمیز هم یکی از مواردی است که در تعیین قیمت تاثیر گذار است. سلامت روکش صندلی‌ها و قطعات داخل داشبورد عامل مهمی است که فروشنده و خریدار باید به آن توجه کنند.

۵ـ سلامت فنی خودرو

بررسی دقیق تمامی بخش‌های فنی خودرو که شامل پیشرانه، گیربکس، سیستم‌های ترمز، برق کشی، سیستم تعلیق و فنربندی و تمامی این موارد، و اطمینان از سلامت آن‌ها، در قیمت خودرو تاثیر گذار است. بعضی از مشکلات فنی خودرو، در صورت رفع نشدن، باعث هزینه‌های بسیاری برای خریدار خواهد شد.

۶ـ آپشن‌های رفاهی تعیین کننده

وجود آپشن‌‌های مختلف در خودرو، باعث نوسان قیمت آن می‌شود. برای مثال وجود سانروف یا کروز کنترل، می‌تواند در قیمت یک خودرو تاثیر زیادی داشته باشد. بعضی از آپشن‌ها، فابریک کارخانه نیست و فروشنده خود آن را بر روی خودرو قرار داده است. این عامل خیلی تاثیر مثبت در قیمت خودرو نخواهد گذاشت. مانند قرار دادن گیربکس اتوماتیک روی بعضی خودروها که به مرور باعث آسیب‌های فنی خودرو نیز خواهد شد.

۷ـ وفور قطعات یدکی و هزینه نگهداری خودرو

بعضی از خودروها با وجود کیفیت بسیار خوب ساخت، خیلی در بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرند. دلیل این موضوع، کم بودن قطعات یدکی این خودروها و بالا بودن قیمت آن‌هاست. خریدار به این فکر می‌کند که در صورت خرابی یک قطعه یا آسیب به آن، امکان پیدا کردن مدل فابریک آن یا وجود ندارد و یا هزینه گزافی را باید برایش پرداخت کرد. به همین دلیل از خیر خرید آن خودرو خواهد گذشت. به همین دلیل وجود قطعات هم عاملی مهم در تعیین قیمت خودرو است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا