خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حجاب اجباری دغدغه‌ی زنان نیست؟

/ گفت‌وگو با بهاره هدایت، کبری آسوپار و فاضل میبدی /

زهرا منصوری، انصاف نیوز: در میدان ولیعصر به صورت رندم از زنان رهگذر با نوع حجاب‌های مختلف پرسیدیم، «آیا حجاب دغدغه‌ی شماست یا معیشت؟». پاسخ‌های متفاوتی شنیدیم و برخی هم اساساً طرح این پرسش را غلط دانستند. علاوه‌بر پرسش از مردم از چند فعال سیاسی هم این پرسش را مطرح کردیم.

بهاره هدایت در این‌باره گفت: تامین معیشت و حجاب هردو اهمیت حیاتی دارد، مطالبه‌ی حجاب هم در واقع ساختارهای قدرتی را که زن را به انقیاد در می‌آورد هدف خودش قرار می‌دهد.

کبری آسوپار هم می‌گوید: وضعیت اقتصادی مردم در این هشت سال انقدر بهم ریخته است که فکر کنم هر نوع دغدغه‌ی دیگری را به حاشیه برده است.

فاضل میبدی هم دراین‌باره اذعان کرد: مسئله حجاب هم یک اصل اسلامی است و کسی خودش می‌خواهد رعایت کند و یا نکند. ربطی به حکومت ندارد که بخواهد در آن دخالت کند.

متن کامل گزارش مردمی و گفت‌وگو با بهاره هدایت، فعال دانشجویی، کبری آسوپار، فعال رسانه‌ای اصولگرا و فاضل میبدی، مدرس حوزه را در ادامه بخوانید:

حجاب دغدغه‌ی شماست؟

به سمت یک دختر حدوداً بیست ساله رفتم و از او پرسیدم حجاب دغدغه‌ی شماست یا معیشت، او گفت: من به حجاب اعتقادی ندارم. حجابم را رعایت می‌کنم تا به من گیر ندن و مجبورم. ببینید طبیعتاً برای آدم‌ها اقتصاد مهم‌تر از حجابه. با حجاب اجباری موافق نیستم اما اقتصاد برای من خیلی مهم‌تره.

او افزود: البته میشه این دو مسئله رو در راستای هم پیش برد. یعنی یکی از اون‌ها مانع دیگری نیست. می‌تونیم هم دغدغه‌ی حجاب داشته باشیم و هم مسائل مالی.

از او تشکر می‌کنم و جدا می‌شوم و وارد یک رستوران می‌شوم. صندوقدار آن يك خانم است و حجابش معمولی است، همين سوال را از او می‌پرسم، او هم پاسخ می‌دهد: برای من هم حجاب مهمه و هم پول. قطعاً وقتی تو خیابون به حجاب ما گیر بدن، برامون آزردهندست. نمی‌تونیم بگیم اگر معیشت برات مهمه پس بی‌خیال حجاب شو.

او در ادامه گفت: مثلاً تو این گرما باید حجاب داشته باشیم و واقعاً کار سختیه. به نظرم حجاب باید دغدغه‌ی هر زنی باشه و هردوش اولویته.

به دو زن با حجاب چادر نزدیک می‌شوم، از آنها درباره‌ی دغدغه‌ی زنان ایرانی درباره‌ی حجاب می‌پرسم، یکی از آنها می‌گوید: ببینید من عاشق حجابم و با علاقه‌ی خودم چادریم. اما با گشت ارشاد مخالفم. البته نمیدونم هنوز هم مثل قدیما گشت ارشاد وجود داره یا نه. باید بذارند هرکسی با علاقه و اشتیاق با حجاب باشه.

زن همراه او هم گفت: چادر انتخاب شخصی منه. زنای چادری زیادی رو دیدم که بر اساس علاقه چادری نشدن. مثلاً تو خونه تحت فشار بودن یا به خاطر کارشون مجبور شدن. ولی به نظرم برای مردم ما حجاب اجباری خیلی مسئله نیست. الان با این وضعیت اقتصادی مردم دنبال یک لقمه نون هستن. در ضمن من با حجاب اجباری در جامعه مخالف نیستم.

در ادامه به سمت چند زن دیگر می‌روم و بعضی از آنها تمایلی به صحبت کردن ندارند، به عقیده‌ی آنها حجاب سیاسی شده و بحث درباره‌ی آن خطرناک است. برخی هم ناامید هستند و می‌گویند این گزارش‌ها دردی را از ما دوا نمی‌کند. به سمت زنی می‌روم که روی یک صندلی در بلوار کشاورز نشسته است، با کمک شال روی سرش، خود را باد می‌زند، کارت خبرنگاری خود را به او نشان می‌دهم. درباره‌ی حجاب و اقتصاد می‎‌پرسم. او هم پاسخ می‌دهد: ببینید حجاب خیلی مسئله‌ی مهمیه. روی بسیاری از ابعاد زندگی من تاثیر می‌ذاره. اما صبح تا شب برای تامین معاش در حال کار کردن هستم.

او در ادامه اضافه کرد: انقدر درگیر مسئله‌ی معیشت هستم، اگر هم بخوام در عرصه‌ی حجاب اجباری کنشگری داشته باشم، شاید نتونم. چون ممکنه برام پرونده شه یا کارم رو از دست بدم. به خاطر همین اقتصاد مهم‌تره. البته فکر کنم همه‌ی ما دچار یک افسردگی جمعی شدیم. انقدر برای نیازهای اولیه‌مون باید بجنگیم دیگه نایی برای ادامه وجود نداره.

 از زن دیگری که مشغول خرید از لباس فروشی بود، همین سوال‌ها را پرسیدیم، او در ابتدا ضمن انتقاد از پرسش من گفت: به نظر من این سوال در خودش پاسخ داره. به نوعی شاید می‌خواد مخاطب رو گیر بندازه. به نظرم جفتش اولویته. اینکه دغدغه‌ی هردو مسئله رو داشته باشی، منافاتی با هم نداره.

از زهرا زنی که مشغول خرید آبمیوه است و مانتویی است اما حجاب کاملی دارد، درباره‌ی اینکه اولویت زنان ما حجاب است یا اقتصاد، می‌پرسم و او هم می‌گوید: ببنید من انتخابم حجابه. اما چادر نمی‌پوشم و به نظرم با مانتو هم میشه حجاب کامل داشت.

او افزود: اما با حجاب اجباری موافق نیستم و به نظرم زنان هم می‌تونند در جهت نابرابری‌هاشون بجنگن و هم با حجاب اجباری موافق نباشند. اما وضعیت جامعه طوری شده اگر یکی حجاب داشته باشه خیلی نگاه بدی بهش دارند.

درحالی که در میدان ولیعصر از زنان درباره‌ی دغدغه‌‌شان در حوزه‌ی حجاب می‌پرسیدم، در درب شمال غربی مترو میدان ولیعصر ون گشت ارشاد بود و زنانی که از نظر آنها حجاب مناسبی نداشتند را متوقف می‌کرد و برخی از آنها را سوار ون می‌کرد.

هدایت: ساختارهای قدرت زن را به محاق می‌برد و فرودستش می‌کند

بهاره هدایت

بهاره هدایت- فعال دانشجویی- در پاسخ به این پرسش که حجاب یا اقتصاد اولویت مردم است، به انصاف نیوز توضیح داد: تامین معیشت و حجاب هردو اهمیت حیاتی دارد، مطالبه‌ی حجاب هم در واقع ساختارهای قدرتی را که زن را به انقیاد در می‌آورد را هدف خودش قرار می‌دهد. همین ساختارهای قدرت است که زن را به محاق می‌برد و فرودستش می‌کند. زن را از یک سری جایگاه‌های حقوقی که به حق می‌تواند متصدی آن باشد محروم می‌کند، بنابراین خیلی تناقضی میان این دو نمی‌بینم.

او در ادامه بیان کرد: همان ساز و کارهای قدرتی که بدن زن را به انقیاد در می‌آورد، همان ساز و کار می‌خواهد زن را در نهایت فرودست کند و شما می‌بینید بازنمایی‌های متفاوتی در طبقات فرودست و متوسط دارد. خاستگاه آن یکی است. خاستگاه قدرتی که حجاب را تحمیل می‌کند، همان زن را به لحاظ معیشتی فرودست می‌کند. بنده در اطرافم کسی را نمی‌بینم که خواستار این حجاب تحمیلی باشد.

آسوپار: اقتصاد هر نوع دغدغه‌ی دیگری را به حاشیه برده است

کبری آسوپار- فعال رسانه‌ای اصولگرا- درباره‌ی اولویت زنان ایرانی در مسئله‌ی حجاب به انصاف نیوز گفت: جامعه‌ی آماری‌ای در این زمینه وجود ندارد و صرفاً نظر شخصی خود را می‌گویم. ببینید! وضعیت اقتصادی مردم در این هشت سال انقدر بهم ریخته است که فکر کنم هر نوع دغدغه‌ی دیگری را به حاشیه برده است. البته به این معنا نیست که حجاب دغدغه‌ی ما نیست. خانمی که در واقع حجاب را دوست ندارد و کسی که معتقد است حجاب در جامعه مناسب نیست، هر دو طرف این دغدغه برایشان کم رنگ شده است. چون دغدغه معیشتی و اقتصادی جایگزین آن شده، البته در افراد مختلف این مسئله فرق دارد، ممکن است یکی بگوید حاضر هستم شام شب نخورم اما روسری بر سر نداشته باشم. یا فرد دیگری می‌گوید تمام دغدغه‌ی من این است قانون حجاب به طور کامل در جامعه اجرا شود، هرچند که مردم شام شب نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در میان عوام مسئله‌ی معیشت مهم‌تر است، گفت: در میان عوام دغدغه‌ی اقتصادی و معیشتی خیلی پررنگ است. بعضاً حتی هم در مورد حجاب وقتی صحبت می‌کنند آن را با دغدغه‌ی اقتصادی گره می‌زنند، برای مثال می‌گویند چون قیمت چادر گران است، نمی‌توانم آن را تهیه کنم. هرکسی دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی خودش را دارد، هرچقدر هم هزینه‌ها بالا رفته باشد.

میبدی: حجاب ربطی به حکومت ندارد

محمدتقی فاضل میبدی

محمدتقی فاضل میبدی- مدرس حوزه- درباره‌ی دغدغه‌ی حجاب میان زنان ایرانی به انصاف نیوز گفت: بر اساس فطرت انسان و دنیای اسلام مسئله‌ی معیشت مهم‌تر از هرچیزی است. حجاب و اخلاق و… از مسائل فرعی است. آن چیزی که جامعه را تهدید می‌کند و به خطر می‌اندازد حجاب نیست. ناامیدی از آینده، بی‌عدالتی و تامین نبودن معیشت مردم است. دختران جوانی هستند که سن بالایی دارند اما به خاطر اوضاع بد اقتصادی قدرت ازدواج ندارند و در پی آن مفاسد زیادی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری کاندیدhها می‌خواهند بازی سیاسی راه بیاندازند، گفت: البته کاندیداها در مناظره‌ها می‌خواهند این مشکلات را به گردن یک نهادی بیاندازد. اینها بازی‌های سیاسی است. ساختار سیاسی این نظام به‌گونه‌ای است که معیشت جامعه را تهدید می‌کند؛ تا مسائل کلان ما حل نشود و ساختار سیاسی و رویکرد سیاست خارجه اصلاح نشود و در مملکت قدرت به معنی واقعی توزیع نشود و عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود.

او تاکید کرد: البته در کنار تامین معشیت مردم می‌خواهند در جامعه هم آزادی وجود داشته باشد. بنابراین در این دنیا بخواهیم راحت زندگی کنیم. عدالت و امنیت لازم است.هر سه قوا و سایر نهادهای انتصابی در کنار هم دست به دست بهم بدهند و مشکلات کلان کشور را حل کنند. مسئله حجاب هم یک اصل اسلامی است و کسی خودش می‌خواهد رعایت کند و یا نکند. ربطی به حکومت ندارد که بخواهد در آن دخالت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا