خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیالیّت فضای انتخابات و امکان هر نتیجه‌ای

مهدی مکارمی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «سیالیّت فضای انتخابات و امکان هر نتیجه‌ای» نوشت:

با اعلام حمایت برخی از شخصیت‌های برجسته اصلاح طلبان از همتی و از طرفی نظر نهاد اجماع‌ساز مبنی بر عدم معرفی کاندیدا، باز هم نوعی دو دلی و ابهام در فضای انتخابات ۱۴۰۰ دامن زده شده است. به‌نظر می رسد نرخ تردید دست‌کم به‌طور مقطعی، باز هم بالاتر می‌رود و همچنان بخش مهمی از جامعه در چگونگی کنشگری در این انتخابات در ابهام بماند و وضعیت حاکم در جریان اصلاحات، این وضعیت را بغرنج‌تر می کند.

۱- در حال حاضر نرخ تخمینی مشارکت در انتخابات اندکی بالای ۴۰ درصد است.

۲- ابراهیم رئیسی با اختلاف زیاد از دیگر کاندیداها در صدر این رقابت قرار دارد. با این وجود طبق نظرسنجی های معتبری چون ایسپا، با در نظرداشتن حدود ۴۱درصد از افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند اما کاندیدای قطعی شان مشخص نیست، رای رئیسی تا کنون به ۵۰درصد نرسیده و در دو هفته اخیر روند کاهشی لاک پشتی نیز داشته است.

۳- در صورت حضور فعال و یکپارچه اصلاح‌طلبان و حمایت از همتی، بخشی از این ۴۱درصدِ مردد در انتخاب کاندیدا، به وی تمایل پیدا می‌کند و با افزایش مثلا حدود ده تا پانزده درصدی مشارکت، کشیده شدن رقابت به دور دوم قطعی خواهد شد.

۴- با ابهام و مواضع متناقضی که میان شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب و نهاد اجماع‌ساز آنها وجود دارد و به‌ویژه با تصمیم این نهاد، نرخ تردید در آن بخشی از جامعه که اعلام نموده رای می‌دهد ولی کاندیدایش قطعی نشده (حدودا ۴۱درصد، معادل تقریبا ده تا یازده میلیون رای)، کاهش یافته و اکثریت غالب آن در سبد آقای رئیسی ریخته خواهد شد. ضمن آنکه به‌دلیل اظهارنظر صریح چهره‌های شاخص سیاسی اصلاح‌طلب، چند درصدی به مشارکت کنندگان در انتخابات افزوده خواهد شد و احتمالا مشارکت در انتخابات تا روز جمعه به ۵۰درصد برسد.

۵- در صورت عدم اصلاح رویه اصلاح‌طلبان و تصمیم هماهنگ آنها برای حمایت از همتی، آقای رئیسی با توجه به آنچه در بند 4 گفته شد، با رای بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون در مرحله اول و با مشارکت ۵۰درصدی رئیس جمهور خواهد شد که نرخ مشارکت نسبتا مطلوبی با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی، به‌حساب می‌آید.

۶- آرای آن بخشی از جامعه که تصمیم احتمالی برای حضور در انتخابات دارند و از طرفی آرای حدودا ۴۱درصد از مشارکت کنندگان قطعی در انتخابات، که کاندیدایشان را تعیین نکرده و مترصد تصمیم‌گیری‌ هستند، با تحولات و اعلام نظرها و شفاف‌تر شدن فضا، روشن خواهد شد و از حالت تردید در خواهد آمد. هر تصمیم سیاسی توسط جریانات سیاسی و یا تغییر و رویدادی در فضای انتخابات می‌تواند در جهت‌گیری این آرا نقش موثری داشته باشد. مثلا اگر اصلاح‌طلبان یکپارچه وارد میدان شوند احتمالا گرایش غالب این آرا به‌سوی کاندیدای آنها خواهد بود.

در هر حال با وجود آنکه همه‌ی متغیرهای قبلی موثر بر انتخابات به‌سود رئیسی نبود، اما تصمیم نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان اگر به‌نحوی دیگر جبران نشود و آنها به‌صورت فعالی از همتی حمایت نکنند، این موضوع به مهمترین متغیر موثر بر نتیجه انتخابات روز جمعه به‌سود رقیب مبدل خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا