خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرایط جامعه‌ی مدنی بعد از انتخابات

مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «شرایط جامعه‌ی مدنی بعد از انتخابات» نوشت:

سال هشتاد و چهار بعد از انتخابات دور اول که مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد به دور بعد راه پیدا کردند. احمدی‌نژاد در تبلیغات خود برای پیروزی در مارتن دور دوم به تلویزیون آمد و برای کسب آراء دروغ شاخ‌دارِ بزرگی گفت که به محض پیروزی خلاف آن عمل کرد. وی اذعان داشت: «مشکل مردم کشور ما حجاب و موی سر نیست، مسئله اقتصاد و فقر است که باید ریشه کن شود…» اینها را گفت اما بعد از پیروزی، بر خلاف گفته‌هایش عمل کرد و جامعه‌ی مدنی را با یک شوک عجیب روبرو نمود. از تعطیلیِ کنسرت‌ها در تالار وحدت گرفته تا ریشه‌کن کردن نهادهای مردم نهاد و میدان دادن به گشت ارشاد بیش از گذشته. حتماً مردم به یاد دارند با افرادی که صرفاً موی بلندی داشتند و موهای خود را از پشت می‌بستند چطور رفتار می‌شد! به زور افراد را می‌گرفتند و در قفسی توری که مختص حیوانات بود می‌انداختند و با الفاظ رکیک روانه‌ی پاسگاه می‌کردند. از اینها گذشته کارنامه‌ی وی در سیاست داخلی، خارجی و معیشت و اقتصاد هم هیچ تعریفی ندارد و طبق آمار هرگز قابل دفاع نیست. به همین دلیل علیرغم فروش نفت و تزریق پول‌های هنگفت وقتی در سفره‌ی مردم دیده نشد (که قول داده بود دیده شود) عده‌ای نخبه، روزنامه‌نگار و چهره‌ی شاخص به نشانه‌ی اعتراض صدای خود را بلند کردند و خودبه‌خود شرایط تهدید و امنیتی فعال شد و جامعه‌ی مدنی برای سال‌های طولانی در خفا فرو رفت.

حال آنطور که پیداست تا چند روز آینده قرار است شخصی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند که مدیر و مدبر نیست. و از طرفی روحیاتش با آزادی بیان و حق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی و تفریحات ساحلیِ و از این قبیل همخوانی ندارد. بعید می‌دانم تیمی ترکیبی و فراجناحی از وزرای کاردان و باتجربه و زبده هم تشکیل دهد، بیشترِ افراد به دولت دیکته می‌شوند و احتمالاً امنیتی‌ها دست بالا را در تشکیل دولت خواهند داشت. بنابراین اگر قرار باشد در همه‌ی فاکتورهای مهم، اشخاصی حضور یابند که منافعِ یک‌به‌یک را تأمین کنند و به‌جای تساهل و مدارا و بردباری و انعطاف‌پذیری و پذیرش واقعیات جامعه، سیاست را بر اساس ایده‌های شخصی و قبلی خود پیش ببرند شرایط از آنی که هست بسیار وخیم تر خواهد بود. از دست جامعه‌ی مدنی هم هیچ کاری ساخته نیست و شبیه دوره‌ی احمدی‌نژاد برای مدت طولانی به محاق می‌رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا