خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات تفاهم‌نامه‌ی شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

جزییات تفاهم‌نامه‌ی شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شد.

ایسنا نوشت: «سخنگوی شهرداری تهران در مورد جزییات تفاهم وزارت دفاع و شهرداری تهران گفت: براساس این تفاهم در نظر داریم از ظرفیت‌های علمی، تکنولوژیک و فناوری‌های پیشرفته‌ای که در زیر مجموعه‌های وزارت دفاع وجود دارد، به نفع شهر و مردم استفاده کنیم.

عبدالمطهر محمدخانی در خصوص جزییات تفاهم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شهرداری تهران برای احداث «تراموا» در پایتخت، گفت: یکی از بندهای تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین شهرداری تهران و وزارت دفاع منعقد شد، در خصوص احداث «تراموا» بود و این در حالی است که در این تفاهم‌نامه، توسعه همکاری در حوزه‌هایی همچون مسکن، هوشمندسازی و سایر حوزه‌های حمل و نقل عمومی نیز گنجانده شده بود و ولی تنها مساله «تراموا» مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه براساس این تفاهم در نظر داریم از ظرفیت‌های علمی، تکنولوژیک و فناوری‌های پیشرفته‌ای که در زیر مجموعه‌های وزارت دفاع وجود دارد، به نفع شهر و مردم استفاده کنیم، تصریح کرد: با این وجود، صرفا مسأله «تراموا» مورد توجه قرار گرفت که البته این توجه نشان‌دهنده اهمیت موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران است و علاقه مردم و رسانه‌ها به این موضوع سبب شده که شهرداری برای حل مشکلات موجود به دنبال راه‌حل‌های جدید برود.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه «تراموا» یکی از شیوه‌های حمل و نقل عمومی است که اتفاقا در شهرهای بزرگ دنیا، طرفداران بسیاری دارد، گفت: در برخی از شهرها «تراموا» یکی از شیوه‌های اصلی حمل و نقل است و شهرداری تهران نیز در دوره جدید، عملی‌ شدن آن را پیگیری کرد.

محمدخانی با اشاره به اینکه «تراموا» بدعت یا کار غیر مرسومی در حوزه حمل‌ونقل نیست، اضافه کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهری، مطالعات احداث «تراموا» در تهران انجام شده و برخی خطوط برای احداث «تراموا» در نظر گرفته شده بود؛ پس اصل پروژه، موضوع جدیدی نیست؛ اما در این دوره مدیریت شهری، ما برای تحقق این مهم که معتقد هستیم «تراموا» می‌تواند به عنوان یک مدل انبوه‌بر به وضعیت کنونی شهر کمک کند، اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: «تراموا» موضوعی است که بارها مدیران ادوار مختلف به سراغ آن رفتند؛ اما به هر دلیلی آن را عملیاتی نکردند. شهرداری تهران در نظر دارد در این دوره نسبت به احداث «تراموا» و عملیاتی کردن این پروژه اقدام کند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مطالعات در حال انجام است و چند مسیر مختلف در شهر تهران در حال بررسی است، ادامه داد: البته اولویت ما احداث «تراموا» در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق است؛ اما بررسی مسیرهای دیگر هم در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه «تراموا» یک شیوه حمل و نقل است که می‌تواند در کنار اتوبوس، مترو، تاکسی و حتی دوچرخه به شهروندان خدمات ارائه کند، گفت: قرار نیست یک شیوه حمل و نقلی فدای شیوه‌های دیگر شود و ما معتقد هستیم این مدهای حمل و نقل می‌تواند در کنار یک‌دیگر نسبت به بهبود وضعیت ترافیک تهران کمک کند.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما در شهرداری تهران موضوع توسعه و ساخت خطوط جدید مترو را نیز در دستور کار قرار داریم، اضافه کرد: همزمان خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی اتوبوس‌های قبلی را در دستور کار قرار دادیم و این در حالی است که با منابع داخلی شهرداری نسبت به ارائه وام خرید تاکسی جدید اقدام کردیم و این نشان می‌دهد که در کنار توسعه و تکمیل مدهای فعلی حمل و نقل، به دنبال روش‌های جدید هستیم.

محمدخانی در این باره که چرا در ابتدا مطالعات احداث «تراموا» به شورای شهر ارسال نشده؟، تصریح کرد: ما با وزارت دفاع تفاهم‌نامه کلی منعقد کردیم و قطعا مسأله کسب مجوز احداث «تراموا» در تهران را از مسیر شورای شهر و تمامی نهادهای بالادستی که باید این موضوع را تأیید کنند پیش می‌بریم؛ اما نمی‌توانیم مسیر مطالعات و همکاری را به طور کامل متوقف کنیم و قطعا در نقطه قانونی بدون مجوز شورا کاری انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از کارشناسان که معتقد هستند شهرداری به جای تکمیل خطوط نیمه کاره مترو و یا جبران کمبود اتوبوس چرا به سراغ ساخت «تراموا» رفته است، عنوان کرد: این حرف غلطی است. مانند اینکه بگوییم به جای خرید اتوبوس فقط مترو را توسعه دهیم یا به جای اینکه تاکسی وارد ناوگان شود، فقط اتوبوس بخریم. چرا که همه مدل‌های حمل و نقلی کنار یکدیگر باید سفر ایمن و سریع را برای شهروندان به ارمغان بیاورند و مسأله تنوع مدل‌های حمل و نقلی در همه کلان شهرهای دنیا مورد توجه است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات شبکه حمل و نقلی تهران است؛ اما در کنار آن به اتوبوس، تاکسی، اسکوتر، دوچرخه و غیره نیاز داریم، اظهار کرد: عملکرد شهرداری تهران در دوره جدید نشان می‌دهد که توسعه حمل و نقل عمومی با سرعت بالایی در حال انجام است. به گونه‌ای که در مهرماه ۴ ایستگاه جدید مترو افتتاح می‌شود و تا پایان سال رکورد افتتاح ۱۳ ایستگاه مترو شکسته می‌شود و متوسط افتتاح ایستگاه‌های مترو در این دوره مدیریت شهری به کمتر از یک ماه می‌رسد.

به گفته وی، پرونده تکمیل خطوط شش و هفت متروی تهران در سال جاری بسته می‌شود و فرآیند احداث خط ۱۰ مترو آغاز می‌شود و قرارداد ساخت ۳۰۰۰ اتوبوس تولید داخل نیز منعقد شده است. همچنین از مهرماه اتوبوس‌های جدید ساخت داخل و اتوبوس‌های اورهال شده وارد ناوگان می‌شوند که تغییرات محسوسی را در شبکه حمل و نقل ایجاد خواهند کرد و از سوی دیگر شهرداری تهران از محل منابع خود نسبت به نوسازی تاکسی‌ها اقدام کرده و قرار است تا نوسازی تاکسی آن هم صرفا با استفاده از تسهیلات داخلی شهرداری انجام گیرد؛ پس نمی‌توان گفت که شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری در حالی نسبت به احداث «تراموا» اقدام می‌کند که به سایر مدل‌های حمل و نقل بی‌توجه است.

محمدخانی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که در برخی خطوط احداث «تراموا» به جای «بی آر تی» مناسبت‌تر است، به گونه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتر مسافر بیشتری را با کیفیت بهتر جابه‌جا کند.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما در توسعه و اورهال تجهیزات حمل و نقلی دوران کم‌ نظیری را تجربه می‌کنیم، افزود: شهرداری تهران شیوه‌های جدید و متفاوت را به ترکیب حمل و نقل اضافه خواهد کرد و معتقد هستیم مدهای مختلف حمل‌ و نقل می‌توانند در کنار یکدیگر نسبت به خدمات بهتر و با کیفیت به شهروندان اقدام کنند.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه ساخت «تراموا» در شهرداری را یک کار غیرکارشناسی و حتی سراب عنوان کردند، گفت: در ابتدای دوره مدیریت شهری برخی معتقد بودند که شهرداری نمی‌تواند بودجه را محقق کند؛ اما به گواه آمار، ۱۴۳ درصد بودجه مصوب شورای شهر در سال گذشته محقق شد. یا برخی‌ها می‌گفتند، شهرداری نمی‌تواند پیش پرداخت خرید واگن‌های وارداتی را نهایی کند، اما به زودی در پی سفر شهردار تهران به چین این قرارداد شکل اجرایی به خود می‌گیرد. باید بگویم، ما عادت کرده‌ایم که برخی منتقدان هدف‌گذاری‌های شهرداری را تخیلی و سراب بدانند. قطعا با وجود این انتقادات وقتی به اهداف‌مان می‌رسیم، کام مردم و مدیران شیرین‌تر خواهد شد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا