خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا جان کری ایران و آمریکا را آشتی می دهد؟

نیکلاس برنز” عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با ایران و از مقامات سابق آمریکا در وبسایت اندیشکده “بلفر” نوشت: «جان کری» بار دیگر دیپلماسی را به نقشه راه برگردانده است. او نقش خود به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا را پذیرفته و بار دیگر، اعلام کرده که اولویت آمریکا برای امنیت ایالات متحده، در دو منطقه محوری است – خاورمیانه و آسیا. جهانیان از وزرای خارجه آمریکا انتظار دارند که در سخت ترین مسائل، نقش ترکیبی داور، دلال و پادو را بازی کند. «کری» پس از تحویل گرفتن دفتر در ماه ژانویه، این نقش را با اعتماد به نفس، ایفا کرده است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت خبری تیک، او همچنین از نصیحت «جورج شولتز» وزیر خارجه سابق پیروی می کند که گفت «به دیپلماسی رسیدگی کن» . به عبارت دیگر، ظاهر شدن در پایتخت یک کشور دور، بدون مواجهه با هیچ گونه بحران فوری، مسئله مهمی است. نشان دادن علاقه و احترام و تعمیق ارتباطات شخصی با رهبران جهانی باعث می شود که هنگامی که ما به آنها نیاز داریم، آنها نیز همه چیز را از نقطه نظر ما ببینند، همانطور که ما همیشه چنین می کنیم. «کری» قصد نداشت که رکورد مسافت پیموده شده توسط «هیلاری کلینتون» را بشکند، اما این نیز می تواند یکی از سنجه های موفقیت نهایی او باشد.

«کری» و «جو بایدن» ، معاون رئیس جمهور، که هر دو مهمانان اخیر دهلی نو بوده اند، به احیای یکی از اهداف عمده «جورج دبلیو بوش» دست زده اند – همکاری استراتژیک با هند در جنوب آسیا. همچنین در مورد کره شمالی، «کری» برای مهار «کیم جونگ-اون»، رهبر جوان، نامنظم و غیر قابل پیش بینی پیونگ یانگ، در ماه مارس گذشته، بی سر و صدا و به طور موثر با پکن همکاری کرد.

پس از عراق و افغانستان، «کری» در بازگرداندن دیپلماسی به خط مقدم راهبرد ایالات متحده حق دارد. خوب است که منتقدان ناراضی از شش سفر «کری» به خاورمیانه، به یاد بیاورند که برخی از اخیرترین و مهم ترین موفقیت های دیپلماتیک آمریکا چقدر زمان برده است. «هنری کیسینجر» بیش از یک سال برای نفوذ درخشان خود به چین تلاش کرد. پس از سقوط دیوار برلین، «جیمز بیکر» به مدت 10 ماه بدون توقف، برای دستیابی به اتحاد خیره کننده آلمان در ناتو فعالیت کرد؛ و نزدیک به سه سال طول کشید تا دولت کلینتون، بتواند پیش از میانجی گری استادانه «ریچارد هالبروک» برای صلح در دیتون، وضعیت بوسنی را سر و سامان دهد.

نکته اینجاست که دیپلماسی زمان بر است. «جورج میچل» مذاکره کننده کهنه کار، روزی که به توافقنامه «صلح جمعه عید پاک» دست یافت، این مسئله را به خوبی برای منتقدان خود شرح داد که «700 روز شکست و یک روز موفقیت» در ایرلند شمالی داشته است.

«کری» به عنوان وزیر امور خارجه، مشکلات بسیاری بر سر راه خود دارد. پس از تحلیف رئیس جمهور «حسن روحانی» در این هفته، چالش هسته ای ایران دوباره به عنوان مسئله اصلی مطرح خواهد شد.

«کری» باید تصمیم بگیرد که آیا رهبری اولین مذاکرات مستقیم آمریکا با تهران را پس از دهه ها به عهده خواهد گرفت یا خیر. دستیابی به یک توافق با ایران، نیازمند  تعهد شخصی است. اما این بهترین راه برای جلوگیری از یک درگیری نظامی در سال 2014 است. علاوه بر این، «کری» باید کنگره را به سمت یک موضع مؤثرتر برای آمریکا در مورد تغییرات پیرامونی سوق دهد.

«کری» همچنین فرصتی برای تقویت اتحاد مجدد ما با ژاپن و حفظ تفوق آمریکا در آسیا دارد. آیا او می تواند به طور همزمان راهی برای همکاری موثر با چین پیدا کند؟
چالش ها هرگز از بین نمی روند. اما «کری» در شش ماه اول خود، در حال به جا گذاشتن سابقه امیدوارکننده ای از موفقیت در وزارت امور خارجه ایالات متحده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا