خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مشکل بزرگ برخی علما تفاوت حرف و عملشان است»

بسیاری از اساتید و همچنین نماینده آیت الله سیستانی در اروپا مشکل اساسی جوامع بشری را یکی نبودن قول و فعل می دانند؛ آنان معتقدند که صاحبان نظر به خصوص روحانیون باید به آنچه می گویند عمل کنند و معلمان اخلاق باشند نه گویندگان اخلاق.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمرتضی کشمیری، نماینده آیت الله سیستانی در اروپا در گفت وگو با شفقنا علاوه بر اینکه مسایل مختلف موجود در مراکز اسلامی اروپا را مورد برررسی قرار می دهد، بر روی این نکته تأکید می کند که باید حرف و عمل روحانیون و علما یکی باشد در غیر این صورت وقتی مردم در مقام مقایسه برمی آیند و مشاهده می کنند که آنچه روحانی، عالم دین، رییس مرکز اسلامی یا امام جمعه می گوید در رفتار او متبلور نیست، از سخن روحانیت تأثیر نمی پذیرند و به مرور احترام به روحانیت توسط مردم از بین می رود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمرتضی کشمیری اظهار کرد: به طور کلی و فارغ از بررسی نقش روحانیت در کشورها باید بگویم که مشکل بزرگی در بین علما وجود دارد و آن اختلاف بین حرف و عمل آنان است؛ با وجود اینکه خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ نزد خدا سخت ناپسند است که چیزى را بگویید و انجام ندهید» اما بعضا آنچه در دنیای کنونی شاهد آن هستیم متفاوت از این است و این مساله مهم ترین مشکل امروز ماست.

او به علل عدم تأثیرگذاری سخنان برخی روحانیان در میان مردم اشاره و تصریح کرد: روحانیان در میان مردم مدام موعظه و تأکید می کنند که ازخلف وعده، ریا، ربا، دروغ، حسد، غیبت، مقام پرستی، دنیا طلبی، فحشا و شراب خواری و … پرهیز کنید، اما متأسفانه برخی از روحانیت آنچه به مردم می گویند را در رفتار و عمل خود رعایت نمی کنند؛ مردم وقتی در مقام مقایسه برمی آیند بعضا مشاهده می کنند آنچه روحانی، عالم دین، رییس مرکز یا امام جمعه می گوید در رفتار او متبلور نیست لذا حرف آن دسته روحانیت بر روی آنها (مردم) تأثیرگذار نخواهد بود؛ پس از آن به مرور احترام به روحانیت توسط مردم نیز از بین می رود.

کشمیری به برنامه های مراکز اسلامی در اروپا و سطح آمادگی طلاب برای پاسخگویی به سوالات مردم اشاره و اظهار کرد: بیشتر مراکز اسلامی در اروپا تلاش دارند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، از لحاظ کمک مالی به مردم نیز مراکز هر چه در توان داشته باشند را ارایه می دهند، اما گاهی عده ای از روی دشمنی و به منظور تخریب روحانیت نزد مردم، صحبت هایی را بیان می کنند که خلاف واقعیت است؛ چنین حرف هایی موجب شده که سطح انتظار مردم از مراکز بالا رود و محدودیت های ما را درک نکنند در نتیجه بعضا اعتمادشان نسبت به علما و مراکز اسلامی ضعیف شده است. به عنوان مثال برخی از مردم گمان می کنند کسانی که در مراکز فعالیت می کنند از بهترین امکانات برخوردار هستند و بیشتر از اینکه به مردم رسیدگی کنند به خود می رسند؛ اما اینگونه نیست و ایجاد چنین ذهنیتی در میان مردم از سوی دشمنان صورت می گیرد تا میان مردم و روحانیت فاصله ایجاد کنند.

کشمیری در پاسخ به اینکه «شما به عنوان نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا از روحانیون و عملکرد آنها رضایت دارید؟» تصریح کرد: رضایت و عدم رضایت بنده مقیاس نیست بلکه مردم باید نظر دهند که از عملکردها رضایت دارند یا خیر.

او در پاسخ به اینکه انتخاب امام و روحانی در مراکز اسلامی چگونه صورت می گیرد و ملاک در این رابطه چیست؟ گفت: برخی از روحانیون از قبل انتخاب و دعوت شده اند و برخی دیگر از سوی ما دعوت می شوند. ملاک در انتخاب این افراد بر اساس ویژگی های شخصیتی است؛ شخصی انتخاب می شود که عالم و با وقار، با حلم، پرهیزکار در اجرای احکام خداوند و دارای عمل سلیم باشد و در بیان مسایل حقوقی و رفتاری با مردم به خوبی برخورد کند؛ البته ما بر عملکرد افراد منتخب نظارت داریم؛ در این میان رضایت مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا نظرات مردم را در این زمینه دریافت می کنیم تا از عملکرد روحانیون مطمئن شویم.

او در مورد بهبود وضعیت شیعیان در ۱۵ سال اخیر گفت: بعد از مرجعیت حضرت آیت الله سیستانی و رفتار ایشان که تقریبا می توانم بگویم در تمام دنیا یک نمونه خاص است، اوضاع شیعیان بهتر شده است. آیت الله سیستانی انسانی سیاسی، حکیم و عالم است و می داند حرفش را کجا بگوید و کجا سکوت کند.

نماینده آیت الله سیستانی در اروپا پس از انتقاد از عملکرد برخی روحانیون، اظهار کرد: علی رغم وجود شخصیتی چون آیت الله سیستانی و تأثیر ایشان بر مرجعیت، باید بگویم که برخی روحانیت مقصر هستند چرا که مردم می خواهند وعظ، ارشاد و تربیت را از روحانی داشته باشند ولی روحانیون برخی از مواقع تنبلی می کنند و وظایفشان را به خوبی انجام نمی دهند.

او به سنگ اندازی دشمن در رابطه میان مردم و مرجعیت اشاره کرد و افزود: بعد از مرجعیت حضرت آیت الله سیستانی دنیا متوجه شد که مرجع کیست و به چه شرایطی عمل می کند، پس از آن صداهایی از دشمنان شنیده شد که ادعای مرجعیت کردند؛ نظراتی را در شبکه های مجازی پخش می کنند و می خواهند اصل قدرتی که برای مرجعیت هست را تضعیف کنند؛ تاکنون در این زمینه موفق نشدند اما به هر حال ذهن جوانان را با دروغ ها و تهمت های مختلف تشویش می کنند.

کشمیری در پاسخ به اینکه «با توجه به حضور داعش و افراطی ها در اروپا، آیا از گرایش جوانان شیعه به این گروه ها نگرانی ندارید و برای مصونیت جوانان در این زمینه چه فکری اندیشیده اید؟» گفت: می توانم با اطمینان بگویم که گرایش جوانان شیعه به سوی گروه های افراطی بعید است؛ اکثریت جوانان شیعه با فهم هستند حتی اگر درس دینی نخوانده باشند.

او ادامه داد: امروز دشمن از اختلاف بین مسلمانان برای ایجاد تفرقه استفاده می کند و ما نباید به دشمن چنین فرصتی دهیم. از آنجایی که اگر علیه اصحاب پیامبر(ص)  حرفی بزنیم موجب اختلاف و فتنه می شود حضرت آیت الله سیستانی همواره بر احترام به اعتقادات مذاهب اسلامی تأکید کرده و می کنند.

کشمیری از نظر خود سه توصیه آیت الله سیستانی به شیعیان را بیان کرد و گفت: ایشان همواره نه به گروه خاصی بلکه به عموم مسلمانان توصیه و تأکید می کنند که اولا آنچه خداوند متعال، قرآن کریم، پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام فرمودند را مورد عمل خود قرار دهند. دوما آنچه روحانیت به مردم می گوید باید مورد عمل خود روحانیت هم باشد و سوما روحانیت برای وحدت و ائتلاف بین مردم تلاش کند.

او در مورد نظر آیت الله سیستانی نسبت به وضعیت کنونی عراق گفت: به نظر من ایشان از دولت فعلی رضایت ندارند چرا که افراد حاضر در دولت از همان تیمی قبلی هستند با کمی جا به جایی در سمت.

کشمیری در پایان به اوضاع فعلی حوزه علمیه نجف اشرف نیز اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه نجف اشرف بسیار پر جنبش و جوش است. اساتید بسیار فاضلی در آنجا مشغول تدریس و تحقیق هستند. الحمد الله دو فرزند آیت الله سیستانی نیز درس خارج و فرزندان فرزندان آیت الله سیستانی درس سطوح عالیه می دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا