خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد سعید زیباکلام به موضعگیری جامعه مدرسین

سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران در یادداشتی تلگرامی نوشت:

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آقای سید هاشم حسینی بوشهری، در جریان انتخابات اظهار کرد که: “… ما نمی‌گوییم شورای نگهبان معصوم است، اما به عنوان یک نهاد تعریف‌شده در قانون اساسی، آنچه را مطرح می‌کند باید برای همه حجت باشد.”

  1. این سخن مایه تعجب و شگفتی فوق‌العاده‌ای‌ست زیرا بوضوح مبتنی بر این پیش‌فرض است که صِرف تعریف‌شدگی نهادی در قانون اساسی موجب حجیّت تصمیمات و سیاستها و رویه‌های آن نهاد می‌شود! تصور نمی‌کنم نیازی به موشکافی باشد تا دریابیم این سخن هیچ جایی برای نظارت سایر نهادهای دیگر نظام، برای نظارت و انتقاد و اعتراض نخبگان علمی، نقّادی فعالان عرصه سیاست، و رکن بسیار مهم دیگر مردم‌سالاری، یعنی رسانه‌ها، باقی نمی‌گذارد.
    مطابق نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه، و دست‌کم مطابق نظر رئیس شورای‌عالی آن تشکل بسیار پرقدرت سرنوشت‌سازِ حدودا قدسی، اَنظار و اعمال شورای نگهبان و سایر نهادها و شخصیتهای مذکور در قانون اساسی تقریبا اگر نه تماما حجیت دارد! و نتیجتا هیچ فرد یا گروهی از مردم نمی‌تواند در آن کمترین شک و تردیدی روا دارد.  
  2. اگر آنچه تا اینجا گفته‌ام روی هم رفته مقبولیت و وجاهتی داشته باشد در اینصورت این سوال مطرح می‌شود که: نکند این رویکردِ اصولی یا بنیانیِ حجّیت‌بخشی جامعه مدرسین حوزه در سایر عرصه‌های نظری و عملی نیز جاری باشد؟ یعنی، نکند این تشکل در اغلب یا تمام موارد دیگر هم بدین شیوه عمل می‌کند؟ که اگر چنین باشد وامصیبتا!
  3. اینک میخواهم سوالی اندیشه‌ای مطرح کنم: آیا روشن نیست که این رویکرد به حجّیت و چگونگی حصول آن، دلالت بر چه نوع معرفت‌شناسی و روش‌شناسی دارد؟
  4. و در عرصه سیاسی، آیا نوعی صغیرپنداری و صغارت‌پذیری در عمق این رویکرد سیاسی مشاهده نمی‌شود؟
  5. آیا با این رویکرد سیاسی می‌توان دم از مردم‌سالاری و جمهوریت و تضارب آراء و آزادی احزاب و آزادی بیان و آزادی اندیشه و حق تعیین سرنوشت سیاسی زد؟
  6. آیا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صلاح نمی‌داند تکلیف خود را روشن و سپس موضع حاصله را از سر صدق و بصیرت اُخروی، شفاف به ملّت ایران اعلام کند؟

“النجاه فی‌الصدق”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا