خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشای دلیل پیاده روی کری و ظریف

گزارشی صبح سه شنبه روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره جاسوسی رژیم اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران، جنجال زیادی را در سطح جهان به پا کرده است. در این میان، هرچند اسرائیلی ها خود به شدت چنین موضوعی را انکار می کنند، تأکید مقامات آمریکایی نشان از صحت آن دارد. روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی به سابقه موضوع جاسوسی از مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرده است.
 
به گزارش تابناک، صبح سه شنبه گزارشی در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شد مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران جاسوسی کرده و اطلاعات به دست آمده را در اختیار نمایندگان تندرو کنگره آمریکا قرار می داده تا از این اطلاعات برای فشار بر دولت اوباما و ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران استفاده شود. 
 
هرچند این گزارش به سرعت از سوی مقامات بلندپایه رژیم اسرائیل تکذیب شد، اما واکنش ها به این موضوع در آمریکا همچنان ادامه دارد. در این راستا، حتی جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از مهمترین چهره های طرفدار رژیم اسرائیل است و دعوت وی از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره اخیراً به شدت جنجال ساز شد، اعلام کرده که از شنیدن گزارش جاسوسی رژیم اسرائیل «شوکه» شده است.
 
در این میان، روزنامه «گاردین» گزارش را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده که نشان می دهد فعالیت های جاسوسی در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران سابقه ای طولانی دارد. این روزنامه می نویسد در چندین مورد در جریان مذاکراتی که در وین میان ایران و 1+5 انجام می گرفت، شدت سیگنال های رادیویی سازمان های جاسوسی مختلف به حدی بود که دیپلمات ها برای استفاده از تلفن های همراه خود می بایست از محل مذاکرات فاصله می گرفتند. 
  
بر همین اساس، این روزنامه اشاره می کند که انتشار گزارش امروز وال استریت ژورنال درباره جاسوسی رژیم اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران، برای کارشناسان اطلاعاتی و مقامات غربی چندان غیرمنتظره نبود. نکته مهم در این میان این است که دولت اوباما تصمیم گرفته چنین خبری را علنی کند.
 
در ادامه این مطلب اشاره شده که در جریان مذاکرات اخیر هسته ای در لوزان سوئیس نیز دیپلمات های انگلیسی و فرانسوی برای تماس تلفنی با پایتخت های خود، از محل مذاکرات خارج شده و در باغ نزدیک به محل مذاکرات گفت و گوی خود را انجام می دادند. این در حالی است که لوزان نسبت به ژنو و وین کمتر در معرض فعالیت های اطلاعاتی سازمان های مختلف قرار دارد.
 
گاردین در ادامه اشاره می کند که در جریان مذاکرات ماه ژانویه میان ایران و 1+5 در ژنو، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی وی تصمیم گرفتند مدتی را در خیابان های شهر قدم زده و گفت و گوهای خود را در آنجا انجام دهند. در آن زمان، این ماجرا عمدتاً به عنوان یک موضوع غیرمنتظره و اقدامی نمایشی در نظر گرفته شد، اما در حقیقت، این اقدامی بود که می توانست فرصتی برای گفت و گو خارج از شعاع ابزارهای جاسوسی مستقر در محل مذاکرات فراهم نماید.
 
پیشتر و در ماه نوامبر نیز زمانی که کری قصد داشت در جریان مذاکرات وین با همتای کانادایی خود تلفنی گفت و گو کند، این کار را در پارکی نزدیک هتل محل مذاکرات انجام داد. باید اشاره کرد که به ویژه با توجه به استقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، این شهر به یکی از مراکز مهم جاسوسی بین المللی تبدیل شده است.
 
در این میان، موساد علاقه ویژه ای به وین دارد و به ویژه در زمانی که مقامات خارجی برای شرکت در اجلاس شورای حکام آژانس به این شهر سفر می کنند، فعالیت های این سازمان نیز تشدید می شود. در کتابی با عنوان «جاسوسان علیه آرماگدون» شرح داده شده که چگونه در ماه مارس 2007، جاسوسان موساد در وین به محل اقامت رئیس سازمان انرژی اتمی سوریه نفوذ کرده و اطلاعات مربوط به رآکتور «الکبر» را که در آن زمان در این کشور در حال ساخت بود، از لپ تاپ وی سرقت کردند. این رآکتور شش ماه بعد از آن تاریخ توسط رژیم اسرائیل بمباران شد. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا