خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مشکل حافظ با ریاکارانی است که حقایق درون خود را انکار می‌کنند»

حسین قنواتی در دیدار نیوز نوشت:

یازدهمین برنامه‌ی با فرهنگ به تهیه‌کنندگی و میزبانی حسین قنواتی، با دعوت از خانم دکتر سپیده موسوی، دانش‌آموخته‌ و پژوهشگر ادبیات و حافظ ‌شناس، به موضوع «حافظ و فرهنگ» اختصاص یافته است.

در این گفت‌وگو دکتر سپیده موسوی به تشریح جایگاه فرهنگی حافظ در جامعه‌ی ما و سپس جایگاه انسان در اندیشه‌ی این عارف و شاعر بلندآوازه‌ی ایران و جهان می‌پردازد. دکتر موسوی با اشاره به این که شعر حافظ در زیست فرهنگی ایرانی‌ها جایگاهی دارد و به همه خانه‌ها راه یافته، معتقد است: حافظ انسان را پس نمی‌زند و نمی‌گوید شعر من برای قشری خاص یا کسانی است که تحصیلات و دانش ادبی دارند.

برنامه‌ی بافرهنگ تاکید دارد که همین ویژگی در بیان دکتر سپیده موسوی در نگاه به حافظ، خود یک فرهنگ یادآور است به اهالی امروز فرهنگ و ادب و هنر.

سپیده موسوی هم‌چنین از مشکلی که حافظ با زاهدان ریایی دارد، سخن به میان می‌آورد. این پژوهشگر ادبیات تاکید می‌کند که برخوردِ حافظ با زاهد بر سر انکار نیمه‌ی مادی وجود انسان است.

دکتر موسوی تصریح می‌کند: زاهد می‌خواهد چهره‌ای از انسان کامل چنان که خود آن را ارزش تلقی می‌کند به ما بنمایاند و بُعد مادی و آدمیزادی انسان را پنهان کند، در حالی که حافظ نه تنها وجود این بخش از موجودیت انسان را کتمان نمی‌کند، بلکه آن را می‌پذیرد، تجلی می‌دهد و خود را هم چنین وجودی اعلام می‌کند و از  بند زاهدان و واعظان می‌رهاند.

قنواتی موسوی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا