خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شاهکار دیپلماتیک ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی، …

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل، در رشته توییتی نوشت:

آسیبِ ناشی از قرار گرفتن یک کشور ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل را با شاخص‌های اقتصادی نمی‌سنجند:

۱) قرار گرفتن ذیل فصل هفتم یعنی شورای امنیت کشور شما را رسماً «تهدیدی برای صلح و امنیت جهان» تشخیص داده است و همه دولت‌های عضو سازمان ملل را ملزم به اجرای تمام تمهیدات قهریه‌ای می‌دارد که علیه شما به تصویب رسانده است.

۲) یعنی همه کشورهای جهان – از متحد گرفته تا دشمن – از نظر قانونی مکلف می‌شوند از طریق قانونگذاری در پارلمان‌های ملی و سایر سازوکارهای حکومتی آن تمهیدات را علیه شما به اجرا بگذارند.

۳) البته معمولاً بسیاری از این کشورها – به ابتکار و تشخیص خود – در فرایند اجرای فرامین شورا، تمهیدات دیگری نیز به آن اقدامات قهریه «اضافه» می‌کنند که حتی پس از اتمام نزاع لغو آن‌ها، به دلیل عدم اجماع احزاب در صحنه داخلی، دردسرساز می‌شود.

یعنی ایجاد یک کلاف پیچیده و درهم‌تنیده از قوانین بین‌المللی و داخلی علیه یک کشورِ هدف که گشودن آن گاه از عهده یک نسل هم برنمیاید. یعنی ایجاد موانع سیاسی و روانی که حتی پس از ختم غائله تبعاتش ده‌ها سال ادامه دارد. به مورد عراق از ۱۹۹۰ تا کنون نگاه کنید!

۴) قرار گرفتن ذیل فصل هفتم یعنی خروج پرونده کشور از شورای امنیت تابع تشخیص و «حق وتو»ی آمریکا و دولت‌های متخاصم می‌شود که گاه تا چند دهه به عادی‌سازی وضعیت کشور شما رضایت نمی‌دهند.

۵) قرار گرفتن ذیل فصل هفتم یعنی آغاز یک فرایند تصاعدیِ تشدید فشار که می‌تواند به اقدام نظامی ختم‌ شود؛ آن هم زیر چتر حمایت حقوق بین‌الملل، سازمان ملل و افکار عمومی. یعنی «مشروعیت ضمنی» به تمام اقداماتی که نیروهای متخاصم حتی خارج از چارچوب تمهیدات شورای علیه شما به اجرا می‌گذارند.

۶) حال، در برجام، نه تنها کشور از ذیل فصل هفتم خارج شد بلکه تاریخ دقیق ختم پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت نیز پیشاپیش تعیین شد! یعنی برخلاف تمام موارد مشابه، دیگر آمریکا و دولت‌های متخاصم نمی‌توانند با اعمال «حق وتو» مانع خروج پرونده از شورای امنیت شوند.

۷) عده‌ای دوست دارند با اشاره به آسیب‌های ناشی از تروریسم اقتصادی و تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه دولت ترامپ این دستاورد بزرگ دولت روحانی و شاهکار دیپلماتیک آقایان ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی، بعیدی‌نژاد و سایر دیپلمات‌های متخصص و متعهد کشور را در پیش چشم مردم تقلیل دهند.

۸) نباید در دام این بازی‌های جناحی افتاد؛ و از آن مهم‌تر نباید اجازه داد ترویج این تحلیل‌های مغرضانه سیاسی باعث شود در دولت بعدی تبعات درگیری مجدد با شورای امنیت دست کم گرفته شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا