خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محسن‌ هاشمی: رتبه اول انتخابات ۱۴۰۰ عدم مشارکت بود

محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: در این انتخابات رتبه اول را با 51 درصد عدم مشارکت، رتبه دوم با 30 درصد آقای رییسی و رتبه سوم با 6 درصد متعلق به آرا باطله بود. این یک چالش جدی برای کل سیستم است که عدم توجه به مطالبات جامعه باعث عدم مشارکت می شود، حالا ممکن است این عدم مشارکت با ردصلاحیتها یا فضای بسته صداوسیما تشدید هم بشود اما مساله مهم کارامدی است و این کارامدی هم خیلی مرتبط به این جناح یا آن جناح نیست، بلکه اصلا مشروعیت یک سیستم ونظام به کارامدی وداشتن کفایت برای اداره صحیح کشور است.

متن کامل گفت و گوی ایسنا با محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به شرح زیر است:

ایسنا_نسبت به عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری این انتقاد مطرح است که این جریان نتوانست به تصمیم واحدی در خصوص حمایت از یک گزینه برسد. به نظر شما اصلاح طلبان با عملکرد خود چه نقشی در پیروزی رقیب داشتند؟

مساله عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را باید در چارچوب ساختار کلی احزاب در کشور تحلیل کنیم. اصولا در کشور دو طیف از احزاب وجود دارد. احزاب همراه حاکمیت واحزاب منتقد حاکمیت.
احزاب همراه برای حضور در انتخابات مشکلی به عنوان رد صلاحیت ندارند، اما احزاب منتقد مانند اصلاح طلبان تا زمان اعلام تایید صلاحیت ها تکلیفشان روشن نیست و مثلا در این دوره هر 9 کاندیدای جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند و در سه هفته قبل از انتخابات با بلاتکیفی مواجه شدند و تا آخر نیز نتوانستند تصمیم روشنی درباره انتخابات بگیرند.

به نظر می رسد اگر برای نظام رقابت و مشارکت مهم است باید در زمانبندی انتخابات تجدید نظر شود و یک فرصت کافی در حد شش ماه برای احزاب جهت تصمیم گیری و حضور در انتخابات ایجاد شود تا آنها هم بتوانند در قبال فعالیت خود مسئولیت بپذیرند.
تقریبا همه روسای جمهور در این 13 دوره در نهایت گفتند که بصورت مستقل در صحنه حضور پیدا کردند و این به معنای آن است که نه احزاب در برابر عملکرد دولت های مورد حمایت خود مسئولیت و پاسخگویی دارند و نه رییس جمهور خود را ملتزم به برنامه و رویکرد مشخص و شفافی می داند و موضوع به مساله ای شخصی تبدیل می شود.

تا فضا و ساختار احزاب در کشور به این صورت باشد، عملا عرصه انتخابات یک فضای شخص محور و نه برنامه محور خواهد بود.

ایسنا – با توجه به از دست دادن نهادهای انتخابی مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری، اصلاح طلبان تقریبا هیچ سهمی در نهادهای نظام ندارند. تحلیل شما در این شرایط از آینده این جریان چیست؟

ما این تجربه را در سال 1384 هم داشتیم ودر این مقطع هم شورای دوم، هم مجلس هفتم وهم دولت نهم در اختیار اصولگرایان قرار گرفت. البته با اتکا به چهره های کاریزماتیکی نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی جبهه اصلاحات توانست در سال 1392 به عرصه رسمی بازگردد.
در شرایط فعلی نیز باید برنامه جدی برای بازسازی وآسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان طراحی شود. جریان اصلاحات نیاز به خون و نگاه تازه ای دارد.

ایسنا- خروج از قدرت می تواند برای اصلاح طلبان فرصتی برای بازسازی این جریان باشد؟

یکی از مشکلات جدی اصلاح طلبان این است که در هنگام خارج بودن از قدرت وایفای نقش منتقد و اپوزیسیون، با رویکرد روشنفکری وانتزاعی رفتار می کنند و شاید برای آن دوران این رویکرد مناسب باشند اما وقتی به قدرت هم می رسند از همان فضا و نگاه ایده آلی و انتزاعی خارج نمی شوند و باز هم همان شعارها را می دهند در حالیکه لازمه حضور در قدرت و کارآمدی، عملگرایی و واقعگرایی است و اصلاح طلبان از یک رویکرد عملگرایانه و واقع گرایانه مبتنی برحل مساله در این هشت سال فاصله داشتند ونه در دولت، نه در مجلس و نه در مدیریت شهری نتوانستند در حد انتظار مردم و بدنه اجتماعی خود حاضر شوند.

در این فرصت بازسازی جریان اصلاحات باید با تمرکز برعملگرایی و واقعگرایی ومساله محوری صورت گیرد تا اعتماد جامعه به کارامدی اصلاح طلبان و توانایی آنها برای حل مساله جلب گردد.

ایسنا – به نظر می رسد پایگاه رای اصلاح طلبان دیگر توجهی به این جریان ندارد و تصمیم جداگانه برای خود می گیرد. چگونه اصلاح طلبان می توانند رابطه شأن را با بدنه اجتماعی خود بازسازی کنند؟

یکی از انتقاداتی که امروز در فضای مجازی از اصلاح طلبان می شود این است که مردم و بدنه اجتماعی، حاضر نیستند هر دوسال یا چهارسال یکبار فقط پای صندوق های رای بیایند و رای بدهند بلکه انتظار دارند در طول دوران مسئولیت، اصلاح طلبان مطالبات آنها را پیگیری ونمایندگی کنند. در واقع آنها می خواهند اثر رای خود را در تغییر سیاست ها به مسیر مدنظر خود ببینند اما در تعامل با حاکمیت این امکان پذیر نمی شود بنابراین بدنه اجتماعی مایوس می شوند، البته در مواقع خاص هم صدای بلند وحمایت جدی از اصلاح طلبان نشنیدیم و به همین دلیل بدنه هم در انتخابات دیگر حمایت نمی کند.

این یک انتقاد جدی است که ما باید برای آن پاسخ داشته باشیم والبته مخاطب این انتقاد فقط اصلاح طلبان نیستند. چون در این انتخابات رتبه اول را با 51 درصد عدم مشارکت ، رتبه دوم با 30 درصد آقای رییسی و رتبه سوم با 6 درصد متعلق به آرا باطله بود. این یک چالش جدی برای کل سیستم است که عدم توجه به مطالبات جامعه باعث عدم مشارکت می شود، حالا ممکن است این عدم مشارکت با ردصلاحیتها یا فضای بسته صداوسیما تشدید هم بشود اما مساله مهم کارامدی است و این کارامدی هم خیلی مرتبط به این جناح یا آن جناح نیست، بلکه اصلا مشروعیت یک سیستم ونظام به کارامدی وداشتن کفایت برای اداره صحیح کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا