خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کسری نوری و دانشجویانی که نتوانستند ادامه تحصیل دهند

/گفت‌وگو با وکیل کسری نوری و معاون دانشجویی سابق وزارت علوم/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: غلامرضا ظریفیان- معاون وزیر علوم دولت اصلاحات- می‌گوید در دانشگاه ما کمیسیون موارد خاص داریم، دانشجو بعد از مدتی به این کمیسیون می‌رود و دلایل غیبت خود را به آنها اعلام می‌کند و اینکه زندانی سیاسی نباید هیچگونه محدودیتی برای ادامه تحصیل داشته باشد.

از سوی دیگر فرشید یداللهی وکیل کسری نوری هم می‌گوید اخراج او بر خلاف اسلام، قانون و کنوانسیون بین‌المللی است، در حالی که همه می‌دانستند او در زندان است. با این خبر حتی برای تحصیل او در دانشگاه پیام‌نور هم مشکل ایجاد می‌شود.

انصاف نیوز با غلامرضا ظریفیان و فرشید یداللهی در ارتباط با شرایط تحصیل دانشجویانی که به دلایلی پس از وقفه‌ی چند ساله به تحصیل ادامه می‌دهند، گفت‌وگو کرده است.

کسری نوری دانشجوی ارشد حقوق بشر ورودی ۹۶ دانشگاه تهران است. او در تاریخ اول اسفند ۹۶ در گلستان هفتم بازداشت شد. بازداشت او متصل به زندان شد و تحت حکم ۱۲ سال حبس تعزیری که ۷٫۵ سال آن قابل اجراست، قرار گرفت. چند روز پیش خبر اخراج او از دانشگاه تهران منتشر شد که واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. ۳۴۵ تن از دانشجویان دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران از او خواستند که حکم اخراج کسری نوری، دانشجوی زندانی را فورا لغو کند. (لینک)

مهدیه گلرو -فعال سیاسی- هم در واکنش به خبر اخراج کسری نوری در توییتر نوشت: من هم به دلیل غیبت غیر موجه اخراج شدم، وقتی آزاد شدم بارها پیگیری کردم و به دادستانی درخواست دادم که نامه‌ای مبنی بر زمان زندان بدهد، حکم زندان را بدون مهر گرفتم و به وزارت علوم بردم و قبول نکردند. زندان بودن غیبت غیر موجه است غیبتی که هیچ توجیهی جز ظلم ندارد. ‎#حق_تحصیلان

ظریفیان: زندانی سیاسی نباید هیچگونه محدودیتی برای ادامه تحصیل داشته باشد

غلامرضا ظریفیان
غلامرضا ظریفیان

غلامرضا ظریفیان- معاون وزیر علوم دولت اصلاحات- درباره‌ی اخراج دانشجویان به دلیل غبیت در دانشگاه به انصاف نیوز گفت: هر دانشجویی می‌تواند یک میزان غیبتی را در دانشگاه داشته باشد، مثلاً اگر مریض شود و یا مشکلی برای او پیش آمده باشد. دانشگاه در اتمام یک زمان مشخص او را تعلیق می‌کند. چون دانشگاه که از مشکلات خبر ندارد و سیستم ماشینی و خودکار است. آن دانشجو می‌تواند به دانشگاه مراجعه کند و دلایل غیبت خود را بگوید.

او ادامه داد: در دانشگاه ما کمیسیون موارد خاص داریم، دانشجو بعد از مدتی به این کمیسیون می‌رود و دلایل غیبت خود را به آنها اعلام می‌کند. در آن کمیسیون تشخیص می‌دهند که او به این دلیل به دانشگاه نیامده است، این قاعده و قانون است، این یک نفر ممکن است یک زندانی سیاسی یا یک بیمار باشد. دانشجویان زیادی بودند که پس از چند سال ادامه تحصیل دادند و اتفاقاً برعکس آن هم وجود دارد، دانشجویانی که دلایل آنها موجه نبوده و دانشگاه با ادامه تحصیل آنها موافقت نکرده است. در کمیسیون موارد خاص برای غیبت زیر یک سال دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند و برای یک سال به بالا وزارت‌علوم باید تصمیم بگیرد. گاهی حتی یک فرد بعد از پنج سال به دانشگاه مراجعه کرده و با ارئه‌ی مستندات به تحصیل بازگشته است.

این استاد دانشگاه درباره‌ی اخراج زندانیان سیاسی از دانشگاه اضافه کرد: ببینید زندانی سیاسی نباید هیچگونه محدودیتی برای ادامه تحصیل داشته باشد. مگر اینکه حکم دادگاه باشد که یک نفر را از خدمات اجتماعی محروم کنند، البته بسیار کم پیش آمده است که دادگاه درباره‌ی تحصیل چنین حکمی بدهد. البته گاهی برخورد سلیقه‌ای و جناحی با دانشجویان می‌شود. مثلاً در دوران احمدی‌نژاد دانشجویان ستاره‌دار می شدند؛ محرومیت از تحصیل خطای بزرگی است، اجازه نداریم کسی را از حق اجتماعی و طبیعی خودش محروم کنیم.

وکیل: اخراج کسری نوری بر خلاف اسلام، قانون و کنوانسیون بین‌المللی است

فرشید یداللهی

فرشید یداللهی -وکیل کسری نوری از دراویش گنابادی- درباره‌ی امکان قانونی اخراج موکلش به انصاف نیوز گفت: در سال 99 پرونده‌ی آقای کسری نوری در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت، این بررسی همزمان با اجرایی شدن آیین نامه انضباطی مصوب سال 98 بود. حتی براساس همین آیین‌نامه اجازه‌ی اخراج او را از دانشگاه ندارند. چون مطابق تبصره یک ماده 113 شیوه نامه‌ی اجرایی آن در صورت پیگیرد یا محکومیت قضایی که منتهی به بازداشت موقت یا حبس شود، مدت بازداشت یا حبس جزو سنوات دانشجو محسوب نشده است. دانشجو پس از پایان دوران محکومیت می‌تواند ادامه تحصیل نماید، دانشگاه هم به نحو مقتضی نسبت به ادامه تحصیل دانشجو مساعدت می‌نماید. چنانچه مدت محکومیت از مدت مجاز مقطع تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه ادامه تحصیل را با مدت جدید آموزشی تطبیق می‌دهد.

او ادامه داد: آقای کسری نوری اسفند 96 بازداشت شد و برای او حکم صادر شد که 7 و نیم سال از آن حبس اجرایی است. در آن زمان خانواده‌ی آقای کسری نوری به دانشگاه مراجعه کردند، چون در زمان بازداشت ایشان در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل شدند. در زندان امتحان دادند و قبول شدند.  خانواده‌ی او پیگیری کردند تا تکلیف معافیت تحصیلی او مشخص شود، دانشگاه به جای اینکه معافیت تحصیلی را برای او در نظر بگیرند و به دانشگاه پیام نور هم اعلام کنند، ایشان را اخراج کردند. این اخراج بر خلاف قانون است و چون الان حتی در دانشگاه پیام نور هم دچار مشکل خواهد شد.

نامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برای اخراج کسری نوری

یداللهی اضافه کرد: وقتی کسری نوری به زندان رفت خانواده با دانشگاه مکاتبه داشته است، یعنی همه خبر داشتند که او در زندان است. حتی اگر اطلاع نداشته باشند که کسری نوری در زندان است مطابق با آیین نامه باید از او می خواستند توضیح دهد. حالا بعد از خبر اخراج دانشگاه با مادر کسری نوری تماس گرفته است و امیدوار هستیم این مشکل را حل کنند. این اخراج بر خلاف شرع مقدس اسلام و قانون اساسی و کنوانسیون بین‌المللی حقوق فرهنگی و اجتماعی است.

این وکیل دادگستری که خودش نیز از حق ادامه تحصیل محروم شده است، افزود: آقایان در مصاحبه‌ی خود اعلام می‌کنند که ما کسی را اخراج نمی‌کنیم، مصداق آن خودم هستم، بنده دانشجوی ارشد رشته‌ی جزا و جرم‎‌شناسی در شیراز بودم، از دانشگاه اخراج شدم. پیگیری کردم اما پاسخی ندادند، حتی به دادگاه مراجعه کردم، حکم به ادامه تحصیل بنده دادنند اما تا این لحظه به من اجازه‌ی ادامه تحصیل ندادند. امیدوار هستم دانشگاه تهران این اقدام خلاف قانون را انجام ندهد و به کسری نوری اجازه‌ی ادامه تحصیل بدهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا