خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمیت نواب رییس مجلس

«سحر محرابی» در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: با اتمام دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اردوگاه‌های سیاسی برای سوار شدن بر فضای روانی بهارستان در یک اقدام مشترک دست به آمارسازی‌های غیرواقع از اعضا فراکسیون خود در مجلس آتی زدند. واضح است هدف از این کار ترغیب نمایندگان مستقل به سوی فراکسیون خود و تشکیل فراکسیون اکثریت بود. اما دریغ از این موضوع که اگر مستقلین قرار بود به این راحتی تحت تاثیر قرار بگیرند دیگر به صورت مستقل در انتخابات شرکت نمی‌کردند و زیر نظر یکی از دو جریان سیاسی وارد بهارستان می‌شدند!

بعد از فروکش کردن تب و تاب‌های انتخاباتی و مشخص شدن فضای مجلس دهم با نگاهی منصفانه می‌توان گفت که فراکسیون اکثریت قوی در مجلس وجود ندارد و هر دو جناح سیاسی از اکثریت نسبی برخوردار هستند. همین هم باعث شده تا پیش بینی‌ها درباره‌ی معادلات مجلس دهم کمی دشوار باشد. یکی از پست‌های اصلی مجلس نیز که دارای علامت سوال بزرگی است، نواب رییس است.

با مشخص شدن ترکیب نهایی مجلس دهم، اسامی بسیاری از نمایندگان برای دو پست مهم نایب رییس اول و نایب رییس دوم مطرح شدند اما رفته رفته از تعداد این سیاهه کاسته شد به طوری که گمان می‌رود حتی تعداد کاندیدای مطرح باز نیز کاهش یابد.

دو ساز در یک فراکسیون

خبرها از فراکسیون فراگیر حکایت از این دارد که اصول‌گراها به دو دسته تقسیم شده‌اند و معلوم نیست که آیا این دو دستگی رفع شود یا نه! زیرا گروه اول که اکثریت را شامل میشود اصول گرایان معتدل هستند و گروه اقلیت ترکیبی از پایداری‌ها و یکتایی‌ها هستند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد و عضو جبهه یکتاست که در مجلس دهم گزینه اصلی تندروها برای داشتن حداقل سهم از قدرت است  و اخبار متعددی درباره حضور وی در هیات رییسه منتشر شده است. واضح است حاجی بابایی نماینده‌ی احمدی‌نژاد در مجلس دهم است و یحتمل به دنبال مشکل آفرینی برای علی لاریجانی باشد و بهترین نوع مقابله با علی لاریجانی از سوی اطرافیان احمدی‌نژاد حضور نماینده‌ی رییس دولت دهم در ترکیب هیات رییسه‌ی مجلس دهم است.

محمد دهقان عضو جبهه‌ی پایداری به عنوان کاندیدای ذخیره‌ی پایداری‌ها برای نایب رییسی مطرح است. با توجه به عدم حضور عناصر کلیدی پایداری در مجلس دهم، محمد دهقان به عنوان یکی از سرشاخه‌های پایداری در مجلس دهم خواهد بود و برخی اخبار حکایت از این دارد که بعد از کم شدن اقبال‌ها نسبت به حاجی بابایی پایداری‌ها سراغ دهقان رفتند تا در هر صورت یک کاندیدا برای نایب رییسی داشته باشند حتی شده با یک کاندیدای ضعیف به نام دهقان!

جهانبخش محبی‌نیا اصول‌گرای معتدلی که سابقه‌ی چهار دوره نمایندگی و هشت سال دبیری هیات رییسه‌ی مجالس هفتم و هشتم را دارد، به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین کاندیدای نایب رییسی به علی لاریجانی است که طیف سنتی و معتدل اصول‌گرا از وی حمایت خواهند کرد و این روزها بسیاری از نمایندگان طیف سنتی اصول‌گرا برای نایب رییسی محبی‌نیا در حال رایزنی با سایر نمایندگان هستند.

علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجالس هفتم تا نهم کاندیدای دیگر اصول‌گرایان معتدل برای نایب رییسی است که کاندیداتوری وی برای نواب رییس یک شرط اساسی دارد و آن نیز پیدا کردن یک گزینه‌ی قطعی و مطمئن برای ریاست کمیسیون امنیت ملی است زیرا اصول گرایان به هیچ عنوان دوست ندارند ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس را از دست بدهند.

مدعیان لیست امید

اما در فراکسیون امید داستان فرق  می‌کند و اصلاح طلبان به اجماع نهایی نرسیدند. تا این لحظه هیچ کدام از مدعیان اصلاح طلب پا پس نگذاشته و هر کدام به دنبال یارگیری در میان منتخبان مجلس دهم هستند. مسعود پزشکیان، غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و الیاس حضرتی شاخص ترین افراد فراکسیون امید هستند که برای رسیدن به کرسی نایب رییسی مجلس دهم تلاش می‌کنند.

مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات است که سابقه‌ی حضور در مجالس هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. به نظر می‌رسد پزشکیان بیشتر از بقیه‌ی کاندیدای اصلاح طلب شانس پیروزی در صحن علنی مجلس را دارد زیرا از لحاظ سابقه یک سر و گردن بالاتر از سایر کاندیدای اصلاح طلب است و از طرف دیگر در میان مستقلین از استقبال بیشتری برخوردار است.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس نهم که علی رغم سابقه‌ی کوتاه مدت خود در بهارستان در میان گزینه‌های نایب رییسی قرار گرفت اما از آنجایی که در هیات رییسه‌ی فراکسیون امید نتوانست به نایب رییسی برسد بعید است بتواند در صحن علنی مجلس نیز موفق باشد.اما انگار ناامید نشده و سخت در تلاش برای رسیدن به هیات رییسه‌ی مجلس است.

محمدرضا تابش اصلاح طلبی که از مجلس ششم تا دهم در بهارستان بوده و یکی از قدیمی‌های پارلمان بحساب می‌آید.اما تابش را بیشتر نه از برای حضور در مجلس بلکه به خاطر رابطه‌ی خانوادگی با سید محمد خاتمی می‌شناسند.

الیاس حضرتی از اصحاب رسانه‌ای است که این روزها سخت در پی کسب یکی از کرسی‌های مهم بهارستان است. وی سابقه‌ی چهار دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد و بعد از وقفه 12 ساله دوباره به پارلمان برگشته است.

تنها گزینه مستقلین

اولین فردی که خبر از کاندیداتوری خود برای نایب رییسی مجلس دهم داد و نگاه‌ها را به سوی نواب رییس جلب کرد، علی مطهری بود. علی مطهری تنها گزینه‌ی مستقل برای نایب رییسی مجلس دهم است که از اقبال خوبی در میان رسانه‌ها برخوردار است اما اینکه چقدر بتواند در فضای مجلس موفق باشد، هنوز مشخص نیست.

انتخاب اصلح؛ چگونه؟

با توجه به تعداد زیاد کاندیدای نواب رییس به نظر می‌رسد انتخاب دو گزینه از میان گزینه‌های مطرح برای نمایندگان مجلس دهم کمی دشوار باشد. از آنجایی که نواب رییس در نبود رییس مجلس وظیفه‌ی مدیریت صحن علنی مجلس را برعهده دارند باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند.

زیرا فقدان سعه صدر، جناحی بودن، تسلط کم به آیین نامه‌ی داخلی مجلس، توان مدیریتی پایین برای کنترل تنش‌های صحن علنی لطمات بسیاری را بر مجلس شورای اسلامی وارد می‌کند. پس لازم است نمایندگان مجلس در انتخاب نواب رییس نیز با دقت زیادی اقدام کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا