خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ویترین جهانی ابراهیم رئیسی کیست؟

فاطمه کریمخان، روزنامه‌نگار در روزآروز نوشت: با وجود این که ادعاها در مورد اهداف و وعده‌های دولت جدید بیشتر از هر چیزی در حوزه اقتصادی خلاصه می‌شود این روزها کمتر از همه بحث در مورد وزارت‌خانه‌های اقتصادی است و بیشترین رقابت بر سر وزارت خارجه در جریان است. ما سه گزینه مطرح برای وزارت امورخارجه دولت آینده ابراهیم رئیسی را بررسی کرده‌ایم

در حال حاضر سه گزینه اصلی برای تصدی این پست وجود دارد. علی‌رغم این که علی باقری کنی ۵۳ ساله در وزارت خارجه دفتری گرفته است تا شرایط را برای انتقال قدرت فراهم کند، اما از آنجا که در انگلیسی‌دانی آقای کنی تردیدهای جدی وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که او گزینه اصلی برای تصدی پست وزارت خارجه در دولت آینده باشد. به‌طور مثال، محمود احمدی‌نژاد در دور اول ریاست جمهوریش علی‌اکبر صالحی را مامور بررسی وضعیت وزارت خارجه کرد اما در نهایت منوچهر متکی را به عنوان وزیر معرفی کرد.

با این حال او هنوز دست از تلاش برنداشته و به‌خصوص در توییتر فعال شده است و با نقل کردن گفته‌های رییس فعلی سازمان زندان‌ها به زبان انگلیسی تلاش می‌کند هم خودش را در کورس رقابت‌ها نگه دارد و هم نشان دهد که در یکی از مهمترین گلوگاه‌های اختلاف ایران و جهان یعنی در مساله حقوق بشر آماده کار است. او معاون بین‌الملل آقای رییسی در قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر این قوه و یکی از اعضای مذاکره‌کننده تیم جلیلی بوده که مزیتش نسبت به دیگران از نظر حامیان آقای رییسی و کسانی که مدعی لزوم غلبه نگاه تجاری و اقتصادی بر وزارت خارجه هستند، تحصیل و تدریس در رشته اقتصاد در دانشگاه امام صادق است.

گزینه جدی دیگر کاظم غریب‌آبادی ۴۷ ساله نماینده فعلی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین است که اضافه شدنش به تیم مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌ها درمورد احتمال تصدی او بر وزارت خارجه را بیشتر کرده. دکترای حقوق عمومی و تدریس در دانشگاه علوم قضایی را در کارنامه دارد، جزو تیم مذاکرات هسته‌ای علی لاریجانی بوده و بعد از آن سفیر ایران در هلند، و در دولت اول روحانی معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر شورای‌عالی امنیت ملی بوده و با توجه به تحصیلات حقوقی و سابقه کار برون‌مرزی به درگیری‌های ایران در حوزه حقوق بشر و نگرانی‌های غرب در این مورد آشناست.

حسین امیرعبداللهیان ۵۷ ساله، دارای دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران که از سال ۹۰ تا ۹۵ دو سال در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی و سه سال در دوره وزارت محمد‌جواد ظریف در وزارت خارجه معاون عربی و آفریقایی این وزارت‌خانه بود. بعد از برخی حواشی از این سمت کناره‌گیری کرد و به مجلس رفت تا پست دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس را هم برای علی لاریجانی و هم برای باقر قالیباف در اختیار بگیرد.

امیرعبداللهیان با توجه به حمایت گسترده در جریان اصولگرایی و همین‌طور تقابل آشکار با ظریف در جریان استعفای ظریف به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت خارجه مطرح بود. او که در مجموع علاقه قابل ملاحظه‌ای به حضور در رسانه‌ها دارد، اخیراً با سی.ان.ان هم مصاحبه کرده تا نشان دهد که در عزم برای تصدی وزارت خارجه جدی‌ست. سابقه دیپلماتیک او از دیگر گزینه‌های مطرح بیشتر است و به نسبت آنها در وزارت خارجه مقبول‌تر.

به‌طور سنتی در وزارت خارجه تمایل بر این است که وزیر از داخل مجموعه وزارتخانه و نه از بیرون آن انتخاب شود، با این حال روشن نیست که در نهایت بین گزینه‌های موجود و کسانی که اسم‌شان هنوز از کلاه بیرون نیامده چه کسی نظر تیم تصمیم‌گیرنده در مورد ترکیب کابینه رییسی را جلب خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا