خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش واعظی به اعتراضات به عیسی کلانتری

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تسلیت درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا در حادثه تصادف اتوبوس در آذربایجان غربی گفت: روزی که این اتفاق افتاد به محض اطلاع، ‌با استاندار و بخش‌های مختلف تماس گرفتم و بعنوان دولت هر اقدامی که برای عزیزان از دست رفته و افرادی که حالشان وخیم بود و بقیه خبرنگاران لازم بود و همه امکانات را در ارومیه و تهران فراهم کردیم. دنبال این بودیم تا هواپیمای اختصاصی به ارومیه برود و همه کاری که می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم برای این مجموعه خبرنگاران انجام داده‌ایم. با این اتفاق همه مصیبت دیده‌ایم از رئیس جمهور گرفته تا مسئولان کشور همه تسلیت گفتند و همدردی کردند و نمایندگان دولت در مراسمات شرکت کردند و همه جا عذرخواهی کردند. سخنگوی دولت و شخص آقای کلانتری هرکاری می‌توانستند انجام دادند و عذرخواهی کردند. هر کسی تأسف و ناراحتی خود را طوری ابراز می‌کند. آقای کلانتری از خیلی افراد دیگر بیشتر ناراحت بود، ممکن است برخی بتوانند به راحتی ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی نتوانند. اما ایشان هم مانند بقیه اعضای دولت از این حادثه بسیار متاثر بودند. سعی کنیم با بیان این حرف‌ها نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم. وقتی حادثه برای دو خبرنگار پیش آمد کل کشور عزادار شد و هر سه قوه و دیگر نهادها همه همدردی کردند. این همدردی به خانواده‌های عزادار آرامش می دهد نه اینکه نکته‌ای را بیان کنیم و داغ مصیبت زدگان را بیشتر کنیم.

به‌گزارش ایرنا محمود واعظی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز هیات وزیران گفت: طبق مصوبه امروز هیئت دولت رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.

وی اضافه کرد: شاید این سوال پیش بیاید یک ماه باقیمانده می‌توانستیم سرپرست بگذاریم ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که طبق آن در صورتی که رئیس‌کل بانک مرکزی استعفا دهد یا به هر دلیلی نتواند به کارش ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام این اختیار را برای اداره بانک مرکزی را دارد و بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: اساسنامه هیچ جایی برای سرپرستی باقی نگذاشته است و به همین دلیل رییس جمهوری هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگر برای معرفی سرپرست استفاده کنیم که معاونت حقوقی جواب داد با توجه به قانون خاص بانک مرکزی صراحتاً جایی برای سرپرستی وجود ندارد و به همین دلیل رئیس بانک مرکزی انتخاب شد.

واعظی افزود: بنابراین این کار معنایش چنین نیست که ما فردی را مشخص کردیم تا برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. آقای کمیجانی هم که انتخاب شدند این آمادگی را دارند و اعلام کردند که به محض تشکیل دولت سیزدهم از رییس‌ دولت بعدی می‌خواهند که فردی را انتخاب کند.

درخواست تضمین در مذاکرات وین حق ماست

واعظی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ما در مذاکرات وین تضمین می‌خواهیم که آنچه در دولت ترامپ اتفاق افتاده دوباره نیفتد، گفت: ما از روز اول بر این موضوع تاکید داشتیم و هنوز هم تاکید داریم. اینکه رئیس جمهور آمریکا آن را اختلاف اساسی خواند به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند به خواسته اساسی ما عمل کنند.

وی افزود: این حق ماست و باید اطمینان کسب کنیم. نمی‌توانیم عضو معاهده‌ای باشیم و هر لحظه حس کنیم اتفاقی می‌افتد.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها گفت: اگر می‌خواهیم به تعهدات خود عمل کنیم، طرف مقابل هم به تعهدات خود باید عمل کند ضمن اینکه آمریکا از برجام خارج شده است پس نخست آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و بعد ما راستی‌آزمایی کرده و به تعهدات خود عمل می کنیم.

وی اضافه کرد: هر دوی این موارد جزو حقوق ما است و باید مطمئن شویم و آمریکایی‌ها نادرست این موضوع را اشکال اساسی می‌دانند.

واعظی درباره اینکه آیا مذاکرات در دولت دوازدهم به نتیجه می‌رسد یا دولت جدید، گفت: اصل موضوع این است که چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت آقای رییسی تلاش گسترده‌ای برای حفظ حقوق ملت ایران انجام شود و برجامی به توافق برسد که قابل اجرا باشد؛ ضمن آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها سریعتر برداشته شود و ما هم هر تلاشی بتوانیم برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره مشکلات مستاجران و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داشت که مستاجران و مالکان در شهر تهران درباره مبلغ اجاره به توافق برسند و حداکثر مبلغی که مالکان می‌توانند دریافت کنند تا افزایش ۲۵ درصد است. مالکان در دیگر کلانشهرها تا ۲۰ درصد و شهرهای دیگر تا ۱۵ درصد می توانند به مبلغ اجاره اضافه کنند که این مصوبه از طریق استانداری‌ها در استان‌های مختلف و بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

وی همچنین درباره پرداخت تسهیلات مسکن برای مستاجران ادامه داد: وزارت مسکن پیشنهادی به ستاد ملی ارائه کرد تا با همکاری با بانک مرکزی و بانک‌های مختلف تا رقم ۷۰ میلیون تومان بسته به نوع اجاره و کلان‌شهری و غیرکلانشهر بودن شهر، به مستاجران وام پرداخت شود.

کلانتری بیشتر از همه از درگذشت خبرنگاران ناراحت بود/ نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم

واعظی با تسلیت درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا در حادثه تصادف اتوبوس در آذربایجان غربی گفت: روزی که این اتفاق افتاد به محض اطلاع، ‌با استاندار و بخش‌های مختلف تماس گرفتم و بعنوان دولت هر اقدامی که برای عزیزان از دست رفته و افرادی که حالشان وخیم بود و بقیه خبرنگاران لازم بود و همه امکانات را در ارومیه و تهران فراهم کردیم. دنبال این بودیم تا هواپیمای اختصاصی به ارومیه برود و همه کاری که می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم برای این مجموعه خبرنگاران انجام داده‌ایم.

وی افزود: با این اتفاق همه مصیبت دیده‌ایم از رئیس جمهور گرفته تا مسئولان کشور همه تسلیت گفتند و همدردی کردند و نمایندگان دولت در مراسمات شرکت کردند و همه جا عذرخواهی کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: سخنگوی دولت و شخص آقای کلانتری هرکاری می‌توانستند انجام دادند و عذرخواهی کردند. هر کسی تأسف و ناراحتی خود را طوری ابراز می‌کند.

واعظی با بیان اینکه آقای کلانتری از خیلی افراد دیگر بیشتر ناراحت بود، گفت: ممکن است برخی بتوانند به راحتی ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی نتوانند. اما ایشان هم مانند بقیه اعضای دولت از این حادثه بسیار متاثر بودند. سعی کنیم با بیان این حرف‌ها نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم.

وی ادامه داد: وقتی حادثه برای دو خبرنگار پیش آمد کل کشور عزادار شد و هر سه قوه و دیگر نهادها همه همدردی کردند. این همدردی به خانواده‌های عزادار آرامش می دهد نه اینکه نکته‌ای را بیان کنیم و داغ مصیبت زدگان را بیشتر کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره درباره وضعیت نهاده‌های دامی باقی مانده در گمرک تصریح کرد: در جلسات ستاد اقتصادی، مقدمات ترخیص آن دسته از نهاده‌های دامی که کارهای بانکی‌اش انجام شده بود را فراهم کردیم و این اقلام ترخیص شده است اما برخی نهاده‌ها مشکلاتی مانند عدم پرداخت ارز دارند که برای آن راه حل‌های میانبر پیدا کرده‌ایم و این نهاده‌ها هم در حال ترخیص شدن است.

ترخیص کالا از گمرک ۱۵ تا ۲۰ روز زمان می‌برد/تدابیر دولت برای ترخیص نهاده‌های دامی

واعظی با بیان اینکه گمرک و بانک مرکزی هماهنگی های خوبی در این زمینه داشته اند، اضافه کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم همیشه از زمان تخلیه بار کشتی تا انجام کارهای اداری و ترخیص، ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشد و بار در انبار می‌ماند.

وی با اشاره به بروز خشکسالی در دنیا و ایران اظهار کرد: به تبع خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی در دنیا کاهش یافته است لذا پیش‌بینی می‌کنیم اگر پارسال بیش از ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم امسال این رقم به ۵ میلیون تن می‌رسد. دانه‌های روغنی و کلزا هم به همین صورت است و در مقایسه با سال‌های گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش تولید داریم.

اثرات خشکسالی در تولید محصولات کشاورزی/ کاهش تولید گندم و کلزا

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت محصولات به دلیل خشکسالی و تولیدات، از ۳۵ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت، گفت: رقمی که با هماهنگی دولت و مجلس برای واردات کالاهای اساسی تفاهم کرده‌ایم، ۸ میلیارد دلار بود که با توجه به این شرایط این رقم امروز به ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار رسیده است و باید آن را با مجلس هماهنگ کنیم.

واعظی درباره قطع صادرات برق به عراق و واکنش دولت عراق به این موضوع گفت: به خاطر گرمای هوا در کشور امسال دو بار به پیک تابستان پارسال رسیدیم. در حال حاضر اولویت ما تأمین برق خودمان است و طبیعتا وقتی مشکل داریم، نمی‌توانیم صادر کنیم.

برای تامین برق عراق، ‌صادرات گاز به این کشور را افزایش داده‌ایم

وی اضافه کرد: درعین حال مردم عراق را تنها نگذاشته‌ایم. با توجه به ظرفیت‌هایی که در داخل عراق وجود دارد، ‌ اگر به آنها گاز بیشتری بدهیم می‌توانند از نیروگاه‌های خود برق بیشتری استحصال کنند برای همین صادرات گاز را افزایش داده‌ایم تا کمبود برق را از این طریق جبران کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری ضمن قدردانی از تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های وزارت نیرو و همکاری مردم و بخش صنعت در دوران پیک گفت: امیدوارم با صرفه جویی مردم و همراهی صنعت و توقف فعالیت‌های رمز ارز غیرقانونی بتوانیم این کار را به انجام برسانیم.

واعظی درباره افزایش قیمت لبنیات هم گفت: رییس جمهوری وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی را پیگیری این افزایش قیمت کرده است. افزایش قیمت کالاهایی که از یارانه دولت استفاده می کنند سازوکار خود را دارد و تا زمانی که ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت برای افزایش قیمت تصمیم نگیرد هیچ تعاونی نمی‌تواند اعلام کند قصدگران کردن کالایی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تولید واکسن و واردات آن و همچنین کند بودن روند واکسیناسیون، اظهار کرد: زحمات کادر درمان و وزارت بهداشت را با یک اتفاق زیر سوال نبرید. برنامه‌ریزی خوبی انجام شد اما اتفاقی افتاد که از دست کادر درمان و دولت خارج بود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: کشوری که با آن قرارداد بسته بودیم، به دلیل انجام واکسیناسیون مردم خود، صادرات را دو سه هفته‌ متوقف کرد و ما هم چاره‌ای جز پذیرش آن نداشتیم چون می‌خواستیم که بقیه قرارداد انجام شود.

واعظی یادآور شد: زمانی که اعلام شد مشکلی برای تزریق دز دوم واکسن نداریم، وزارت بهداشت براساس زمان‌بندی از سه هفته قبل شروع به پیامک زدن کرد. با ارسال پیامک برای ۱۵۰ نفر در یک مرکز، همه کسانی که موضوع را شنیده و دیده‌اند بدون دعوت به آن مرکز تزریق مراجعه کردند و این گرفتاری پیش آمد.

وی گفت: از هفته آینده تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ دز هفتگی واکسن دریافت می‌کنیم که ممکن است این رقم به ۲ میلیون دز هم برسد. خوشبختانه واکسن برکت و پاستور نیز مجوز را گرفته‌اند و می‌توانیم با قوت به همه گروه‌های سنی واکسن بزنیم و این مشکل هم حل شود.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این که واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای و زیر ۷۰ سال از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: وظیفه دولت واکسیناسیون رایگان است. ما در ماه پایانی کار خود، براساس قولی که به مردم داده‌ایم، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و تمام بیماران زمینه‌ای را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا