خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معضلی به نام انتخابات ۱۴۰۰

مهدی بزاززاده در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «معضلی به نام انتخابات ۱۴۰۰» نوشت:

نتایج انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت ۴۸/۸ درصدی، همانطور که سخنگوی شورای نگهبان قبلا گفته بود هیچ مشکل حقوقی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کند. اما قطعا به اعتبار مردمی و وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آسیب وارد می‌نماید.

مطابق روال همه انتخابات گذشته، میزان رأی اصولگرایان ۳۰ درصد کل واجدین شرایط است. این افراد کسانی هستند که نه به شرایط اقتصادی کشور کاری دارند و نه به ضعف و قوت کاندیدای  مد نظر خود. بلکه خدا و پیغمبری و با اشاره مراجع دینی و مقامات ارشد سیاسی کشور رای می‌دهند. پس در هر انتخابات با مشارکت زیر ۵۰ درصد، همیشه اصولگرایان برنده خواهند بود.

با وجود محدودیت بی سابقه گزینه‌های انتخابات، نظام توفیقی در جذب آرای بخش معناداری از ۷۰ درصد مابقی مردم را نداشت. بنابراین نتیجه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری مزیتی و فضیلتی برای نظام محسوب نمی‌گردد.

آقای رئیسی – با اندکی تقریب – با همان تعداد رأیی در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شد که با همان تعداد رأی در انتخابات ۹۶ شکست خورد و این شگفتانه حاصل عملکرد شورای نگهبان است.

اصلاح طلبی با سبک و سیاق گذشته قطعا توان متقاعد کردن ۷۰ درصد آرای خاکستری جهت حضور پای صندوق رای را نخواهد داشت. بنابراین در ۴ سال آینده که اصلاح طلبان خارج از گود حاکمیت هستند تغییرات بنیادی در ساختار و محتوای گفتمان اصلاح طلبی قابل پیش بینی خواهد بود بود.

پروژه‌ی انتخابات ۱۴۰۰ و پیروزی آقای رئیسی، یک پروژه پر هزینه و سنگین برای نظام بود. به احتمال بسیار قوی این هزینه گزاف به این دلیل پرداخت شده است که در طول دوره ریاست ایشان، تصمیماتی سخت و اتفاقاتی مهم برای کل نظام سیاسی در پیش خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا