خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار یک امام جمعه درباره بی تقوایی به بهانه انقلابی عمل کردن

امام جمعه شیراز گفت: به هیچ بهانه‌ای، هرچند بهانه‌ای خیلی موجه به نظر برسد، نظیر انقلابی عمل کردن، بی تقوایی نداشته باشیم. این توجیهات نباید ما را فریب دهد، واقعیت عمل ما هرچه که هست ملاک داوری روز قیامت است.

به‌گزارش ایسنا، آیت الله لطف الله دژکام جمعه ۱۱ تیرماه در ادامه مباحث خطبه‌های نماز جمعه هفته‌های گذشته، بر لزوم داشتن تقوا تاکید و با اشاره به احادیث و روایات، گفت: خدا را در ریز و درشت کارها درنظر بگیریم و هیچ وقت به هیچ بهانه‌ای، هرچند بهانه‌ای خیلی موجه به نظر برسد، نظیر انقلابی عمل کردن یا گذشت داشتن، بی تقوایی نداشته باشیم. این توجیهات نباید ما را فریب دهد، واقعیت عمل ما هرچه که هست و آنچه در انگیزه و نیت ماست و خداوند می داند و پیامبر و امام زمان می بینند، مهم و ملاک داوری روز قیامت است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، که تاکید فرمود باید آنچه را بگوییم که به درد دنیا و آخرت می خورد و در زمان و مکانی آن مطلب را بیان کن که تاثیرگذار خواهد بود، به تحلیل این روایت پرداخت و گفت: باید در جامعه ظرفیتی ایجاد کرد که زبان خیر گذاشتن اثرگذار باشد، البته این موضوع زحمت بسیاری دارد. این زبان امکان دارد که به خیر بگردد، اما اثرگذاری آن هم مهم است.

وی در ادامه گفت: اگر میخواهیم حکومت و جامعه اسلامی داشته باشیم، نمی شود که خودمان ندانیم چگونه حرف بزنیم و رفتار کنیم، گاهی بعضی حرفها حتی اگر حق و راست هم باشد، نباید گفته شود زیرا به جای مفید بودن برای انسان و جامعه، اثر معکوس داشته و مشکل ساز است.

آیت‌الله دژکام بعضی از افراد را کارافزا توصیف کرد که مدام به دنبال ایجاد کار و دشواری برای مردم هستند، گفت: امروز جامعه ما گرفتاری‌های زیادی دارد و نباید شاهد اینگونه رفتارها باشیم. لجبازی با یکدیگر بدترین کاریست که یک انسان میتواند انجام دهد، نه برای خودش مفید خواهد بود نه برای دیگران؛ میگویند که خوراک جهنمیان، لجبازی است.

امام جمعه شیراز در ادامه این بحث ضمن یادآوری توصیه‌های حضرت امام صادق(ع)، گفت: یکی از مسائلی که در جامعه زیاد دیده می‌شود آنست که افراد پشت سر یکدیگر، کمتر مراعات کلامی می‌کنند، با نقل یک مطلب موجب دلخوری شدید می‌شوند، حضرت می‌فرماید که پشت سر یکدیگر آنگونه سخن بگویید که دوست دارید پشت سر شما سخن گفته شود.

حل مشکلات مردم هنر است نه بیان آن

او گفت: بعضی صحنه های سیاسی نظیر همین حماسه انتخابات در کشورمان پیش می آید، که بعد از آن خیلی‌ها به واکاوی مسئله می‌پردازند، خود و مردم را اذیت می‌کنید، کشور ما فرصت برای این اداها ندارد، اگر میخواهیم امسال سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی باشد، باید به فکر این باشیم که گرفتاریهای مردم را رفع کنیم.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه همه می‌دانند معیشت مردم لطمه خورده، وضعیت تولید خراب است و …. اما گفتن این مسائل به یکدیگر، هنر نیست، هنر حل مشکل مردم است، لذا انتظار داریم از مدیرانی که اکنون در راس کار هستند و مدیرانی که آینده بر سرکار می آیند، به فکر حل مشکلات مردم باشند.

او دیدار کاندیداهای ریاست جمهوری با رئیس جمهور منتخب را مایه چشم روشنی دانست و با تاکید بر لزوم ارتقاء وحدت و همدلی، گفت: خواهش بنده به عنوان یک خادم کوچک که دعاگوی همه شما است تاکید می کنم اگر می‌خواهیم باری برداریم این تحلیل هایی که هر چه می خواهیم بگوییم چه تغییری در حال مردم می‌شود اینها را بگذاریم کنار این روشنفکر نمایی های بیجا را بگذاریم کنار و بگوییم مردم گرفتارند هر کس می‌تواند یک بار کوچک بردارد و انشاالله آینده کشور را روشن خواهد کرد و مردم را امیدوار خواهد کرد و به دنبال این خواهیم بود که انشاالله در آینده نه چندان دور نشاط سیاسی و حضور سیاسی اجتماعی مردم را افزایش بدهد.

رسانه به دنبال همدلی بیشتر باشد

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: امیدوار هستم که رسانه‌ها حرفی بنویسند که موجب هماهنگی و همدلی و دوستی و محبت در بین امت بشود و نتیجه اش این باشد که یک باری از روی دوش مردم برداشته شود.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه این هفته شیراز به بیان سه نکته پرداخت و گفت: مسئله اول بحث امید داشتن به غیر خداست؛ در روایات هست که خدا قسم خورده به عزت و جلال خودش که اگر کسی امید خودش را به غیر خدا ببندد امیدش را ناامید می‌کند برای اینکه جا ندارد انسان از غیر خدا حاجت بخواهد و در خانه غیر خدا برود. ما در مسئله مذاکرات مان با پنج بعلاوه یک به آن شکلی که اولش بود یک جمعی نمی‌خواهم بگویم همه زیرا مذاکره یک امر معقول است، اما امید بستن به اینکه اینها مشکل ما را حل کنند این نامعقول و غیر مشهور است.

امید به غیر خدا نداشته باشیم

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: مذاکره عیبی ندارد ولی در مذاکره بعضی ها خیلی امید و دل بستگی داشتند به اینکه این مسئله و مشکل کشور ما را آمریکا حل می کند. خدای متعال فرموده است ناامید می کنم کسی که اینجور فکر می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات در ادوار گذشته و اکنون، گفت: هفت دور مذاکره از زمان آمدن بایدن انجام شده، به نظر شما چه چیزی تغییر کرده است؟ خداوند فرموده که اگر امیدتان به اینها باشد، کار نمیشود اما اگر امید و توکلتان به خداست، ان شاءالله نتیجه میگیرید، حال چه مذاکره، چه غیرمذاکره.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: ما وقتی امیدمان به غیر خدا نیست، گاهی خداوند از جایی که اصلا حساب نمیکنیم و باورمان نمیشود که اینجا مشکل من حل شود، آن را حل می‌کند، توکل به خدا یک نتیجه دارد و دل بستن به غیر خدا، نتیجه‌ای دیگر.

او با اشاره به آیات ۱۹۴ تا ۱۹۷ سوره مبارکه اعراف، که خداوند در آن بر لزوم دل بستن به خدا و نه به انسانهای دیگر تاکید فرموده است، گفت: خیال نکنید اینها بیش از شما چیزی دارند. نعوذ بالله خدا که نیست او هم آدم است چه بایدن چه ترامپ چه دیگران آنها هم مثل شما آدم هستند ما باید در خانه خدا حاجت ببریم نه در خانه بنده خدا. امام با توجه به همین آیات فرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. اگر راست می گویید که اینها کاره‌ای هستند بسم الله ببینید که نمی تواند.

امام جمعه شیراز گفت: کار همسایه‌هایمان در کشورهای مجاور هم به همینجا کشیده مگر نمی‌بینید در افغانستان بعد از ۲۰ سال حضور آمریکا الان چه اوضاعی هست. مگر نمی بینید در عراق که چند نفر از بچه‌های حشد الشعبی را شهید کردند چه اوضاعی هست؟ این آمریکاست که آمده مشکل را حل کند. آیا نمیبینید؟ چند بار باید تجربه شود؟ آنها نمی‌توانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا