خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک و نیم میلیون تهرانی ساکن بافت فرسوده

به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری برنا، عبادالله فتح اللهی در این جلسه با اشاره به اینکه 3768 هکتار از مساحت تهران را بافت های فرسوده در بر گرفته است، خاطرنشان کرد: یک و نیم میلیون نفر از جمعیت پایتخت ساکن بافت های فرسوده هستند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که حدود 205 هزار پلاک از یک میلیون پلاک موجود در شهر تهران در بافت های فرسوده واقع شده، یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مجموعه محلاتی که بیش از 50 درصد آنها ریزدانه، نفوذناپذیر و فاقد استحکام مهندسی باشند، با عنوان بافت فرسوده تعریف شده اند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران ضمن مرور تجربیات گذشته در نوسازی بافت های فرسوده پایتخت، عدم حضور و حمایت دستگاه های ذی مدخل در فرآیند نوسازی که شامل 32 دستگاه هستند را یکی از اصلی ترین آسیب های گذشته عنوان و ابراز امیدواری کرد که با شکل گیری و راه اندازی ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در دولت جدید، هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های دولتی و مجموعه مدیریت شهری برای انجام این مهم تجلی پیدا کند.

فتح اللهی با بیان این که سرانه خانوارهای مستقر در پلاک های ریزدانه در بافت های فرسوده بسیار بالاست، تصریح کرد: اغلب خانواده های ساکن در پلاک های ریزدانه بخشی از هزینه ی معیشت خود را با انجام فعالیت های اقتصادی در محل زندگیشان کسب می کنند که همین امر مقاومت و اجتناب ساکنان جهت اقدام به نوسازی منزل ناپایدار و فرسوده را در پی دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در این باره افزود: این شهروندان عموماً کسب درآمد روزانه در محل سکونت را به نوسازی کالبدی و به دست آوردن خانه ای مستحکم و مقاوم ترجیح می دهند و گمان دارند با جابجایی و نوسازی مکان زندگی، موقعیت شغلی شان نیز به خطر می افتد.

فتح اللهی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تهران می تواند کمک شایانی به ارتقاء توانمندی ها و ایجاد فرصت های شغلی برای ساکنان بافت های فرسوده نماید به گونه ای که مهارت های نسبی آنان را به مهارت های پایدار تبدیل کند تا هراسی از آینده تأمین معاش خود با نوسازی محل مسکونی شان نداشته باشند.

وی با بیان این که بحث آموزش فنی حرفه ای یکی از راهبردهای جدی ورود به نوسازی بافت های فرسوده است، اظهار داشت: آموزش هایی که توأم با ایجاد مهارت و ارتقای توانمندی های نسبی ساکنان بافت های فرسوده باشد و بتواند به حل معضل معیشتی آنان کمک نماید، برای این قشر ضروری و کارآمد است و سایر آموزش های دیگر از جمله آموزش های شهروندی، فرهنگی، اجتماعی و … نیز می تواند در دل این آموزش به شهروندان ساکن در بافت های فرسوده ارائه شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به استقرار 49 دفتر خدمات نوسازی در 149 محله در سطح شهر تهران، گفت: دفاتر خدمات نوسازی می توانند با سنجش و اعلام نیازهای آموزشی و پیگیری مهارت ها و توانمندی های فنی و شغلی ساکنان بافت های فرسوده، سازمان نوسازی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای را در انجام این مأموریت یاری رسانند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران نیز در این جلسه از آمادگی سازمان فنی و حرفه ای جهت همکاری با سازمان نوسازی و ارائه آموزش های فنی لازم به ساکنان بافت های فرسوده خبر داد و گفت: در سطح استان تهران 27 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی وجود دارد که 17 مرکز در شهرستان ها و 10 مرکز در شهر تهران  قرار گرفته که این مراکز عمدتاً در مناطق مرکزی و جنوبی واقع شده اند.

وی با بیان این که سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دو رویکرد آموزش دولتی و آموزش خصوصی اهداف خود را دنبال می کند، گفت: آموزش های فنی، صنعتی و گران قیمت مثل آموزش کار با دستگاه های تراش CNC و … عمدتاً از طریق  مراکز دولتی و آموزش های غیر صنعتی، سبک و ارزان قیمت از جمله آموزش جواهرسازی، آرایشگری، کامپیوتر و …  از طریق مراکز خصوصی به متقاضیان ارائه می شود.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران، سالانه بالغ بر 200 هزار نفر از دوره های آموزشی فنی و حرفه ای رایگان دولتی در شهر تهران استفاده می کنند.

در ادامه جلسه پیشنهادات و راهکارهای ارتقای توانمند سازی و ارائه خدمات آموزشی فنی و حرفه ای به ساکنان بافت های فرسوده از سوی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران و سایر اعضای حاضر در جلسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا