خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سؤالات نامعتبر کنکور حذف می‌شود؟!

خبرگزاری فارس نوشت: کنکور سراسری 1400 بعد از رقابتی نفس‌گیر بین یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب طی ۴ روز از نهم تا دوازدهم تیر در ۳۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی برگزار شد.

اما بعد از پایان هر گروه از آزمون، داوطلبان نسبت به سؤالات آزمون گلایه‌مند بودند و البته این گلایه درباره سؤالات ریاضی بسیار بیشتر شد.

یکی از داوطلبان گفت: سؤالات کنکور 1400 متأسفانه بیش از حد سخت و خارج از کتاب و از حذفیات طراحی شده بود.

وی افزود: سازمان سنجش در این مورد باید توضیح دهد که چرا با این سؤالات هم وزارت آموزش و پرورش و هم دانش‌آموزان و کتاب‌های درسی را زیر سؤال بردند.

داوطلب دیگری که پایه دوازدهم است با اشاره به اینکه سطح سؤالات کنکور با آموزش‌های مجازی همخوانی نداشت، گفت: چرا در شرایطی که دانش‌آموزان پایه دوازدهم یک سال در فضای مجازی درس خواندند و از کلاس حضوری محروم بوده‌اند و آن طور که باید آموزش‌ها مطلوب نبود، سؤالات کنکور آنقدر سخت و مشکل طراحی شده بود؟

  • گلایه داوطلبان به سؤالات کنکور سراسری

داوطلب دیگری اظهار کرد: سؤالات کنکور سراسری در سال‌های اخیر بسیار غیراستاندارد طرح شده به گونه‌ای که بسیاری از داوطلبان علی‌رغم تلاش مناسب، نتیجه مطلوبی به دست نیاورند.

وی ادامه داد: توجیه‌هایی مانند اینکه نمرات کنکور تراز گرفته می‌شوند و سؤال برای همه یکسان است، مورد قبول نیست زیرا آسیب روانی و استرس ایجاد شده به دلیل سؤالات غیراستاندارد باعث از بین رفتن زحمات دانش‌آموزان می‌شود.

این داوطلب افزود: به عنوان مثال در رشته تجربی در کنکورهای سال 1399 و 1400 سؤالات متعددی در دروس تخصصی مشاهده می‌شود که تعداد زیادی از دبیران مطرح با وجود در اختیار داشتن کتاب درسی آنها را غلط پاسخ می‌دهند.

یک داوطلب هم با بیان اینکه این طرز طراحی سؤال با عدالت آموزشی منافات دارد، گفت: با توجه به تعطیلی مدارس، حدود یک سال و نیم بابت بیماری کرونا و آموزش‌های ضعیف از طریق سیستم شاد، به نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ از لحاظ سختی سؤالات و خارج بودن آنها از محدوده کتاب درسی، انتقاد داریم.

وی تصریح کرد: این اتفاق باعث شد که تفاوتی میان افراد درس خوانده و نخوانده ایجاد نشود که باعث سرخوردگی و افسردگی بسیاری از داوطلبین کنکور شده و عدالت آموزشی را زیر سؤال برده است.

  • انتقاد به طرح سؤالات کنکور ریاضی سال 1400

برخی از مخاطبان با طرح سوژه‌ای درباره انتقاد به طرح سؤالات کنکور ریاضی 1400 نوشتند: با بررسی اجمالی سؤالات ریاضی کنکور 1400 در گروه آزمایشی علوم ریاضی و با مرور برخی نظرات دبیران، مشخص شد که اشکالات و ایرادهای اساسی به این آزمون وارد است.

برخی از این مشکلات شامل طرح سؤال از مباحث خارج از کتاب درسی، طرح سؤال خارج از محدوده مشخص شده در کتاب درسی، عدم رعایت قواعد سنجش و ارزشیابی، استفاده از شیوه‌های کهنه و منسوخ شده (که در تضاد آشکار با رویکردهای نوین آموزش ریاضی هستند) و تکیه بر سؤالاتی که فاقد ارزش آموزشی و محتوایی هستند، است.

این داوطلبان معتقدند که باید سازمان سنجش نسبت به طراحی سؤالات بازنگری کرده و نحوه تصحیح برگه سؤالات متناسب با سؤالات درست و مناسب باشد.

  • سازمان پژوهش: سؤال نامعتبر حذف شود

این گلایه به آموزش و پرورش هم منتقل است و حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نامه‌ای به ابراهیم خدایی نوشت و خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت کنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها به سؤالات، شد.

نکته قابل توجه در این خصوص، این است که سازمان پژوهش معتقد است که عدم تطابق برخی از سؤالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی مشاهده شده تاحدی که برخی از سؤالات صراحتاً ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.

اما سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نامه خود به رئیس سازمان سنجش نکته دیگری را نیز مطرح می‌کند که حاکی از این است که سؤالات کنکور نه فقط امسال بلکه در سال‌های گذشته هم با مشکلاتی همراه بوده است.

در آن نامه آمده است: هر چند سال‌های گذشته نیز کم و بیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر است که به اعتراضات توجه کافی نشده است.

اما نکته مهمی که در نامه حسن ملکی وجود دارد این است که طراحی اینگونه سؤالات موجب داغ شدن بازار مؤسسات کنکور و بی‌اعتمادی به نظام آموزشی می‌شود و تأکید کرده است: «از آنجا که تخطی سؤالات آزمون از برنامه‌های درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیر استاندارد و مراجعه دانش‌آموزان به مؤسسات کنکور را در پی خواهد داشت».

بر همین اساس هم سازمان پژوهش از سازمان سنجش درخواست کرده است که کارگروهی در آن سازمان تشکیل شود و سؤال نامعتبر حذف شود.

  • لزوم نظارت سازمان سنجش بر سؤالات کنکور

البته رئیس سازمان پژوهش یک اقدام دیگری هم داشته و آن هم این است که نامه‌ای نیز به محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نوشت و درخواست کرد تا پیگیری کند که اقدام جبرانی لازم و کارشناسانه از سوی سازمان سنجش انجام پذیرد.

ملکی همچنین خواستار مشخص شدن راهکار قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور سراسری در سال‌های آتی شده است.

  • سازمان سنجش: اگر سختی‌ وجود داشته باشد، برای همه داوطلبان است

سازمان سنجش هم نسبت به سختی سؤالات کنکور واکنش نشان داده و عنوان کرده است که به هیچ عنوان سؤالات سخت نبوده است.

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به دشواری سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۰ و طراحی برخی سوالات که خارج از کتاب‌های درسی بوده‌اند، گفت: این سؤالات توسط کمیته‌های تخصصی هر رشته دوباره بازنگری و دشواری سوالات استخراج می‌شود. بعد هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته باشد، از کلید سؤالات اصلاح خواهد شد.

وی افزود: اگر سختی‌ وجود داشته باشد، برای همه داوطلبان است. بنابراین با تراز کردن نمرات خام داوطلبان، مشکل سختی سؤالات حل خواهد شد. در هر صورت برای اینکه بتوانیم یک تحلیل گسترده ارائه دهیم، باید منتظر نتایج مرحله اولیه آزمون باشیم.

سخنگوی سازمان سنجش در واکنش به انتقاد داوطلبان از عدم اشراف طراحان سؤال به محتوای درسی، گفت: سؤالات خارج از محتوای کتاب‌های درسی نبود و همه سوالات از سرفصل‌های کتاب‌ها که وزارت آموزش و پرورش مصوب کرده و به سازمان سنجش ارائه داده، طراحی شده بود.

وی تصریح کرد: اگر مشکلی در سؤالات بوده که حق با داوطلب باشد، بعد از بازنگری، از طریق روش‌های سنجش و اندازه‌گیری که در مرحله اول نتایج انجام می‌شود، آن سوالات حذف خواهد شد. ما سال گذشته در خصوص درس شیمی با این مساله مواجه بودیم.

اکنون باید دید پاسخ سازمان سنجش به نامه وزارت آموزش و پرورش چه خواهد بود؛ آیا حق با سازمان پژوهش ‌برنامه‌ریزی آموزشی است؟ و آیا سؤالات کنکور واقعا سخت بوده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا