خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مذاکرات احیای برجام درباره مسائل دشوار به پایان رسیده»

سخنگوی دولت درباره‌ی آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می گیرد. این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است. جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است. اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود. تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهدهای بین المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت. امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست‌ناپذیری تعهدات بین المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند. مذاکرات وین شاهد پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی در خصوص برخی موضوعات وجود دارد.هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقیمانده، لزوما به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست. چارچوب مذاکرات بین المللی به گونه ای است که در صورت وجود اراده سیاسی از سوی همه طرف‌ها، مذاکرات تا زمان دستیابی به یک توافق که تامین کننده نظر همه طرف‌ها باشد ادامه خواهد یافت.در خصوص مذاکرات وین نیز همینگونه خواهد بود. آنچه بدیهی است این است که جمهوری اسلامی ایران، هیچ توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران نباشد را نخواهد پذیرفت. اصول و مواضع کلی مدنظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات به صورت صریح به طرف های مقابل منتقل شده است، چارچوب کلی این است که آمریکا باید ابتدا تحریم‌های خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحریم‌های آمریکا راستی‌آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته ای خود را از سر گیرد. نحوه اجرایی شدن این چارچوب – که البته در خصوص کلیات آن درک مشترکی بین طرف‌ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقیمانده در مذاکرات است. هدف مذاکرات وین، از ابتدا موضوع بازگشت آمریکا به برجام از طریق لغو تحریم‌های این کشور و بعد از آن اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها بوده است. پیش نویس همه متون مذاکراتی نیز در همین راستا تهیه و مورد مذاکره قرار گرفته است. در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می شود و آقای دکتر عراقچی و دکتر صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است. کمیته مذکور یک کمیته “میان بخشی” است و از مجلس شورای اسلامی ، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رییس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را برعهده دارند.

علی ربیعی

به‌گزارش ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری و در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات ایران و عربستان متوقف شده است یا نه و ارزیابی از مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی با این اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان و ضرورت همزیستی مسالمت آمیز برای صلح و امنیت منطقه، آغاز شد. ما همچنان معتقدیم که گفت و و به ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها راه شایسته ای برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان آنهاست.

وی ادامه داد: در گفت و گوهایی که تا کنون بین دو طرف انجام شده مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است. درک می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی هایی داشته باشد که حل آنها به زمان مناسب نیاز دارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما این گفت و گوها و ادامه آن را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد و مثبت ارزیابی می‌کنیم و همواره آمادگی داریم که با تکیه بر حسن نیت متقابل، تامین منافع و رفع نگرانی های دو طرف، این گفت و گو را با جدیت ادامه بدهیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مشخص تحت عنوان سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی است. بهترین راه🔹امنیت منطقه و عدم سو استفاده از کشورها به بهانه‌های امنیتی حضور همه کشورهای منطقه در کنار هم است.

هدف از خرابکاری اخیر، متوقف کردن گفت و گوهای ایران است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در واکنش به انتشار تصاویری از اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی و ناکام ماندن از این اقدام گفت: اصل خرابکاری را تایید کردیم بازهم تایید می‌کنیم. البته این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل توجه نبوده است.

وی یادآورشد: سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشر شده مربوط به زمان تعویض سقف بوده است و این خرابکاری منجر به آسیب به تجهیزات مهمی اساساً نبوده است و نتوانسته تجهیزات را هدف قرار دهد و در همان سوراخ کردن سقف متوقف شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این کشور به شدت با هر گونه تفاهم ایران مقابله کرده و با شدت مخالف هرگونه دوستی و مودت ایران در منطقه است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی این اقدامات را با تصور انجام داد که بتواند علامت دهد ایران را متوقف کند و بگوید که دنیا نیازی به گفت و گو با ایران ندارد دنبال می‌کند اما تاکنون هرگاه خرابکاری صورت گرفت، توان ما افزایش پیدا کرد. در دوره قبل که خرابکاری را در یکی از تاسیسات‌مان در فردو داشته‌ایم شاهد بودیم و با امکانات پیشرفته تری به جلو رفته‌ایم و اهداف این‌ها کاملاً مشخص است.

دولت از همکاری با رییس جمهور منتخب دریغ نمی‌کند

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره دیدار وزیران دولت دوازدهم با رییس‌جمهور منتخب و محور دیدارها و روند انتقال قدرت در کشور گفت: فکر می‌کنم در این زمینه ما اولین مواضع را اتخاذ کردیم و اولین کنش را رییس‌جمهوری انجام داد که پس از مشخص شدن نتیجه ریاست جمهوری همه ما در دولت خود را مکلف دانستیم با رئیس جمهور منتخب برای آماده شدن تکمیل فرایند انتقال قدرت همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: رییس جمهوری به همین منظور دستور داد همه وزرا نهایت همکاری خود را از جمله برای انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود و دادن آخرین اخبار اطلاعات به رییس‌جمهور منتخب داشته باشند. دیدار وزرا که با هماهنگی با رییس‌جمهور منتخب انجام شده و با دفتر رییس‌جمهور و وزرا هماهنگی شده، هر یک از وزیران نوبت به نوبت به دیدار رییس جمهور منتخب می‌روند و تجربیات خود را منتقل می‌کنند.

ربیعی تاکید کرد: از هیچ همکاری با آقای رئیسی و دولتش دریغ نخواهیم کرد و این را یک رفتار اصولی، اخلاقی و در راستای منافع ملی می‌دانیم و امیدواریم الگویی از انتقال خوب قدرت در دولت دوازدهم و سیزدهم در پیش روی ما قرار بگیرد.

با افرادی مواجهیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این ادعای یکی از نمایندگان مجلس (احمدی بیغش) مبنی براینکه نهاد ریاست جمهوری سه شیفتی درحال از بین بردن ارزهای ۴۲۰۰ تومانی است و اینکه چه میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی واگذار شده برنگشته است، گفت: من بنای پاسخ به ادعاهایی که بارها بی اساس بودن آنها به اثبات رسیده، را نداشته و ندارم. متاسفامه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی‌اند. این یکی از آفت‌های آینده ما خواهد بود.

وی یادآورشد: با وجود تحریم و کرونا جامعه آرامش خوبی ندارد و روان جامعه خوب نیست و متاسفانه شاهد این مسائل هم هستیم.

ربیعی در مورد معاونت اقتصادی و ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: متاسفانه از روزنامه قدیمی با پرسنل، کارشناس و سردبیران خوبی که در این روزنامه کار می‌کند متاسفم. از این روزنامه قدیمی این انتظار می‌رود با پختگی بیشتری سوال مطرح کنند. مگر معاونت اقتصادی رییس جمهوری جای تخصیص ارز است و در کدام دوره‌ای معاونت اقتصادی ارز تخصیص داده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از رسانه معتبر انتظار می‌رود قبل از طرح پرسش، سنجشی انجام دهد. معلوم است که طراح سوال فاقد هر گونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیندهای آن بوده است و نباید سوال‌هایی که هم فاقد صحت بوده و با یک بررسی ساده معلوم می‌شود، مطرح کرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دانش اینکه چگونه ارز تخصیص پیدا می‌کند مشخص است و من نه به عنوان سخنگوی دولت که به عنوان همکار رسانه‌ای شما و دستی در رسانه داشتم باید بگویم خودمان سوال‌های فاقد صحت را نباید مطرح و با روح و روان جامعه بازی کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که به وفور داریم دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی است که به همه جزییات اشراف دارند.بنابراین جایی برای چنین نگرانی‌ها و اینگونه شایعه پراکنی‌های بی‌اساس نیست و موضوع مطرح شده را از اساس تکذیب می‌کنم.

تاکنون از مجاری رسمی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از کابینه دولت فعلی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت شده؟ گفت: تاکنون از مجاری رسمی دولت هیچ پیشنهادی دریافت و منتقل نشده است و اگر هم احیاناً چنین پیشنهاداتی بوده بطور شخصی به وزرا و شاید برخی مدیران ارائه شده که من از آن بی‌اطلاع هستم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: همانطور که قبلا هم گفته‌ام اگر رییس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهد، دولت خود را مکلف می داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رییسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده و آیا دولت کنار گذاشته شده است؟ گفت: تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهدهای بین المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت.

وی یادآورشد: امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست‌ناپذیری تعهدات بین المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

اختلاف نظرهای باقیمانده لزوما به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله ای قرار دارد و نتایج این جلسات چه بوده گفت: مذاکرات وین شاهد پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی در خصوص برخی موضوعات وجود دارد.هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقیمانده، لزوما به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست.

وی اضافه کرد: چارچوب مذاکرات بین المللی به گونه ای است که در صورت وجود اراده سیاسی از سوی همه طرف‌ها، مذاکرات تا زمان دستیابی به یک توافق که تامین کننده نظر همه طرف‌ها باشد ادامه خواهد یافت.در خصوص مذاکرات وین نیز همینگونه خواهد بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: آنچه بدیهی است این است که جمهوری اسلامی ایران، هیچ توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران نباشد را نخواهد پذیرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه اصول و مواضع کلی مدنظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات به صورت صریح به طرف های مقابل منتقل شده است، گفت: چارچوب کلی این است که آمریکا باید ابتدا تحریم‌های خود را لغو کرده، در ادامه، لغو تحریم‌های آمریکا راستی‌آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته ای خود را از سر گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت پایداری تعهدات طرف خارجی برای ایران گفت: نحوه اجرایی شدن این چارچوب – که البته در خصوص کلیات آن درک مشترکی بین طرف‌ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقیمانده در مذاکرات است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات وین، از ابتدا موضوع بازگشت آمریکا به برجام از طریق لغو تحریم‌های این کشور و بعد از آن اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها بوده است. پیش نویس همه متون مذاکراتی نیز در همین راستا تهیه و مورد مذاکره قرار گرفته است.

کمیته تطبیق برجام سازوکاری طبیعی در داخل کشور است

ربیعی افزود: در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می شود و آقای دکتر عراقچی و دکتر صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری کمیته مذکور یک کمیته “میان بخشی” است و از مجلس شورای اسلامی ، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رییس جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را برعهده دارند.

کشف نزدیک به چهار هزار مرکز غیرمجاز رمز ارز

سخنگوی دولت درباره علت خاموشی‌های اخیر گفت: براساس آمار وزارت نیرو ، از ابتدای سال جاری، افزایش قابل ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است.حدود ۴۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ لذا از این بابت فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می‌شود.

وی افزود: در همین مدت مصرف صنایع و کشاورزی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین موضوع میزان آسیب پذیری تاسیسات را افزایش داده چون فشار شدیدی روی تاسیسات صنعت برق وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: پدیده نوظهور رمز ارزها که بیش از چند هزارمگاوات از برق شبکه را به صورت غیرمجاز مصرف می‌کنند عامل دیگری است البته خوشبختانه شناسایی آنها با هماهنگی واحدهای ذیربط در حال انجام است، (تاکنون ۳۷۸۰ مرکز غیرمجاز کشف شده است که بالغ بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک پنجم برق تهران را مصرف می کردند) کشف شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: علاوه بر این به دلیل خشکسالی کم‌سابقه ذخیره آب سدها به شدت کاهش یافته و تعدادی از نیروگاه‌های برق آبی نیز از مدار تولید خارج شده‌اند.

وی با تاکید بر این که به علت کم‌آبی فشار به چاه های آب باعث افزایش مصرف برق شده است، گفت: اوج مصرف برق در این روزها به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسیده است درحالی که تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی مجموعاً ۵۲ هزار مگاوات می‌باشد لذا کاهش مصرف توسط صنایع و کشاورزی و عموم مردم بسیار اهمیت دارد.

ربیعی عدم سرمایه گذاری لازم به علت تحریم‌ها را از دیگر عوامل قطعی برق اعلام کرد و گفت: با وجود این، دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار مگاوات برق به تولید اضافه کرده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: اعمال خاموشی‌های خارج از برنامه هم به دلیل افزایش شدید مصرف و منفی شدن تراز تولید و مصرف که باعث عملکرد خودکار رله‌های فرکانسی به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده می شود که با عملکرد این رله‌ها تعدادی از مشترکان بی‌برق می شوند که در جداول خاموشی اعلام شده نبوده اند.

وی افزود: حوادث ناخواسته در شبکه که به دلیل مصرف زیاد برق رخ می‌دهد و تا رسیدن نیروی انسانی در محل حادثه و تعویض یا تعمیر تجهیزات آسیب دیده مدتی زمان می برد. خروج نیروگاه‌ها از مدار تولید به دلیل آسیب دیدن قطعات در حین تولید است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات اخیر افغانستان گفت: تصمیمات درمورد افغانستان در سطوح عالی گرفته می شود و هر شکلی که باشد حتما منافع ملی در این مباحث درنظر گرفته می‌شود.

برکت و پاستور فقط واکسن‌های سبد کرونا هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با وجود رونمایی از ۸ نوع واکسن در کشور و ورود به پیک پنجم کرونا، چرا این واکسن ها تزریق نمی‌شود و زمان تزریق واکسن برکت چه زمانی است و به دولت سیزدهم موکول می‌شود، گفت: اجازه بدهید سوال شما را اصلاح کنم. تاکنون درباره آغاز به کار از مرحله تحقیقات تا مراحل تولید هشت واکسن، صحبت شده است و بحث از رونمایی نبود.

وی افزود: صرفا تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شد. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند.

ربیعی با بیان اینکه برکت تاکنون ۲ میلیون دز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست پایداری و تست فنی است، اظهار کرد: بعد از این مراحل نیز، باید برچسب گذاری شده و بعد از آن آماده تزریق می‌شوند. گاهی اظهار می‌شود این میزان واکسن تولید و وارد بازار شده و آماده ارسال است که درست نیست. تاکنون ۲۵۰ هزار دز واکسن برکت این مراحل را طی کرده است و توزیع شده اما ورود محموله‌های بیشتر، ‌نیازمند طی کردن مراحلی است که بیان کردم.

دستیار ارتباطات اجتماعی ریس جمهوری ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی این فرایندها نیز با موفقیت طی شده و این میزان واکسن نیز وارد سبد واکسن‌های کرونا در کشور شود. تلاش‌ها در خور توجه بود. در واردات واکسن با مشکلات زیاد مواجه شدیم با کواکس به موقع اقدام کردیم اما نمی‌توانستیم پول را در کره انتقال دهیم.

وی اضافه کرد: مردم را در جریان مشکلات و موانع خرید واکسن قرار دادیم. عنوان کردیم که دلایل برخی تاخیرهای در واردات واکسن تصمیم کشورهای واردکننده بود که مشکلاتی در این زمینه داشتند.۱۵ میلیون دز واکسن خواستیم تا سنین بالا را واکسینه کنیم. دادستان هند به دلیل وجود ویروس جدید در این کشور صادرات را متوقف کرد و کشوری هم اعلام کرد با آمریکا برای صادرات مشکل دارد و آمریکا اخیرا اعلام کرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ربیعی ادامه داد:‌ امروز متوجه می‌شویم هر دو جهت درست بود. در فضای مجازی فردی گفت که اینها ضد تولید هستند و نباید وارد می‌کردند درحالی که اگر تحریم و موانع نبود و پول دست ما بود حتما بیشتر وارد می‌کردیم. درعین حال تولید داخل را پشتیبانی کردیم و ضرر نخواهیم کرد. از این ۸ تا نهایتا دو یا سه مورد به خوبی پاسخگو خواهد بود. در موارد بحران، ماسک را هم به زور به ما می‌دادند و ما در چنین جهانی زندگی می‌کنیم.

وی گفت: می‌دانیم اپیدمی‌هایی که می‌آید نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند و معتقدیم هنوز روی آثار روانی و روحی کرونا مطالعات خوبی انجام نشده است. کرونا مردم را خسته کرده است. میزان بیکاری و معضلات اقتصادی اندازه گیری شده اما میزان آثار روحی روانی کرونا اندازه‌گیری نشده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم از چهارشنبه ۳۰ بهمن که مشخص شد دو در گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا امروز در این زمینه کوتاهی نداشتیم و تولید و واردات را باهم دنبال کردیم و آثار خوب آن قطعا در روزهای آتی بیشتر مشخص خواهد.

وی با اشاره به تعطیل نشدن واردات واکسن کرونا، ادامه داد: آقای دکتر ظریف نیز پیگیر این مساله است و تولید و واردات واکسن همزمان ادامه دارد. از رسانه‌ها می‌خواهم کمک کنند تولید در فضای آرامی به ثمر بنشیند چون واکسن با روح و روان جامعه سرو کار دارد البته کاستی‌ها را قبول داریم. طبیعی است وقتی خط جدید نصب می‌شود مشکلاتی به وجود می‌آید اما قطعا تولیدات برکت و پاستور تایید نهایی را گرفتند و مراحل برچسب زنی را طی خواهند کرد.

در یک سال و نیم اخیر ۸۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی سیستان و بلوچستان اضافه شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سیستان و بلوچستان و هورالعظیم و همچنین وضعیت بازارها و این ادعا که گفته می شود دولت کار را رها کرده است گفت: آنچه مطرح کردید، بیش از آنکه سوال از سخنگوی دولت باشد، مشابه بیانیه‌های سیاسی است، ‌برای همین به نظر می‌رسد کار رسانه‌ای را به کار جناحی تقلیل داده‌اید که این به نظرم خوب نیست و به دور از اصول حرفه‌ای است.

وی افزود: در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حرف‌های دیگر هم می‌زنند امیدواریم آنها هم ببینند. اما همین سیستان و بلوچستانی که شما گفتید، در یک سال و نیم اخیر، ۸۰۰ تخت بیمارستانی به استان اضافه شده است، ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دو و نیم برابر شده است؛ ظرفیت آی‌سی‌یو دو برابر شده و همه این زیرساخت‌ها صورت گرفته است. اما چرا وضعیت کرونایی استان اینطور شده است؟ چون اولا این نوع ویروس که کرونای دلتا نامیده شده، براساس نظر کارشناسان قدرت سرایتش ۱۰ برابر ویروس‌های کرونای قبلی است. از طرف دیگر، اگر تست افراد مبتلا به انواع قبلی ویروس‌کرونا فقط تا یک هفته اول منفی بود، ویروس دلتا متاسفانه تا ۲۹ روز خود را در تست نشان نمی‌دهد و همین،‌ زنجیره ابتلا را گسترده‌تر کرده است.

ربیعی ادامه داد: دیروز با مسئولان سلامت و استاندار صحبت می‌کردم. از بین ۱۰۰نفری که به طور غیرقانونی از مرز وارد شده و به کشور آمده‌اند،۵۰ نفر کرونا مثبت بوده‌اند. مساله ناامنی‌ها در افغانستان و مهاجرت‌های اجباری، ما را وادار به ساخت اردوگاه‌های کنار مرز کرده است.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین همه این عوامل دست به دست هم داده تا شرایط در این استان، سخت‌تر باشد. با وجود این، اقدامات لازم انجام شده است از جمله اینکه تیم‌های واکنش سریع وزارت بهداشت آنجا مستقر شده‌اند. نماینده وزارت بهداشت هم برای مشاوره و مدیریت بیماری در این استان مستقر شده است. از ظرفیت درمانگاه‌ها نیز برای بستری موقت استفاده می‌شود تا ورودی بیمارستان‌ها برای آن دسته از مبتلایانی که برای درمان نیاز به بستری در شرایط ویژه ندارند، کاهش یابد.

وی افزود: تست‌های کرونا در یک مرحله به ۱۵۰۰تست و از شنبه مجددا به ۲۵۰۰ تست روزانه افزایش یافته است. تردد بین شهری در شهرها محدودشده و حتی در برخی شهرها تردد درون شهری نیز ممنوع شده است. ضمن اینکه ورود و خروج به استان هم در حال کنترل است.

از چالشها و تنش‌ها نگفتیم تا آرامش مردم مخدوش نشود

ربیعی ادامه داد: درباره هورالعظیم هم ظاهرا شما درجریان کم آبی و خشکسالی نیستید! امسال در اثر خشکسالی ۲۵ درصد کاهش آب داریم. هورالعظیم ۵ تا حوزه آبی دارد. حوزچه‌های شماره یک و ۵ ‌حدود ۵۰ درصد آب دارد. ارتفاع این دو حوزچه چون خیلی زیاد است، حتی در بهار هم به طور کامل آب‌گیری نمی‌شوند. برای جبران کمبود آب این دو حوزه، چند روزی است آب کرخه را باز کرده‌اند. سه حوزه دیگر هورالعظیم هم ۸۰ درصد آب دارند.

سخنگوی دولت گفت: اما اینکه تصاویری پخش کردند که گاومیش‌ها در هورالعظیم تلف شده‌اند، آن گاومیش‌ها مربوط به خاک عراق در هورالعظیم بود و طرف کشور همسایه هم تعهداتی دارد اما در هورالعظیم سمت ایران به خاطر خشکسالی‌، متاسفانه مقداری ماهی از بین رفت که با روانه‌شدن آب کرخه، از تداوم این فاجعه نیز جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: اما در خاتمه می‌خواهم به عبارت اینکه دولت را به رهاکردن امور متهم می‌کنید، اشاره کنم. این نظر دوستانی است که در این هشت سال، هر روز صفت و دروغی به شیوه غیراخلاقی علیه دولت ساختند و ظاهرا در ماه های آخر هم قرار است «رهاکردن» مطرح باشد! البته یک اشکالی حتما به دولت وارد است که مشکلات‌مان را نگفتیم، از چالش‌ها و تنش‌ها حرف نزدیم تا آرامش مردم مخدوش نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا